Öljylämmityksestä VILPiin vai ei sittenkään?

MiKi

Tulokas
Auttakaas ajattelussa. Eli minulla on Tampereen seudulla -54 rakennettu rintamamiestalo, jossa öljylämmitys patterlämmityksenä toteutettuna. Kellari, keskikerros ja yläkerrassa pari makkaria. Kattila ja poltin uusittu ihan 2000-luvun alussa ja kohtuu hyvässä kunnossa, mutta joskus aikanaan ilmeisesti paikallisen kyläsepän takoma öljysäiliö on tullut käyttöikänsä päähän. Pariin viimeiseen talveen en ole edes viitsinyt ottaa öljyä säiliöön, on elelty pelkän kattilan sähkövastuksen avulla. Pannuhuoneelle ja öljysäiliölle on molemmille lohkaistu muuraamalla tila vanhasta kellaritallista, joten seinän purkamista ja muuta kivaa tiedossa vaikka uusisi vain öljysäiliön.

Nyt on hiipinyt mieliin ajatus, että öljylämmitys ei ehkä ole lähitulevaisuudessakaan enää kauhean hyvässä huudossa esim verottajan silmissä, eikä varmaan mahdollisten ostajien silmissä, jos joskus taloa kauppaisi. Eli sijoittamalla öljysäiliöön purkuineen ja uusimisineen saisi varmaan kymmenisen vuotta lisää käyttöikää, mutta muutama tonni varmaan palaisi rahaakin ja huonossa huudossa oleva öljy pysyisi lämmönlähteenä. Niinpä katse on alkanut hapuilla lämpöpumppuja.

Jos lämmitystä uusimaan aletaan, niin en halua enää sijoittaa uuteen öljysäiliöön, vaan käytän mieluummin senkin kellaritilan parempaan käyttöön. Eli lämmitysjärjestelmä kokonaan uusiksi pannuhuoneen osalta, öljylämmitystä en jätä rinnakaislämmöksi. Öljyä on vuodessa kulunut noin 2000 - 2200 litraa aiemmin, viimeiset kaksi talvea sitten vastuksella jolloin sähköä kaikkineen mennyt noin 22000 - 23500 kwh vuodessa (sis käyttösähkönkin).

Kohtuu pienellä lämmitystarpeella olen pähkinyt maalämpöön investoinnin liian kalliiksi. VILP siis olisi mielestäni investointina fiksumpi ja mielessä on joskus kajonnut ajatus lisätä vaikka muutaman vuoden päästä vesikiertotakka/kamiina vapautuvaan öljykattilan hormiin, pystyisi leikkaamaan pahimman pakkasen kulutushuippuja. Mutta onko tuolla niin isoa vaikutusta, jotta homma kannattaisi? Vai hoidetaanko huiput suosiolla sähköllä?

Millaisia laitteita tämä öljystä luopuminen ja VILPiin siirtyminen vaatisi. VILPit ovat laitteina minulle vielä täyttä hepreaa, splitit ja monoblockit vilisevät teksteissä, mutta eivät kerro minulle yhtään mitään.... Rahaa ei ole heittää yhtään ylimääräistä, joten investointikulut pitäisi olla pienet. Yhden laitekauppiaan päästin kotiin ja parin viikon päästä sainkin boschin tarjouksen 14 t€, joka ylitti reilusti kipukynnyksen. Eli alle kympin pitää hommassa ehdottomasti päästä. Kellarin väliseinien purut, vanhan öljysäiliön ja kattilan hävitykset yms hoidan kyllä itse. Oma työnantajani on rakennusalan yritys, joten jotain mahdollisuutta saada laitehankintoihin pientä prosenttia ehkä voisi olla. Ammattilaisilla taas saattaa olla paremmat prosentit, mutta mittaavatko hyödyn itselleen... Ongelmaksi omassa hankinnassa tulisi laitetieto, pitäisi olla ammattilaisen miettimät komponentit jota kilpailuttaa. Ja mahdollisten asentajien nihkeys asentaa muualta hommattuja laitteita?
Mitä suosittelette? Hankintamuoto? Laitteet? Huomioitavaa?

