Apuja pumpun hankintaan ja valintaan

S

Smove

Vieras
Tervehdys kaikille!

Ensinnäkin olen koittanut omatoimisesti kaivaa kaiken tarvittavan tiedon mm. tältä foorumilta ja hyvin olen sitä löytänytkin. Koska asialla on kuitenkin hoppu ajattelin tehdä tästä ihan uuden aiheen. Asiaan...

Asumme rivitalossa ja taloyhtiön hallitus kyselee kiinnostusta ilmalämpöpumpun hankintaan. Kiinnostusta on mutta kun aikaisempaa kokemusta ei ole niin nyt kaipaisimme apua. Eli hankimmeko ilmalämpöpumpun ja millaisen vai ei lainkaan.

Asuntomme on kahdessa kerroksessa, pinta-alaa on 75 neliötä. Makuuhuoneet ovat alhaalla, olohuone, keittiö, pesuhuone ja sauna ylhäällä. Talo on rinteessa, sisään tullaan ylempään kerrokseen. Talossa on suora sähkölämmitys. Alakerrassa vaatehuoneessa, wc:ssä eteisessä ja portaiden alla on lattialämmitys, kuten myös yläkerrassa pesuhuoneessa ja saunassa.

Taloyhtiön hallitus on kysynyt jo muutamasta ilmalämpöpumpusta tarjoukset "avaimet käteen" -periaatteella. Ko. pumput ja tarjoushinnat ovat:

- Panasonic CU-E9CKP5 1350€
- Panasonic CU-E9EKEB 1650€
- Fujitsu ASYB09LDC Arctic 1750€

Onko em. hinnat ok? Laitteista olen koittanut kaivaa tietoa ja käsittääkseni ainakin Panasonicin Nordic-malli on käypä laite.

Sisäyksikkö sijoitettaisiin tuulikaapin oven yläpuolelle. Mitä mieltä olette sijoituspaikasta? Ilmalämpöpumppu tulisi ensisijaisesti lämmittämiseen. Asunto pysyy kohtuullisen viileänä kesällä, etenkin alakerran makuuhuoneet, joten jäähdytykselle ei ole niin paljoa tarvetta. Toki sitäkin tulee varmasti käytettyä. Mutta riittääkö pelkkä pumppu lämmittämään myös alakerran? Jotenkin on vaikea uskoa, että lämpö levittyisi myös alakertaan riittävissä määrin. Jos alakertaa joutuu lämmittämään sähköpattereilla ei ilmalämpöpumpun sähköä säästävästä vaikutuksesta pääse nauttimaan täysin rinnoin.

Laitan mukaan asunnon pohjakuvan, johon olen sisäyksikön merkinnyt punaisella laatikolla.

Kaikki ideat, ehdotukset ja kommentit suuntaan tai toiseen ovat tervetulleita.

Kiitokset jo etukäteen!

C

Cud

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Apuja pumpun hankintaan ja valintaan

Panasonicista en tiedä mutta toi Fujitsu on kyllä aivan liian kallis. Tilasin äsken itse pumput ja sain ASYA 7 LC ja ASYB 9 LD yhteishintaan 2650 valmiiksi asennettuna. Asennus on tosta hinnasta 1000. Hinta ero laitteiden välillä pitäisi, muitten tarjouksien verrattuna, olla noin 250. Joten pienemmän hinta olisi tuolloin 1200 ja isomman 1450. Tosin sain paremman hinnan kun tilasin kaks samaan aikaan mutta ehkä tekin olette tilaamassa useamman saamaan aikaan? Kallein tarjous mitä olen saanut tosta isommasta on 1690 joten tossa sun saamassa hinnassa pitäisi kyllä olla aika reilusta tinkimisvaraa vielä. Varsinkin jos olette hankkimassa samalla useampi. Muuten suosittelisin Fujitsua sen perusteella mitä olen itse ottanut laitteesta selvää ja lukenut siitä sekä täällä kuin ruotsin vastaavassa foorumissa. Paljon kehuttu ja vähän haukuttu. Itselläni ei ole vielä laitteesta kokemusta kun se ei ole vielä asennettu.

PauliG

Vakionaama

Ei sillä ole paljonkaan merkitystä hintaan ottaako 1:n tai useamman, toki samassa kohteessa samalla asennuskerralla säästöä tulee vain kun jää yhdet matkat pois.
Mutta rivitalo kohteessa ei välttämättä pääse kahta asunto tekemään samalle päivälle. Menee aikaa kun tekee tuon tuulikaapin läpiviennin ja laittaa kaadot paikoillle on meinaa joskun jopa milleistä kiinni, että saa kaadon ulos aikaiseksi. On keskusta yms muuta esteenä.

