10 vuodessa euroopan kolmanneksi ylipainoisimmaksi kansaksi

fraatti

Hyperaktiivi
Hiukan meinaa tulla kyseenalaista mainetta. Helppo tuota massaa on kerätä, mutta hankalampi hukata. Mikä on muuttunut? :hmm:

Vuonna 2024 suomalaisista yli 20-vuotiaista 24,5 prosentilla painoindeksi oli vähintään 30. Painoindeksi 30 on THL:n mukaan kansainvälisesti hyväksytty raja-arvo lihavuudelle. Esimerkiksi Terveyskirjaston mukaan painoindeksi 30 tarkoittaa merkittävää lihavuutta.

Ylipainoa on jo silloin, kun painoindeksi ylittää arvon 25.
6f769c424fb222f14308832c135b50e5.svg

Suomalaiset ostaa ultraprosessoitua valmisruokaa valtavia määriä. Päälle "light" juomat. Siis täysin Amerikan mallista ruokailua. Voiko odottaa eri lopputulosta jos elintavat on samat?

Suomi on Euroopan kärkimaita valmisruuan syönnissä.

Tuossako syy? Omalla työpaikalla aikoinaan näki että energiajuomat ja virvoitusjuomat ainakin tekevät tehtävänsä.

Pääsyy lihomiseen: epäterveellisten ruokien ja juomien lisääntynyt markkinointi ja tarjonta

Väestöjen lihomiseen johtaneet muutokset käynnistyivät 1970-luvun loppupuolella USA:ssa (22). Elintarvikkeita ryhdyttiin tuottamaan enemmän teollisesti ja samalla sokerin tuotanto lisääntyi. Ruokakaupat alkoivat kasvaa suuriksi valintamyymälöiksi, joissa voidaan monella tavalla ohjata ostajan valintoja (23). Kulutusta lisäsi elintarvikkeiden annos- ja pakkauskokojen kasvu (24).

USA:ssa käynnistyneet muutokset levisivät nopeasti muihin rikkaisiin maihin, Suomi mukaan lukien (25). Kehittyvät maat liittyivät 10-20 vuoden viiveellä samaan seuraan. Seurauksena oli lihavuuden yleistyminen kaikkialla maailmassa, syntyi lihavuuspandemia (26).

Makeisten ja muun epäterveellisen kulutusta lisäävät niiden promotointi ja myynti ruokakauppojen ulkopuolella. ”Kaksi yhden hinnalla” tarjoukset ovat erittäin tavallisia. Viime vuosina rautakauppojen ja halpamyymälöiden kassojen tuntumaan on ilmestynyt laajoja osastoja, joissa myydään makeisia, perunalastuja ja muuta epäterveellistä. Internetissä influensserit suosittelevat lapsille makeisia, hampurilaisia ja muita haitallisia tuotteita (27).

1752906590416.png

Suomalaiset ostaa ultraprosessoitua valmisruokaa valtavia määriä. Päälle "light" juomat. Siis täysin Amerikan mallista ruokailua. Voiko odottaa eri lopputulosta jos elintavat on samat?

Suomi on Euroopan kärkimaita valmisruuan syönnissä.
Mitä tuolla meinaat? Maketusaineiden vaikutus samanlainen aineenvaihduntaan, vaikkei kaloreita olekaan?

Kyllähän me lihavia ollaan, ja vanhemmista lihavista osa kävelee huonosti, johtuuko se lihavuudesta vai muusta. Kyllä lihavuus helvetillinen ongelma on.

Kyllähän me lihavia ollaan, ja vanhemmista lihavista osa kävelee huonosti, johtuuko se lihavuudesta vai muusta. Kyllä lihavuus helvetillinen ongelma on.
Itse olen havahtunut siihen että kaikenmoisia tekonivel leikkauksia tehdään nykyään järkyttävä määrä. En tiedä miten sitten on aikaisemmin pärjätty. Näillä ei kyllä taida olla mitään tekemistä lihavuuden kanssa, mutta tuskin tuo ylipaino ainakaan parantaa tuki- ja liikuntaelimistön kuntoa.

Mitä tuolla meinaat? Maketusaineiden vaikutus samanlainen aineenvaihduntaan, vaikkei kaloreita olekaan?

Oma empriirinen kokemukseni on että light juomia litkivät tyypit on kaikista läskimpiä. Ja kyllä.. uskon että keho jotenkin reagoi keinotekoisiin makeutusaineisiin negatiivisesti.

