Autokansi romahti osittain Eckerö Linen laivalla

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
3295fdcd-fa33-4ead-ac8a-47084ff3c384
 

Mekaniker

Vakionaama
Eikös ollut Vikingillä viimeksi??
Kuluneisuus?
Nuoruudessa mukana noiden osien valmistuksessa ja aika rajua tekoa joten mitä on tapahtunut
 

kotte

Hyperaktiivi
Kuluneisuus?
Nuoruudessa mukana noiden osien valmistuksessa ja aika rajua tekoa joten mitä on tapahtunut
Lehtijutussahan sanottiin, että nostovaijeri petti. Ensimmäinen ajatus on, että kunnostapidossa on lyöty laimin. Hissistäkin tulee käytännössä surmanloukku, jos jätetään hoitamatta, sillä nostovaijerien katkettua eivät tarraimetkaan välttämättä toimi, jos niiden huolto on laiminlyöty vuosikymmeniksi.
 

Matias

Aktiivinen jäsen
Hissistäkin tulee käytännössä surmanloukku, jos jätetään hoitamatta, sillä nostovaijerien katkettua eivät tarraimetkaan välttämättä toimi, jos niiden huolto on laiminlyöty vuosikymmeniksi.
Jos hissiä ei huolleta ja tarkasteta niin saattaa käydä noinkin.
Normaalisti hissit huolletaan kerran kuukaudessa ja perusteellinen tarkastus on kahden vuoden välein.

Huollossa ja tarkastuksessa tutkitaan nostovaijerien kulumista laskemalla katkenneita säikeitä.Jos vaijerissa on 6 tai useampi katkennut säie yhden metrin matkalla niin kaikki nostovaijerit joutuu uusimaan.

Aikoinaan oli asetus että yhden nostovaijerin pitää kestää 10X maksimikuorma ja niitä vaijereita on kolme tai useampi

Tuosta nostovaijerin katkeamisesta sellaista että hissin vaijerit on hissikorin katolla kiinnitetty ns vaakakiinnityksellä ja hissi voi toimia jos nostovaijerit on samanpituiset,jos jokin vaijereista venyy ja löystyy niin tuo vaakaripustus kallistuu ja katkaisee hissin ohjausvirran ja lukitsee tarraimen johdekiskoihin joita pitkin hissi liikkuu kuilussa.
Siis jos yksi vaijeri katkeaisi niin senjälkeen hissikori lukittuu tarraimilla johteisiin ja pysyy siinä kunnes huolto tulee irroittamaan.

Pitäisi siis kaikkien nostovaijerien katketa samanaikaisesti että hissikori voisi pudota.

Hissikorin nopeutta/putoamista valvoo mekaaninen nopeudenvalvontalaite konehuoneessa ja jos jostain syystä sallittu nopeus ylittyy niin nopeudenvalvonta toimii keskipakovoimalla ja lukitsee tarrat omalla vaijerilla jolloin tarrat lukitsee korin johteisiin kun kori menee alaspäin.

Vaarallisin tilanne tavallisessa hississä lienee hissikoneiston jarrun pettäminen.
Jos hissin jarru jostain syystä jäisi auki niin hissikorin painosta riippuen kori joko nousee kuilun yläosaan tai jos korissa on maksimi kuorma porukkaa niin se laskeuu kuilun pohjalle.

Tätä liikenopeutta vaimentaa vastapainon ja hissikorin painosuhteet,yleensä hissin vastapaino painaa saman kuin tyhjä hissikori + puolet maksimikuormasta.

Jos jarruton hissikori jossa on täysi kuorma alkaa laskeutua alaspäin niin siinä vaiheessa kun hissikorin nopeus ylittää nopeudenvalvonta laitteen laukaisurajan se toimii ja lukitsee tarraimilla hissikorin paikoilleen.
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
No, onhan tuolla jo jonkin verran ikääkin, rakennettu 1979 joten nuo ns riippukannet tai hyllyt niin kun ne monesti kutsutaan on ajettu muutamankin kerran alas ja takaisin varastointiasentoon.
Muistelisin että noissa on yleensä mekaaniset rajoittimet joiden pitäisi estää nimenomaan sen ettei tuollaista pääsisi tapahtumaan mikäli vaijeri katkeaa. Mutta jos tuo vaijeri on katkennut aika lailla yläasennossa niin voi hyvin olla etteivät rajoittimetkaan kestäneet niihin kohdistuvaa voimaa.
Itsekin on autokannella istuessa tullut useammankin kerran pohdittua juuri tuota mitähän tapahtuisi jos vaijeri katkeaa. Luokituslaitoksen sääntöjen mukaan nuo uusitaan aikaperusteisesti mutta ehkä tuossa on tapahtunut jotain muuta, väkipyörä vaikka leikannut kiinni ja sitä myöden vaijeri pamahtanut poikki?
 

