Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

Toni sanoi:
Tai jos ostat pistorasiatermostaatin ja kytket pumpun sen kautta (jos on pistotulppaliitännällä) ? Pumpun pyyntiä sitten vähän ylöspäin termostaatin pyynnöstä.

Ei paljon näy netissä noita olevan myynnissä..
http://fi.ir-flatheating.com/229887
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

Nyt oli vuorokauden niin että tunnin sykleissä pumppu päällä ja tunnin pois.
Lämpötila tallissa 13 ja ei vaikutusta energian kulutukseen, niinku arveltiin.
Kopastaan seuraavaksi 2h seis ja 1h päällä, jos ei vaikutusta niin sitten kokeillaan termostaattia :)
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

Päivän ollu nyt 2h leposyklillä tuo pumppu eikä silläkään näytä vaikutusta olevan isosti sähkön syöntiin, pakkanen tosin nyt kirii samalla.
Lämmön tarve tallissa taitaa olla aikalailla vakio, eli pumppu käy kovemmalla teholla lepoajan jälkeen.
Taitaa enää kannattaa kokeilla tuota termostaatti hommaa vaikuttaako se mitään, tai sitten pikkasen huijata sisäkennoa, osastointi tuossa tallissa on pikkasen hankalaa sen muodon takia.

Eli tää kokeilu vie nyt tuota hyötysuhdetta kyl kovasti alaspäin että sitä katkoo ajastimella.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

tovayryn sanoi:
Eli tää kokeilu vie nyt tuota hyötysuhdetta kyl kovasti alaspäin että sitä katkoo ajastimella.
Ei välttämättä jos pumppu ei joudu kiljumaan ihan täysillä.
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

pökö sanoi:
Ei välttämättä jos pumppu ei joudu kiljumaan ihan täysillä.

Viime yön poikkitietellinen tutkimus osoitti pumpun vieneen aika reilusti sähköö, 15kwh kun pakkasta on tuo 15 astetta.
Laitoin nyt ajastimen takasin ja seurataan vielä tämä päivä miten lämpötila pysyy kun ulkona on pakkaskeli. Kunhan ehdin, niin asennan
sen termostaatti kokeilun myös paikalleen.
Selvittelin myös noita seinien eristyksiä, siellä on 150mm villaa, mitenhän tuon laskisi, kannattaako alkaa käyttää kyprokkeja pois ja koolata tila 50mm villoitukselle,
kun se sopisi muuten helposti paikalleen. Kannattaako uhrata omaa työtä ja muutamaa satasta rahaa?
 

remykv

Vakionaama
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

tovayryn sanoi:
Viime yön poikkitietellinen tutkimus osoitti pumpun vieneen aika reilusti sähköö, 15kwh kun pakkasta on tuo 15 astetta.
Laitoin nyt ajastimen takasin ja seurataan vielä tämä päivä miten lämpötila pysyy kun ulkona on pakkaskeli. Kunhan ehdin, niin asennan
sen termostaatti kokeilun myös paikalleen.
Selvittelin myös noita seinien eristyksiä, siellä on 150mm villaa, mitenhän tuon laskisi, kannattaako alkaa käyttää kyprokkeja pois ja koolata tila 50mm villoitukselle,
kun se sopisi muuten helposti paikalleen. Kannattaako uhrata omaa työtä ja muutamaa satasta rahaa?
monilla ei ole talossakaan noin paljon eristeitä, eli en ainakaan itse näkisi vaivaa.
onko selviä vuotopaikkoja jossain esim. ovet/ikkunat, noita mahdollisia vuotopaikkoja lähtisin kartottamaan jos kuluttaa liikaa.
miten paljon kylmää tulee lattiasta?
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

remykv sanoi:
monilla ei ole talossakaan noin paljon eristeitä, eli en ainakaan itse näkisi vaivaa.
onko selviä vuotopaikkoja jossain esim. ovet/ikkunat, noita mahdollisia vuotopaikkoja lähtisin kartottamaan jos kuluttaa liikaa.
miten paljon kylmää tulee lattiasta?

Onko lattiasta tuleva kylmä helpoin mitata vaan lattian lämpötila vai pitääkö siihen laskea jotain vielä?

On tuossa kuitenki laatta eristetty sokkelista.
 

remykv

Vakionaama
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

tovayryn sanoi:
Onko lattiasta tuleva kylmä helpoin mitata vaan lattian lämpötila vai pitääkö siihen laskea jotain vielä?

