Autojen akkulaturit ja akut

ekis

Vakionaama
Vs: Autojen akkulaturit

Espejot sanoi:
CTEK MX10 voi käyttää virtalähteenä - eli saato tällä auton käyntiin ilman akun latausta eli voiko kytkeä töpseliin ja käynnistää auton?
Ohjekirjaa pläräilin eikä silmään osunut vastausta...
http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%2010

Jos akku on iha tyhjä niin tuskin saa. Auton käynnistys vaatii noin 300A käynnistysvirtaa ja tuosta laturista tulee vain 10A.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Autojen akkulaturit

Jos auton akku on tyhjä niin ihan varmasti ei saa. Ja sittenkin jos akku ei ole tyhjä niin ei tuo taida siitä käytännössä oikosulusta käynnistyksen yhteydessä erityisesti tykätä.

Käynnistysapulaitteet on ihan erikseen. Niissä on yleensä akku. Kolmivaihevirtaan voi saada kiinni jonkun akuttomankin vehkeen.
 

petej

Jäsen
Vs: Autojen akkulaturit

Kyllä tuo oma 20A laturi väittää jaksavansa potkia yli sataa amppeeria käynnistysapua muutaman sekunnin.
Jaksaa nuo veiterämmät korjaamolaturit yli 200A antaa apua mut ei niilläkään ihan tyhjällä akulla oleva oikein käynnisty ilman esilatausta,tais tuo pajalla oleva antaa latausvirtaakin 50A paikkeilla jatkuvasti,tosin ei sitä jaksa nostaakkaan vaikka yks vaiheinen onkin ilman akkua.
 

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: Autojen akkulaturit

Onko heittää vinkkiä laadukkaasta startti buusterista / valmistajasta?
... tai sitten vaan täytyy tyytyä laturiin. Olis ainakin huoltovapaa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autojen akkulaturit

Espejot sanoi:
Onko heittää vinkkiä laadukkaasta startti buusterista / valmistajasta?
... tai sitten vaan täytyy tyytyä laturiin. Olis ainakin huoltovapaa.
Tuskinpa tuon laadun kanssa tulee tässä tapauksessa suuria ongelmia, eli halpistarjonta on suhteellisen OK. Eli valitse vaan käyttötarpeen mukaan jokin Motonetin, Bilteman, Puuilon, ehkä IKH:n malli tms. Kyllä nuo boosterina luultavasti toimivat. Boosterihan on tosi yksinkertainen laite (muuntaja, tasasuuntaaja, sulake ja johdot sekä muut kytkentärensselit).

Itsellä on pari B:n boosteria (vanha 100A:n ihan varalla ja tuoreempi 300A:n boosteri isomman diesel-venemoottorin varakäynnistykseen). Kunhan laitteen sähköturvallisuus on kunnossa ja käytössä on järki mukana, niin eipä vaikeuksia juuri ole odotettavissa. Tuollainen isompi boosteri on kuitenkin aika suurikokoinen ja painava. Boosteriahan voi käyttää myös generaattorilla, mutta tehoa tarvitaan, sillä laite voi ottaa käynnistysaputilanteessa hetkellisesti jopa 16A ... 20A:n virran verkosta.
 

VesA

In Memoriam
Vs: Autojen akkulaturit

Onko tässä nyt ongelmana akun tyhjeneminen webaston voimin vai mikä ? Satunnaiseen auton starttaamiseen riittävät auton tapauksessa yleensä pelkät kaapelit ja toinen auto. Jos kellonajat tms haittaavat naapurin vaivaamisessa niin ylimääräinen ladattu akku tallissa tms lämpöisessä paikassa (+ ehkä nuo kaapelit ) toimivat myös hyvin. Meillä on yksi ladattu ( vanha ) akku tallissa sille varalle että joku unohtaa autoon jotain päälle. Ainoassa webasto-autossa on kaksi akkua vakituisesti kiinni, on vähän paremmin kapaa.

