Autotalliin ilmalämpöpumppu

V-MS

Tulokas
Tervehdys!
Aiheita oli niin paljon asiaani koskien, että päätin tehdä uuden.
Vanhaan -91 rakennettuun, 2016 remontoituun 42m2 autotalliin olen suunnitellut pumppua.
Seinissä on 100mm villaa ja yläpohjassa 350mm puhallusvillaa.
2kpl pariovet, kun aikoinaan kahdelle autolle tehty, nykyisin siis yhtä tilaa. Korkeutta tallissa 240cm.
Tulevaisuudessa mahdollisesti vielä reikä tallin päätyyn, että noin 10m2 varaston saisi lämpimäksi.

Olen ottanut tarjouksia muutamista malleista. Tarkoituksena käyttää 10c ylläpitolämpöä.

Mitsun electric MSF-SF35VE, täystakuu 3v, kompressorilla 4+5v materiaalitakuu. Hinta asennettuna 1650€.

Mitsun heavy SRK20, 2v täystakuu. Hinta asennettuna 1450€.

Gree Hansol 35-A, 2v täystakuu. Hinta asennettuna 1500€.

Minkä pumpun valitsisit ja miksi? ::)

Aippi

Vakionaama
Vs: Autotalliin ilmalämpöpumppu

Mitsu SF-35 noista paras, tai sitten Mitsu hevi unohtaisin tuon Kiinan ihmeen

A

aje

Vieras

Itse korvasin tallissa melkein kymmenen vuotta vanhan pikku Ultin Mitsun 35:sella pumpulla.
Monen päivän kokemuksella hyvältä vaikuttaa ;D

Teho on varmaan vähän yläkanttiin tasaisen lämmityksen tilanteessa. Kuitenkin aika ajoittain talliin ajetaan
jäinen auto ja ylläpitona on 10ast eli näissä tilanteissa lisätehosta ei varmaan haittaa ole.

N. 400W tehoilla tuntuu tuota ylläpitoa tekevän.

pamppu

Hyperaktiivi

Meillä tuo allekirjoituksen tallissa Panasonic ja 200-250 watin tehoja on mittarissa näkynyt kun olen vilkaissut tässä 5-7 asteen pakkasissa. Tallissa +13 (asetuksena +10, +8 asetuksella lämpö laskee kyllä pari astetta, mutta tykkään tuosta korkeammasta ite)

-24 asteen pakkasessa se pärjäsi yksinään, mutta aivan täysillä paahtoi silloin.

Tuommoinen Pana on myös edukkaan pään laitos ja taipuu pienille käyntitehoille kokonaiskulutuslukemista päätellen hyvällä copilla. Silti se käy katkoa suuren osan ajasta. Neljäs talvi lähdössä, tyytyväinen olen aparaattiin, mutta eipä se tuon kokoisessa tallissa kaksista takaisinmaksuaikaa saa. Niin pientä on kulutus näillä leveyksillä.

Asiasta kolmanteen:

Mulla elektronisella säädöllä olevat patterit +8 asteen kohdalle säädettynä ja kun laitoin ne talvella valmiuteen, hokasin että ne pirut lähtee päälle kun oven avaa. Aivan turhaan. Eli varajärjestelmä tarttis saada sellaiseksi että patteritermostaatissa olisi joku selvä viive sille että lämpö pysyttelee pidemmän aikaa alle sallitun. Ei se että hetkellisesti heilahtaa.

Tästä syystä olenkin sitten uhkarohkeasti pitänyt pattereita nyt pois päältä, mutta ei sekään oikein hyvä. Viheliäinen tilanne, jonka korjaan varmaan jossain vaiheessa z-wave kokkareilla ja kotiautomaatiolla, joilla pattereille annetaan lupa tulla apuun vasta kun tilanne on todellinen, eikä hetkellinen tuulenpuuska ovesta.

V-MS

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja

Valitsin tuon Mitsun SF35VEH pumpun. Eilen kävivät laittamassa paikalleen. Kerrotaan kokemuksia myöhemmin.

_smaller.jpg

_smaller.jpg

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

V-MS sanoi:
Valitsin tuon Mitsun SF35VEH pumpun. Eilen kävivät laittamassa paikalleen. Kerrotaan kokemuksia myöhemmin.

Kuvat eivät näy, koska kansio on yksityinen.

V-MS

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja

Nyt on pumppu jauhanut noin kuukauden päivät ja toiminut moitteetta. Olen käyttänyt lähinnä vain tuota 10c ylläpitoa, jolla sisälämpö pysynyt noin +7 - 10 asteessa, pakkasta ollu vajaa parikymmentä parhaimmillaan.

Back
Ylös Bottom