On tuossa kuitenki laatta eristetty sokkelista.
[/quote
lähinnä tarkoitin onko lattiassa miten paljon eristettä
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

remykv sanoi:
tovayryn sanoi:
Onko lattiasta tuleva kylmä helpoin mitata vaan lattian lämpötila vai pitääkö siihen laskea jotain vielä?

On tuossa kuitenki laatta eristetty sokkelista.
[/quote
lähinnä tarkoitin onko lattiassa miten paljon eristettä

Ei seleviä kuvista, eli ei tietoo.
 

SLJK

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

Pudota nyt vaan tavalla tai toisella se sun tallin lämpötila + 8 asteseen, niin säästöä syntyy melko suoraan sisä- ja ulkoämpötilan mukaisella erotuksella. Tai sitten olet keksinyt ikiliikkujan. Toki nyt jo nollakeleillä erotus on aika huomaamaton ja prosentuaalinen säästöosuus vain pienenee pakkasen kiristyessä. Toki ulkoilman lämpötlalla+ 8 "C säästö on 100 % verratuna + 12 "C asetukseen, jos ukona on + 8"C;.
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

Nyt se on termarin perässä. seurataan mittarilla, nyt on asetus 12 astetta aluksi.
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

Aloittelija kysyy taas. Mistä tiedän millon mulla tuo kenno on liian jäässä/kuurassa vaiko? :)
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

No ensinnäkin sen pitäisi sulattaa huurteet säännöllisin väliajoin, ja kennon pitäisi olla täysin huurteeton sulatuksen jälkeen.
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

ok :) seuraanpa.
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

nyt menny termostaatin kans 15kwh vuorokaudessa. pakastuu nyt kokoajan.
Ulkoyksikkö näyttää olevan jonku verran kuurassa.
Oon miettiny tuohon jäätyvään valuma-altaaseeni pientä pätkää saattokaapelia, heitänpä ilmoille taas tyhmän ajatuksen, kannattaako sitä nakata kulkemaan vaikka kennon yli jostain kohtaa, jos se sulattelisi kennoa hissukseen silloin kun kone ei ole käytössä, silloin kun propeli pyörii tuommosen 10w/metri kaapelin lämmöt kyl lähtee taivaalle, vai ajattelenko taas ihan väärin? :)
 

SLJK

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

tovayryn sanoi:
nyt menny termostaatin kans 15kwh vuorokaudessa. pakastuu nyt kokoajan.

Nämä vallitsevat kelit eivät ole parhaita mahdollisia ILPin sähkön kulutuksen pohjalta tehtävien vertailumittausten kannalta. Ulkoilman kohteus sahaa rajusti ja niin tekee sen myötä myös sulatusten tarve. Vaikka ulkoilman lämpötila olisi vertailujaksoilla sama, niin ilman suhteellisen kosteuden muutokset vaikuttavat ILPin hyötysuhteeseen (sulatustarpeen myötä) merkittävästi.

Mikä on tallin lämpötila termostaatin perässä ja kuinka sen ohjaustapa on toteutettu? Mikä oli sen tallin lattiapinta-ala?
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

SLJK sanoi:
Nämä vallitsevat kelit eivät ole parhaita mahdollisia ILPin sähkön kulutuksen pohjalta tehtävien vertailumittausten kannalta. Ulkoilman kohteus sahaa rajusti ja niin tekee sen myötä myös sulatusten tarve. Vaikka ulkoilman lämpötila olisi vertailujaksoilla sama, niin ilman suhteellisen kosteuden muutokset vaikuttavat ILPin hyötysuhteeseen (sulatustarpeen myötä) merkittävästi.

Mikä on tallin lämpötila termostaatin perässä ja kuinka sen ohjaustapa on toteutettu? Mikä oli sen tallin lattiapinta-ala?

Koneelle menevä syöttö on termarin perässä. Lattiapinta-ala on itse tallissa 33 neliöö ja siihen varasto huone, johon on ilmatiet tallista. Yhteispinta-ala on 40 neliöö. Tallissa pysyy nyt tuo rapee 10 astetta ja varastossa näyttää olevan 6. Termostaatti itse on mahdollisimman "piilossa" sisäyksiköltä ja se on mallia Danforss rt4.