Jos taas kyseessä on akun krooninen tyhjeneminen webaston voimin niin toistuva starttiapu on alkuperäiselle akulle hyvin tuhoisaa, uusikin auton starttiakku on ihan julkaistujen speksien mukaan loppu muutaman kymmenen tyhjentymisen jälkeen, ei niiden kapasitteettia ole tarkoitus käyttää. Ne on optimoitu antamaan paljon virtaa muutamia kymmeniä sekunteja ja kaikki muu on uhrattu sille.
 

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: Autojen akkulaturit

Ongelmana on ranskalainen auto joka ei lähde kovilla pakkasilla käyntiin ilman lämmitystä... ja joskus liikkeelle täyty päästä ilman ennakkovaroitusta.
Tällä kertaa ongelmia tuli kun lohkolämmitin zippas ja auto ei lähtenyt käyntiin...
 

Maalainen

Vakionaama
Re: Autojen akkulaturit

Mun mielestä paras konsti on kans täyteen ladattu vara-akku lämpimässä paikassa ja hyvät apuvirtakaapelit.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Autojen akkulaturit

Ääni tälle. Ostat siihen ranskalaiseen akun jossa on enemmän kapaa ja isompi oikosulkuvirta, ja laitat sen vanhan akun lämpimään varastoon pienen ctekin kanssa latautumaan. Hätätilanteessa käytät käynnistyskaapeleita vanhaa akkua apuna käyttäen. Ostat paksut käynnistyskaapelit, ei mitään rimpuloita.
 

Raksaaja

Vakionaama
Vs: Autojen akkulaturit

Espejot sanoi:
Ongelmana on ranskalainen auto joka ei lähde kovilla pakkasilla käyntiin ilman lämmitystä... ja joskus liikkeelle täyty päästä ilman ennakkovaroitusta.
Tällä kertaa ongelmia tuli kun lohkolämmitin zippas ja auto ei lähtenyt käyntiin...

Optima-akku ja lohkolämmittimeen kytkettävä akun "ylläpitolaturi".
Kallis paketti mutta kuulemma toimiva yhtälö.
+ Optima (redtop) antaa käynnistysvirtaa -30c pakkasellakin reilusti.
+ Ylläpitolaturi estää akun tyhjenemisen pätkäajossa (mikäli pitää autoa välillä lohkolämmittimessä)
- Optima ei kestä tyhjiin purkamista, saattaa tulla kerrasta vainaa.
 

pete73

Aktiivinen jäsen
Vs: Autojen akkulaturit

Raksaaja sanoi:
Optima-akku ja lohkolämmittimeen kytkettävä akun "ylläpitolaturi".
Kallis paketti mutta kuulemma toimiva yhtälö.
+ Optima (redtop) antaa käynnistysvirtaa -30c pakkasellakin reilusti.
+ Ylläpitolaturi estää akun tyhjenemisen pätkäajossa (mikäli pitää autoa välillä lohkolämmittimessä)
- Optima ei kestä tyhjiin purkamista, saattaa tulla kerrasta vainaa.

Jos epäilee, että tyhjenemisiä tapahtuu, niin silloin sopivampi valinta on optiman yellowtop... suunniteltu enemmän sykliseen käyttöön, mutta antaa myös hyvin starttivirtaa...
Noin 10 vuotta mulla kesti, oli useassa eri autossa ja sahattiin sillä välillä traktoria ja puimuriakin käyntiin.
 

VesA

In Memoriam
Vs: Autojen akkulaturit

Espejot sanoi:
Ongelmana on ranskalainen auto joka ei lähde kovilla pakkasilla käyntiin ilman lämmitystä... ja joskus liikkeelle täyty päästä ilman ennakkovaroitusta.
Tällä kertaa ongelmia tuli kun lohkolämmitin zippas ja auto ei lähtenyt käyntiin...