Oma empriirinen kokemukseni on että light juomia litkivät tyypit on kaikista läskimpiä. Ja kyllä.. uskon että keho jotenkin reagoi keinotekoisiin makeutusaineisiin negatiivisesti.
Itse olen kaupassa katsellut että lihavat mättää korit täyteen maitorahkaa, ilmeisesti proteiinin saanti ajatuksissa?

Olen muuten itse lihava, koko aikuisuuteni ajan paino keikkunut 100 kilon molemmin puolin. Nuorempana ei juuri ollut vatsaa ja kunto tosi hyvä, nyt vanhana ukkona on vatsaakin mutta kunto yhä aika hyvä.
Mitään liikunta- ja tukielinvaivoja ei ole ollut koskaan.
Tästä en saa kovinkaan helposti painoa alemmaksi, kuluta enemmän mitä syöt ei tunnu toimivan.

Tuossako syy? Omalla työpaikalla aikoinaan näki että energiajuomat ja virvoitusjuomat ainakin tekevät tehtävänsä.

Pääsyy lihomiseen: epäterveellisten ruokien ja juomien lisääntynyt markkinointi ja tarjonta

Väestöjen lihomiseen johtaneet muutokset käynnistyivät 1970-luvun loppupuolella USA:ssa (22). Elintarvikkeita ryhdyttiin tuottamaan enemmän teollisesti ja samalla sokerin tuotanto lisääntyi. Ruokakaupat alkoivat kasvaa suuriksi valintamyymälöiksi, joissa voidaan monella tavalla ohjata ostajan valintoja (23). Kulutusta lisäsi elintarvikkeiden annos- ja pakkauskokojen kasvu (24).

USA:ssa käynnistyneet muutokset levisivät nopeasti muihin rikkaisiin maihin, Suomi mukaan lukien (25). Kehittyvät maat liittyivät 10-20 vuoden viiveellä samaan seuraan. Seurauksena oli lihavuuden yleistyminen kaikkialla maailmassa, syntyi lihavuuspandemia (26).

Makeisten ja muun epäterveellisen kulutusta lisäävät niiden promotointi ja myynti ruokakauppojen ulkopuolella. ”Kaksi yhden hinnalla” tarjoukset ovat erittäin tavallisia. Viime vuosina rautakauppojen ja halpamyymälöiden kassojen tuntumaan on ilmestynyt laajoja osastoja, joissa myydään makeisia, perunalastuja ja muuta epäterveellistä. Internetissä influensserit suosittelevat lapsille makeisia, hampurilaisia ja muita haitallisia tuotteita (27).

Näytä liitetiedosto 107838

Noiden epäterveellisten ruokatuotteiden erityisenä ongelmana on, että eivät vie nälkää, vaan aiheuttavat hetken päästä kahta kauheamman syöntihimon (sokeri ja jauhot, joista on on terveelliset aineet raastettu pois, toimivat noin). Päälle kun vielä tulee tuhti annos väsyttäviä rasvalaatuja, uutta ravintoa alkaa tarvita jo hereillä pysymiseksi. Ei paljon auta, vaikka päälle kiskoo säännöllisesti terveellisempääkin purtavaa kaiken päälle.

”Vatsalihakset tehdään salilla ja paljastetaan keittiössä” on vanha sanonta. Ihminen lihoaa, jos nautitut kalorimäärät ovat suuremmat kuin kulutus. Piste. Tätä porukka ei vaan ymmärrä. Liikunnan merkitys painonhallinnassa on lopulta hyvin vähäinen ~ 10-15% luokkaa. Ylipainoinen on valitettavasti usein aliravittu. Kyllä, näin se vaan on. Piste. Ravinnon sisältä on väärä vaikka kuinka vähän syödään. Ja valitettavasti teen näiden asioiden parissa työtä, en toki ole lainaamani professori Mustajoki :p

”Mustajoki korostaa, että syynä lihomiseen on yksiselitteisesti epäterveellinen ruoka.

– Epäterveellisten elintarvikkeiden kulutuksen lisääntyminen selittää väestön lihomisen.”

Professori Pertti Mustajoki on hormoni- ja aineenvaihduntasairauksien erikoislääkäri, joka on perehtynyt juuri lihavuuteen ja sen syihin.”