Hempuli

Töllintunaaja
Toisen mokkasiineihin hyppääminen on aina niin ja näin, mutta samoja asioita tämän vuoden pähkäilleenä ja vatvoneena jokunen ajatus. Öljysäiliön nakkaisin ja nakkaan itsekin pihalle, jolloin saa lisää tarpeellista sisätilaa. Hyväkuntoisen öljykattilan jättäisin puskurivaraajaksi, kun siinä on valmiina varalämpö ja kovien pakkasien lämpö. Se antaa energiaa vilpin sulatuksiin. Vesikiertotakka kuulopuheiden mukaan lämmittää ympäristöäkin, kuten kamiinakin. Itsellä ajatus on kohdistunut itäeurooppalaiseen puukattilaan öljykattilan hormiin, kun öljykattila lähtee kävelemään.

MLP:n ja vilpin ero on käytännöllisesti reikä tai keruupiiri, jotka tulee mieltää investointina eikä kuluna. Jos sellainen on kelvollisesti laitettavissa, niin en heti hylkäisi MLP:tä. Vilp splitissä on lämmönvaihdin sisätiloissa, jolloin ulkona kiertää jäätymätön kylmäaine. Monoblocissa lämmönvaihdinkin on ulkona, jolloin ulos kiertää vesi, joka teoriassa (painottaen teoriassa) voi jäätyä. Itselle on tulossa monobloc yksinkertaisemman asennuksen (ei kylmähemmoa) ja valmiiden kylmäaineliitosten vuoksi. Lisäksi tilaa säästyy sisältä, joskaan ulkoyksikkö ei ole ainakaan julkisivulla kaikille ihastus.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Tilanteesi kuulostaa aika vastaavalta kuin omanikin, iso -57 rintsikka jossa öljylämmitys pattereilla jostain 70-luvun alkupuolelta (Högforsin kattilassa vuosilukuna 1974). Laitoin tilalle halpis Technibel 10kW monoblockin, ja asumismukavuus nousi ihan eri sfääreihin. Kaikki patterit menivät uusiksi, C22 sinne minne vain mahtui, muualle C21. Hommaan paloi kaikkiaan joku nelisen tonnia rahaa sähkärin palkkio mukaanlukien. Esim. viime talvena oli vain kaksi sen verran kylmää päivää että oli pakko ottaa öljykattilan vastukset avuksi, eli aika nappiin osui mitoitus. Wanha kattila jäi siis puskurivaraajaksi, jos siinä ei olisi ollut vastusta ja käyttövesikierukkaa niin olisin varmasti hävittänyt senkin, säiliö pitäisi purkaa ensi kesänä. Lämmin käyttövesi esilämpiää öljykattilan kierukassa ja lopputulistus tapahtuu sitten Kospelin suoralämmittimellä.

roots

Hyperaktiivi
Itse toteutin aloittajan tyyppisen ja kokoluokan rempan öljystä maalämpöön patteritalossa kymmenkunta vuotta sitten ja nyt tähän mennessä systeemi on haukkunut lähes 20k säästöjä vrt. jos olisin pysynyt öljyssä ja ehkä ~2k vähemmän jos olisin alkanut sähköllä lämmittämään.
Rahaa tuohon koko remppaan piti kaivaa lompakosta 10k, eli nyt se on säästänyt ~2x sen mitä siihen rahaa piti pistää. Paljon tuli fiksattua samalla tavallaan asiaan kuulumatonta suurimpana mm. sähkökeskus ja kaikki tuommoset kulut maalauksineen on tuossa 10k:ssa.
Toteutustapa oli itse projektoiden ja kaivo sekä tavaroita ostaen ja haalaten paikoilleen, ainoastaan toi tumbelo putkimies oli tuntihommissa ja siitä varmaan tuli muutama satanen turhia kuluja. Kotivähennyksiä tuossa on kahdelta vuodelta, noita vähennyksiä ei silloin ihan niin paljoa ollut kuin nykyyään, kun kaivon kairasin 1. ja loput sitten 2. vuonna.
Lämmönjakoon eli patteripiireihin en ole rempannut ja jotain 50C lämpöä niihin tarvitaan kylmillä keleillä.
Sen verran että öljyvermeistä ei jäänyt tiloihin jäljelle edes hajua kaikki siihen liityvä myytiin ja loput kaatikselle...eikä ole ikävä.
Laitteethan on 10v aikana kehittyneet aika harpauksen, eli parantuneet, jos olis tommonen taas edessä niin muita maalämpöä en harkitsisi ellei sitten keruupiiriä ei pystyisi tekemään.

Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Itse laitoin reilut 3 vuotta sitten monoblock VILPin. Öljyn poltto loppui lähes kokonaan (kulutus kolmena edellisenä talvena on ollut noin 200 l vuosittain) kun ennen paloi semmoinen viitisentuhatta litraa vuodessa. Takaisinmaksuaika noin 3,5 vuotta. VILP on antanut vuositasolla aikalailla tasan tarkkaan 3 x sen minkä on ottanut sähköä. ILP on hiljentynyt satunnaiseen jäähdytyskäyttöön. VILP on kytketty suoraan öljykattilaan, joka toimittaa varaajan virkaa. Lisäksi laitoin tulistusvaraajan vedelle johon menee VILPin haalistama vesi. Maalämpö olisi tullut maksamaan avaimet käteen jotain ~30 000 €, itse asentaen sain VILPin noin 8000 €:lla.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Aika samoissa lähtökohdissa täälläkin oltiin (paitsi kulutus oli lähtökohtaisesti suurempi). Päädyin itse tilaamaan/asentelemaan monoblock-vilpin.
Omat kokemukseni lähtökohdista tähän päivään voit lukea täältä:

Hempuli

Töllintunaaja
Vilpeistä on tarttunut muutama avainsana edullisemmasta päästä Amitime, ES, Panasonic ja hifipäästä CTC 600, Nibe F2120. Noista ainakin olen esitteitä ja manuaaleita lataillut netistä. Variaatioita on jonkin verran ja hyvä tutustuminen aiheeseen maksaa vaivan toisin kuin ns. asiantuntijoiden (Hempuli ja lämpöpumppumyyjät mukaanlukien) mielipiteiden uskominen.

pökö

Kaivo jäässä
Olen omassa talossa kokenut öljylämmön, käytetyn vilpin ja nyt maalämmön. Lämmin suositus täältä öljystä luopumiseen ja lämpöpumppu tilalle, oman maun mukainen.

Öljyvehkeet pois talosta ja tila hyötykäyttöön.

Mikki

Hyperaktiivi
Millainen muuten voisi olla fiksu järjestys edetä, jos kustannukset haluaisi pitää mahd. alhaisina mutta saada lopulta aika hyvä systeemi. Aloittajalla on aika tuore öljykattila, että meniskö näin aika hyvät stepit:

1. Öljykattila laitetaan pelkkään sähkökattilatilaan ja puretaan öljyputket pois kattilan ja säiliön väliltä.
2. Asennetaan käyttöveden tulistusvaraajaksi noin 100 litrainen sähkövaraaja, mikä laitetaan öljykattilan käyttövesikierukan perään
3. Alennetaan öljykattilan lämpötila siihen, mihin talon lämmitysjärjestelmä vaatii
4. Asennetaan lämmityskierron paluulinjaan puskurivaraaja (Nibe UKV 200 voisi olla aika hyvä)

Tässä kohtaa osiin ja putkarille olisi mennyt ehkä 1500€. Seuraavaksi budjetin mukaan Monoblock VILP lämmittämään tuota puskurivaraajaa. Öljykattila toimisi käyttöveden esilämmittimenä ja sähkökattilana varalle.

Lämmityskierto toisi puskurivaraajasta lämpöä kattilaan, joten vastuskäyttö jäisi pieneksi. Ja putkityöt jäisi aika vähäisiksi kokonaisuudessa. Olettaisin siis, että lämmityskierto pyörii ympärivuoden.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä

Itse en hävittäisi, jos ovat käyttökelpoiset. Vaikka olisi kuinka vanha ja muuten huonolla hyötysuhteella toimiva, VILPin varaajana se toimii oikein hyvin ja samalla myös varalämmönlähteenä sekä sähkökattilana. Öljyn polton hyötysuhteella ei ole käytännössä merkitystä, se kulutus tulee olemaan niin pieni kuitenkin.