Juuri nyt ei ole yhtään ranskista, mutta kyllä nekin ( bensoja ) ovat pakkasesta käyntiin lähteneet, huonollakin akulla, mikähän siinä sinun vehkeessäsi mahtaa olla... Volkkarin diiseleissä alkoi olla viime talven pakkasilla vaikeaa kun hehkuista oli voima vähissä.. yhdellä toimivalla hehkulla on startti jo aika heikkoa ja käynti hetken aika mielenkiintoista kun yksi pytty toimii paremmin kuin kaverit. Uusilla hehkuilla olikin sitten ihan eri meininki. Samoin tuossa vanhassa fordissa pitää olla pumpun ajoitukset aika tasan oikein, muuten saa sahata.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Autojen akkulaturit

Mulla on vähän samanlaista murhetta kakkosauton kanssa. Sillä ajetaan niin vähän ja lyhyitä matkoja ettei akku pysy oikein kunnossa talvella. Ongelman ratkaisuksi riittää kyllä se, että jos sen lataisi esimerkiksi joka toinen viikonloppu. Muuten, yllättävän pienikin lisälataus yleensä riittää siihen että auton saa käyntiin. Esim. tuo Volvo yleensä jaksaa startata jo noin 15 minuutin latauksen jälkeen (~3.5A latausvirralla, mun älylaturi antaa max. 50W lataustehon), siis jos oli vain pienestä kiinni.

Ranskalaisista ainakin '08 308 ja '11 5008 ovat toimineet hienosti, kumpikin on HDi 110 moottorilla. 5008 tuntuu jopa lämpenevän talvella, toisin kuin tuo 308.
 

Raksaaja

Vakionaama
Vs: Autojen akkulaturit

Espejot sanoi:
Ongelmana on ranskalainen auto joka ei lähde kovilla pakkasilla käyntiin ilman lämmitystä... ja joskus liikkeelle täyty päästä ilman ennakkovaroitusta.
Tällä kertaa ongelmia tuli kun lohkolämmitin zippas ja auto ei lähtenyt käyntiin...

Tuli mieleen, että yhdellä tutulla oli sitikassa vastaavaa ongelmaa uudesta saakka, ei jaksanut startata. Se ei tosin lähtenyt kunnolla käyntiin aina roikastakaan jos oli oikein kova pakkanen. Korjaamolla eivät löytäneet mitään vikaa. Kerran sitten työpaikalta lähtiessä oli käämi palanut kuskilta ja hakenut sähkötrukin laturin. Sillä polttivat maakaapelit pellin alta ja hinautti auton korjaamolle. Seuraavana päivänä soittivat korjaamolta, että moottorin ja korin välinen maakaapeli oli unohdettu tehtaalla asentaa... Se auto jäi sinne liikkeeseen.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Autojen akkulaturit

Kiitos vinkeistä.

Hehkut pitäis varmaan tarkistaa. Pökötti siis ikäloppu 406 HDi ja akku on 62 Ah Hankook-halpisakku. Ei pitäs säästää.
Pitänee tiedustella kuinka isoa akkua tohon saa ja tukeeko laturi AGM akkua.


Optima akut on tyyritä 250€.... mutta niin on noi AGM:tkin

Tässä näitä starttiapureita. Kyllä noihin rahaa saa menemään.
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Akkulaturit+ja+apustartit/Apukäynnistimet/249/Boosteritapukäynnistimet+Bahco+BB/1034
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/64579/starttiboosterit/kaynnistysapuakku---12v-660_1750a
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Autojen akkulaturit

Espejot sanoi:
Hehkut pitäis varmaan tarkistaa...

Pökötti sii 406 HDi ja akku on 62 Ah Hankook-halpisakku. Pitänee tiedustella kuinka isoa akkua tohon saa.
Akkukotelo on noissa rajoittava tekijä. Mulla vastaavassa pelissä on 5 vuotta vanha Delphin geeliakku jossa CCA 760/ 76Ah ja aina lähtee vaikka joka kerta vähän jännittääkin. ;D
Ehkä paljon ajettu moottori on kevyt pyöritettävä ;).
 

Averell

Jäsen
Vs: Autojen akkulaturit

Noiden käynnistysboostereiden kanssa kannattaa olla varovainen, mitä enemmän autossa on elektroniikkaa sitä enemmän saa boosterilla tuhoa aikaiseksi.
 