Mitä tulee fraatin havaintoon tekonivelleikkausten suuresta määrästä, niin osan selittää ikääntyvä väestörakenne, osaa ei. Nivel voi kulua monestakin syystä ja työikäisen pitäminen töissä olisi tärkeää. Leikkaukseen päätyvän tulee kuitenkin huomioida, ettei siellä lihaskuntoa tai yleiskuntoa paranneta leikkauksella, vaan vaihdetaan vain kulunut nivel. Leikkauksen jälkeenkin kipuja voi siis esiintyä, ne eivät vaan liity enää kuluneeseen niveleen. Leikkauksen jälkeen kuntoutuminen, jos todella haluaa kuntoon tulla, vaatii vähän muutakin kuin leikatun nivelen liikuttelua ;)

Mitä ne rasvat on? Valkoinen jauho ja sokeri kyllä väsyttää.
Itseäni ainakin naudanliha tyypillisesti valmistettuna väsyttää (jokin sisäfile ja vasikanliha vähemmin pieninä annoksina) ja samoin sika. Sokeri ja valkoinen jauho eivät väsytä, vaan piristävät hetkeksi, mutta aiheuttavat jonkin ajan kuluttua kasvavan nälän ja jollei korjaa asiaa syömällä, sitten voimattomuuden tunteen (mikään ei oikein tunnu silloin sujuvan eikä untakaan saa), jonka kestää aika kauan (tunteja) mennä pois itsestään.

Koronan ja etätöiden jälkiseuraus on kartoissa nähtävissä,jokainen on toki sitä mitä syö mutta on yhteiskuntakin on syyllinen, kiuru laittoi vastoin asiantuntijoiden kantaa koulut kiinni koronan aikana ja kehoitus etätöihin aikamoinen karhunpalvelus nuorille ja työntekijöille.

Koronan ja etätöiden jälkiseuraus on kartoissa nähtävissä,jokainen on toki sitä mitä syö mutta on yhteiskuntakin on syyllinen, kiuru laittoi vastoin asiantuntijoiden kantaa koulut kiinni koronan aikana ja kehoitus etätöihin aikamoinen karhunpalvelus nuorille ja työntekijöille.
Kotona jää- ja herkkukaappi ovat lähempänä kuin toimistolla. Koronaa (tai Kiurua) ei voi suomalaisten lihoamisesta syyttää, ketään ei käsketä lappamaan enempää sisäänsä kuin kuluttaa. Ja edelleen porukka haluaa tehdä etätöitä.

Aivot on siitä hyvä ja huono värkki, että niitä pystyy opettamaan. Nälän tunnekin on aika pitkälle opittua asiaa aivoille, ne tottuvat asioihin ja valitus alkaa, jos rutiineista poiketaan. Lihavilla ihmisillä ei todennäköisesti ole mikään ravinnontarve nälän kurniessa, vaan aivot vaatii sitä, mihin ovat tottuneet. Tämän olen huomannut kun siirryin enemmän tai vähemmän pätkäpaastoon. Syön yleensä kahdesti päivässä, eli lounaan ja tuhdin iltapalan ja iltapalasta lounaaseen on yleensä 14-16 tuntia väliä. Silloin kun aloitin, huuteli vatsa aika kovasti aamupalaa. Parin viikon jälkeen aivot ymmärsi, mihin aikoihin ruokaa tarjoillaan ja lopetti nälkäkiukuttelun. Nyt tulee harvemmin nälkä ennen lounasta, vaikka esimerkiksi näin loma-aikana käyn kävelemässä 4-5 kilometrin lenkin ennen kuin syön mitään. Mutta käypä reissun päällä ottamassa muutamana päivänä hotelliaamiaista (kohtuullista sellaista), niin taas saat opettaa aivot uskomaan tuon normaalirytmin :p

Itse olin teini-ikäisenä vielä melko ylipainoinen, joskus sitten lukioikäisen paikkeilla hävisi ylimääräinen paino johonkin ja pääsin paljon lähemmäs terveempiä lukemia. Keski-iän nurkille päästyäni olen onnistunut pysymään samoissa lukemissa ja en oikein usko, että päästän itseäni enää lihomaankaan jos vaan liikkuminen onnistuu vanhuuteen asti kun vuosien mittaan on löytynyt hyvä tasapaino syömisen ja liikkumisen välille. Painonhallinta on kuitenkin todella paljon elämänhallintaa, eikä todellakaan helpotu kun aineenvaihdunta hidastuu.

Mä olen antanut itselleni kertoa että esim makeutetun juoman kittaaminen saa kehon odottamaan sokerin energiabuustia, ja kun sitä ei tulekaan saa aikaan nälkää ja halun syödä lisää.

