410P ja takkakytkin (kytkentäkuva ja ohjeet liitteenä)

veemeli

Jäsen
Termos.

Kyseessä tänä kesänä valmistunut talo, jossa tiilerin takka sekä harvian puulämmitteinen kiuas.
Piippuna kaksihorminen schidel. Ongelmana on korvausilman puute.
Kun kesäkussa muuton jälkeen aloin lämmittämään saunaa, alkoi olohuoneeseen tulla
lievää savunhajua. Kiukaan viereen tulee 110mm korvausilma putki, mutta ilmeisesti kiuas vetää helpommin
ilmaa katolta viereistä hormia pitkin jolloin kiukaan savut tulevat takkaan. Saunaa olen nyt lämmitellyt
pesuhuoneen ikkuna auki jolloin homma toimii.
Viime viikolla lämmitin takkaa ensimmäistä kertaa tänä syksynä, ja kuten arvelin, veto on ihan hyvä,
mutta savun katku tulee saunaan. Saunan korvausilmaputkesta kyllä tulee reilusti ilmaa, mutta
silti vetää osan ilmasta saunanhormia pitkin.

Vaihtoehtoina taitaa olla laittaa kanavapuhallin korvausilmaputkeen (tällöinhän saattaa ilmanvaihto mennä ylipaineiseksi).
Tai rakennella nibeen takkakytkin jolla saadaan tuloilmaa enemmän (tai poistoa vähemmän).
Onko kukaan rakentanut nibeen takkakytkintä ja onko se edes mahdollista tehdä?
Niben sammutus lämmityksen ajaksi ei kuulosta järkevältä ja ikkuna auki tulia poltellessa saattaa talvella tulla vilu.

Kertokaahan vinkkejä ja kokemuksia onko muilla ollut uusissa taloissa vastaavia ongelmia.

t.Ville
 

pAy

Vakionaama
Vs: 410P ja takkakytkin

Meillä oli aivan kuvauksesi mukainen ongelma aluksi, ennen kuin tein takkakytkimen nibeen.
Sitä varten olinkin jo vetänyt putken ja kojerasian eteisen seinälle, siihen laitoin enston 4-nappisen painike kojeen, kahdesta napista saa ilmanvaihtoa pienemmälle, yhdestä toimii takkakytkin joka pysyy kaksi tuntia päällä napin painamisesta jos ei ennemmin paina uudelleen pois päältä ja yhdestä saa käyttövesikierron päälle 3 minuutiksi.

Minulla tuon rakentelu oli helppoa releillä koska Nibeni on Ruotsin mallia ja siinä puhallintehojen säätö tapahtuu muuntajalta tulevia jännitelähtöjä vaihtamalla...

Sinulla luultavasti trimmereillä säätö? Onnistuu varmasti myös siihen, mutta en tiedä tarkemmin kuinka säätö toteutettu.
 

veemeli

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: 410P ja takkakytkin

pAy sanoi:
Meillä oli aivan kuvauksesi mukainen ongelma aluksi, ennen kuin tein takkakytkimen nibeen.
Sitä varten olinkin jo vetänyt putken ja kojerasian eteisen seinälle, siihen laitoin enston 4-nappisen painike kojeen, kahdesta napista saa ilmanvaihtoa pienemmälle, yhdestä toimii takkakytkin joka pysyy kaksi tuntia päällä napin painamisesta jos ei ennemmin paina uudelleen pois päältä ja yhdestä saa käyttövesikierron päälle 3 minuutiksi.

Minulla tuon rakentelu oli helppoa releillä koska Nibeni on Ruotsin mallia ja siinä puhallintehojen säätö tapahtuu muuntajalta tulevia jännitelähtöjä vaihtamalla...

Sinulla luultavasti trimmereillä säätö? Onnistuu varmasti myös siihen, mutta en tiedä tarkemmin kuinka säätö toteutettu.

"mukava" kuulla että kohtalotovereitakin on. Tämä taitaa olla näissä nykyajan muovitaloissa ongelma, kun mistään ei vuoda. Korostuu vielä kun on kaksi hormia, jolloin
ilmalle on reitti mistä tulla.

