25 ja 35 erot

Jumary

Aktiivinen jäsen
Rauski sanoi:
Tuttavani naisystävä osti tuollaisen loppuvuonna. Lämmitti huonosti pakkasilla. Muutenkin oli aivan turhan pienitehoinen kyseiseen tilaan. Suosittelen ME FH35, Gree U-Crown 35 tai Gree Hansol 35.
Niinpä...Merkillä ja sen tuomalla arvolla ei ole sinänsä arvoa.... periaateessa 35 mallit tuovat sinulle 1 kW lisätehon...Riippuen kohteesta, mutta 1kW tehon lisäys voi olla RATKAISEVA !
Pyydä aina ammattilainen arvioimaaan pumpun paikka, samalla ammattilainen näkee mihin pumppu pystyy + samalla voidaan käydä lävitse mitkä on taloudellisuus tavoitteet ! Yleensä pumpun hankinnalla halutaan säästöä ! - mikä on hyvin luonnollista aina 60% säästöön asti !

j-m / lampotec.fi
 

VesA

In Memoriam
Vs: 25 ja 35 erot

Jumary sanoi:
Niinpä...Merkillä ja sen tuomalla arvolla ei ole sinänsä arvoa.... periaateessa 35 mallit tuovat sinulle 1 kW lisätehon...Riippuen kohteesta, mutta 1kW tehon lisäys voi olla RATKAISEVA !
Pyydä aina ammattilainen arvioimaaan pumpun paikka, samalla ammattilainen näkee mihin pumppu pystyy + samalla voidaan käydä lävitse mitkä on taloudellisuus tavoitteet ! Yleensä pumpun hankinnalla halutaan säästöä ! - mikä on hyvin luonnollista aina 60% säästöön asti !

j-m / lampotec.fi

Valitettavasti 25 ja 35 -mallien eron ja todellisen suorituskyvyn selvittäminen on todella hankalaa. Varsin monessa tapauksessa 25 ja 35 laitteissa on ihan samat osat ja ero on lähinnä esitteissä, jopa tekninen manuaali oli tässä rehellinen ( muinaiset Sanyo 94 /124 ) - ero tehdään kompuran kierroksia rajoittamalla ( vanhat Toshibat - niistä loppui pakkasella höyrystin ja tehoeroa pakkasella ei juuri ollut malliversioiden välillä, kannatti ottaa se pienin ). Uudemmista laitteista Mitsu FH35 ja 25 on tehty samoista osista ja tehokäyrä on sama -10C asti - sitten jostain syystä FH25 pakkastehot on softalla paskottu 'tavallisiksi' kun FH35:ssä ne ovat poikkeuksellisen hyvät.

Ja sitten on myös niitä joissa 25 ja 35 -malleissa ON erikokoiinen höyrystin, kompura jne.
 

VesA

In Memoriam
Vs: 25 ja 35 erot

slpoy sanoi:
Laitatko Toshibasta testi tuloksia niin nähdään mistä mallista kyse ettei mene pelkäksi heitoksi , mikä on vanha 10 vai 20 vuotta?

Ne ovat täällä foorumilla kyllä jossain...
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: 25 ja 35 erot

Erotettu omaksi aloitukseksi täältä. /janti
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,21530.0.html
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: 25 ja 35 erot

slpoy sanoi:
Kannattaisi tarkistaa mitsun 25-35 erot ennen kuin kirjoittaa. Ei ole samat osat

Samat oli osat FH- ja FD- malleissa, vain piirikorteissa eroja. ;)
Uusimmassa LN-mallissa sitten eri kompurat 25 ja 35 kooissa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: 25 ja 35 erot

slpoy sanoi:
En tiedä manuaaleista ,mutta FH25-35 malleissa on eri osia fyysisesti

Mielestäni ei ole muita kuin piirikortit ja linkkien osaluettelot vahvistavat tämän! ;)
https://planetaklimata.com.ua/instr/Mitsubishi_Electric/Mitsubishi_Electric_MUZ-FH_VEHZ_Parts_Catalog_Eng.pdf
https://planetaklimata.com.ua/instr/Mitsubishi_Electric/Mitsubishi_Electric_MSZ-FH_VE_Parts_Catalog_Eng.pdf