Itse olen havahtunut siihen että kaikenmoisia tekonivel leikkauksia tehdään nykyään järkyttävä määrä. En tiedä miten sitten on aikaisemmin pärjätty. Näillä ei kyllä taida olla mitään tekemistä lihavuuden kanssa, mutta tuskin tuo ylipaino ainakaan parantaa tuki- ja liikuntaelimistön kuntoa.

Noin oman lähipiirin perusteella niitä tekonivel leikkauksia tehdään nykyään enemmän koska voidaan. Mun isoäiti ehti saada 3 uutta lonkkaniveltä, eikä ollut ylipainoinen kuin ehkä vasta viimeisen leikkaulsen jälkeen kun liikkuminen väheni iän myötä.

Toinen esimerkki serkku, joka sai alle 50v lonkan, eikä ole ikinä ollut ylipainoinen.

Mä olen itse ylipainoinen ja ollut aina, tosin ihan kohtuullisessa kunnossa, mutta olkapäät ja kyynärpäät ovat loppu. 100varmasti ei olkapää enää 10 vuotta kestä, mutta ei ylipaino mielestäni käsiä sen kummemmin rasita?

Samoin isällä vaihdettiin olkapää n. 60v iässä.. Tosin hänellä oli ollapäässä kulumaa, mutta sitten kaatui töissä ja olka särkyi, jolloin se korjattiin.. En osaa sanoa olisiko sitä varsinaisesti alettu operoimaan, jos siihen ei oliso tullut tuollaista ylimääräistä, joka esti ammatin harjoittamisen.

Koronan jälkiseuraus tuo kansan lihominen on kansa jumiutettiin kotiin oikein hallituksen määräyksillä ,kiuru itse tietysti oli läski jo ennen koronaakin ja tulee aina olemaan.Kyllä ennen koronaa prosessoituja eineksiä ja valmisruokia makeisia ja limuja sipsejä nassutettiin jo aiemmin mutta koronan aika räjäytti lihomisen.

Itseäni ainakin naudanliha tyypillisesti valmistettuna väsyttää (jokin sisäfile ja vasikanliha vähemmin pieninä annoksina) ja samoin sika.
Jos syöt nuo lihat lisukkeena salaatille (oikealle sellaiselle eikä millekään pastamössölle) niin sinulla on jotain poikkeavaa elimistössäsi jos koet sen väsyttävän.

Jos salaatin tilalla on perunaa tai pastaa, niin väsy toki tulee.

Tuolla aiemmin joku puhui aivojen opettamisesta, se varmaan pitää paikkansa. Jos haluaa laihtua pitää annosta pienentää.
Lihominen on aina seurausta siitä mitä on itse suuhunsa pistänyt. Normaalilla liikkumisella on vaikea laihtua.
Se tosin auttaa että silloin on poissa ruuan äärestä. Munkin kuluttamisessa liikkumalla on kova homma, helpompi jättää
syömättä.
Itsellä alkoi paino vuodenvaihteiden jälkeen lähestyä 90 kg. Päätin pari vuotta sitten että lukeman pitää alkaa seiskalla.
Puolessa vuodessa 10 kg pois ja ainakin yli vuoden on siinä pysynyt. Nälkää ei ole nähty, annokset sopivaksi samalla
suuntaus enemmän kasviksiin. Jos vielä haluaisi 5 kg vähentää niin kahvista sokeri pois ,vähemmän juustoa ja rouvan
tekemät herkut vähän vähemmälle.
Kun katsoo reilusti lihavan annosta niin se on yli kaksinkertainen omaani verrattuna, ei siinä ole laihdutuspillerit mitään auttaneet. Jopa laihdutusleikkausen läpikäyneet onnistuvat pysymään lihavina syömällä erittäin energiapitoisia ruokia
tai karkkeja.

Vaikka yksilöistä lähtee kansanterveys, niin silti erottaisin kansanterveydellisen ja yksilöllisen näkökulman. Ihmiset ovat niin erilaisia pituudeltaan, painoltaan, muodoltaan ja vielä tässä yhteydessä ne, joilla on jokin aineenvaihduntahäiriö. Lihavuus ei aina tarkoita epätervettä elintapaa.

Oman kehon hyväksyminen on vaikeaa, kun on syyllistetty lihavuudesta riittävästi, vaikka olisikin tukevasti ns. normaaleissa mitoissa. Enemmän kuin lievästi pyörehkö työkaveri vältti työterveydessä käyntiä, kun nyrjähtäneen sormen lastoituskin tai flunssa saatiin ylipainon syyksi. Näihin aikoihin hän tarpoo metsässä niin pitkiä päiviä, että tämmöisellä tuulella kiviä taskuun laittavalla loppuu kunto kesken. Anoreksiaa jostakin syystä ymmärretään enemmän sairautena eikä siitä syyllistetä samalla tavalla.