Trimmereillä on tässä säätö tosiaan. Toivottavasti joku on tuollaisen modauksen tehnyt, ettei tarvitse alkaa itse keksiä. Vaikka automaatioasentaja olenkin, niin
ei tämän kaltainen rakentelu ole kovin tuttua.
Mitä sinulla tapahtuu, kun takkakytkintä painetaan? poisto pienenee vai tulo suurenee, ja kuinka paljon? Mennäänkö jo ylipaineen puolelle vai tasapainoon?
Voisin seuraavalla saunan lämmitys kerralla hieman kokeilla potikoita pyörittelemällä vaikutuksia.
 

pAy

Vakionaama
Vs: 410P ja takkakytkin

veemeli sanoi:
"mukava" kuulla että kohtalotovereitakin on. Tämä taitaa olla näissä nykyajan muovitaloissa ongelma, kun mistään ei vuoda. Korostuu vielä kun on kaksi hormia, jolloin
ilmalle on reitti mistä tulla.

Trimmereillä on tässä säätö tosiaan. Toivottavasti joku on tuollaisen modauksen tehnyt, ettei tarvitse alkaa itse keksiä. Vaikka automaatioasentaja olenkin, niin
ei tämän kaltainen rakentelu ole kovin tuttua.
Mitä sinulla tapahtuu, kun takkakytkintä painetaan? poisto pienenee vai tulo suurenee, ja kuinka paljon? Mennäänkö jo ylipaineen puolelle vai tasapainoon?
Voisin seuraavalla saunan lämmitys kerralla hieman kokeilla potikoita pyörittelemällä vaikutuksia.

Poiston olen laittanut pykälää pienemmälle kun tulon, normaalisti poisto on yhtä pykälää isommalla.
 

veemeli

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: 410P ja takkakytkin

Eilen lämmitin saunan ja kokeilin poiston pienentämistä.
Tein puhaltimen C-asentoon säädöt jossa tuloilman määrä on sama kuin B-asennossa,
ja poisto on pykälää pienemmällä. Hyvin tuntui toimivan, veto oli hyvä ja savunhajua ei tuntunut, eikä
takanluukun rakosissa tuntunut ilmavirtaa.

Nibeltäkin tuli vastaus sähköpostiin:

Hei, meiltä löytyy 410 P malliin takkakytkin. 97923533Takkakytkin F410P7923533185

Eli hintaan 185,00 e Alv 0 % Toimituskulut 15,00 e Alv 0 % Ystävällisin terveisin/Med vänlig hälsning/Best regardsNIBE Energy Systems Oy Aluemyyntipäällikkö,
Etelä-Suomi
Janne Kattelus
janne.kattelus@haato.com
(09) 274 6970
040 184 1900



Laitoin vielä lisäkyselyä, että kuinka tuo kytkin toimii. Laitetaan sitten tilaukseen jos näyttää
että tuolla asiat korjaantuu. Sen verra ntutkin pumpun sielunelämää, että tuskin on mahdotonta tehdä itsekään
takkakytkentää.
 
M

mvi10

Vieras
Vs: 410P ja takkakytkin

veemeli sanoi:
Sen verra ntutkin pumpun sielunelämää, että tuskin on mahdotonta tehdä itsekään
takkakytkentää.

Ei ole mahdotonta, kun itse sain Niben teknisestä tuesta ihan takkakytkimen kytkentä/piirikaaviot ja tarvikeluettelot kytkimen tekemistä varten.
 

veemeli

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: 410P ja takkakytkin

mvi10 sanoi:
Ei ole mahdotonta, kun itse sain Niben teknisestä tuesta ihan takkakytkimen kytkentä/piirikaaviot ja tarvikeluettelot kytkimen tekemistä varten.

Onko sinulla jo kytkin tehtynä? Kerro ihmeessä lisää kuinka se toimii? Onko säädettävällä ajastimella jne.
Olisiko sinun mahdollista lähettää dokumentit minulle? Tuon taitaa kuitenkin tehdä itse halvemmalla kuin 185€ alv.0%
 
J

jhalttu

Vieras
Vs: 410P ja takkakytkin

pAy sanoi:
Meillä oli aivan kuvauksesi mukainen ongelma aluksi, ennen kuin tein takkakytkimen nibeen.
Sitä varten olinkin jo vetänyt putken ja kojerasian eteisen seinälle, siihen laitoin enston 4-nappisen painike kojeen, kahdesta napista saa ilmanvaihtoa pienemmälle, yhdestä toimii takkakytkin joka pysyy kaksi tuntia päällä napin painamisesta jos ei ennemmin paina uudelleen pois päältä ja yhdestä saa käyttövesikierron päälle 3 minuutiksi.

