Aloittelijan vaikeuksia

T

Tuomas

Vieras
Olen hankkimassa ILPoa ja mielessä on paljon kysymyksiä. Talo on Keski-Suomeen 70-luvulla rakennettu sähkölämitteinen omakotitalo, neliöitä n. 115 ilman kosteita tiloja. Olen katsellut eri valmistajien vehkeitä ja päätymässä joko Sanyoon tai Toshibaan. Sisäyksikkö tulisi olohuoneeseen ja ulkoyksikkö melkein samalle kohdalle ulos. Putkien pituudeksi tulisi n. 3 m. Olen lukenut sormi mutkalla näillä sivuilla olevia kannanottoja, mutta niistä huolimatta (tai niistä johtuen) olisi vielä lisäkysymyksille aihetta, eli:

- onko lyhyehköt putkipituudet ongelma, eli tuleeko ääni ulkoa putkia myöten sisälle?
- onko parempi valita pumppu mikä toimii tehonsa ylärajalla esim Toshiban RAS 10 vai isompi RAS 13?
- toimiiko Sanyo esim. SAP-KRV123 EHN todella jäätymättä, vaikka siinä ei ole lämmityskaapelia? Tähän olisi hyvä saada kokemuksia viime talvelta. Tämän syksyn kokemus ei taida antaa vielä riittävästi tietoa. Miten Sanyo eroaa muista joko rakenteensa tai tekniikkansa puolesta muista?
- mistähän mahtaa johtua, että kun eri valmistajat ilmoittavat sisäyksikön äänitasoksi n. 25-45 dB, niin testeissä äänitasoksi on mitattu järjestään yli 50 dB?

Ulkoyksikön asentaisin varmaan erillisen pukin päälle, koska epäilen, että kapealla tiilellä verhoiltu seinä ei kestäisi yksikön painoa.

tet

Hyperaktiivi
Vs: Aloittelijan vaikeuksia

Tuomas sanoi:
- onko lyhyehköt putkipituudet ongelma, eli tuleeko ääni ulkoa putkia myöten sisälle?

Ei taida paljoa auttaa, vaikka olisi pitemmätkin putket. Itselläni 7-8 metriä ja joissain olosuhteissa tulee ääntä putkia pitkin sisäyksikölle saakka. Ei yleensä mitenkään kovin häiritsevässä määrin, mutta tietyssä (pienessä) kuormassa kompura jurnuttaa ilkeästi ja se ääni tulee sisälle vähän turhankin hyvin.

Tuomas sanoi:
Miten Sanyo eroaa muista joko rakenteensa tai tekniikkansa puolesta muista?

EHN-mallien kuumakaasusulatuksen loppulämpötila on korkeampi kuin EH-mallien, siihen perustuu sulanapito ilman kaapelia. Toimivuuteen en ota kantaa kun itselläni on "kaapelimalli".

Sitten on tämä uusi EHDXN-mallisto (Shiki Sai Kan) jossa on uutta tekniikkaa sulatuksen puolella. Sulatus tapahtuu kierrättämällä osa kuumakaasusta suoraan takaisin höyrystimelle erillisen sulatusventtiilin kautta. Tämän etuna on hiljaisempi sulatusjakso (normaalisti laitteet pihisevät ja porisevat aika tavalla sulatuksessa) ja lämmöntuotto myös sulatuksen aikana.

Tuomas sanoi:
Ulkoyksikön asentaisin varmaan erillisen pukin päälle, koska epäilen, että kapealla tiilellä verhoiltu seinä ei kestäisi yksikön painoa.

Sama homma, 7 cm tiiliverhoilun kestävyys kyseenalainen joten laitettiin pukille, samalla vaimenee melutkin.

J

Joppe112

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kerropa vielä Tuomas muutama avaintekijä lisää:

Lämmönkulutus viime talvelta / tyypillisesti per talvi? KwH = ??
Missä suunnassa suomea asustat / tiedätkö talvesi keskilämpötilan ??

Nämä kun mietit kohdalleen, niin saat vastauksia tuohon oikeaan tehomitoitukseen. :)

V

vmaksi

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Tuomas sanoi:
Olen hankkimassa ILPoa ja mielessä on paljon kysymyksiä. Talo on Keski-Suomeen 70-luvulla rakennettu sähkölämitteinen omakotitalo, neliöitä n. 115 ilman kosteita tiloja. Olen katsellut eri valmistajien vehkeitä ja päätymässä joko Sanyoon tai Toshibaan. Sisäyksikkö tulisi olohuoneeseen ja ulkoyksikkö melkein samalle kohdalle ulos.
- onko parempi valita pumppu mikä toimii tehonsa ylärajalla esim Toshiban RAS 10 vai isompi RAS 13?

