Onko tässä ratkaisu monoblokin jäätymisen estoon?

kimmok

Vakionaama
Tyhjentäminen ei välttämättä auta kun näitä on niin monen muotoisilla putkistoilla. Eli ei sitä vettä tarvitse jäädä paljoa kriittisiin kohtiin niin vahinkoa tulee.

5epi

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Mutta laskeeko se lämmitä vettä sisältä ja siten siirtää lämpöä ulos?

kimmok

Vakionaama
Taitaa tyhjentää koko lämmitys järjestelmän tai ainakin paineet pois.eli ei yksinään pelasta edes itseään kun sekin jäätyy ja halkeaa.

5epi

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Siinä on termostaatti ja aika hiljalleen se varmaan liruttelee sitä vettä. Mainostetaan viimeisenä varolaitteena. Mutta toisaalta, jos lämmönvaihdin jäätyy, tulee vedet pihalle kuitenkin...
Muutama video löytyy aiheesta.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
En edelleenkään muista että foorumilla olisi kerrottu ensimmäisestäkään halki tms muuten rikki jäätyneestä monoblokista. Tosin olen seurannut kirjoituksia vasta vuodesta 2013 ja jotain on toki saattanut jäädä huomaamattakin. Mutta silti epäilen ettei täst tarvitse olla hirveän huolissaan.

Jos perusasiat on huomioitu edes auttavasti niin että jonkinlaista omavoimaista kiertoa esiintyy piirissä niin on paljon suurempia murheita sisällä talossa siinä vaiheessa kun monoblokin lämmönvaihdin jäätyy halki.

Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Taitaa tyhjentää koko lämmitys järjestelmän tai ainakin paineet pois.eli ei yksinään pelasta edes itseään kun sekin jäätyy ja halkeaa.
Ainoa, mihin jossakin määrin voisi luottaa on paineilman puhaltaminen kunnon paineella vähintään minuuttien ajan läpi ulkoputkiston, jolloin suuria lammikoita ei jää, jos putkisto on rakennettu järkevästi (ilman ylimääräisiä syviä taskuja alaspäin). Sähkönkatkoksen aikana paineilmaa vain ei ole saatavilla ilman erikoisjärjestelyitä. Tietenkin pakkasnestettä voisi myös varastoida johonkin painesäiliöön, josta sen voisi antaa juosta veden tilalle. Noinhan veneiden jäähdytysjärjestelmät suojataan talveksi (lämmönvaihtimet meriveden ja makeavesijärjestelmän välillä, välijäähdytin turbomoottoreille, pakoputkiston jäähdytyspiirit, väliputkistot ja merivesipumput).

jamseil

Aktiivinen jäsen
Taitaa tuon kokoiset sähköiset jousipalauttaiset 3-tieventtiilit olla hinnoissaan. Glykolin saisi valumaan korkealla olevasta säiliöstä sähköjen hävitessä, Ei kyllä kovin hyvä että heti laskisi glykolit tilalle muutaman sekunnin räpsystä. :)

Manuaaliset 3-tieventtiilit olisi paremmat, jos on paikalla niitä vääntämässä.

kaihakki

Vakionaama
Laitoin Panasonic monoblockiin venttiilit (hanat) lähelle laitetta (autotallissa sisäpuolella) ja laitteen ja hanojen väliin tyhjennysventtiilit. Jos tulee pakkasilla pitkä sähkökatko, niin hanat kiinni ja tyhjennysventtiilit auki, niin tulee kaikki vesi ulos. Ei ole kovin iso projekti. Kannattaa laittaa venttiileitä vaikka liika kuin liian vähän.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Itselläni on vähän vastaava, juuri manuaalisena, siis tavanomaiset 3/4" tyhjennykset molemmissa putkissa pannuhuoneen puolella - koneen alapuolella siis. Jos mitään muuta keinoa ei ole jäljellä, näistä voi päästää ulkoyksikön kuivaksi molempiin suuntiin sulkujen takaa. Minulla tuo kiertää luonnonkierrolla, joten tilanne nyt aivan yllätten ei tule päälle.