S

sam123

Vieras
Vs: Autojen akkulaturit

Espejot sanoi:
Hehkut pitäis varmaan tarkistaa. Pökötti siis 406 HDi ja akku on 62 Ah Hankook-halpisakku. Ei pitäs säästää.
Pitänee tiedustella kuinka isoa akkua tohon saa.

Jos on sisätilapistoke, niin siihen 3.5Ah:n CTEK, ja pidät auton jatkuvalla sähköllä roikassa. Aina lähtee.

P.S Kokoomuksen kannattaja ajaa Pösöllä? Varmaan kakkosauto ;D
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Autojen akkulaturit

sam123 sanoi:
P.S Kokoomuksen kannattaja ajaa Pösöllä? Varmaan kakkosauto ;D

juu, en ole kovin innokas verojen maksaja :cool:



Averell sanoi:
Noiden käynnistysboostereiden kanssa kannattaa olla varovainen, mitä enemmän autossa on elektroniikkaa sitä enemmän saa boosterilla tuhoa aikaiseksi.

Myös varotellaan että toisen auton käyttö käynnistykseen on vaarallisempaa kuin laadukkaan boosterin käyttö. No, taitaa no boosterit jäädä kaupaan ja tilaukseen lähtee ctek:in laturi + parempi akku autoon.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autojen akkulaturit

Espejot sanoi:
Myös varotellaan että toisen auton käyttö käynnistykseen on vaarallisempaa kuin laadukkaan boosterin käyttö.
Boosterin kanssa saa helposti vahinkoa aikaa, jos irrottelee tai kiinnittelee johtoja niin, että tehot ovat päällä. Tuostahan sitten nimenomaan varoitellaan käyttöohjeissakin. Toisen auton akun (tai pelkän lisäakun) käytön riski on aivan samantyyppinen, eli jännitettä ei saa pois. Toki akku ei jännitelähteenä ole yhtä potentiaalinen riski kuin boosterin iso muuntaja, joka saattaa päästää valtavia ylijännitteitä, jos akku on aivan sökö tai akun kaapeleiden kontakti on syystä tai toisesta huono ja käyttöjännitettä satutaan katkomaan ns. väärällä hetkellä (ts. ihan tuurista kiinni).
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Autojen akkulaturit

Ostin varuiks sitten CTEK MX5 POLAR:in. Hinta 89€
Maanantaina lohkon korjaus ja hehkujen tarkistus. Jos hekut kunnossa niin uusi isompi akku muuten mennään vanhalla.

Eihköhän tää taas hyväks muutu eSkootteri kelejä odotellessa.
 

RAFU

Vakionaama
Vs: Autojen akkulaturit

ekis sanoi:
Osta AGM akku se on nykyaikaa.
Turhat viritykset kannattaa unohtaa ja uusi AGM akku kehiin, niin suuri kuin auton akkukoteloon mahtuu - on virtaa ja purkauksenkestoa. Ranskalaista en koskaan enään osta, yksikin oli liikaa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Autojen akkulaturit

RAFU sanoi:
Turhat viritykset kannattaa unohtaa ja uusi AGM akku kehiin, niin suuri kuin auton akkukoteloon mahtuu - on virtaa ja purkauksenkestoa.

Juuri siksi toi AGM päätettiin jättää kauppaan - vaatii ehkä uuden & älykkään laturin.
 

RAFU

Vakionaama
Vs: Autojen akkulaturit

Espejot sanoi:
Juuri siksi toi AGM päätettiin jättää kauppaan - vaatii uuden & älykkään laturin.
Kuinka vanha auto sulla oikein on. Laitoin 20 vuotta vanhaan Toyota HDJ80 4.2TDI:n muutama vuosi sitten 2 kpl 105Ah Exide X-tra+ AGM akkuja. Ei siihen mitään laturiälykkyyttä lisätty ja täysin ilman ongelmia on Eberin kanssa toiminut kovissakin pakkasissa Pohjois-Suomessa. Nyt ei kyllä mennyt jakeluun, valaisetko tilannetta. ;)
 

VesA

In Memoriam
Vs: Autojen akkulaturit

Espejot sanoi:
Juuri siksi toi AGM päätettiin jättää kauppaan - vaatii uuden & älykkään laturin.