Minulla tuon rakentelu oli helppoa releillä koska Nibeni on Ruotsin mallia ja siinä puhallintehojen säätö tapahtuu muuntajalta tulevia jännitelähtöjä vaihtamalla...

Sinulla luultavasti trimmereillä säätö? Onnistuu varmasti myös siihen, mutta en tiedä tarkemmin kuinka säätö toteutettu.

Hei! Minullakin on ilmeisesti tuo ruotsin malli (ruotsista tilattu) ja takkakytkintä kaipailen myös. Onkos tuo vaikea tehdä?
 

pAy

Vakionaama
Vs: 410P ja takkakytkin

Riippuu millaisen haluaa... yksinkertaisimmillaan käyttää esim. C asentoa siihen, vaihtaa vain johtojen paikat muuntajalla, silloin tosin pitää muistaa käsin kääntää takaisin normaali asentoon. Monitoimi aikareleellä saa helposti ajastetun.
 
J

jhalttu

Vieras
Vs: 410P ja takkakytkin

pAy sanoi:
Riippuu millaisen haluaa... yksinkertaisimmillaan käyttää esim. C asentoa siihen, vaihtaa vain johtojen paikat muuntajalla, silloin tosin pitää muistaa käsin kääntää takaisin normaali asentoon. Monitoimi aikareleellä saa helposti ajastetun.

Eli esim. A asennossa laittaa puihat kortilla väärin ylipaineiseksi (takka) ja esim B on normaali ja C voimakas käyttö.. ?
 

pAy

Vakionaama
Vs: 410P ja takkakytkin

jhalttu sanoi:
Eli esim. A asennossa laittaa puihat kortilla väärin ylipaineiseksi (takka) ja esim B on normaali ja C voimakas käyttö.. ?

Näin juuri yksinkertaisimmillaan, kääntää A asennon mustan ja valkoisen piuhan ristiin..
 

veemeli

Jäsen
Vs: 410P ja takkakytkin

Täälläkin on kytkimen rakentaminen alkanut. Sain nibeltä piirikaaviot ja osaluettelot ja osia koittanut tässä haalia kasaan.
Tällä hetkellä käytän c-asentoa takkakytkimenä, jolloin tulo- ja poistopuhalluksen säädöt ovat potikoista vaihdettu ristiin.
Toimii ihan hyvin noinkin, mutta vaatii aina kaksi käynti kertaa teknisessätilassa.
 
J

JMA

Vieras
Vs: 410P ja takkakytkin

veemeli sanoi:
Täälläkin on kytkimen rakentaminen alkanut. Sain nibeltä piirikaaviot ja osaluettelot ja osia koittanut tässä haalia kasaan.

Viitsisitkö lähettää ko. kaaviot ja osaluettelot sähköpostitse allekirjoittaneelle?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: 410P ja takkakytkin

veemeli sanoi:
Täälläkin on kytkimen rakentaminen alkanut. Sain nibeltä piirikaaviot ja osaluettelot ja osia koittanut tässä haalia kasaan.

JMA sanoi:
Viitsisitkö lähettää ko. kaaviot ja osaluettelot sähköpostitse allekirjoittaneelle?

Tai vaikka pistää liitteeksi tähän ketjuun...
 

veemeli

Jäsen
Vs: 410P ja takkakytkin

Tässäpä dokumenttia aiheesta. Sähkökuva löytyy multa myös dwg:nä, ja voin lähettää jos joku tarvitsee.
Itse en ainakaan löytänyt mistään tuota osaluettelossa mainittua ajastin lisäosaa ja tuon schrackin
releen valmistus on loppunut. Korvasin sen erityyppisellä releellä jota ohjataan monitoimi aikareleellä.
Kytkentä olis mulla enää toteutusta vaille :)


-Ville
 

Liitteet

  • Takkakytkimen_asennus.doc
    23,5 KB · Katsottu: 878
  • Takkakytkimen_oasluettelo.doc
    24 KB · Katsottu: 633
  • Sähkökuva takkakytkin REW2.0.PDF
    37,6 KB · Katsottu: 785

pAy

Vakionaama
Vs: 410P ja takkakytkin (kytkentäkuva ja ohjeet liitteenä)

Vastaava näyttää olevan kuin oma tekemänikin, paitsi että tuossa vain käännetään ristiin tulo/poistopuhaltimien nopeudet, kun omassani on kytketty niin vaihtokoskettimet että saa valita mitkä puhallusnopeudet vain takka asennolle.

