Voiko akku-invertterillä leikata pörssisähkön hintahuippu-kustannus edullisempaan ajankohtaan?

Mekaniker

Vakionaama
Propelihattu vaaditaan
Pojan talo lämpiää lähes 90% ilpeillä, talvella 24/7 päällä. Lisänä öljykattila ja hätävarana 6kW vastus
Tietenkin puuliesi mutta työmatkoilla ilpit tekee työn ja todella kalliit pörssisähkö-päivät rankaisee pahoin, kellari-ilppi kuluttaa 1500W 24h/vrk
1krs ilppi noin 500-800W 24h/vrk

Rakensin vastavaa pakettia mitä on kotona toista vuotta käytössä missä ostan talvisin verkkosähköä vain vuorokauden halvimpina tunteina, ero on että minun talossa on 24/7/365-kuluttajat jatkuvasti invertteri-sähkössä sekä a-paneelit apuna

Lähes valmis testi-projekti pojan taloon, romppeista rakennettu Victron 12V2kW invertterilaturi + CCGX ohjain Victron VRM yhteyksiä varten
Akut LFP 700Ah
Kuorma koostuu ilpistä ja tarvittaessa öljypoltin+säädin ja pumppu
Niiden etä-valvonta/ohjaus/mittaukset toteutettu Shelly-yhteydellä/pilvellä
Toistaiseksi manuaalinen reagointi. Mietinnässä pörssisähkö-hintaohjaus ilpeille jos löytyy etäkäyttö kauko-ohjain
Huima määrä tunteja on mennyt esivalmistelut ohjauksiin sekä muutokset talossa

Kuormat, mittattu:
- Ilppi +-0 lämpötilassa ja pyyntinä 20C noin 500-800W, hetkellinen maksimi 1500W. Kyltissä lukee 2050W
- Öljypoltin+ pumppu+ säädin noin 300W käynnistyksessä
- Muut noin 50W

Toiminta:
Victron UPS-tilassa, VRM ohjauksella siirtää Victron offgrid-tilaan. UPS-tila aktivoituu ja invertteri ottaa akuista.
Tässä on se hyöty että ilppi ja invertteri on tahdistettu verkkoon koko ajan joten siirto takaisin verkkosähköön on suoraviivaista

Tiedossa on että 12V 2kW invertteri on liian vanha ja pieni, kuitenkin tällä kokeilen nyt
DESS kokeiltu ja johti FormatDrive tilanteeseen:confused: = Hylky...

Jule

Vakionaama
Mä nostin retkeilyauton akun ja invertterin eteiseen ja olen ilppiä ajanut sillä kun hinta on tuntunut kohtuuttomalta.. En nyt sitten tiedä mitä tuolla on säästänyt, mutta eipä tuosta varsinaisesti kuluja ole tullut.

Se ongelmahan tuossa on ettei oikein voi tietää koska käyttää akkua surutta, koska pitäisi säästellä, vaikka tuo akku vastaakin 12v 1200Ah, niin ei siinä kuitenkaan kapasiteettia niin kovin paljoa ole kun sillä alkaa torppaa lämmittämään.

K

korsteeni

Vieras
Mä nostin retkeilyauton akun ja invertterin eteiseen ja olen ilppiä ajanut sillä kun hinta on tuntunut kohtuuttomalta.. En nyt sitten tiedä mitä tuolla on säästänyt, mutta eipä tuosta varsinaisesti kuluja ole tullut.

Se ongelmahan tuossa on ettei oikein voi tietää koska käyttää akkua surutta, koska pitäisi säästellä, vaikka tuo akku vastaakin 12v 1200Ah, niin ei siinä kuitenkaan kapasiteettia niin kovin paljoa ole kun sillä alkaa torppaa lämmittämään.
millä lihaksilla 12v 1200ah akkuja nostellaan

