310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?

J

jokelaiska

Vieras
Morjesta taas foorumi

Nyt alkaa mennä hermo. Höyrystin jäässä jälleen ja sähkövastuksella taloa lämmitetään.
Viittaan aikaisemmin aloittaamaani viestiketjuun:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11805.0

Vuosi sitten höyrystin oli viikon jäässä.
Puoli vuotta sitten höyrystin oli 2 viikkoa jäässä.
Nyt mennään jo neljättä viikkoa pelkän sähkövastuksen varassa.
Eli jotain alkaa olla menossa järjestelmässä romuksi, mutta mitä? Suodattimet on vaihdettu, A4-testi tehty onnistuneesti (ilma kiertää), poistoilma selvästi sisäilmaa kylmempää (kanava 5 ~ 12), eli kaiken pitäisi olla kuten kirjoissa...

Muutama tiukka kysymys:
1) Mistä tietää että höyrystin on oikeasti jäässä eikä järjestelmä vain sekoile? Pitäisikö jäätä näkyä jossain?
2) Voiko höyrystintä sulattella käsipelillä, mm hiustenkuivaajalla tms, vai pitääkö antaa järjestelmän itse hoitaa homma?
3) Mistä tietää ettei kennosto/höyrystin vain ole likainen ja siksi ei ilma kierrä? Miten sen saisi puhdistettua?
4) Miten voi kompuran automaattisen käynnistymisen, ja siten jäätymisen, estää? (Aikaisemman viestiketjun neuvo)
5) Mistä löytää pätevä asennu/korjaus/huolto, joka voisi korjata ong.. ominaisuuden, miel pk-seudulla..?

Viimeksi kun soitin Niben suosittelemaan huoltoon Vantaalle, sain puhelimessa vastauksiksi:"Ei sen noin pitäisi toimia.." [Juu, ei, tiedän!], "en ole koskaan kuullut tuommoista aikaisemmin", [voisitko käydä katsomassa?], "Ei käyminen auta, kun en tiedä mistä lähtisin vikaa etsimään", [kiitos!]

Nyt alkaa taas ulkona ilma viilentyä ja mielellään käyttäisin sisälämmön uudestaan kuten PILPin tarkoituksena on..

//jokelaiska
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: 310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?

1) jos höyrystin oikeasti jäätyy ilmamäärä pienenee. Sekoilua voi ratkoa mittaamalla kennoanturin vastusarvot eri lämpötiloissa, anturi irti koneesta, jos tietää että ilmamäärä ei ole liian pieni "jäätymisen" tapahtuessakaan. Suodattimen alta näkee 410p mallissa höyrystimen yläpään ja irroittamalla puhaltimen näkee alapään, voi tarvita tosin peilin avuksi. En tiedä miten näkee 310p mallissa.
2) ei ole mitään syytä, poistoilmavirta sulattaa höyrystimen, JOS ilma virtaa
3) mittaamalla ilmamäärän jätekanavasta. Höyrystimen alla on kondenssille allas joka on viemäröity. Höyrystimen läpi voi laskea vettä varovasti vaikka lapolla, vahvoja pesuaineita en suosittele.
4) tuohon on monta tapaa mutta kaiikista seuraa se että LTO ei toimi lainkaan ja energiaa kuluu
 
A

apophis

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: 310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?

Lämpötilaloggaus ja kuvaaja jäteilmasta kertoisi aika suoraan, mitä kone touhuaa. Eli jos jäteilma painuu ensin nollan pintaan ja dippaa siitä kunnolla miinukselle jonkin ajan kulutttua, niin tulee sulatus. Jos siis logiikka sama kuin 410 : ssä.

Jos jäteilma on koko ajan plussalla ja tulee sulatuksia, niin silloin on anturi tai piirikortti sökö.
 
P

petteril

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: 310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?