Tässä FD-malli
https://www.mitsubishi-les.info/database/servicemanual/files/OBB519A_MUZ_FD25..50VABH_E1_PARTS_Jun_2010.pdf
https://www.scanoffice.fi/sites/default/files/liitetiedostot/lomakkeet/msz-fd_partsmanual.pdf
 

Jumary

Aktiivinen jäsen
Vs: 25 ja 35 erot

slpoy sanoi:
juurihan kirjoitin että paperilla voi olla mitä tahansa ,mutta olen fyysisesti nähnyt että eri osia on niissä

Joo - eri osia on ja myös softa voi olla erilainen/on. Mutta riippuu sarjasta ja merkistä...
 

VesA

In Memoriam
Vs: 25 ja 35 erot

slpoy sanoi:
juurihan kirjoitin että paperilla voi olla mitä tahansa ,mutta olen fyysisesti nähnyt että eri osia on niissä

Niin .. kai näitä tehdään niinkuin autojakin päivän palikoista. Ei edes kahdessa ihan saman mallin autossakaan ole välttämäti samoja osia.
 

Jumary

Aktiivinen jäsen
Vs: 25 ja 35 erot

VesA sanoi:
Niin .. kai näitä tehdään niinkuin autojakin päivän palikoista. Ei edes kahdessa ihan saman mallin autossakaan ole välttämäti samoja osia.

Niin - kyllä se taitaa sieltä valmistajan kustannustehokkuudesta lähteä...
Jos tiettyä kompuraa hyllyssä paljon niin tehdään siitä sitten eri malli ja seuraava kompura käy sitten useampaan malliin...kunhan softalla hieman sitä rajoitetaan...

Tlevathan autotkin samoista tehtaista vaikka myydään eri merkeillä - ihan niin kuin lämminvesivaraajatkin... Kyllä valmistajat hakevat kustannustehokkuuta !

Tiedä näistä... MUTTA myllytetään vielä asiaa...mistä johtuu että osalla pumpuista 25/35 hintaero voi olla vain 50€ kun yleensä luokkaa 150-200€... heh...
 

Rauski

ilppi-guru kouluttaja
Vs: 25 ja 35 erot

Jumary sanoi:
Tiedä näistä... MUTTA myllytetään vielä asiaa...mistä johtuu että osalla pumpuista 25/35 hintaero voi olla vain 50€ kun yleensä luokkaa 150-200€... heh...

Joitakin vuosia sitten vaasalainen moottoripyöräfirma toi maahan Pioneer-merkillä kiinalaista ilppiä. Firman tj kertoi, että 25 oli hieman 35 kalliimpi hankintahinnaltaan, koska valmistaja joutui tekemään siihen muutoksia. Asiakashinnoittelussa kyllä hinnat seurasivat teholuokkaa.
 

Morjens_1

Aktiivinen jäsen
Vs: 25 ja 35 erot

slpoy sanoi:
juurihan kirjoitin että paperilla voi olla mitä tahansa ,mutta olen fyysisesti nähnyt että eri osia on niissä

Laitatko osalistan koodeineen tänne.

Kumma jos huoltomanuaalissa vääriä tietoja.

Kahden piirikortin (tai lähinnä niiden flash-muistin sisällöissä) eroja -> Faktaa
Tyyppikilven printtauksissa ero -> Faktaa
 

Jumary

Aktiivinen jäsen
Vs: 25 ja 35 erot

Morjens_1 sanoi:
Laitatko osalistan koodeineen tänne.

Kumma jos huoltomanuaalissa vääriä tietoja.

Kahden piirikortin (tai lähinnä niiden flash-muistin sisällöissä) eroja -> Faktaa
Tyyppikilven printtauksissa ero -> Faktaa

Ei kai näistä faktaa ole muulla kuin valmistajalla !? Vai ?
Kysyppä sieltä niin saat fakta tietoa !
 

blobbo

Aktiivinen jäsen
Vs: 25 ja 35 erot

Eiköhän tässä kyse ole siitä, että se numero on siellä manuaalissa ihan oikein, mutta varsinaisen osan kyljessä voi olla eri valmistajien nimiä. Ihan kuin auton varaosissa. Tällä ei ole mitään tekemistä 25 ja 35 erojen kanssa, vaan ihan samoja laitteita ovat ohjelmistoa/piirikorttia lukuunottamattaa, kuten huolto-ohjeessa lukeekin.
 

