1-wire virtalähde ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kallek
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

kallek

Aktiivinen jäsen
Jos joku viisaampi osaisi neuvoa, itse en hokannut syytä. Eli tilanne se että usb adapterilla mulla käytössä 13 anturia jotka toimivat ok mutta koitin laittaa erillisen virtalähteen jolla ei näykään yhtään anturia. Eli ainoastaan usb adapterin +5V:lla näkyy mutta toisella ei. Koitin vielä laittaa osan antureista usbiin ja loput ulkoiseen +5v niin ei toimi kuin ne jotka usbissa. Mittasin molemmista virtalähteistä sen +5v navoista. Miksei tolla toisella näy yhtäkään anturia?

Vs: 1-wire virtalähde ongelma

kallek sanoi:
Jos joku viisaampi osaisi neuvoa, itse en hokannut syytä. Eli tilanne se että usb adapterilla mulla käytössä 13 anturia jotka toimivat ok mutta koitin laittaa erillisen virtalähteen jolla ei näykään yhtään anturia. Eli ainoastaan usb adapterin +5V:lla näkyy mutta toisella ei. Koitin vielä laittaa osan antureista usbiin ja loput ulkoiseen +5v niin ei toimi kuin ne jotka usbissa. Mittasin molemmista virtalähteistä sen +5v navoista. Miksei tolla toisella näy yhtäkään anturia?

Miten olet kytkenyt ulkoisen +5V?

Ainiin unohtui kertoa muutenkin kytkennästä, eli 3-johtoinen verkko ja virtalähde kytketty usbilta tulevan +5v tilalle, eli samalla tavalla miten usbin virtakin kytketty.

Onko virtalähteen antama jännite reguloitua ja siistiä? Jos virtalähteestä tulee jotain pulssimuotoista ulos, niin se voinee vaikuttaa.

kallek sanoi:
Ok eli hakkuri niin ei välttämättä toimi?

Eipä se sähkön laatu siitäkään suoraan riipu, mutta häiriö on erilaista. Koita vaikka sen virtalähteen sijasta oikosukea ne se lisäsyöttö.. tai laittaa siihen 3,3V litium(nappi)patteri. Onewire kestää 50Hz häiriötä aika hyvin jos systeemi tekee uudelleenyrityksiä ja ne lopulta osuvat härön nollakohdan tienoille.

Jos lisävirtalähteessä on joku oma yhteys maahan siitäkin voi seurata kummia.

Olen minä käräyttänyt jonniinmoisen setin onewirekamaa, kun vanhan PC:n virtalähde petti ja alkoi tunkea jotain muuta kuin 5V sinne USB-virransyöttöön. Meni myös se adapteri.. tai itse asiassa toinenkin ennenkuin osasin epäillä oikeaa vikaa.

VesA sanoi:
Jos lisävirtalähteessä on joku oma yhteys maahan siitäkin voi seurata kummia.

kyllä sen virtalähteen maa täytyy olla yhteydessä adapterin (USB) sekä verkon maahan, ei varmasti muuten toimi, jollei käytössä ole nk.diodihässäkkä

jolla sanoi:
kyllä sen virtalähteen maa täytyy olla yhteydessä adapterin (USB) sekä verkon maahan, ei varmasti muuten toimi, jollei käytössä ole nk.diodihässäkkä

Niinno, silloin se voi jopa toimia passiivisena, mutta jos virtalähteen 'maa' on verkon suojamaassa ihan eri puolella talon sähköverkkoa siitä tulee äkkiä maalooppi tai muuta häiriöjännitettä.

sitä minä vaan, jotta jos 1-wire verkkoon syötetään virta ulkoa ja adapteriin tulee vain data johto, niin ei se voi toimia
maalla tarkoitan tietty 0 johtoa, tai + ja miinus, miten sen nyt haluaa sanoa 1-wiressä

Koitan illalla kun pääsen kotiin mutta lisäkysymys: sain dual counterin jota koitin saada verkkoon niin eipä tullut näkyville lainkaan. Eli counterin omalla patterilla data ja 0 kytkettynä ei näy logtempissä (listassa molemmissa 2423 counterin kohdassa ruksit), myöskään +5v kytkettynä ei toimi ja itseasiassa silloin ei löydy koko verkkoa. Koitin myös irroittaa counterin patterin mutta sama homma. Oliskos counteri rikki? Eikös sen pitäisi adapterissa näkyä vaikka S0 ei olisi kytketty? Adapterina http://www.medisafety.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=94