Ainut mihin näitä olen käyttänyt, on lämmönvaihtimen huuhtelu. Voi huudella molempiin suuntiin ja varsinkin takaperin verkostopaineella ja periaattessa myös talousvettä käyttäen molempiin suuntiin, jos kytkisi erillisen letkun. En osaa sanoa, onko lämmönvaihdin kaivannut huuhtelua vai ei mutta on semmoinenkin tehty ja jotain mustaa sieltä ulos tuli.

kimmok

Vakionaama
En edelleenkään muista että foorumilla olisi kerrottu ensimmäisestäkään halki tms muuten rikki jäätyneestä monoblokista. Tosin olen seurannut kirjoituksia vasta vuodesta 2013 ja jotain on toki saattanut jäädä huomaamattakin. Mutta silti epäilen ettei täst tarvitse olla hirveän huolissaan.

Jos perusasiat on huomioitu edes auttavasti niin että jonkinlaista omavoimaista kiertoa esiintyy piirissä niin on paljon suurempia murheita sisällä talossa siinä vaiheessa kun monoblokin lämmönvaihdin jäätyy halki.
Olen ollut korjaamassa niin monta ja montaa merkiä että en edes muista. Ja jäätyneet monesta eri syistä. Monesti asioista ei puhu se ketä sen kokee ,koska voi tuntea häpeää. Sen takia he eivät siitä kirjoita. Se että joku pitää sitä iltasatuna pitäkööt.totta se on tai sitten mä elän siinä sadussa.

lmfmis

Vakionaama
Oma Panaspnic 9kw monoblokkki jäätyi umpeem viime talvena. Suli kolme päivää pualtimella ja lähti käymään. Eli ainakin asiaa on ajateltuˋ?

Mutta tuo venttiili olis voinu olla….oliko tuolla hinta?

Viimeksi muokattu:

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Laitoin Panasonic monoblockiin venttiilit (hanat) lähelle laitetta (autotallissa sisäpuolella) ja laitteen ja hanojen väliin tyhjennysventtiilit. Jos tulee pakkasilla pitkä sähkökatko, niin hanat kiinni ja tyhjennysventtiilit auki, niin tulee kaikki vesi ulos. Ei ole kovin iso projekti. Kannattaa laittaa venttiileitä vaikka liika kuin liian vähän.
Kannattaa muistaa kun pakkasella laskee koneen tyhjäksi, että pakkasnestettä tilalle.. vaihtimen pohjalle jää hieman vettä, joka jäätyy / voi jäätyä.

Liitteet

• 003746.png
    003746.png
    1,4 MB · Katsottu: 135

lmfmis

Vakionaama
....ja käsiventtiilit toimii kun on joku kotona.

Nytkään ei sähköt menny, minun Pana pumppu tyypillisesti jumitti itsekseen - ja isäntä Ranskassa:-(

Onneksi näin service cloudista että nyt jäätyy :-D

kaihakki

Vakionaama
Tässä tarkempi kuvaus minun tyhjennysproseduurista,

Ulkoa putket sisäpuolelle, jossa molemmissa putkissa mutka on T-haaralla, jossa tulppa, Sitten kuvassa 3 molemmissa putkissa sulkuventtiilit.
Tyhjennyksessä suljetaan venttiilit 1 ja 2 ja avataan sen jälkeen tulpat 3 ja 4.

Liitteet

• IMG_20230912_080703.jpg
    IMG_20230912_080703.jpg
    197,7 KB · Katsottu: 244
  • IMG_20230912_080716.jpg
    IMG_20230912_080716.jpg
    173,1 KB · Katsottu: 243
  • IMG_20230912_080725.jpg
    IMG_20230912_080725.jpg
    162,6 KB · Katsottu: 238

Markush

Aktiivinen jäsen
Minulla on talo rinteessä, ja pumppu siksi jo talon sivustalla aika ylhäällä varaajaan nähden. Laitoin vielä aika korkean jalustan, niin pumpun lämmönvaihdin on varaajan yläreunan tasolla, korkeammalla kun yhteet varaajassa. Tuossa on kai semmonen homma että kun paluulinja on ylempänä tietty kun otto, niin pitkän katkoksen aikaan kierto varmaan pyrkii menemään pumpun aktiivikiertoon nähden vastavirtaan. Mutta pyörii kuitenkin painovoimaisesti, uskon näin.

