Aquarea T-CAP ja aurinkosähkön optimointi

ankl

Jäsen
Moi,

Pannuhuoneessa Aquarea T-CAP 9kW + Heishamon + Homeassistant. Katolla noin 6 kW aurinkopaneelit.

Olen talven ajan ohjannut pansua pörssisähkön perusteella HA kautta: halvimmat 3 tuntia: lattialämmön offset +2C ... kalliimmat 3 tuntia: lattialämmön offset -3C. Lisäksi pakottanut DWH päälle halvimman tunnin ajaksi. Hyvin on käyttövesi riittänyt ja huonelämmöt eivät ole havaittavasti vaihdelleet.

Nyt keväällä kun aurinkopaneeleista on alkanut lumen alta tulemaan tehoja (1kW..3kW) niin tekisi mieli käyttää nämä tehot veden/talon lämmittämiseen eikä myydä ulos (tällä hetkellä kallis sähkön ostosopimus).

Kuinka T-CAP voisi Heishamonin / HA:n kautta ohjata tehon mukaan? Kun aktivoin force DWH niin Pansu haukkaa helposti 2kW -> 4kW ja lopuksi vastus päällä 9kW eikä paneelien tuotto riitä ainakaan vielä tuollaiseen tehonkulutukseen. Onko mitään kikkaa tai kiertotietä houkutella T-cap lämmittämään käyttövettä vaikkapa 1 kW teholla? Voiko kikkailla vaikkapa käyttöveden tavoitelämpötilalla tms?

Veksi

Jäsen
Itse en homeassistanttia käytä mutta kyllä varmaan tuossakin pystyisi nostamaan käyttöveden tavoitelämpötilaa aina asteella tai parilla, sitä mukaan kun säiliön lämpötila nousee? Eräs Panasonicin harrastelijahan oli käyttänyt tätä lämmityksessä. Tätä noudattaen voisi käyttöveden säiliötä lämmitellä vaikka sitten vain kilowatin vastuksella niin pitkään, kun ylituotantoa on tarjolla. Nopealla haulla en löytänyt, että pystyykö sähkövastuksen tehoa Heishamonilla vaihtamaan mutta jos mahdollista, niin siinähän saisi sitten tehoa säädettyä ylituotannon mukaan. Sähkövastuskäytössä ei myöskään olisi sitten suurempaa riskiä, että pumppu pomppii päälle pois vaihtelevan pilvisyyden aikana.

Kuinkahan lämmintä vettä Panasonic jaksaa tehdä ilman vastuksia +15C keleissä? Itselläni ensimmäinen kesä vasta edessä.

ankl

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Moi. Itse olen asettanut käyttöveden 60C ja ainakin loppuvaiheessa (en nyt muista missä asteessa) pansu paukauttaa vastukset päälle nyt talvella. Tuo vastusten konffaus/rajoittaminen voisi ollakin hyvä idea. En nyt löytänyt/osannut hakea sitä Heishamonista mutta saahan sitä konffattua vaikka käsin lämpöpumpulta.

ankl

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Eipä tunnu auttavan käyttöveden tavoitelämpötilan hivuttaminen. Testasin seuraavaa:

Tankin lämpötila 55C
Asetetaan Delta 2 aste
Asetetaan tavoitelämpötila 57C

Pansu lähtee tekemään käyttövettä 600W, nostaa hetkessä tehon 1200W, jatkaa nostamista portaissa 4000W asti.
Screenshot 2023-03-10 at 17.40.00.png

Viimeksi muokattu:

ankl

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Toinen testi ajettu quiet mode=3. Sillä näyttää olevan joku tehonkäyttöä rajoittava vaikutus (max 2600W). Tosin aika nopeasti pansu otti vastukset apuun.

Screenshot 2023-03-10 at 17.59.49.png

Back
Ylös Bottom