Tämän saman homman kanssa olen itsekkin ihmetellyt tänä syksynä, meillä koneenan 410p mutta varmaan sama homma. Tosin sulatus ei ole päällä noin paljoa, mutta sulattelee toisinaan ja se tosiaan häiritsee.
Työkaverilla on sama värkki käytössä ja kysyin eilen että ootko huomannu ja väitti että ei se mitään sulattele, mutta tänä aamuna kertoi että kylläpäs se vaan menee hänelläkin sulatuksen puolelle toisinaan. Hänellä oli höyrystin -4 ja jäteilma +6.
Muutin eilen aavistuksen puhaltimen nopeuksia isommalle ja se ehkä auttoi. Illalla höyrystimen lämpötila oli -2 (kanva 4) ja jäteilma seilasi 0 - +3. Täytyy vielä seurata oliko vaikutusta pitkässä juoksussa.
Viime talven kone tosiaan toimi täysin moitteetta niin kuin aloittaja myöskin on maininnut että talvella toimii syksyllä ja keväällä sulattelee. Oma vahva epäilys tähän on, että nyt on ollut ilman kosteus tapissaan todella pitkään. Ja vaikka kuinka lämmitetään niin se ilman kosteus tuppaa olemaan myös sisällä korkea, ei ole mittaria mutta pitäisi varmaan hommata, ja tämä taasen vaikuttaa tuohon jäätymiseen. Ja tuon kosteuden vaikutuksen huomaa helpoiten perskannikassa, vaikka mökin lämmöt on mittarin mukaan samassa kuin viime talvena niin ei meinaa tareta.

-Petteri
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: 310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?

petteril sanoi:
Tämän saman homman kanssa olen itsekkin ihmetellyt tänä syksynä, meillä koneenan 410p mutta varmaan sama homma. Tosin sulatus ei ole päällä noin paljoa, mutta sulattelee toisinaan ja se tosiaan häiritsee.
Työkaverilla on sama värkki käytössä ja kysyin eilen että ootko huomannu ja väitti että ei se mitään sulattele, mutta tänä aamuna kertoi että kylläpäs se vaan menee hänelläkin sulatuksen puolelle toisinaan. Hänellä oli höyrystin -4 ja jäteilma +6.
Muutin eilen aavistuksen puhaltimen nopeuksia isommalle ja se ehkä auttoi. Illalla höyrystimen lämpötila oli -2 (kanva 4) ja jäteilma seilasi 0 - +3. Täytyy vielä seurata oliko vaikutusta pitkässä juoksussa.
Viime talven kone tosiaan toimi täysin moitteetta niin kuin aloittaja myöskin on maininnut että talvella toimii syksyllä ja keväällä sulattelee. Oma vahva epäilys tähän on, että nyt on ollut ilman kosteus tapissaan todella pitkään. Ja vaikka kuinka lämmitetään niin se ilman kosteus tuppaa olemaan myös sisällä korkea, ei ole mittaria mutta pitäisi varmaan hommata, ja tämä taasen vaikuttaa tuohon jäätymiseen. Ja tuon kosteuden vaikutuksen huomaa helpoiten perskannikassa, vaikka mökin lämmöt on mittarin mukaan samassa kuin viime talvena niin ei meinaa tareta.

-Petteri

Vaihda suodattimet uusiin ja katso vaikuttaako asiaan.
 
P

petteril

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: 310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?

Espejot sanoi:
Vaihda suodattimet uusiin ja katso vaikuttaako asiaan.
On korkeintaan kuukauden vanhat, sen verran tulee pölyä niin ulkoa kuin sisältäkin että olen vaihtanut suunnilleen kolmen kuukauden välein.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: 310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?

petteril sanoi:
On korkeintaan kuukauden vanhat, sen verran tulee pölyä niin ulkoa kuin sisältäkin että olen vaihtanut suunnilleen kolmen kuukauden välein.

Todella vaihtanut vai puhdistanut?
 

repe

Jäsen
Mikä on tuloilman lämpötila?

Oli samaa ongelmaa ja ratkesi, kun nostin tuloilman, kanava 9, 18 asteeseen. Jostain syystä oli kesän jälkeen tippunut 13 asteeseen. Ei turhia sulattele, vaikka ilmamäärä noin 40 l/s ja höyrystin pakkasella.
 
P

pahhi

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: 310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?

Varmaan ihan turha kommentti, mutta eihän tuloritilän alla ole hyttysverkkoa, joka on tukossa ötököistä.
 
J

jokelaiska

Vieras
Vs: 310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?


No niin, päivitys ja lopullinen ratkaisu!

Kylmäaineasentaja kävi (loppujen lopuksi) tsekkaamassa tilanteen ja totesi kylmäaineen kadonneen, oletettavasti täyttökorkin kautta.
Lisäsi ~1kg(!!!) R22-ainetta ja vaihtoi korkin alkuperäisestä tiivisteellisestä messinkiseen, jossa ei ollut tiivistettä. Sanoi, että yleisin vuotopaikka on juurikin tuo korkki.
Jännä ettei laite ilmoittanut sitä "A03"-vikaa missään vaiheessa...