Esäätäjä

Vakionaama
Jos hissiä ei huolleta ja tarkasteta niin saattaa käydä noinkin.
Normaalisti hissit huolletaan kerran kuukaudessa ja perusteellinen tarkastus on kahden vuoden välein.

Huollossa ja tarkastuksessa tutkitaan nostovaijerien kulumista laskemalla katkenneita säikeitä.Jos vaijerissa on 6 tai useampi katkennut säie yhden metrin matkalla niin kaikki nostovaijerit joutuu uusimaan.

Aikoinaan oli asetus että yhden nostovaijerin pitää kestää 10X maksimikuorma ja niitä vaijereita on kolme tai useampi

Tuosta nostovaijerin katkeamisesta sellaista että hissin vaijerit on hissikorin katolla kiinnitetty ns vaakakiinnityksellä ja hissi voi toimia jos nostovaijerit on samanpituiset,jos jokin vaijereista venyy ja löystyy niin tuo vaakaripustus kallistuu ja katkaisee hissin ohjausvirran ja lukitsee tarraimen johdekiskoihin joita pitkin hissi liikkuu kuilussa.
Siis jos yksi vaijeri katkeaisi niin senjälkeen hissikori lukittuu tarraimilla johteisiin ja pysyy siinä kunnes huolto tulee irroittamaan.

Pitäisi siis kaikkien nostovaijerien katketa samanaikaisesti että hissikori voisi pudota.

Hissikorin nopeutta/putoamista valvoo mekaaninen nopeudenvalvontalaite konehuoneessa ja jos jostain syystä sallittu nopeus ylittyy niin nopeudenvalvonta toimii keskipakovoimalla ja lukitsee tarrat omalla vaijerilla jolloin tarrat lukitsee korin johteisiin kun kori menee alaspäin.

Vaarallisin tilanne tavallisessa hississä lienee hissikoneiston jarrun pettäminen.
Jos hissin jarru jostain syystä jäisi auki niin hissikorin painosta riippuen kori joko nousee kuilun yläosaan tai jos korissa on maksimi kuorma porukkaa niin se laskeuu kuilun pohjalle.

Tätä liikenopeutta vaimentaa vastapainon ja hissikorin painosuhteet,yleensä hissin vastapaino painaa saman kuin tyhjä hissikori + puolet maksimikuormasta.

Jos jarruton hissikori jossa on täysi kuorma alkaa laskeutua alaspäin niin siinä vaiheessa kun hissikorin nopeus ylittää nopeudenvalvonta laitteen laukaisurajan se toimii ja lukitsee tarraimilla hissikorin paikoilleen.

Että noinkin voi kuitenkin käydä...
 

kotte

Hyperaktiivi
Luokituslaitoksen sääntöjen mukaan nuo uusitaan aikaperusteisesti mutta ehkä tuossa on tapahtunut jotain muuta, väkipyörä vaikka leikannut kiinni ja sitä myöden vaijeri pamahtanut poikki?
Moottori-vaihteistossa luulisi olevan ylikuormituskytkimen, joka estää moottorin vetämänä nostovaijeria katkeamasta, jos kuormitus nousee liiaksi. Tietenkin tuollainen kytkinkin voi vikaantua ja vaatii sekin huoltoa. Olosuhteet ovat kuitenkin aika vaativat, kun matkustajia on usein paikalla, kun koneistoa käytetään.
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Moottori-vaihteistossa luulisi olevan ylikuormituskytkimen, joka estää moottorin vetämänä nostovaijeria katkeamasta, jos kuormitus nousee liiaksi. Tietenkin tuollainen kytkinkin voi vikaantua ja vaatii sekin huoltoa. Olosuhteet ovat kuitenkin aika vaativat, kun matkustajia on usein paikalla, kun koneistoa käytetään.
En osaa tuosta ex Jens Kofoedista sanoa, olen käynyt sillä ehkä muutaman kerran mutta yleensä nuo välikannet on toteutettu hydraulisesti niin että isot sylinterit katossa pidentävät/lyhentävät vaijereita. En tiedä onko noissa oikeasti muuta kuormanvalvontaa kun pumppujen moottorisuojat, on tuo sen verran iäkäs laiva eikä noita riippukansien koneistoa ole välttämättä modernisoitu, on ehkä ajateltu ettei toimivaa konetta kannata korjata.
 
Back
Ylös Bottom