Laitoin myös sulut niin että saan pumpun eristettyä varaajasta, ja tyhennysventtiilit auki liittymäputkista paunnuhuoneen puolelta helposti. Nuo on hyvät huoltohommissakin sitten. Kun katselee miten putkien kaadot menee vaihtimelta alas aika jyrkästi, niin luotan siihen että tulee aika tyhjäksi. VILPin om amiertovesipumppu on se josta en tiedä, että tyhjenisikö täysin.

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Jooo.. Paperilla ja käyttöohjeissahan kaikki toimii ja onnistuu.. käytännössä sitten... mite lie... kovin on putkissa vaaka vetoja tuossa panasonicin keksinnössäkin.. eppäilen että levarin pohjaan jää vettä ja kiertopumppukin on löytänyt matalalimman paikan
003747.png
003748.png

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tietääkö kukaan, millainen tuo painemittari on rakenteeltaan?

Yleensä vedelle tarkoitetuissa on kippurahäntäinen messinkinen palje sisällä, jota paine ponnistaa suoremmaksi. Perinteinen painemittari on melko altis jäätymään tuosta palkeestaan, kun ajan mittaan palje tuppaa täyttymään vedellä. Jos pakkaselle altiiseen paikkaan halutaan laittaa perinteinen mekaaninen painemittari, se laitetaan painelätkän kautta, jolloin painelätkä välittää paineen jäätymättömän nesteen avulla painemittarille. Ensimmäinen jäätyminen ei välttämättä aiheuta vuotoa mutta rikkoo mittarin. Toistuvat jäätymiset halkaisevat sitten jo palkeenkin ja mittari alkaa vuotaa. Mittarin painetta aistivan elimen voi tietty tehdä monella tavalla vaikka jousikuormitteisena kumista. Kaikissa mitä olen nähnyt, on joko metallinen kissanhäntä tai sitten metallinen rumpukalvo jos ne on tarkoitettu hyvin pienille paineille.

kaihakki

Vakionaama
Tarkoittakohan tämä kohta Panan service manualista, että kiertovesipumppu käynnistyy, jos vesi meinaa alkaa jäätymään ja jos ei ala ltila nousta, niin aktivoi sisäisen 3 kw lämmitysvastuksen. Jos on noin, niin ei pitäisi laitteen ikinä jäätyä, paitsi sähkökatkoissa.
1694528699436.png

Viimeksi muokattu:

pamppu

Hyperaktiivi
...paitsi kun pumppu jumii :-(

Siis se panan oma logiikkako jumi ja homma seis? Vaiko kiertovesipumppu porsi?

Tuumailin vaan että pitäiskö joskus seuraavaa asentaessa laittaa kontaktori eteen että sais annettua ivo-resetin etänä… Vai onko se kontaktori sitten itse just se joka pettää pakkasella pois kotoa ollessa :)

lmfmis

Vakionaama
Ei auta. Pumppu jumiin magnetiitin kertyessä kestomagneetin ympärille.

Jos lämmitysjärjestelmä pelkkää rosteria niin ei ongelmaa :-D

jalittam

Aktiivinen jäsen
Olen ollut korjaamassa niin monta ja montaa merkiä että en edes muista. Ja jäätyneet monesta eri syistä. Monesti asioista ei puhu se ketä sen kokee ,koska voi tuntea häpeää. Sen takia he eivät siitä kirjoita. Se että joku pitää sitä iltasatuna pitäkööt.totta se on tai sitten mä elän siinä sadussa.
Kerroppa edes yks iltasatu.
Miten jäätyminen oli mahdollista/syy jäätymiseen? Ei tarvitse edes merkkiä kertoa.

Mulla jos levari jäätyy ja paskottuu, sillo on jo kalliimpaa tapahtunu.

Ja hei, mitä väliä, jos kerta kotivakuutus korvaa perseilyt.
Kyl mulla on varaa maksaa perseilijöiden tuomat korotukset vak hinnoissa.