Hommahan alkoi toimimaan kun tarkastin kytkennät ;) Eli oli adapterin päässä mennyt virta ja data ristiin mutta kuitenkin olin anturit kytkenyt oikein, eli counterin kytkennässä ne menikin väärin päin ;) No nyt alkoi virtalähdekin toimimaan yhteisellä maalla. Mutta mites tuosta logtempin kwh näytöstä pystyy laskemaan hetkellistä kulutusta, counterin .txt näyttää tältä:

09.12.2014; 00:56:02;32
09.12.2014; 00:57:03;32
09.12.2014; 00:58:02;32
09.12.2014; 00:59:03;32
09.12.2014; 01:00:03;32
09.12.2014; 01:01:02;32

Mittarina 2000 pulssia/kwh, eli tuossahan 32 pulssia minuutissa vai?

kallek sanoi:
Mutta mites tuosta logtempin kwh näytöstä pystyy laskemaan hetkellistä kulutusta, counterin .txt näyttää tältä:

09.12.2014; 00:56:02;32
09.12.2014; 00:57:03;32
09.12.2014; 00:58:02;32
09.12.2014; 00:59:03;32
09.12.2014; 01:00:03;32
09.12.2014; 01:01:02;32

Mittarina 2000 pulssia/kwh, eli tuossahan 32 pulssia minuutissa vai?

Onko tuo 32 absoluuttinen counterin viimeisin arvo vai minuutin aika tulleiden pulssien määrä (counterlast-counterprev) ? Jos on viimeisin niin jotain on pielessä koska arvo ei muutu (olettaen että on kulutusta). Muuten voit laskea keskimääräisen kulutuksen [kW] = (pulssit/s * 3600)/2000 eli jos 32 pulssia/min -> (32/60)*1,8 = 0,96 kW

Unelmavävy sanoi:
Onko tuo 32 absoluuttinen counterin viimeisin arvo vai minuutin aika tulleiden pulssien määrä (counterlast-counterprev) ? Jos on viimeisin niin jotain on pielessä koska arvo ei muutu (olettaen että on kulutusta). Muuten voit laskea keskimääräisen kulutuksen [kW] = (pulssit/s * 3600)/2000 eli jos 32 pulssia/min -> (32/60)*1,8 = 0,96 kW

Joo on se minuutin aikana tulleiden pulssien määrä. Toi on siis lämpöpumppuvaraajan kulutus, sen takia noin pieni.
Onko muuten jossain olemassa valmista exel pohjaa tai millä muuten sais noi datat kerättyä paremmin nippuun, esim vähän jotain cop laskentaa, vai pitääkö joku pilvipalvelin homma ottaa käyttöön käppyröiden laskemiseen?

kallek sanoi:
Onko muuten jossain olemassa valmista exel pohjaa tai millä muuten sais noi datat kerättyä paremmin nippuun, esim vähän jotain cop laskentaa, vai pitääkö joku pilvipalvelin homma ottaa käyttöön käppyröiden laskemiseen?

Itsellä on taloLogger ja MySQL-kanta, käyrät taloLoggerGraphilla. Suosittelen.

olammi sanoi:
Tänään julkaistu taloLoggerin v1.6c -versio korjaa tässä välissä olleet Windows-ongelmat, joten sitä suosittelen Winkkariasennukseen. Muuten Hitachin ohjeet ovat varmaan edelleen sopivat.

Olishan mulla kyllä nuo kapsi.fi tunnarit, eikös sen sinnekin sais laitettua ja kotikoneelta vaan siirtää datat palvelimelle?

kallek sanoi:
Olishan mulla kyllä nuo kapsi.fi tunnarit, eikös sen sinnekin sais laitettua ja kotikoneelta vaan siirtää datat palvelimelle?

taloLogger pystyy tallettamaan verkon yli MySQL-kantaan kyllä. Eli jos kapsi.fi:ssä on tarjolla MySQL-kanta ja PHP-mahdollisuus, niin data sinne ja graafit heidän palvelulla.

Takaisin
Ylös Bottom