Tifo

Vakionaama
Mökillä on sähkökatkon varalle 24 voltin invertteri, on Kiina malli, "Vevor". Siinä on perässä kaksi 90 Ah agm akkua. Kaksi kertaa on tullut käytettyä. Viimeksi oli yli puolen vuorokauden katko. Systeemi on kytketty verkonvaihtokytkimellä ryhmäkeskukseen ja syöttää sähköä ykkösvaiheeseen.
Käytössä oli jääkaappipakastin, TV, valot ja vesipumppu. Näistä jääkaappi yön yli muut vain tarpeen verran. Ihan hyvin toimi ja oli hiljainen vaihtoehto agregaattiin verrattuna.
Siinä tuli myös mieleen kun toi pörssisähkö ravaa välillä edestakaisin että varavirtaa voisi käyttää kalliin sähkön aikanakin. Akkuja tietysti tarvitaan lisää. Lämmitys hoituu ilpillä ja takalla. Ilppiä voisi jonkun aikaa pyörittää akkusähköllä.

Jule

Vakionaama
minun12v 200ah ~60kg
no kahteen mieheen..."Mä nostin retkeilyauton akun"
Siis tuo on litium akku. 200Ah lyijyakkustahan ei juuri yli 100Ah kannata ottaa jos haluaa että se akun elinikä ei kärsi.

Ja enhän mä väittänytkään että olisin yksin nostanut.. :p Nostamista se on toisesta päästä nostaminenkin.

Mekaniker

Vakionaama
Miksi öljy ei toimi työmatkoilla? Senhän voisi vaikka kauko-ohjata kännykästä.
Siinä on hinta esteenä, pitää myös olla se hyväksytty säiliö mihin laittaa öljyä
On halvempaa ladata akkuja 1cnt/kWh nettohintaan ja käyttää akkusähköä ilpeille kun pörssisähkön hinta on 20x

Mekaniker

Vakionaama
Runsas viikko ollut käytössä ihan manuaalisesti ja muutokset toimii teknisesti, myöskin Shellyt toimii moitteetta
Todettu:
- Victron 2kW invertteri ei riitä kun ilppi sulattaa, koneen kyltissä lukee 2045W mutta sulatuksessa lähestyy 2250W hetkellisesti= eli invertteri ylimitoitettava 50%
- Ilpit (inverttereitä) ei ole mielissään kun siirtyy sähköverkkoon takaisin, taajuus ei täsmää??
- Melkoinen ero kulutuksessa: Ilpit samantehosia
- Asuinkerros kuluttaa 680W keskiteholla 12,2kWh/vrk ja autotalli/ kellari ilppi kuluttaa 930W keskiteholla 17kWh/vrk

Muuta lämmönlähdettä ei ole käytössä

Itsellenä oli vähän samanlainen systeemi 10v sitten. Nyt vaihdoin sen helpompaan, eli ei tarvitse invertterin tehonkestosta tai kytkennöstä välittää, kun laittaa inverterin, joka on hyväksytty myymään verkkoon. Sitten netotuksen kautta saa sen sähkön "ilmaiseksi". Tässä ei tule mitään tehonkesto tai taajuus ongelmia, kun laitteille tulee oikeasti verkkovirta kokoajan. Hintakaan ei ole kauhean paha enää tänäpäivänä:

- Invertteri: Victron Energy Multiplus II GX 48V - 3000VA - 35A: Toimitettuna: 590€
- Akut: Eve LF280K v3 Prismatic 280Ah - LiFePO4 -grade A- 16 kpl: Toimitettuna: 1060€
- BMS: JIKONG JK-PB2A16S15P +3.2 Display: Toimitettuna: 121€

Näille sitten kytkentätarvikkeet ja itserakennettu kotelo oli ehkä 100€, jos joutuu ostamaan/teettämään työtä niin saa budjetoida reilusti enemmän. Noista akuista voi ottaa sen n. 14-15kWh. (Mitattuna olivat kaikki kennot uutena yli 300Ah)

Invertterin perään voi kytkeä halutessaan kuormia, jotka ei katkea sähkökatkoissa, muuten kaikki kytkennät talossa voi olla muuttamatta mitään tällä ratkaisulla.

