Olycka på Eckerölinjen i Grisslehamn: Bildäck rasat
Två personer har skadats på en färja på Eckerölinjen i Grisslehamn. En vajer på bildäckshyllan har brustit, enligt rederiet. – Halva däcket har rasat så att d
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lehtijutussahan sanottiin, että nostovaijeri petti. Ensimmäinen ajatus on, että kunnostapidossa on lyöty laimin. Hissistäkin tulee käytännössä surmanloukku, jos jätetään hoitamatta, sillä nostovaijerien katkettua eivät tarraimetkaan välttämättä toimi, jos niiden huolto on laiminlyöty vuosikymmeniksi.Kuluneisuus?
Nuoruudessa mukana noiden osien valmistuksessa ja aika rajua tekoa joten mitä on tapahtunut
Jos hissiä ei huolleta ja tarkasteta niin saattaa käydä noinkin.Hissistäkin tulee käytännössä surmanloukku, jos jätetään hoitamatta, sillä nostovaijerien katkettua eivät tarraimetkaan välttämättä toimi, jos niiden huolto on laiminlyöty vuosikymmeniksi.
Jos hissiä ei huolleta ja tarkasteta niin saattaa käydä noinkin.
Normaalisti hissit huolletaan kerran kuukaudessa ja perusteellinen tarkastus on kahden vuoden välein.
Huollossa ja tarkastuksessa tutkitaan nostovaijerien kulumista laskemalla katkenneita säikeitä.Jos vaijerissa on 6 tai useampi katkennut säie yhden metrin matkalla niin kaikki nostovaijerit joutuu uusimaan.
Aikoinaan oli asetus että yhden nostovaijerin pitää kestää 10X maksimikuorma ja niitä vaijereita on kolme tai useampi
Tuosta nostovaijerin katkeamisesta sellaista että hissin vaijerit on hissikorin katolla kiinnitetty ns vaakakiinnityksellä ja hissi voi toimia jos nostovaijerit on samanpituiset,jos jokin vaijereista venyy ja löystyy niin tuo vaakaripustus kallistuu ja katkaisee hissin ohjausvirran ja lukitsee tarraimen johdekiskoihin joita pitkin hissi liikkuu kuilussa.
Siis jos yksi vaijeri katkeaisi niin senjälkeen hissikori lukittuu tarraimilla johteisiin ja pysyy siinä kunnes huolto tulee irroittamaan.
Pitäisi siis kaikkien nostovaijerien katketa samanaikaisesti että hissikori voisi pudota.
Hissikorin nopeutta/putoamista valvoo mekaaninen nopeudenvalvontalaite konehuoneessa ja jos jostain syystä sallittu nopeus ylittyy niin nopeudenvalvonta toimii keskipakovoimalla ja lukitsee tarrat omalla vaijerilla jolloin tarrat lukitsee korin johteisiin kun kori menee alaspäin.
Vaarallisin tilanne tavallisessa hississä lienee hissikoneiston jarrun pettäminen.
Jos hissin jarru jostain syystä jäisi auki niin hissikorin painosta riippuen kori joko nousee kuilun yläosaan tai jos korissa on maksimi kuorma porukkaa niin se laskeuu kuilun pohjalle.
Tätä liikenopeutta vaimentaa vastapainon ja hissikorin painosuhteet,yleensä hissin vastapaino painaa saman kuin tyhjä hissikori + puolet maksimikuormasta.
Jos jarruton hissikori jossa on täysi kuorma alkaa laskeutua alaspäin niin siinä vaiheessa kun hissikorin nopeus ylittää nopeudenvalvonta laitteen laukaisurajan se toimii ja lukitsee tarraimilla hissikorin paikoilleen.
Moottori-vaihteistossa luulisi olevan ylikuormituskytkimen, joka estää moottorin vetämänä nostovaijeria katkeamasta, jos kuormitus nousee liiaksi. Tietenkin tuollainen kytkinkin voi vikaantua ja vaatii sekin huoltoa. Olosuhteet ovat kuitenkin aika vaativat, kun matkustajia on usein paikalla, kun koneistoa käytetään.Luokituslaitoksen sääntöjen mukaan nuo uusitaan aikaperusteisesti mutta ehkä tuossa on tapahtunut jotain muuta, väkipyörä vaikka leikannut kiinni ja sitä myöden vaijeri pamahtanut poikki?
En osaa tuosta ex Jens Kofoedista sanoa, olen käynyt sillä ehkä muutaman kerran mutta yleensä nuo välikannet on toteutettu hydraulisesti niin että isot sylinterit katossa pidentävät/lyhentävät vaijereita. En tiedä onko noissa oikeasti muuta kuormanvalvontaa kun pumppujen moottorisuojat, on tuo sen verran iäkäs laiva eikä noita riippukansien koneistoa ole välttämättä modernisoitu, on ehkä ajateltu ettei toimivaa konetta kannata korjata.Moottori-vaihteistossa luulisi olevan ylikuormituskytkimen, joka estää moottorin vetämänä nostovaijeria katkeamasta, jos kuormitus nousee liiaksi. Tietenkin tuollainen kytkinkin voi vikaantua ja vaatii sekin huoltoa. Olosuhteet ovat kuitenkin aika vaativat, kun matkustajia on usein paikalla, kun koneistoa käytetään.