Eine AGM:t mitään erikoisen ihmeellistä vaadi, kunhan kauppiaat taas vedättävät. AGM:n ja muiden suljettujen akkujen erityisyys on se, että latauksessa syntyvät kaasut muutetaan jollain konstilla takaisin vedeksi, eikä päästetä korkin reiästä ulos. Jos akku kovin porisee tämä ei ehkä onnistu ja pakettiin tulee painetta, mutta ei tavallinen avoin akkukaan kovin hyvin sellaisesta keittämisestä selviä. Harvasta tarvikekaupan laturista tulee virtaa tai jännitettä lähellekään sitä määrää mitä auton laturi tuuppaa akkuun joka startin jälkeen...
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Autojen akkulaturit

VesA sanoi:
Eine AGM:t mitään erikoisen ihmeellistä vaadi, kunhan kauppiaat taas vedättävät. AGM:n ja muiden suljettujen akkujen erityisyys on se, että latauksessa syntyvät kaasut muutetaan jollain konstilla takaisin vedeksi, eikä päästetä korkin reiästä ulos. Jos akku kovin porisee tämä ei ehkä onnistu ja pakettiin tulee painetta, mutta ei tavallinen avoin akkukaan kovin hyvin sellaisesta keittämisestä selviä. Harvasta tarvikekaupan laturista tulee virtaa tai jännitettä lähellekään sitä määrää mitä auton laturi tuuppaa akkuun joka startin jälkeen...

RAFU sanoi:
Kuinka vanha auto sulla oikein on. Laitoin 20 vuotta vanhaan Toyota HDJ80 4.2TDI:n muutama vuosi sitten 2 kpl 110Ah AGM akkuja. Ei siihen mitään laturiälykkyyttä lisätty ja täysin ilman ongelmia on Eberin kanssa toiminut kovissakin pakkasissa Pohjois-Suomessa. Nyt ei kyllä mennyt jakeluun, valaisetko tilannetta. ;)

AGM akut saa tuhottua aika nopeasti väärällä latauksella/laturilla. Juttua on netti pullollaan.
En viitti pistää 200€ kokeiluun että kuinka hyvin toimii. Ajattelin mennä toimintavarmuus edellä.

CTEK:ssä on muuten oma latausmoodi AGM-akuille 15V.
 

RAFU

Vakionaama
Vs: Autojen akkulaturit

Espejot sanoi:
AGM akut saa tuhottua aika nopeasti väärällä latauksella/laturilla. Juttua on netti pullollaan.
En viitti pistää 200€ kokeiluun että kuinka hyvin toimii.

CTEK:ssä on muuten oma latausmoodi AGM-akuille.
Hyvä, että siinä on se latausmoodi. Jos jotain sopimatonta olisi ollut omissa AGM akuissa olisi varmaan neljän vuoden käytön aikana tullut esille. No, en halua sotkea ajatusmaailmaasi enempää. Joku kaupallinen jekku siinä varmaan on, kuten VesA tuossa totesi.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Autojen akkulaturit

RAFU sanoi:
Hyvä, että siinä on se latausmoodi. Jos jotain sopimatonta olisi ollut omissa AGM akuissa olisi varmaan neljän vuoden käytön aikana tullut esille. No, en halua sotkea ajatusmaailmaasi enempää. Joku kaupallinen jekku siinä varmaan on, kuten VesA tuossa totesi.

Se jekku varmaankin olisi että haluavat myydä mahdollisiman kallista - mutta en suoraan sanoen tiedä mikä akku tohon mahdollisesti tulee kun katsottiin sopivuustaulukosta pyynnöllä mahdollisiman tehokasta - ja kallista :p

Akkuun sovittiin palattavan kunhan hehkujen kunto tarkistettu...
 