Morjens_1

Aktiivinen jäsen
Vs: 25 ja 35 erot

blobbo sanoi:
Eiköhän tässä kyse ole siitä, että se numero on siellä manuaalissa ihan oikein, mutta varsinaisen osan kyljessä voi olla eri valmistajien nimiä. Ihan kuin auton varaosissa. Tällä ei ole mitään tekemistä 25 ja 35 erojen kanssa, vaan ihan samoja laitteita ovat ohjelmistoa/piirikorttia lukuunottamattaa, kuten huolto-ohjeessa lukeekin.

Näin minäkin uskoihin.

Mutta faktoja kovasti pyydettiin, niin tähänkin voisi ne faktat laittaa. Sähkömekaaniset osat eli kompura, venttiilit ja sisäyksikkö piirikorttia lukuunottamatta ovat ilmeisestikin samat, Myös mekaanisista osista ainakin kuoret, höyrystin ja lauhdutin ovat identtiset. Miksi näiden jälkeen mikään valmistaja haluaisi varioida laitteita?

Toki sekin on mahdollista, mutta nämä ovat toisaalta miltei bulkkituotteita.
 

Jartim

Aktiivinen jäsen
Vs: 25 ja 35 erot

Fujitsun LZCAN09 ja LZCAN12 näyttäisivät olevan IP:n (Input Power = sähkön ottoteho) perusteella hyvin pitkälti sama laite kun katsoo teknisessä manuaalissa
( http://af.fgnordic.se/media/1809/asyg09-14lzca_aoyg09-14lzcan_dt_eng.pdf ) ilmoitettuja lukemia eri lämpötiloissa.
Kummasti vain LZCAN12 saa aina hiukan paremmat antotehot aikaiseksi ja silti COP- ja SCOP-lukemat ovat pikkuveljellä paremmat.

Liitteenä kuva teknisen manuualin Heating Capacity-taulukot, joissa Total Capacity (TC) = Täysi antoteho ja Input Power (IP) = Ottoteho.
 

Liitteet

  • Fujitsu_LZCAN09_LZCAN12_HeatingCapacity.jpg
    Fujitsu_LZCAN09_LZCAN12_HeatingCapacity.jpg
    155,9 KB · Katsottu: 327

VesA

In Memoriam
Vs: 25 ja 35 erot

Jartim sanoi:
Fujitsun LZCAN09 ja LZCAN12 näyttäisivät olevan IP:n (Input Power = sähkön ottoteho) perusteella hyvin pitkälti sama laite kun katsoo teknisessä manuaalissa
( http://af.fgnordic.se/media/1809/asyg09-14lzca_aoyg09-14lzcan_dt_eng.pdf ) ilmoitettuja lukemia eri lämpötiloissa.
Kummasti vain LZCAN12 saa aina hiukan paremmat antotehot aikaiseksi ja silti COP- ja SCOP-lukemat ovat pikkuveljellä paremmat.

Liitteenä kuva teknisen manuualin Heating Capacity-taulukot, joissa Total Capacity (TC) = Täysi antoteho ja Input Power (IP) = Ottoteho.

Nämä ovat aina yhtä kummallisia. Teknisen manuaalin mukaan edes sisäyksikön puhaltimen tehossa ei ole eroa ( sillä tempulla on joskus tapana laskea höyrystimen tehoa pienemmässä versiossa ), mutta jollain lailla jotkut suoritusarvot ovat pienempiä vaikka jotkut siihen liittyvät maksimit ovat ihan samoja. Oliskohan ulkoyksikön puhaltimessa sitten hiukan vähemmän kierroksia.

Osa noista laajoista taulukoista on muissa koneissa selvästi kyllä tehty excelillä eikä mittaamalla koska moninkertaiset tehot lämpöisellä ulkoilmalla vaatisivat sellaisia puhalluslämpöjä ettei niihin voi päästä, tässä ei mennä sillä lailla järkevyyden tuolle puolen.
 
Back
Ylös Bottom