4. Asennetaan lämmityskierron paluulinjaan puskurivaraaja (Nibe UKV 200 voisi olla aika hyvä)

Enpä oikeastaan näkisi tälle tarvetta. Suoraan siihen kattilaan kiinni vaan. Itselläni on VILP:ltä paluu lämmityskiertoon lähtevässä. Jos kattilassa olisi keskellä sopiva reikä, se voisi olla hyvä paikka tuoda latauskierron paluu kattilaan. VILPille menon ottaisin joko kattilan pohjalta tai lämmityskierron paluusta, mistä kone saisi tarvittaessa lisävettä kattilasta. Tuo lämmityskierron paluu olisi hyvä saada sinne kattilan pohjalle. Minulla tuo liittyy päältä ja laskuputki päättyy rapiat 20 senttiä kattilan laesta. Parempi kun menisi VILP käytössä pohjalle mutta ei välttämätöntä. Pakkasella sitten kattila tulille ja VILP jää huilimaan mutta sen VILPin pitäisi jaksaa jonnekin vähintään -15 °C asti huolehtia lämmityksestä tai niitä öljylämmityspäiviä alkaa kertyä "liikaa".

Kattilan sielunelämästä voisi yrittää huolehtia tarkastamalla kaikki liitynnät pannuun. Ne ovat potentiaalisia vuotokohteita. Parisenkymmenttä vuotta vanhassa kattilassa nuo ovat vielä luultavasti kunnossa mutta seuraava 10 -vuotiskausi voi tuoda jo vuotoja, jotka tuhoavat kattian nopeasti. Tarkastettavia paikkoja voisivat olla vastusten liitokset, käyttövesikierukan laippa (toivattavasti on laipalla, jotta kierukan voi vaihtaa tarvittaessa), termostaattien taskujen liitokset, painemittarin liityntä. Itselläni on ilmennyt vuotoja vastuksen kierteessä ja painemittarin liityntäletkussa. Varoventtiili voi myös alkaa tiputtelemaan vanhetessaan, pahimmassa tapauksessa kattilan päälle, miten sitten on laitettukaan. Kalvopaisari alkaa olla luultavasti finaalissa. Ellei kattila ruostu päältä päin vuotojen vuoksi, se on likipitäen ikuinen peli VILPin varaajana.

Mikki

Hyperaktiivi
Puskurivaraajan etuna olisi, että siihen öljykattilaan ei tarvitsisi koskea. UKV-varaaja on ääriyksinkertainen paketti. Vai onko niissä kattiloissa jo valmiiksi tarvittavat yhteet?

Pretor

Aktiivinen jäsen
Mä tuun kanssa sekoittamaan pakkaa... minä en hävittäisi (enkä hävittänytkään) öljykattilaa.
Lämmin suositus täältä öljystä luopumiseen ja lämpöpumppu tilalle, oman maun mukainen.

Tätähän mullekin suositeltiin, kun pannuhuone niin pieni. Tosiasiassa kattilan pihalle heivaamisen jälkeen sen paikalle ei olisi mahtunut juuri mitään... korkeintaan lämminvesivaraaja.
Sen sijaan pilkoin noin 4m3 öljysäiliön ja purin väliseinää (oli siis muurattu umpeen ja säiliötila "eristetty" muusta kellarista) oviaukon verran, niin nyt on oikeasti tilaa pannuhuoneessa. Sinne mahtui uusi hybridi ja siellä on tilaa vielä reilusti. Öljy kuitenkin pomminvarma varalämmönlähde ja nopea sellainen. Öljy mulla toistaiseksi 200l tynnyrissä, mutta mulla on "rakenneltuna" myös 30l kanisteri, johon polttimen letkut saa helposti kiinni.
Vielä parempi olisi, jos tuo olisi tuplakattila, jossa voisi poltella puutakin, mutta tyydytään öljykattilan pitämiseen varalla.
Myönnän kyllä sen, että häviöiden kannalta tuo öljykattilakytkentä öljyllä käyttäen on vähän heikompi. Vastuskäytöllä voi eristää palotilaa ja tukkia piippulähdön.