RAFU

Vakionaama
Vs: Autojen akkulaturit

VesA sanoi:
Eine AGM:t mitään erikoisen ihmeellistä vaadi, kunhan kauppiaat taas vedättävät. AGM:n ja muiden suljettujen akkujen erityisyys on se, että latauksessa syntyvät kaasut muutetaan jollain konstilla takaisin vedeksi, eikä päästetä korkin reiästä ulos. Jos akku kovin porisee tämä ei ehkä onnistu ja pakettiin tulee painetta, mutta ei tavallinen avoin akkukaan kovin hyvin sellaisesta keittämisestä selviä. Harvasta tarvikekaupan laturista tulee virtaa tai jännitettä lähellekään sitä määrää mitä auton laturi tuuppaa akkuun joka startin jälkeen...
AGM akun tärkein ero tavallisiin lyijyakkuihin on vuotamattomuuden lisäksi tietojeni mukaan lasikuitumatolla eroitetut levyt jolla saadaan levyt tiheämmin pakattua ja enemmän lyijyä samaan tilavuuteen. Samalla sisäinen vastus pienenee ja hienorkaeisemmalla levyllä enemmä startti-ampeerejä pidempään. Netistä löytyy aika paljon tietoa asiasta.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Autojen akkulaturit

RAFU sanoi:
AGM akun tärkein ero tavallisiin lyijyakkuihin on vuotamattomuuden lisäksi tietojeni mukaan lasikuitumatolla eroitetut levyt jolla saadaan levyt tiheämmin pakattua ja enemmän lyijyä samaan tilavuuteen. Samalla sisäinen vastus pienenee ja hienorkaeisemmalla levyllä enemmä startti-ampeerejä pidempään. Netistä löytyy aika paljon tietoa asiasta.

... ja että ne ei kestä ylilatausta. Akun ikä riippuu enemmänkin käytöstä eikä niinkään akkutyypistä. Kaikki nää akut kulahtaa kun "polttoaine" on kulunut loppuun.

Akkuasiaa on viimeisen vuoden aikana tutkittua paljonkin :cool:
 

RAFU

Vakionaama
Vs: Autojen akkulaturit

Espejot sanoi:
... ja että ne ei kestä ylilatausta.
Akkuasiaa on viimeisen vuoden aikana tutkittua paljonkin :cool:
Mikään lyijyakku ei kestä ylilatausta - ainakaan pitkään, sehän on selvä jokaiselle vähänkin akkujen kanssa tekemisiin joutunut tietää. Joissakin Jenkkiautoissa on muistaakseni sopimattomia latureita, jotka antavat liian korkean jännitteen tavallisellekin eurooppalaiselle lyijyakulle.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Autojen akkulaturit

RAFU sanoi:
Mikään lyijyakku ei kestä ylilatausta - ainakaan pitkään, sehän on selvä jokaiselle vähänkin akkujen kanssa tekemisiin joutunut tietää. Joissakin Jenkkiautoissa on muistaakseni sopimattomia latureita, jotka antavat liian korkean jännitteen tavallisellekin eurooppalaiselle lyijyakulle.

Tossa nyt pari linkkiä AGM + laturikokemuksista
http://www.9xxfin.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=17452
http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=46&t=11317

***

Toisaalla, Varta mainostaa seuraavaa
"AGM-teknologia akkujen lataaminen on erittäin helppoa ja yksinkertaista: tavallinen laturi riittää - erikoislaitteet ja adapterit ovat tarpeettomia!"

Sitten muualla sanotaan näin
Akkua ladattaessa latausjänniteen on oltava n. 14,3-14,4 V ja ylläpitolataus n. 13,4V. Koska AGM akut ovat suljettuja on niiden latausta kontrolloitava.

CTEK POLAR lataa 15V:lla AGM. Eli ota näistä selvää / sivuhuomautus

***


Motonetin mukaan AGM akut käy pököttiin... n. 70€ maksaa extraa.
 

akiville

Aktiivinen jäsen
Vs: Autojen akkulaturit

Mulla on laturina Benton bx-2, mm. motonet myy niitä.
Yks tuttu tukkukauppias ehdotti sitä ctek vaihtoehtona, koska on ainakin ollu vähemmä palautuksia/takuukorjauksia.
Onhan noita älylatureita exidellä ja vaikka millä merkillä.