Tuo 2650 oli kyllä aika kohdallaan.

Eipä noihin hintoihin paljon pysty puuttumaan kun ei ole kohdetta paikan päällä nähnyt, pelkistä pohja kaavioista ei pysty kaikkea sanomaan.

Toki kaiketi pyysitte tarjouksen muiltakin asennus firmoilta jolloin saatte oikeamman kuvan hinnoitelun oikeellisuudesta.

Mutta aika kohtuullisilta tuntuvat...

- Panasonic CU-E9CKP5 1350€
- Panasonic CU-E9EKEB 1650€
- Fujitsu ASYB09LDC Arctic 1750€

S

Smove

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Mulla ei ole tietoa mistä tarjouksia on kysytty. En edes sitä onko kysytty useammasta paikasta kuin yhdestä. Sillä ajattelinkin tuoda tarjoukset tänne näytille ja arvioitavaksi. Voisin kuvitella, että tarjous on pyydetty jostain puhelimitse, jolloin ko. firma on antanut "varmasti kannattavan" hinnan kohdetta näkemättä.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Pitää muistaa että asunto-osakeyhtiössä ei asennuksesta saa kotitalousvähennystä, ellei kukin maksa asentajalle itse oman pumppunsa asennusta ja saa siitä kuittia.

"Vähennystä ei myönnetä yhteisölle tai yritykselle. Vähennystä ei siten myönnetä myöskään asunto-osakeyhtiölle. Sen sijaan osakas tai hänen vuokralaisensa saa vähennyksen käyttämässään asunnossa tehdyistä korjaustöistä, jotka asunto-osakeyhtiölain tai yhtiöjärjestyksen mukaan ovat osakkaan vastuulla."

=> Elikä asunto-osakeyhtiön kannattaisi pyytää tarjous laitteista ja asennuksista erikseen. Asennuksista asuntokohtaisesti. ;)

Kannattaa kuitenkin hankkia verottajalta ennakkopäätös tälle hankkeelle, koska lämmitysjärjestelmän muutokset eivät ole osakkaan vastuulla normaalisti yhtiöjärjestyksessä. Toisaalta ILPiä voi käyttää myös jäähdytykseen ja tämän perusteella kotitalousvähennykseen on mahdollisuus kullakin osakkaalla/vuokralaisella.

Sisäyksikkö tulisi ensisijaisesti asentaa suurimpaan avonaiseen tilaan ja se on tässä tapauksessa olohuone.
Parvekkeen oven ylä puolella olisi hyvä paikka.
Yksi vaihtoehto olisi tuossa alakerran rappusissa. Siitä voisi saada jotain lämpöä myös alakertaan.

Paljousalennusta ei tuossa esimerkkitarjouksessa todellakaan ollut. ???
Esim. K-raudasta saa nyt CS-E9DKEWiä hintaa 699€!

Asennuksen hinnasta saa varmasti alennusta jos asennetaan useita pumppuja samaan osoitteeseen.
Hinnat voivat vaihdella asennuksissa karkeasti arvioiden 300-500€ välillä.

tet

Hyperaktiivi

janti sanoi:
Paljousalennusta ei tuossa esimerkkitarjouksessa todellakaan ollut. ???
Esim. K-raudasta saa nyt CS-E9DKEWiä hintaa 699€!

Ja tuo vanhempi DKEW on Suomen oloissa parempi vaihtoehto kuin EKEB, siinä on pakkasilla parempi COP. Joten jos säästöä ajattelee, niin DKEW olisi varmasti huomattavasti parempi vaihtoehto, koska hankintahinta pienempi ja vuotuinen sähkönsäästö suurempi.

R

ripley

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Lämpö nousee ylöspäin, joten jos lämmityshyötyä haet niin sijoittaisin kyllä tuon sisäyksikön alakertaan.

S

Smove

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

ripley sanoi:
Lämpö nousee ylöspäin, joten jos lämmityshyötyä haet niin sijoittaisin kyllä tuon sisäyksikön alakertaan.

Näin sen olen itsekin järkeillyt mutta en ole ollut sisäyksikön sijoituspaikkaa päättämässä (jos se nyt on edes lopullinen päätös mutta näin asia on esitetty) ja en tiedä voiko siitä poiketa asuntokohtaisesti.

Back
Ylös Bottom