Puskurivaraajan etuna olisi, että siihen öljykattilaan ei tarvitsisi koskea. UKV-varaaja on ääriyksinkertainen paketti. Vai onko niissä kattiloissa jo valmiiksi tarvittavat yhteet?
On ja ei. Minä laitoin paisuntayhteeseen ja tyhjennysyhteeseen. Ihan yhtä yksinkertaisesti tuon voi siis liittää suoraan öljykattilaankin.
Ja onhan se aika helppo ja yksinkertainen tapa lähteä liikenteeseen varsinkin monoblock-vilpin kanssa.
Jos rupeaa puskurivaraajia miettimään, niiin miettii sitten suoraan sitä hybridiä siihen kylkeen, mutta pakko ei ole. Onhan tälläkin palstalla muutamia VILP-öljykattila käyttäjiä muitakin.

Hyviä neuvoja itsekin tältä palstalta sain, kun projektia aloin miettimään. Siitä vain seulomaan oman maun mukaan miten jatkaa projektia.
Koska nälkä kasvaa syödessä, niin mulla on nyt se hybridi käytössä, mutta öljykattilasta en edelleenkään luovu.

Espejot

Hyperaktiivi
Kohtuu pienellä lämmitystarpeella olen pähkinyt maalämpöön investoinnin liian kalliiksi. VILP siis olisi mielestäni investointina fiksumpi ja mielessä on joskus kajonnut ajatus lisätä vaikka muutaman vuoden päästä vesikiertotakka/kamiina vapautuvaan öljykattilan hormiin, pystyisi leikkaamaan pahimman pakkasen kulutushuippuja.

Suositelen pitämää mielen avoimena. Jos et ole varma mitä haluat pyydä mlp-foorumilta mitoitus maalämmölle. Samaa mitoitusta voit käyttää VILP valintaan. Kun mitoitus on selvä sinun ei tarvitse miettiä muuta kuin teetkö itse mahdollisiman paljon vai haluatko avaimet käteen systeemin. Kun päätös urakan pilkomisesta on tehty pyydä tarjouksia muutamasta VILP:stä ja maalämmöstä haluamallasi tavalla. Maalämpötukusta saat koneiden hinnan, asennus tuntityönä pari tonnia maksimissaan sekä mlp / vilp:lle, osat tonnin ja hups sinulla on remontin hinta selville. Tai sitten pyydät avaimet käteen tarjouksia ja maksa pari tonnia enemmän siitä ilosta että ei tartte tehdä mitään... makuasia kummasta tykkää.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Millainen muuten voisi olla fiksu järjestys edetä, jos kustannukset haluaisi pitää mahd. alhaisina mutta saada lopulta aika hyvä systeemi. Aloittajalla on aika tuore öljykattila, että meniskö näin aika hyvät stepit:

1. Öljykattila laitetaan pelkkään sähkökattilatilaan ja puretaan öljyputket pois kattilan ja säiliön väliltä.
2. Asennetaan käyttöveden tulistusvaraajaksi noin 100 litrainen sähkövaraaja, mikä laitetaan öljykattilan käyttövesikierukan perään
3. Alennetaan öljykattilan lämpötila siihen, mihin talon lämmitysjärjestelmä vaatii

Kohdat 1-3 minäkin tekisin tai sanoisinko tein mutta sillä ertotuksella että jätin öljyputket purkamatta ja poltin paikalleen kaiken varalta.

Tuon UKV varaajan laitoin lämmityskierron menopuolelle meidän tapauksessa, ajatuksena se että kun VILP käyttää kattilaa puskurina niin sulatusten aiheuttamat lämpötilavaihtelut eivät olisi kovin voimakkaita ja havaittavia kun tuossa välissä on ensin suntti ja sitten vielä tuo UKV niin toivon mukaan lähtevä lämpötila pysyisi kohtuu vakaana sulatuksista huolimatta.

VesA

In Memoriam
Jos se öljysäiliö on sisällä kellarissa hiukan kyllä ihmetyttää mikä sen olisi pilannut, meilä oli ihan priimaa. Oman öljysäiliöni putsautin ja sahasin sen jäljeen puukkosahalla sen kokoisiin paloihin että oli mukava kantaa peräkärryyn.

Back
Ylös Bottom