Aurinko keräin

Nibelisti 22

Aktiivinen jäsen
Onko kellään kokemusta aurinko keräimen kierto nesteestä kuinka kauan on pakkaskestävyys talella,keräimet ollut käytössä nyt 11v ja alkaa mietityttää olisko syytä vaihtaa neste,onko siinä mitään mieltä,jos jollain on kokemusta tai tietoa niin milellään lukisin kokemuksesta.

Onko kiehunut koskaan tai useammin, se huonontaa nestettä, ilmeisesti suoja-aineet menettävät tehoaan .
Kotitesti pakkaskestolle , nestettä pakastimeen, jos jäätyy kovaksi niin huono mutta jos pysyy sohjoisen pehmeänä niin
ei riko keräimiä.
Suositus taitaa olla se 10 vuotta ainakin jollakin aineilla, itse vaihdoin kun oli muutakin värkättävää.

Moro

Mulla 20 vuotta samat nesteet,tänä aikana lisätty muutama litra,kun puheeks tuli niin pitääkin tehdä tämä paksatintesti.
Nestettä lisätty osaksi sen takia että keväällä ei aina lähde heti kiertämään jolloin täytyy ilmaushanasta päästää pari tujausta niin taas kiertää seuraavan suven.

Moro

Olen itse fundeerannut että muodostuisiko sinne ilmaa jotenkin talven aikana,en ole asiaan sen paremmin perehtynyt kun pikku juttu lurauttaa hanasta vähän nestettä pois kun käväsee vintillä,hanasta muuten menee pieni putki laitetilaan ja siellä 20 vuotta vanhaan mehukatti purkkiin ettei neste mene hukkaan:),täytyypi käydä lurauttamassa näytteet purkkiin.

Tarkempi testi tulee hankkimalla refraktometrin: (Pryltema myy Optinen glykoli- ja nestetestaaja) Moni tekninen liike myy
Sillä voi testata myös:
- Tallinna-viinaksien %-tason ;-)
- Akkujen lataustason
- Auton glykolin pakkasraja

Tarkempi testi tulee hankkimalla refraktometrin: (Pryltema myy Optinen glykoli- ja nestetestaaja) Moni tekninen liike myy
Sillä voi testata myös:
- Tallinna-viinaksien %-tason ;-)
- Akkujen lataustason
- Auton glykolin pakkasraja
Muttei toimi monopropyleeniglykolin kanssa?

Onhan tuo meidän keräin muutaman kerran 100 asteen paikkeille kohonnut muuten pelannut hyvin neste lähtee hyvin kiertämään kertaakaan ei lisätty mitään eikä painesäiliön ylivuotoputkesta tullut taidan katsoa vielä ensitalven ennenkuin teen jotain ,on mukava lukea muitten kokemuksia ja olla vähän varuillaan kaiken varalle.

Moro

Neste näyte otettu ja oli muutaman tunnin pakkasessa ylähyllyllä jossa mittari näytti 17 miinusastetta ja kusen värinen neste oli ihan juoksevaa,neste vanhentuneena muuttuu kai punertavaksi,eli hyvillä mielin vielä jatketaan.
Joo 20 vuotta toi DIY aurinkokeräin systeemi täytti pääsiäisenä että hyvin on omtekemä luomus pelittänyt,toivotaan että lämmittää vielä monta vuotta eteenkinpäin meidän käyttövesiä.

Ei täällä neste ole väriltään muuttunut, en tosin pariin vuoteen ole katsonut. Kesällä kävi joku 137 astetta korkein mitä huomasin kun ohjain pysäytti täydellä auringonpaisteella. Oli voinut olla korkeampikin. Stecan ohjaimessa max varaajan lämpö 95 astetta ja sitten pysäyttää pumpun.

Nyt se sitten tämäkin pumppu nibe asm 10-12 alkoi häiriköimään ensin muutaman päivän välein laukas sulakkeen ,asentaja on käynyt kaksi kertaa katsomassa muttei vielä ole päässyt viasta perille,eilen illalla taas teki saman nyt ei pysy päällä ollenkaan joten vastuksilla mennään,häiriö ilmotus on aina sama smo 40 kertoo että yhteys pumppuun katkennut N 232 jota ei ohjekirjasta löydy,nämä pumput taitaa olla melko pyydyksiä olipa uusi tai vanha niin ongelmat jatkuu alkaa usko mennä vaikka takuuta ,pitää taas tulevalla viikolla ottaa asentajaan yhteyttä.Toinen seikka tässä pumpussa mikä on kiinittänyt huomiota että näillä lauhoilla ilmoilla huurottuu ulkoyksikön kenno välillä ihan tukkoon kone yrittää saada ilmaa läpi muttei sieltä tule kuin lehmän henkäys jos sitäkään,siitä olen asentajalle maininnut,tämmöinen kokemus toistaiseksi.

Takaisin
Ylös Bottom