Jule

Vakionaama
Kaverin pana sammu muutan kerran viime talvena johonkin epämääräiseen virheeseen. Siis esim lvv sähkökytkennässä oli moka, johon pana vastasi sammuttamalla ittensä. Ts kone sammuttaa itsensä aina jos on sen mielestä jokin häiriö, aiheesta tai ei. Myös aina kovimmilla pakkasilla lisävastuksen kytkwytyminen sai aikaan jonkun koneen sammuttavan virheen, jota ei saanut aktivoitua testikäytöllä. Jos se edes jättäisi kiertovesipumpun käyntiin ei olisi niin todennäköistä että laite hajoaa, tai toimisi loogisesti lakkaisi käyttämästä sitä vialliseksi katsottua osiota.

Mitä tulee tuohon sy2ateemin tyhjentämiseen ennen jäätymistä, niin sehän ei ole niin valtavan vaarallista jos järjestelmä ei tyhjene kokonaan, vesi tietysti jäätyy, eikä sitä voi käynnistää ennen sulatusta, mutta se jäätyminen itsessään ei riko mitään, niin pitkään kun sinne ei työnnetä lisää vettä.

kimmok

Vakionaama
Kerroppa edes yks iltasatu.
Miten jäätyminen oli mahdollista/syy jäätymiseen? Ei tarvitse edes merkkiä kertoa.

Mulla jos levari jäätyy ja paskottuu, sillo on jo kalliimpaa tapahtunu.

Ja hei, mitä väliä, jos kerta kotivakuutus korvaa perseilyt.
Kyl mulla on varaa maksaa perseilijöiden tuomat korotukset vak hinnoissa.
Esim. Jos asennetaan kaksi pienemäppä tai isompaa konetta sarjaan ja oletetaan että hyvä laitta sinne yksisuuntaventtiili.esim. jos koneen softa on tarpeeksi kuraa osaa se sammuittaa jostain syystä levari pumpun kokonaan. Esim. Asiakas on niin fiksu ja säästää kun tuotto on hänen mielestä liian pientä.esim. ihan vaan asennetaan tavalla että estetään ns. Vapaakierto koska ei saada tarpeeksi korkeus eroa vapaa kierron toteutumiseksi.esim yksin kertaisesti ei vaan ymmärretä tämmöisen monoblock järjestelmän ja talonlämmitysjärjestelmän yhteen sovittamisen kompastus kiviä.
Puhmatta siitä mitkä laitteet edes on edes vältävällä tasolla soveltuvia monoblock koneita.
Välisellä kytkennällä tämäkin olisi vältettävissä mutta kun tulee liikaa häviöitä niin siihenkään ei suostu asiakas ja hänen maksukykin on valittevasti liian usein se mikä estää sen että tehtäisiin edes jotain oikein.
Onneksi en tällä hetkeellä ja ehkä en koskaan asenna näitä koneita.
En enää koskaan joudu v:mäiseen välikäteen vähiksien kanssa.

jalittam

Aktiivinen jäsen
Ykssuuntaventtiili, kiitos.

Pumppuja sarjaan? Ei omakotiasuja ymmärrä tätä. Mä meinasin/meinaan rinnankytkeä.

Korkeuseroa ei montaa senttiä tartte.

Mulla kvpumppu käy, kun kompura päällä. Disabloin turhan kierron.

Vapaakierron häviöt voisi kompensaationa polttaa vähempi tupakkia, nukkua pidempään, vähemmän intewebbiä, perseillä vähemmän... Eli aika helposti.

Mun koneet on/off 10+ vuotiaita.
Nuukana kuristan pellettikaudella vapaakiertoa, kun meinaa liiaks maapalloa lämmittää...

kaihakki

Vakionaama
Esim. Jos asennetaan kaksi pienemäppä tai isompaa konetta sarjaan ja oletetaan että hyvä laitta sinne yksisuuntaventtiili.esim. jos koneen softa on tarpeeksi kuraa osaa se sammuittaa jostain syystä levari pumpun kokonaan. Esim. Asiakas on niin fiksu ja säästää kun tuotto on hänen mielestä liian pientä.esim. ihan vaan asennetaan tavalla että estetään ns. Vapaakierto koska ei saada tarpeeksi korkeus eroa vapaa kierron toteutumiseksi.esim yksin kertaisesti ei vaan ymmärretä tämmöisen monoblock järjestelmän ja talonlämmitysjärjestelmän yhteen sovittamisen kompastus kiviä.
Puhmatta siitä mitkä laitteet edes on edes vältävällä tasolla soveltuvia monoblock koneita.
Välisellä kytkennällä tämäkin olisi vältettävissä mutta kun tulee liikaa häviöitä niin siihenkään ei suostu asiakas ja hänen maksukykin on valittevasti liian usein se mikä estää sen että tehtäisiin edes jotain oikein.
Onneksi en tällä hetkeellä ja ehkä en koskaan asenna näitä koneita.
En enää koskaan joudu v:mäiseen välikäteen vähiksien kanssa.
Silkkaa hebreaa.

kaihakki

Vakionaama
Siis se panan oma logiikkako jumi ja homma seis? Vaiko kiertovesipumppu porsi?