Mutta, nyt saa pakkaset tulla kun PILPikin toimii, *KOP* *KOP*

//jokelaiska
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: 310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?

jokelaiska sanoi:
Lisäsi ~1kg(!!!) R22-ainetta ja vaihtoi korkin alkuperäisestä tiivisteellisestä messinkiseen, jossa ei ollut tiivistettä. Sanoi, että yleisin vuotopaikka on juurikin tuo korkki.

R22 ja kilo? Minä luulin että R22:a ei ole saanut käyttää enää ikuisuuksiin, aika ikävä mömmö ellen väärin muista. Ainakin uudemmissa 310P koneissa on R290 (propaani) ja täytös 420g.

Ruotsin Niben sivuille (www.nibe.se) on noita vanhoja ohjekirjoja pdf-muodossa, vanhin minkä löysin on vuodelta 1998. 420g, R290.
 
F

Freeze

Vieras
Vs: 310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?

:cool:
Kyllä R-22 saa käyttää vuoden 2014 loppuun asti.
Tämänkin jälkeen saa käyttää vaan ei täyttää. ::)
Ei ole ikävä mömmö, vaan ihan kelvollinen kylmäaine. ;)
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: 310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?

Kelpo ainetta tosiaan,kuitenkin siitä halutaan eroon ihan tosissaan,ihmeellistä.
Onkohan yhtä kelvollista kuin asbesti aikanaan,siitäkin haluttiin eroon?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: 310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?

Freeze sanoi:
Ei ole ikävä mömmö, vaan ihan kelvollinen kylmäaine. ;)

Onkos sitä kelvollista tunkea yli tuplamäärä koneeseen jonka tulisi käydä propaanilla?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: 310:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?

Kyllä tuossa vanhassa Nibe Fighter 310 on kylmäaineena R22 1100 g ;)
http://www.brf-prasthagen.se/dokument/411258-2_NibeFighter310.pdf

310P on sitten jo käytetty R290 (propaania) 420g .
http://www.brf-prasthagen.se/dokument/NY_310P_montering_skotsel.pdf

Tuossa juttua yhdestä 310P laitteesta ja kylmäainesekoiluista
http://alvsby.multiply.com/journal/item/829?&show_interstitial=1&u=%2Fjournal%2Fitem
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: 310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?

pökö sanoi:
Kelpo ainetta tosiaan,kuitenkin siitä halutaan eroon ihan tosissaan,ihmeellistä.
Onkohan yhtä kelvollista kuin asbesti aikanaan,siitäkin haluttiin eroon?

R-22:lla on lievä vaikutus otsonikerrokseen (paljon pienempi kuin jo kielletyillä kylmäaineilla) ja se on tuhti kasvihuonekaasu (jopa pahempi kuin nykyisin suosituimmat autojen ja ilmalämpöpumppujen kylmäaineet). Käyttöä rajoitetaan pelkästään noista syistä. Kylmäaineena se monin tavoin jopa parempi kuin sen tilalle tuodut korvaavat mömmöt (siis lämpöpumpun käyttäjän näkökulmasta se on hyvä ratkaisu teknisessä mielessä). Lisätietoja esim. http://en.wikipedia.org/wiki/Chlorodifluoromethane.
 
J

jokelaiska

Vieras
Vs: 310P:n höyrystin jäätyy jatkuvasti! Niben huoltoja pk-seudulla?


No niin, eihän se homma pelittänyt kuin vain vähän aikaa. Helmikuussa meni höyrystin jälleen pakkasen puolelle ja... itseasiassa palattiin alkutilanteeseen.

Ratkaisu:
Soitin huoltomiehen paikalle. Hän tutki aikansa laitteistoa ja totesi paisuntaventtiilin olleen jumissa. Ei auennut lainkaan ja tästä syystä kylmäaine ei kiertänyt lainkaan ja siksi höyrystin jäätyi.

Kaveri vaihtoi paisuntaventtiilin (muistaakseni isompaan?), täytti laitteen kolmannen kerran reilulla kilolla R22a ja NYT alkaa laite toimimaan kuten pitääkin.

Eli syyllisyyspäätelmäketju: Kylmäaineet olivat karanneet -> paisuntaventtiili alkoi jumiutua -> kylmäaineet takaisin -> paisari jumiutui lopullisesti -> laite ei lämmitä vaan höyrystin jäätyi kun kylmäaineet eivät kiertäneet. Tai tiedä sitten missä järjestyksessä lumipallo lähti pyörimään...

Korjaus: Paisuntaventtiilin uusinta -> kylmäaineet takaisin -> laite toimii

//jokelaiska
 
Back
Ylös Bottom