Tuo sama toimii vanhemmassa(tai ruotsin malli) ja uuden mallin 410P:ssä.
 
A

apophis

Vieras
Vs: 410P ja takkakytkin (kytkentäkuva ja ohjeet liitteenä)

Ei kovin hyvä tuo ristiin kääntö. Joku IV asentaja voi laittaa puhaltimet samaan asentoon ja säätää venttiilit niin että talo on alipaineinen. Kytkin ei silloin tekisi yhtään mitään.
 

sh1

Aktiivinen jäsen
Vs: 410P ja takkakytkin (kytkentäkuva ja ohjeet liitteenä)

apophis sanoi:
Ei kovin hyvä tuo ristiin kääntö. Joku IV asentaja voi laittaa puhaltimet samaan asentoon ja säätää venttiilit niin että talo on alipaineinen. Kytkin ei silloin tekisi yhtään mitään.
Tuo asentaja ei silloin kyllä ole lukenut Niben manuaalia, missä erikseen kielletään laittamasta molempia puhaltimia samaan muuntajalähtöön...
 
A

apophis

Vieras
Vs: 410P ja takkakytkin (kytkentäkuva ja ohjeet liitteenä)

Vanhassa ehkä noin, mutta uudessahan on potikat, eikä mitään muuntajalähtöjä. Tiedä sitten onko tuo kytkentä myös uudemmalle Nibelle?
 

veemeli

Jäsen
Vs: 410P ja takkakytkin (kytkentäkuva ja ohjeet liitteenä)

Takkakytkin on ollut nyt jonkin aikaa käytössä. Kyllähän tuo vetoa helpottaa, mutta yli/alipaineen paine-ero
on niin pieni, että matalapaineella savua kyllä tulee viereisestä hormista sisälle.
Nythän takkakytkimen ollessa päällä on ilmanvaihto ylipaineinen yhtä paljon kuin normaalitilanteessa
alipaineinen ja tuo paine-ero ei riitä.
Ajattelinkin muuttaa kytkentää niin, että kytkimen painaminen kytkee ilmanvaihdon esim. C-nopeudelle,
jolloin potikat voi käännellä niin että saadaan riittävä ylipaine.
 

veemeli

Jäsen
Vs: 410P ja takkakytkin (kytkentäkuva ja ohjeet liitteenä)

veemeli sanoi:
Ajattelinkin muuttaa kytkentää niin, että kytkimen painaminen kytkee ilmanvaihdon esim. C-nopeudelle,
jolloin potikat voi käännellä niin että saadaan riittävä ylipaine.


Uusi versio takkakytkennästä on nyt toteutettu. Takkakytkimellä siis pakotetaan ilmanvaihdon C-asento päälle.
Nyt voidaan säätää yli/alipainetta niin paljon kuin potikoissa on varaa.
Testasin toimintaa sekä kiuasta että takkaa lämmittämällä ja savunhajua ei ollut havaittavissa.
nyt pitää löytää enää sopivat säädöt, ettei iv ole turhaan liikaa ylipaineinen.
 
J

jokketee

Vieras
Vs: 410P ja takkakytkin (kytkentäkuva ja ohjeet liitteenä)

2003 vuodelta olevassa 410P:ssä ei ilmeisesti ole uudemmista löytyvää kytkentärimaa saati potikoita ollenkaan eli puhallinnopeudet on vaan valittu tuosta kuvan muuntajalta. Seiskalla merkitty lienee poistopuhallin ja nelosella merkitty tulopuhallin.

Tähän onnistui tehdä takkamoodi ihan yksinkertaisella kaksiasentoisella 230V kytkimellä, jolla vaihdetaan takkaa poltettaessa tuo seiskalla merkitty johto 160V lähdöstä 115V lähtöön tulon ollessa 140V asetuksessa - alipaine muuttuu ylipaineeksi. Tietysti se pitää sitten muistaa aina kääntää takaisin normaaliasentoon kun tulet on poltettu.
 

Liitteet

  • DSC_0025.jpg
    DSC_0025.jpg
    200,2 KB · Katsottu: 680
  • DSC_0023.jpg
    DSC_0023.jpg
    187,8 KB · Katsottu: 613
Back
Ylös Bottom