- mistähän mahtaa johtua, että kun eri valmistajat ilmoittavat sisäyksikön äänitasoksi n. 25-45 dB, niin testeissä äänitasoksi on mitattu järjestään yli 50 dB?

Itse lähtisin 115 neliön lämmitysalalle kyllä suosiolla valitsemaan laitetta isommasta teholuokasta. Eli noista merkeistä Tossun RAS-13 tai Sanyon 123:t olisivat päteviä. Tuolta Ilmalämpöpumpun mitoitus ja valinta-kategoriasta löytyy paljon hyödyllistä infoa tähän. Löytyykö talosta varaavaa tulisijaa, se vaikuttaa aika ratkaisevasti mitoitukseen?

Äänitasojen erot testeissä ja valmistajien ilmoiksissa johtuvat mitä todennäköisimmin siitä, että testeissä laitteen toimivat käytännössä täydellä teholla, jolloin sisäyksikön puhallinkin pyörii nopeammin ja on myös äänekkäämpi. Valmistajat ilmoittavat nuo äänitasot kaikilla pyörimisnopeuksilla. Sisäyksikön äänet ovat noilla laatumerkeillä kuitenkin pieni ongelma. Sulatusäänet ovat käytännössä niitä ainoita, joista voi häiriötä tulla ;D

jukka

Aktiivinen jäsen

Tuomas sanoi:

Hommaisin kyllä tuon isomman version, niin riittää puhti myös kovemmilla pakkasilla lämmittämään.
Mulla Panan E9 riittää yksinään pitämään n 70m2 -10 pakkasille just ja just. Vaikka valmistajan suositus/ ohje 60-120m2, mutta kun laskee kuutiot lämitettävästä alasta niin onkin ylärajoilla.

T

Tuomas

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Joppe112 sanoi:
Kerropa vielä Tuomas muutama avaintekijä lisää:

Lämmönkulutus viime talvelta / tyypillisesti per talvi? KwH = ??
Missä suunnassa suomea asustat / tiedätkö talvesi keskilämpötilan ??

Nämä kun mietit kohdalleen, niin saat vastauksia tuohon oikeaan tehomitoitukseen. :)

Minulla ei valitettavasti ole kuukausitilastoja (laiskuus), vain energialaskut. Vuosikulutus 2005 ja 2006 (marraskuusta marraskuuhun) on ollut molemmissa noin 20400 kWh. Varaavaa lämmitystä on eteisaulan lattiassa ja yhdessä olohuoneen tiiliseinässä. Pesutilojen lattiat ovat myös lämpimiä. Löytyy myös pari pakastinta, kylmiö (n. 2 kWh/vrk), sauna lämpiää 2-3 kertaa viikossa. Eillinen työhuone on myös lämmin. ILP vaikuttaisi n. 115 neliöön. Mökki on Jyväskylän seudulla.

Olen merkinnyt ylös muutaman vuoden ajan ulkolämpötiloja kolmesti vuorokaudessa. Mittarin anturi roikkuu noin puolen metrin korkeudella maasta. Olen näistä lukemista laskenut kylmimpien kuukausien keskiarvot.

2004 2005 2006

tammi -8.9 -4.6 -6.4 Kymmenykset voi jättää omaan arvoonsa.
helmi -6.5 -12.4 -10.4
maalis -1.8 -7.5 -8.2
huhti 2.8 -0.9 2.7

syys 10.9 10.8 11.5
loka 3.9 5.7 5.6
marras -2.1 3.6 -0.3
joulu -2.5 -5.4

Lämpötila on ollut välillä -15.....-20 ast. v.2004 10 päivänä
v.2005 13 "
v.2006 15 "

yli 20 ast. v.2004 2 päivänä
v.2005 3 "
v.2006 12 "

Tähän viimeiseen porukkaan on päässyt, jos vain yksikin lukema on ollut näissä rajoissa.

Muuten, olisi todella mukava saada jonkun omakohtaisia kokemuksia Sanyon 123 ja 124 N mallien (ei lämpövastusta) jäätymättömyydestä. Eräs Sanyon myyjä/asentaja sanoi, että asiaan voi vaikuttaa asennuksen laadulla.

Back
Ylös Bottom