-a-
 

VesA

In Memoriam
Vs: Autojen akkulaturit

Lyijyakkuja voi itse asiassa ladata monella tavalla, nopeastikin, vaikka useimmat laturit ovat aika tyhmiä, perinteisissä on muuntaja ja kokoaaltotasasuuntaus jossa jännite riippuu suoraan verkkojännitteestä.

Lyijyakun kaasuntuotto alkaa lisääntyä roimasti kun kennojännite nousee yli 2,3V joka 12V akussa siis olisi 13,8V. Niinpä suljetuissa akuissa ylärajaksi on useinkin laitettu 2,4V josta tulee sitten 14,4V raja tulee: akun ikäänkuin luvataan selviävän kaasuista siihen asti. Tämä koskee siis ihan mitä vaan 'huoltovapaita' akkuja, AGM sattuu vaan olemaan yksi suljetusta akuista, mutta eipä ole pitkään aikaan autossa vastaan tullut akkua johon voisi vettä laittaa, eli samat säännöt koskevat kaikkia noita. Voihan olla että AGM on herkempi ottamaan kuplista nokkaansa, mutta kaikki nämä jotenkin poksahtavat jos niitä törkeästi ylilataa.

Olisin siis ehkä hiukan varovainen järeän, ikivanhan, 220V verkkojännitteelle tehdyn laturin kanssa.. niissä kun oli käyttöohjeena että akku on täynnä kun se korkista katsottuna kiehuu ;D Sellaista ei kannata valvomati käyttää suljetun akun kanssa, mutta jännitemittarin kanssa kytäten niilläkin voisi AGM:n ladata.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Autojen akkulaturit

akiville sanoi:
Mulla on laturina Benton bx-2, mm. motonet myy niitä.
Yks tuttu tukkukauppias ehdotti sitä ctek vaihtoehtona, koska on ainakin ollu vähemmä palautuksia/takuukorjauksia.

-a-

Joo, toi on CTEK klooni, mihin sitä yleensä verrataankin foorumeilla.

akiville sanoi:
Onhan noita älylatureita exidellä ja vaikka millä merkillä.

Ruotsissa testattu ja Excide näyttää voittava. On kylmälatauksessa varsinkin hyvä.
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2011/11/Exide_Tabell_FI1.pdf

Testissä näkyy että AGM-akkujen lataus kylmässä on ongelmallista, mihin tuo vanhan mallinen CTEK ei kovin hyvin taivu.
Exidessä on ulkolämpötilakompensointi sekä max latusjännite 15.5V mikä selittää hyvät kylmälataustulokset. Suljetuille akuille on myös oma latausprofiili. Toimivuus luvataan -40C. Vertailun vuoksi CTEK POLAR:ssa max latausjännite on 15.0V ja toimivuus -30C asti, jolloin kylmälatus ja AMG akut ladataan samalla profiililla (ei testissä).

Tämän testin mukaan suljetuille akuille on hyvä olla laturi joka osaa niitä ladata koska noissa näyttää olevan eroja, varsinkin kylmässä.

***

Nyt jos ostasin niin toi Exide olisi valinta.
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Autojen akkulaturit

Lyijyakkun elinikää voidaan lähehestyä kolmesta eri näkökulmasta:

- kalenteri-ikä, voi olla jopa 40 vuotta optimioloissa. Optimiolosuhteita ovat mm. alle 15 C lämpötila, jatkuva oikeaoppinen lataustilan ylläpito, kohtuu virta eikä ylilatausta. Ajoneuvoissa lämpötila voi konepellin alla nousta melko korkeaksi.

- lataus/purkaus syklien määrä, voi olla jopa 500.000 kertaa, kun purkaus on alle 1% kapasiteetista (mikropurkaus). Yksi 50% purkaus vastaa n. 6 kertaa 10 % purkausta jne. kuitenkin melko logaritmisesti eli alle 1% purkaus/latausta ei lasketa ollenkaan. 50 % purkauksia 300 - 400 sykliä.

- akun max energia, jonka akku pystyy vastaanottamaan/luovuttamaan elinaikanaan, kun "kiintiö" loppuu niin se loppuu.