Toki on syytä tarkkailla syömistottumuksiaan ja ravintosisältöään sekä sopivaa liikunnan määrää.

Iällaäkin on merkitystä tähän normaaliin elopainoon. Edellä joku jo taisi todeta että jos syö enemmän mitä kuluttaa niin paino nousee, kylläkin iästä riippumatta. Ihan simppeli asia.Terveellisillä ruokatottumuksilla ja liikunnalla on muitakin myönteisiä vaikutuksia terveyteen kuin pelkkä painonhallinta.

Painon hallinnan seurantaan kehitetty mm painoindeksin laskeminen ja toisena vyötärön pituuden mittaus. Itse ole koittanut pitää tuon indeksi arvossa alle 25 kg/m2 ja vyötärön pituuden alle 100 cm. Ikää on kohta 80 v ja alle noiden rajojen edellyttää lähes päivittäistä liikuntaa, yleensä kävelylenkkiä ja kohtuus siitä mitä suuhunsa mättää. Ei näihin tarvita mitään poppakonsteja. Terve järjen käyttö riittää. Iän myötä kun elinaika lyhenee vääjäämättä, loppuelämän terveydestä huolehtiminen on asia johon kannattaa panostaa, sanoisin. :grandpa:

Viimeksi muokattu:
Itsellä alkoi paino vuodenvaihteiden jälkeen lähestyä 90 kg. Päätin pari vuotta sitten että lukeman pitää alkaa seiskalla.

Sinänsä tuo pelkkä paino on todella huono mittari. 79kg 190cm mies on kyllä melkoisen hontelo eikä mitenkään välttämättä hyväkuntoinen, kun taas 79kg 165cm mies on jo lihava, ellei ole sitten poikkeuksellisen lihaksikas.

Näin perskohtaisesti painon pudotus on aina ollut epäpalkitsevaa hommaa, kun ponnistelemalla asian eteen ei saa aikaan mitään, kun taas sitten vastaavasti toisinaan painoa lähtee vahingossa, kun vaan on jokin mihin on pidempään keskittynyt ja jää se väärä syöminen pois.

Jos syöt nuo lihat lisukkeena salaatille (oikealle sellaiselle eikä millekään pastamössölle) niin sinulla on jotain poikkeavaa elimistössäsi jos koet sen väsyttävän.
Ruhon halvemmista osista valmistettu jauhelihapihvi harvemmin on tarjolla salaatin kylkiäisenä ja aika paljon silkkaa ihramaista rasvakudosta noissa pakkaa olemaan täytteenä, jos vaikka työmaaruokalan ateriana tarjotaan. Ajattelin lähinnä noita.

Pari kertaa laihduttanut ihan tavoitteellisesti ja molemmilla kerroilla lähti tiputtamalla kalorit keskimäärin 2000 kieppeille vuorokaudessa. Kebab tai pizza kun tuli syötyä niin käytin työlukuna pyöreää tonnia. Laihdutuksen aikana seurailin painoa tarkkaan niin keskimäärin puoli kiloa lähti viikossa. Toimi ainakin itsellä niin tarkasti, että ihmetyttää painonhallinta asiantuntijoiden säännöt siitä, ettei saa punnita ruokaa tai laskea kaloreita. Geeneistä varmaan itsellä hyötyä sen verran, ettei mieliala älyttömästi kärsi esim 12 tunnin paastossa. Painonhallinnallinen pahe on itsellä ehdottomasti karkit joita menee sitten sen verran kun eteen tuodaan enkä niitä sen takia juuri ostelekaan. Vaimolla paha tapa vaan yrittää pitää kokoajan karkkilaatikossa jotai saatavilla. Sokeriin saisi minun puolesta tulla joku haittavero niin, ettei kaupasta saisi sitä 100 g mukaan ilman että köyhtyisi 10 euroa. :hmm:

Epäterveellisen ruoan välttäminen tapahtuu kaupassa: jätä epäterveellinen tyystin ostamatta. Valitettavasti jotkin perheenjäsenet ikään kuin hyvää hyvyyttään eivät aina noudata moista. Auttaisiko silloin vihjata hyvin hienovaraisesti, että ei kai tarkoituksenasi sentään ole myrkyttää toista, joka on esimerkiksi perso makealle?

