Akku + invertteri moottorilämmitykseen?

Mekaniker

Vakionaama
Vaimon vanhassa autossa oli Webasto ja uudempaan pyysi vastaavaa laitetta, työpaikalla kun ei ole lämmitystolppaa eikä tule

Suurin syy on reuma, jääkalikkaan istahtaminen ja ajo kotiin ikkunat ummessa on aika vilpoisaa nyky-autoissa kun eivät lämpiä niin nopeasti kun vanhat

Polttoainetoiminen lämmitin on tehokas/ erittäin kallis keksintö ja työläs asennus autoon missä moottoritilaan ei mahdu edes kaljatölkkiä isompaa...
(Minä joudun kumminkin asentaa sen)
Joten välähti jos tekisi toisinpäin:
Erillinen LFP akku, lataava invertteri, kello sekä pumpulla varustettu moottorin lämmitin (moottorin lämmitin on oltava muutenkin), invertteri saa hoitaa sisätilan lämmityksen (niiden hyötysuhde on aika surkea)
Akku lataukseen öisin
Autossa on jo Defan autolämppäri-liitokset joten on tarpeen vain se erillinen akku-invertteri yksikkö vaikkapa takakontissa
Vähemmällä rahalla jos viitsii uhrata aikaa rakenteluun ja helposti siirrettävä laite muuhun käyttöön
 

kotte

Hyperaktiivi
Jos autoa käytetään vain työmatka-ajoon ja tavaratila on tyhjä, tuonne voisi asentaa esim. 50-litran lämminvesivaraajan. Varaaja lämmitetään yöllä kotona 90-asteiseksi ja kellolaitteella sitten käynnistetään sopivaan aikaan 12V kiertopumppu ja jokin tarvikepuhallinkenno (tuollaisia on tarjolla lisälämmittimiksi traktoreihin, veneisiin ym.). Mahdollisesti systeemin voi yhdistää myös auton lämmityslaitteen kiertoonkin, jos täyttää varaajan samanlaisella pakkasnesteliuoksella kuin auton jäähdytysjärjestelmässä. Kun 50 litraa vettä jäähdytetään 90 asteesta 40 asteeseen, saadaan n. 2,9kWh lämpöä hyödyksi. Pakkasnestettä käytettäessä lämpöä tulee muutaman kymmenen prosenttia vähemmän, kun liuoksella on alhaisempi ominaislämpökapasiteetti.

Tokihan voisi tyytyä myös penkin alle asennettuun pieneen radiaattorin tapaiseen, jollaisia taksiautoilijoiden olen kuullut joskus käyttäneen.
 

VesA

In Memoriam
Tokihan voisi tyytyä myös penkin alle asennettuun pieneen radiaattorin tapaiseen, jollaisia taksiautoilijoiden olen kuullut joskus käyttäneen.
Meillä oli Transitissa kuskin penkin alla 'Webasto' joka kierrätti sisäilmaa, eikä siis sekaantunut jäähdytysvesiin koska siitä tuli heti lämmintä. En tullut ikinä katsoneeksi miten se oikein toimi - enkä edes sen merkkiä.
 

Mekaniker

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Tänään tein tilauksen kiinalaisesta polttoainelämmittimestä, 400€ kun ei riitä pitkälle jos rakentaa LFP akuston joka kykenee tuottamaan 5-6kWh talvioloissa
Ja autossa on viallinen Calix pintapaisto-lämmitin (ei Defa) eli joudun uusimaan sekin pumppuversioksi jos rakentaa akuston

Olisi vaan ollut puhtaampi ja mahdollisuus käyttää autotallissa lämmittämään autoa etukäteen kun latausjohto kytkettynä
 

Mekaniker

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Jos autoa käytetään vain työmatka-ajoon ja tavaratila on tyhjä, tuonne voisi asentaa esim. 50-litran lämminvesivaraajan. Varaaja lämmitetään yöllä kotona 90-asteiseksi ja kellolaitteella sitten käynnistetään sopivaan aikaan 12V kiertopumppu ja jokin tarvikepuhallinkenno (tuollaisia on tarjolla lisälämmittimiksi traktoreihin, veneisiin ym.). Mahdollisesti systeemin voi yhdistää myös auton lämmityslaitteen kiertoonkin, jos täyttää varaajan samanlaisella pakkasnesteliuoksella kuin auton jäähdytysjärjestelmässä. Kun 50 litraa vettä jäähdytetään 90 asteesta 40 asteeseen, saadaan n. 2,9kWh lämpöä hyödyksi. Pakkasnestettä käytettäessä lämpöä tulee muutaman kymmenen prosenttia vähemmän, kun liuoksella on alhaisempi ominaislämpökapasiteetti.