Amatööri ku koittaa myös meittiä tuota kaapelia, niin tuskin siitä haittaa on jos se auttaa kennoo sulamaan, kun kone ei ole päällä, samalla sulattaa valuma-allasta koneen alla.
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

Siellä se 4m pitkä 40w kaapeli nyt sulattaa kennoo ja valuma-allasta, tallissa säätö +10, 7kwh mennyt nyt vuorokauden aikana. Pakkasta -4 ollu about.
 

pamppu

Vakionaama
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

Mulla oli tuo Pana tallissa +10 asetuksella nollakeleillä ja vei n. 2kWh vuorokaudessa, mutta ei muistanut sulatella. Lämpöä piti n. 12-13 astetta. Pariin kertaan kennon alareunasta sulattelin jäätä itse pois. Kyrsiinnyin ja laitoin +16 ja auto-puhallus. Jo alkoi sulatukset toimia. Nyt on muutaman päivän ollut n. -5 pyörteissä kelit, välillä alle, välillä yli. Lämpötila on pysytellyt 16-17 paikkeilla ja kulutus on pyörinyt 8-9kWh lukemissa (26kWh/3vrk sis. noston +12 lukemasta). Autopuhallus pitää sisällä tosi pientä puhallusta, mutta silti takaseinällä on ihan hyvät lämmöt, ei ongelmaa leviämisessä.

Pudotin taas takaisin +10 pyynnin, katotaan josko samanlaista ilmaa riittäisi, niin näkisi mitä se tähän vaikuttaa ja joko pakkaskelillä sulatukset alkaisi toimia. Kunhan vaan kone sulattaisi luotettavasti, niin toi reilu 10 astetta olisi mielestäni muuten juuri sopiva. (Jos sen tuoma säästö on olennainen, seuraillaan)

Molemmilla asennoilla kuvittelisin kyllä COPin olleen ihan kohdillaan, vaikea kuvitella että +10 olisi pysynyt parin hehkulampun voimalla, tai tuo +16 pikkupakkasilla yhden halogeenityövalaisimen tehoilla. Hmm, pitäisiköhän kokeilla...
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

Kannattaako tuossa muuten ku erillisellä termarilla rajoittelee tuota pumppua, antaa sen pumpun oman lämpötilan säädön olla minimi 16 vai laittaa siihen pyyntiä ennemmän? Puhaltaako se kuitenki maksimilämmintä ilmaa kun tallissa on alle 16 astetta?
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

Mullon ollu nyt normaalitilassa tuo värkki päivän ku niin lauhaa keliä, miks tuo ulkokenno ei oo sulatellu itteensä nyt päivän aikaan?
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

niin mäki mietin, mut ku siinä ihan selvään on jäätä siinä kennon päällä... :)
 

VesA

In Memoriam
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

tovayryn sanoi:
niin mäki mietin, mut ku siinä ihan selvään on jäätä siinä kennon päällä... :)

Laitse sulattelee sitten kun kennon teho ei riitä vaan kenno menee liian kylmäksi. Ei pieni jää riitä sihen jos tehontarve on kohtuullinen.
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

ok :) Tässä taas amatööri oppii :)
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

Perkati. Ilmat vaihtelee ihan hulluna, ensin on 20 pakkasta ja sit 12h siitä on nollassa. Kenno on ihan jäässä, meinaa jo propeliin sipsuttaa välillä.
Laitoin nyt sen jäykkänä päälle +16 asennolle, niin kaitpa se ottaa sulatus modin käyttöön vai eikö se vieläkää muka omasta mielestään tarvii sitä? :)
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

Sulattelin jäätä pois kuumailmapuhaltimella, meleko paljon kertyny. Otin takaa sen verkon kuuseen siitä ja etuverkkoa piti käyttää pois että sain sen verran irrotettua jäätä ettei propeli ota siihen.
Minusta ku tuo näyttää ettei tuo sulattele itteensä, vaikka on umpi jäässä ja ollut illan nyt päällä?
Missä vika? Toimii kuitenki normaalisti ja lämmintä tulee sisälle.
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

nyt se sit päätti sulatella ittensä, mikä järki tossa on?
 
T

tovayryn

Vieras
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

Laitoin tuo pariks päivää pois päältä kaukosäätimestä ku oltiin reissussa, niin oli sulattanu ite kennonsa sillä aikaa?

Toimiiko tuo niin vai johtuuko nyt vaa lauhasta kelistä?
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Autotallin lämmitys, paras hyötysuhde.

Jos ulkona on vaikkapa +5 kuten meilläpäin nyt on niin kyllähän siinä kenno sulaa kun kone ei käy.
 
Back
Ylös Bottom