Näyttää että koko yhteiskunta on vähän luovuttanut tässä lihavuusasiassa. Normaalin skaala on siirtynyt reilusti ylöspäin.
Jopa lääkäritkin raportoivat normaalipainoiseksi henkilön vaikka laskukaava väittää muuta. Voisi ajatella että sairaanhoitajat
näyttäisivät esimerkkiä, tiedosta kun ei ainakaan ole kiinni. Mutuna tuntuu että lihavien osuus on aika suuri tai sitten sen vain
huomaa noissa sairaalaympyröissä.
Vapaassa yhteiskunnassa voidaan tuottaa ja tarjota huonojakin vaihtoehtoja ja tehdä sillä hyvää bisnestä.
Eduskunnassa voisivat jotain tehdä jos haluttaisiin, sokerivero taisi olla Fazerin suklaatehtaassakin merkittävä tekijä.

Ruhon halvemmista osista valmistettu jauhelihapihvi harvemmin on tarjolla salaatin kylkiäisenä ja aika paljon silkkaa ihramaista rasvakudosta noissa pakkaa olemaan täytteenä, jos vaikka työmaaruokalan ateriana tarjotaan. Ajattelin lähinnä noita.
EI merkitystä. Itse olen monesti syönyt grilikylkeä (rasvakerros mitataan senteissä) salaatin kera. Ei se väsytä.

EI merkitystä. Itse olen monesti syönyt grilikylkeä (rasvakerros mitataan senteissä) salaatin kera. Ei se väsytä.
Kokemuksensa kullakin. Luovuin mainitsemieni kaltaisen liha-annosten (nauta ja muut märehtijät sekä sika) hankkimisesta työmaaruokalasta jo vuosikymmeniä sitten juuri siksi, että väsyttivät niin penteleesti koko iltapäivän. Kala, kana ja luonnollisesti käsitellyt kasviproteiinit eivät omalla kohdallani vastaavaa tee. Sinällään syön vähän käsiteltyihin kasviksiin ja proteiiniin painottuvaa ravintoa, koska moinen pitää painon ja nälän itseltäni kurissa eikä väsytä vastaavasti.

Ihmisten metaboliassa on eroja. Yksi entinen työkaveri hyytyi työtuoliinsa käytännössä aina lounaan jälkeen. Siinä hän sitten aina aikansa kuorsasi istualtaan. Eipä tuo asialle kai mitään voinut, ja tuskinpa oli ylpeä asiasta. Ylipainoa hänellä oli myös.

Epäterveellisen ruoan välttäminen tapahtuu kaupassa: jätä epäterveellinen tyystin ostamatta. Valitettavasti jotkin perheenjäsenet ikään kuin hyvää hyvyyttään eivät aina noudata moista. Auttaisiko silloin vihjata hyvin hienovaraisesti, että ei kai tarkoituksenasi sentään ole myrkyttää toista, joka on esimerkiksi perso makealle?
Täällä ei vihjailu eikä suoraan sanominen auta. Myrkytystermiäkin kokeiltu. Kyseessä pullatyyppinen aine, joka tulee syötyä kun se tarjolla on. Ellei olisi selviäisin ilmankin.

No paino sama n. 90kg mitä jo 18v oli ja cooper sama 2350m, mutta ne veriarvot...:(

Käsien nivelet reistaa pirusti ja eka kokemus rampana olemisesta tänä vuonna. Ja huomattu että rampa ei oikein voi omistaa mitään, kun moni homma edellyttää toimivia käsiä

Kokemuksensa kullakin. Luovuin mainitsemieni kaltaisen liha-annosten (nauta ja muut märehtijät sekä sika) hankkimisesta työmaaruokalasta jo vuosikymmeniä sitten juuri siksi, että väsyttivät niin penteleesti koko iltapäivän.
Taitaa olla juuri tuo työmaaruokala ja sen annokset ongelma. Itse tehty annos on kyllä se millä itsekin olen aina painon pudottanut parinkymmenen vuoden aikana (mainitulla reseptillä), mutta nykyään on monissa lounaspaikoissakin niin hyvin salaattia tarjolla että tuo vireyspuoli pysyy hanskassa sitäkin kautta.

Yllättävän vaikea on monille ollut hyväksyä, että ei se rasva väsytä vaan hiilarit, mutta oikeasti kokeilemalla asia valkenee.

Takaisin
Ylös Bottom