Tokihan voisi tyytyä myös penkin alle asennettuun pieneen radiaattorin tapaiseen, jollaisia taksiautoilijoiden olen kuullut joskus käyttäneen.
Tämä oli kauan sitten käytössä, Teknikens Värld esitteli sen pikalämmittimenä vähentämään kylmäkäynnistyksen aikana syntyviin päästöihin
Termospullon tapainen purkki, se syntyi siihen aikaan kun Saab alkoi käyttää autoissa polttoaineruiskuja
 

kotte

Hyperaktiivi
Tämä oli kauan sitten käytössä, Teknikens Värld esitteli sen pikalämmittimenä vähentämään kylmäkäynnistyksen aikana syntyviin päästöihin
Termospullon tapainen purkki, se syntyi siihen aikaan kun Saab alkoi käyttää autoissa polttoaineruiskuja
Mutta kestää vaikka kuinka paljon syklejä, on halpa ja energiakapasiteetiltaan suhteessa painoon jotakin lyijy- ja litiumakun väliltä, jos lämmitys perustuu sähkövastukseen. Lämpöpumppua käyttäen oltaisiin lisävarusteineen painon osalta ehkä lyijyakun tasolla. 50 litraa vettä pystyy varamaan lämpöenergiaa vähintään luokkaa 3kWh edestä, kun varataan lähes 100-asteiseksi ja jätetään runsaaseen kädenlämpöön purettaessa.
 

jussi

Vakionaama
Tämä oli kauan sitten käytössä, Teknikens Värld esitteli sen pikalämmittimenä vähentämään kylmäkäynnistyksen aikana syntyviin päästöihin
Termospullon tapainen purkki, se syntyi siihen aikaan kun Saab alkoi käyttää autoissa polttoaineruiskuja
Se perustu faasimuunnokseen ja oli kooltaan aika pieni. Jotain suola-tyyppistä oli se aine. Sulatettiin se suola ajolämmöllä ja jäi odottamaan tarvetta.

Jos sulle on jo tulossa ilmalämmitin, niin siihenpä vanhan Primus tms. autolämppärin tyyppinen lämmönvaihdin pakoputkeen lämmittään moottori. Mulla oli Crownissa kasarin alussa sellanen bensaPrimus ja siinä jäi välillä se mekaaninen annostelusäädin jumiin. Kuulosti suihkumoottorilta, lämmönvaihdin toimi kahvinkeitin-periaatteella ja vartissa oli kone kuuma kolmenkympin pakkasellakin... Asfaltti suli siitä auton alta pakoputken kohdalta. Sisällä oli huonon saunan lämpö, kun ilman purkuputki oli punasena.
 
K

korsteeni

Vieras
jos sillä vaimolla on vielä käyttöä niin eihän tuo sähköauto nyt niin suuri investointi häneen olisi, hyrisisi molemmat tyytyväisenä
 

Mekaniker

Vakionaama
Ei kai sen auton esilämmittämiseen niin tarvetta ole jos tallista lähtee?

Vai onko tuo jokin perssutalli tms?
-15 pakkasessa/ kylmemmässä ulkoilmassa tallissa on nippanappa +4 ja auto ei lämmennyt ennen puoltaväliä töihin, samalla oli myös akkulaturi päällä päivän varalle
Säästi minun korvia jos auto oli mukavan lämmin aina aamuisin ja töistä tullessa:grandpa: (Ei voi mitata rahassa)
 

Mekaniker

Vakionaama
jos sillä vaimolla on vielä käyttöä niin eihän tuo sähköauto nyt niin suuri investointi häneen olisi, hyrisisi molemmat tyytyväisenä
Kolme vuotta vielä... Ensin pitää maksaa pakkoliittyminen kunnallistekniikkaan nyt syksyllä, arvio on 10k€ plus korot:prkl:
 
Back
Ylös Bottom