Tuumailin vaan että pitäiskö joskus seuraavaa asentaessa laittaa kontaktori eteen että sais annettua ivo-resetin etänä… Vai onko se kontaktori sitten itse just se joka pettää pakkasella pois kotoa ollessa :)
Vaikuttaa vähän sille, että monoblock koneen kanssa ei kannata lähteä matkoille talvipakkasilla. Parasta olla 24/7 päivystys sähkökatkojen ja muun problematiikan varalta. Näin eläkeläisenä homma on ok.

pamppu

Hyperaktiivi
Vaikuttaa vähän sille, että monoblock koneen kanssa ei kannata lähteä matkoille talvipakkasilla. Parasta olla 24/7 päivystys sähkökatkojen ja muun problematiikan varalta. Näin eläkeläisenä homma on ok.

Toki aina kun lähtee pidemmäksi aikaa pois, niin olisi hyvä saada sovittua vaikka naapurin kanssa jotain valvontaa, postilaatikon tyhjäystä, pihojen aurausta jne, jotta näyttäisi asutulta. Ja etävalvonta lämpötiloista ym. tuo mielenrauhaa ja voi sitten vaikka kilauttaa naapurille että käyppä kattoos. Oikein kovissa pakkasissa vois olla,kiva että joku kävis päivittäin laskemassa vettä myös, yms… Omakotitalo heikommin muutenkaan sopii sitten niille, jotka ovat enemmän poissa kuin kotona…

Esäätäjä

Vakionaama
Toki aina kun lähtee pidemmäksi aikaa pois, niin olisi hyvä saada sovittua vaikka naapurin kanssa jotain valvontaa, postilaatikon tyhjäystä, pihojen aurausta jne, jotta näyttäisi asutulta. Ja etävalvonta lämpötiloista ym. tuo mielenrauhaa ja voi sitten vaikka kilauttaa naapurille että käyppä kattoos. Oikein kovissa pakkasissa vois olla,kiva että joku kävis päivittäin laskemassa vettä myös, yms… Omakotitalo heikommin muutenkaan sopii sitten niille, jotka ovat enemmän poissa kuin kotona…
99% ei mitään ongelmia, mutta ainahan se järjetön pakkasjakso tai joku myrsky voi tulla juuri sen ainoan lomamatkan aikana.

pamppu

Hyperaktiivi
99% ei mitään ongelmia, mutta ainahan se järjetön pakkasjakso tai joku myrsky voi tulla juuri sen ainoan lomamatkan aikana.

Just se. Vielä on muistissa kun Tapanin myrskyä vietettiin keskisuomessa ja sitten ajeltiin kotia kohti. Maailma oli matkalla monin paikoin täysin aavemaisen musta ja sähkötön, puita tiellä ja mitään hajuakaan ei ollut että onko kotia edes olemassa kun palataan. Siitä lähtien mulla on ollut jotain karkeata lämpötilavalvontaa, kamera ym.

Ei noita tilanteita kuitenkaan ihan joka vuosi osu…

Adamooppeli

Vakionaama
Tässä tarkempi kuvaus minun tyhjennysproseduurista,

Ulkoa putket sisäpuolelle, jossa molemmissa putkissa mutka on T-haaralla, jossa tulppa, Sitten kuvassa 3 molemmissa putkissa sulkuventtiilit.
Tyhjennyksessä suljetaan venttiilit 1 ja 2 ja avataan sen jälkeen tulpat 3 ja 4.
1. Kuva. Vastaako suojakatoksen etäisyys lämpöpumpun yläosaan, asennusohjeessa mainittua minimi mittaa xxx mm ?

Back
Ylös Bottom