Mekaniker

Vakionaama
Olen yrittänyt opiskella mitä Victron ja Dess tarkoittaa ihan käytännössä mutta se saa jäädä niille joilla on ohjelmointi-osaamista ja aikaa istua tietokoneen ääressä.
2 kpl 3kW:n tai 1 kpl 5kW Victron+ 2kpl 48V akkuja kahdelle 2kW:n ilpille on erittäin kallista rahansäästöä

Akkupaketteja on rakennettu jo 4kpl omaan käyttöön, viides työn alla

Espejot

Hyperaktiivi
Olen yrittänyt opiskella mitä Victron ja Dess tarkoittaa ihan käytännössä mutta se saa jäädä niille joilla on ohjelmointi-osaamista ja aikaa istua tietokoneen ääressä.
2 kpl 3kW:n tai 1 kpl 5kW Victron+ 2kpl 48V akkuja kahdelle 2kW:n ilpille on erittäin kallista rahansäästöä

Paha on tulitikuilla ja klapeilla kommunikoida nykyaikana ja kysella IA:ltä ohjeita.

En nyt saanut ihan kiinni, miksi pitää olla kaksi kpl invertterejä ja akkuja. Yhdellä 3000VA invertterillä saa jatkuvaa tehoa n. 2.4-2.7kW. Jos kulutus menee sen yli tarkastastelujaksolla ei kaikkea saa netotettua. Ei kai kaksi ILPiä vie millään yli tuota 15min tai 1h netotusjakson aikana. Itselläni 3 x ILP eri rakennuksissa ja on netotus riittänyt nollaamaan tunnin ostosähkön. VILPin jos lyön päälle vielä kalliilla tunneilla, niin sitten ei riitä vaan vaatisi isomman tai useamman invertterin.

Olen nyt käyttänyt ihan vaan ESS:sää eli Victronin tapauksessa typerää latausajastinta ja ajastanut vuorokauden tietyille tunneille latauksen, osalle ettei tee mitään ja osalle (kalliimmille) että invertteri pitää ostosähkön nollassa. Automatiikka olisi aina parempi, mutta tuo DESS tuntuu olevan vähän kökköä, joten jotain ajastusta Home Assistentin kautta pitäisi suunnitella tuntihinnan mukaan.

Espejot

Hyperaktiivi
Olen nyt käyttänyt ihan vaan ESS:sää eli Victronin tapauksessa typerää latausajastinta ja ajastanut vuorokauden tietyille tunneille latauksen, osalle ettei tee mitään ja osalle (kalliimmille) että invertteri pitää ostosähkön nollassa. Automatiikka olisi aina parempi, mutta tuo DESS tuntuu olevan vähän kökköä, joten jotain ajastusta Home Assistentin kautta pitäisi suunnitella tuntihinnan mukaan.
Toimii 90% ajasta ilman huomioita IMO. Siellä täällä viilatavaa mutta ei mitään isoa. Kaipasin paria kiinteää rajaa. Mielenkiinolla odotan miten alkaa toimimaan kun aurinko alkaa sekoitamaan automatiikkaa.

Toimii 90% ajasta ilman huomioita IMO. Siellä täällä viilatavaa mutta ei mitään isoa. Kaipasin paria kiinteää rajaa. Mielenkiinolla odotan miten alkaa toimimaan kun aurinko alkaa sekoitamaan automatiikkaa.
Sopisi varmaan paremmin DESS aiheen alle, mutta tuo ottani yösähkö nyt on vähän sotkenut, kun en saa sitä syötettyä DESSille. Pari senttiä ero kuitenkin siirrossa yö/päivä ja sitä ei nyt oteta huomioon ollenkaan.

Aurinkoennuste ei taida olla käytössä ollenkaan, jos ei ole mittaroitu auringon tuottoa. Tämä aiheuttaa tänne päähän myös haasteita, kun mikroinvertterejä on 3:ssa eri taulussa kytkettynä. Andyn videolta tosin katoin että hän oli syöttänyt tietoa 1-vaiheisesta mikrosta VRM portaaliin Shelly 1PM releellä, Itselläni tosin vain 1 kpl yksi vaiheisia ja loput 3 vaiheisia joten suunnittelu jatkuu

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom