Autotallin LTO

A

Antti L.

Vieras
Löytyykö autotalliin järkevän hintaista IV-konetta, jossa on LTO? Rakenteilla on 65m2 kokoinen ja keskimäärin 3,5m korkea talli, johon on alkujaan ajateltu painovoimainen IV. Nyt on kuitenkin alkanut mietityttämään, että kannattaisko tuon kokoinen tilassa olla jo LTO? Tilaa on tarkoitus pitää puolilämpöisenä ja tarpeenmukaan nostaa lämpöä ILP:illä tai vastaavalla.
 
V

vesa_k

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Vs: Autotallin LTO

Tänne myös tulossa isohko autotalli (55 m2) ja ilmanvaihto painovoimaisena.

Aloin miettimään samaa asiaa ja kiinnostuin tuossa alemmassa ketjussa mainitusta Mitsubishi Lossnay VL-100U-E:stä.
 

jarip

Vakionaama
Vs: Autotallin LTO

Eipä taida kannattaa. Ilmanvaihtoa tallissa ei tarvitse muutenkaan kovin paljon, pahimmat pakokaasut on edullisempaa tuulettaa oven kautta. IV-koneet vaihtavat ilmaa siinä määrin paljon, että LTO:sta huolimatta energiaa hukkaantuu enemmän kuin painovoimaisena sopivasti mitoitettuna.

Jos tallissa työskennellään pidempiä aikoja, niin asia on sitten erikseen, mutta satunnaisessa oleskelussa riittää tuuletus tai tarvittaessa huippari. Yleensä pienimpienkin koneiden pikkuasento ottaa 50 - 100 W pelkille puhaltimille. Siitä tulee vuositasolla 400 - 1000 kWh pelkkään käyntiin. Siihen ylimääräinen lämmönhukka ja mahdollinen tuloilman esilämmitys, niin ollaan säästämisessä hieman hukkateillä. Siihenhän menee jo hankinta- ja asennuskulujakin melko paljon.

Minusta se, että iltaisin askarrellaan jonkin verran tallissa, ei vaadi tehostettua ilmanvaihtoa. Ainakaan kun verrataan sitä asuintiloihin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Autotallin LTO

Tuollainen puolilämpöinen tila on aikamoinen haaste LTO-laitteille (olettaen, että yleensä pakkaskaudella 5-10 astetta; nosto tarvittaessa 15-20 asteen vaiheille). Noiden jäätymisesto ei ole suunniteltu noin matalille lämpötiloille (eikä fysiikka salli). Hyöty talteenottolaitteesta jää sen takia helposti paljon toivottua heikommaksi, eli homma ei kannata taloudellisesti.

Auton kuivumisen kannalta hyvä ilmanvaihto on periaatteessa toivottavaa, mutta käytännössä on tyypillisesti järkevämpää lisätä tallin sisäistä ilmankiertoa (vaikkapa ILPin avulla), kuin lisätä ilmanvaihtoa. Painovoimainenkin ilmanvaihto riittää varsin hyvin siirtämään talvella kosteutta ulos, kunhan se on ensin saatu haihtumaan auton kylmiltä pinnoilta ja lattialta. Mahdollista tehostettua ilmanvaihtoakin kannattaisi käyttää vain ajastimen ohjaamana.
 
M

mikaora

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: Autotallin LTO

Itse olen päätynyt näissä pohdinnoissa sille kannalle, että perus ilmanvaihto (painovoimainen, huippari tms.) pois päältä kokonaan silloin kun tallissa ei oleskella. Ja sitten vaan lämmitys ilp:llä tai muulla ja kosteus pois erillisellä kosteudenpoistajalla. Näin ei tuuleteta järjetöntä määrää lämmintä ilmaa ulos ja jää myös kosteudenpoistajan lämpöteho kokonaisuudessaan tallin lämmitykseen.
 
I

IV-mies

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Autotallin LTO

Kokeillaanpa herätellä tätä ketjua.

Onko kellään kokemusta tästä: https://www.inspectorsec.fi/kauppa/ilmanvaihtokoneet/305-13-airsec-300v-hr-asunnot-alle-178-m2-max-300-m3-h.html

Vaikuttaa autotalliin hyvälle koneelle ja hinta on kohtuullinen.
 
P

Pähkäilijä

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Autotallin LTO

Täällä olen pähkäilly ja samaa puuvarastoon mutta projekti ei ole nytkähtänyt eteenpäin vielä(kään)

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=23262.msg297298#msg297298

saako tolla LTO laitteella enemmän lämpöä talteen kun kahdella alumiiniputkella on edelleen tarkaisematta täällä, eiköhän tätä syksymmällä rupee taas miettimään ku puita enemmän tarviaa.
 

pjr

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotallin LTO

Itse katselin tätä vähän pienempään talliin:
http://www.vent-axia.com/range/hr100rrs.html

http://www.dealec.co.uk/acatalog/manrose-MANHR100RS.html
http://www.dealec.co.uk/acatalog/pdf/manrose/manhr100r-rs.pdf

Ja suomestakin näyttäs löytyvät, mutta hinta on hieman eri:
http://profil.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=880

Sulatustoiminoista ei ole mitään hajua, mutta äkkiä sellasen väsäilee tarvittaessa termarilla tai valoportilla.
Ohjaus kosteuden(ja ajastimen?) perusteella niin ei pyöri turhaan.

watermark.asp


Toinen vaihtoehto vois olla putki putkessa vaihdin: 100 putki 160 sisään? Tiedä sitten miten tuollanen toimis?
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotallin LTO

Onko kenelläkään tälläisestä kokemuksia? Toimisikohan autotallissa?

https://www.netrauta.fi/lvi/ilmanvaihto/ilmanvaihtokoneet-lto/ilmanvaihtokone-airsec-14
 

Karhu

Aktiivinen jäsen
Vs: Autotallin LTO

Sammeli77 sanoi:
Onko kenelläkään tälläisestä kokemuksia? Toimisikohan autotallissa?

https://www.netrauta.fi/lvi/ilmanvaihto/ilmanvaihtokoneet-lto/ilmanvaihtokone-airsec-14
Kattelin tuota joskus, jos kaksi hankkisi jolloin toimisivat pareittain olisi kustannukset aika kovat. Päädyin Lossnayhin. Varmasti silti toimisivat, en varsinaisesti sitä epäile.
 
P

Papi

Vieras
Vs: Autotallin LTO

Minulla talli 60m2, 3 metrin huonekorkeudella. Ilmanvaihtokoneena Mitzubishin Lossnay 100. Toimii erittäin hyvin, mutta tehostukseen ei ole kapasiteettia. Eli max. asennolla koko ajan, kun ilmatilavuutta on tuo 180m3.
 
Back
Ylös Bottom