Autonakku on talvisin kylmässä yleensä alilatautunut, jolloin sulfaatti kiteytyy palautumattomaan muotoon. Jos joka talvi akkuun syntyy 10 % kovaa sulfaattia, voi olla että auto ei enää käynnisty viidenvuoden päästä ensipakkasilla. Nykyautot käynnistyvät niin helposti että käyttäjälle ei tule mitään ennakkovaroitusta asiasta.
Sulfaatti alkaa "kovettua" n. kuukaudessa.

Akun ikää lyhentää: vajaasta latauksesta johtuva sulfatoituminen, korkea lämpötila (yli 20 C nopeuttaa haitallisia reaktioita), syväpurkaus, liiansuuri lataus-/purkausvirta, ylilataus, elektrolyytti vajaus jne.

Syväpurkaus, yli 50 % kapasiteetista, ei sinänsä pilaa akkua vaan se että älykkäätkään laturit eivät osaa ladata syväpurettua akkua oikein. Polarisaation aiheuttama epätasainen aktiivisenmassan kerrostuminen lienee pahin haitta (IMO).

Edellisistä johtuen, jos autoonsa haluaa pitkäikäisen akun niin kannattaa hankkia kapasiteetiltaan mahdollisimman suuri akku, jolloin purkaus ja latausvirrat ovat suhteessa pienenpiä. Myös syväpurkausakku toimii autossa mutta kapasiteetin on oltava liki tuplaten, jotta käynnistys virta riittää.

Kirjallisuudessa pidetään akun elinikänä sitä että kapasiteetista on 80 % jäljellä. Käytännössä lienee 60% rajana, jolloin tulee hankaluuksia.

Omaan laturiin käämitsin toision tehollisarvoksi 9.9V, jolloin latausjännitteen huipuksi tulee 14.0 V, tosin verkkojännitteenvaihtelut vaikuttaa hiukan.Tietysti puoliaaltosuuntauksella polrisaation vähentämiseksi. Ajastin pitää tuota laturia tunnin verran viikossa kytkettynä varavoimaakustoon. Toision resistansi on pieni, 2,2mm lanka, jolloin latausvirta kasvaa jyrkästi jos akkujännite on alhainen.
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Autojen akkulaturit

Unohtui tuo alkuperäinen kysymys.

Perinteinen yksinkertainen muuntajalla toteutettu laturi on niin uskollinen isännälleen että antaa herkästi henkensä kun startataan laturi kytkettynä :'(. Hakkureissa tuntuu virranrajoitus suojaavan laturia ylikuormalta.

Itse olen ollut havaitsevinani että starttauksen loputtua tuo startin tai solenoidin aihettama piikki rikkoo laturin, jokunen hitsaustasasuuntajakin on tuossa hommassa tuhoutunut :mad:.

Luulisin ajoneuvon elektroniikan sietävän melkoisia piikkejä, vaikka näistä ulkoisista apuvirran käytöstä varoitellaan. Varovainen pitää ollakin mutta muista syistä.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Vs: Autojen akkulaturit

Mikkolan sanoi:
Autonakku on talvisin kylmässä yleensä alilatautunut

Tämä on kyllä harvinaisen totta ja suuri syy akkujen vaihtoon. Kun pakkasta on reilusti, eivät nuo lyijyakut tekniikasta välittämättä juuri mitään virtaa ota vastaan. Puolen tunnin weban käryttely sisäpuhaltimen kera vaatii energiaa määrän x, mutta sen lataaminen reilusti pakkasella olevaan akkuun saattaa viedä normaalilla moottorin latausjännitteellä jopa yli 5h. Vielä starttauskelpoisen akun lataus kesti parhaimmillaan 30-40h viime talven reilummilla keleillä, 100Ah akku kyseessä.

60% varauksessa oleva akku pyörittää nätisti kesällä, mutta talvella tuo sama varaus alkaa olla jo yhtä kuin tyhjä. Lämpötilan laskiessa sama virranantokyky vaatii reilusti suurempaa varausta.
 
Back
Ylös Bottom