Arduino aiheinen keskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Espejot
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Espejot

Hyperaktiivi
Kysymys, minulla on kertnyt vuosien mittaa kaikenlaista, myös Arduino Uno piiri. Oletettavasti reviso yksi koska kuitti on vuodelta 2012. Ja sitten kysymykset
- tekeekö r1 mitää, täytyykö ostaa uusi? ajatelin että voisin testailla jos ominaisuuksien mukaan riittä...
- Onko näissä periaate että yski sovellus ja piirilevy? Eli jos haluan mitatat lämpötilaa ja CH4 kaasun pitoisuutta niin tälle saisi softan värkättyä kohtuu kivutomasti kun metaanin mittaukseen on jo sovellus?

Eli tämä alkoi kiinnostaa

Kysymys, minulla on kertnyt vuosien mittaa kaikenlaista, myös Arduino Uno piiri. Oletettavasti reviso yksi koska kuitti on vuodelta 2012. Ja sitten kysymykset
- tekeekö r1 mitää, täytyykö ostaa uusi? ajatelin että voisin testailla jos ominaisuuksien mukaan riittä...
- Onko näissä periaate että yski sovellus ja piirilevy? Eli jos haluan mitatat lämpötilaa ja CH4 kaasun pitoisuutta niin tälle saisi softan värkättyä kohtuu kivutomasti kun metaanin mittaukseen on jo sovellus?

Eli tämä alkoi kiinnostaa
Mittaus sinällään onnistuu, mutta miten mittarin lukemat näytetään? Alle 10€ saisi esim Wemos-palikan, jossa tuloksen voi WiFi:llä lähettää kotiverkon kautta esim. selaimella katsottvaksi. Minulla tuollaisia on mittailemassa Co2 ja VOC-tasoja.

Mittaus sinällään onnistuu, mutta miten mittarin lukemat näytetään? Alle 10€ saisi esim Wemos-palikan, jossa tuloksen voi WiFi:llä lähettää kotiverkon kautta esim. selaimella katsottvaksi. Minulla tuollaisia on mittailemassa Co2 ja VOC-tasoja.
Tarve olisi että käynnistetään/suljetaan laite.

• Tykkää
Reaktiot: iro
Eri antureita tai muuta toimintaa saa laitettua samalle piirille niin paljon kuin in/out pinnejä riittää, tuo on hyvä harjoitteluun, tuon kun oppii voi sen jälkeen kokeilla wifillä olevia kortteja.

Omassa sääasemassani useampia arduinoja jotka lähettävät sarjaportin kautta dataa keskenään ja edelleen palvelimelle, jonka kautta taas pirretään graafeja nettin.

Sanoisin, että jos Arduino ei ole ennestänsä tuttu, skippaisin sen ja siirtyisin suoraan ESP32:een, jota pystyy ohjelmoimaan pitkälti myös Arduino ympäristöllä, mutta joka pystyy _paljon_ enempään. Ja jossa on wifi ja tcp/ip vakiona.

Hinnassa ei eroa, molempia saa muutamilla euroilla, mutta tuo ESP32 on enemmän nykypäivää ja potkua löytyy vaikka mihin.

kaikki missä ei ole rj45 liitintä on epävarmoja
luotan "pi" linjaan/debian ja koteloimattomiin, koska eivät kuumene koteloiden takia

Liitetiedostot

• ilma.jpg
    ilma.jpg
    439,2 KB · Lukukerrat: 109
  • rockpi.jpg
    rockpi.jpg
    286,1 KB · Lukukerrat: 107
  • kamerat.jpg
    kamerat.jpg
    159 KB · Lukukerrat: 114
  • server.jpg
    server.jpg
    340,5 KB · Lukukerrat: 110
kaikki missä ei ole rj45 liitintä on epävarmoja
luotan "pi" linjaan/debian ja koteloimattomiin, koska eivät kuumene koteloiden takia
Samaa mieltä, että langattomia ratkaisuja käyttöön vain pakon edessä. Omassa käytössäni ohjaintietokone ei kyllä koteloitunakaan paljon lämpene. Lisäksi on kiva, kun kaikki on siististi koteloituna. Kotiautomaatiokäyttöön Arduino Opta voisi olla kokeilemisen arvoinen.

Tällainenkin löytyy, saa virransyötönkin samaa kautta. Mulla on vain hyviä kokemuksia WiFistä, mutta toki Ethernet-pohjainen ratkaisu olisi turvallisempi, varsinkin jos on reititin jossa Virtual LAN-tuki.

Onkos kenelläkään kokemusta pikkuprossujen kanssa jostain hiukan parempia kuvia hämärssä antavista kameroista kuin OVxxxx kamerat?
Kiinnostaa vain kamerat mitkä ei vaadi Linuxin kirjastoja ja Rasberry PI:tä kun pitäisi saada metsään älylaatikko ja nuo Linuxkorit kun tuppaa imemään paristot hetkessä ja niiden herääminen kestää ja kestää.

Takaisin
Ylös Bottom