Basic vs. Inverter?

P

PiaS

Vieras
Pitäisi ostaa piharakennukseen ilmalämpöpumppu. Rakennus vuodelta -47, joten aikas hatarat on eristeet. Tilassa toimii liike, joten kaipaan helppoa tapaa pitää yllä peruslämpöä(n.18 astetta talvella). Tilassa on myös vanha vesipata, jolla olen lämmitellyt, mutta haluaisin päästä siitäkin eroon. ts. pumppu olisi ainoa lämmönlähde (koko tila n.50m2).

Soittelin Ultimatelle, ja kyselin malleista. Itse ajattelin sinne 10 pro inverteriä, mutta nainen luurin toisessa päässä sanoi 10 pro basicin,tai jopa 8 pro basicin riittävän. Eli kumpi on nyt parempi :-\ Liike on avoinna vain 5 h viikossa, joten koko aikaa tilan ei ole tarvis olla hirmu lämpöinen. Jos valitsen basic-mallin, tipahtaako lämpötila paljon, ennen kuin masiina lähtee taas käyntiin?

Nyt kaipaan tähän kyseiseen tilaan sopivaa mallia. Kertokaahan kokeneemmat, kannattaako tuossa tilassa pitää inverteriä vai basicia ???

Ajatuksissa tilata tuollainen paketti, jossa kaksi erillistä laitetta...Toinen kotiin, toinen piharakennukseen.

P

PiaS

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Basic vs. Inverter?

Eikö kellään ole mielipidettä asiaan :( sanokaa ny jottain...

P

PiaS

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

aaah, siitäkös se homma kiikastikin ;D

T

Teemu Vaasa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Joku edullinen off-off riittäisi tuohon tarkoitukseen. Carrier Allegro, joku Pana, Argo?
Ultia en laittaisi vaikka ilmaiseksi saisin johtuen mm. toimintatavoista, laatutasosta ja huonosta takuusta. Kukas laitteesi korjaa jos tulee vikoja...Ulti tulee pitkässä juoksussa kalliiksi.
Esim. Carrier allegron takuu on 2/5 vuotta, toimivat kuin junan vessa!

rsy

Jäsen

Panasonic NE7 Nordic SUPER DELUXE invertteri: Napista +10C ylläpito, kun konttori kiinni ja nupit kaakkoon 5tunniksi kun konttori auki ? Hinta pyörinee 1400 EUR kieppeillä asennettuna. Ainakin K(iskuri)-raudoissa ja Rautia liikkeissä 895 EUR -kampanja vielä voimassa.

Mulle tullee talli/varastoon (~55m2) tämmöttis, kun ei siviilirohkeus riittänyt Ultin tilaamiseen...

J

jule-

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Teemu Vaasa sanoi:
Joku edullinen off-off riittäisi tuohon tarkoitukseen.
Näppärän off-off vertaisen koneen saa ruuvaamalla lihalaatikon ulkoseinään ja sisälle voi askarrella vanhasta kenkälaatikosta sisäyksikön. Vanhan kenkälaatikon voi päällystää haluamallaan kuvalla ja ulkoyksikköön voi tussata haluamansa merkin. Sähkönkulutuskin on sitten ihan off-off luokkaa. ;D

P

PiaS

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Tarkennetaas tuota tilan käyttöä. Eli myyn lemmikkitarvikkeita, koiran/kissanruokaa, irtonameja ja muuta tarviketta. Kun ilma kylmenee, esim. namit alkavat kostua. Laajennuksen myötä alan myymään myös akvaariokaloja, joten siksi tuon lämpötilan täytyy pysyä suht tasaisena. Muuten mulla on joku aamu siellä kalapuikkoja ;D ;D Tarkoituksena olisi pitää liikkeen aukioloaikana (3xviikossa) pikkasen korkeampaa lämpöä, muuten riittää tuo 18-19 astetta.

Olennainen seikka tuon basicin ja inverterin välillä onkin se, että tipahtaako lämpötila liikaa basicissa ennen kuin hyrähtää taas käyntiin-->ei tee hyvää akvaarioille. Inverterissä tuota lämpötilan heittoa ei tule?

D

Dippa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Esim. Carrier allegron takuu on 2/5 vuotta, toimivat kuin junan vessa!

Ulti ei enää hinnallisesti ole niin kilpailukykyinen. Takuu ei nyt niin huono ultissa välttämättä ole.

Joillakin alueilla on asentajia jotka suostuvat ultiin koskemaan joillakin ei. Gree muuten valmistaa 14 miljoonaa pumppua vuodessa....

TeemuVaasa: talvella siperiassa muuten nuo kuuluisat junan vessatkin jäätyvät. Muistan nähneeni asemalla mammoja hakkaamassa vaunun alta jäätynyttä tuotetta harjanvarsilla, että saadaan taas tuo 'kuumakaasuputki' radalle auki....

D

Dippa

Vieras

Olennainen seikka tuon basicin ja inverterin välillä onkin se, että tipahtaako lämpötila liikaa basicissa ennen kuin hyrähtää taas käyntiin-->ei tee hyvää akvaarioille. Inverterissä tuota lämpötilan heittoa ei tule?

Ainiin vielä tohon:

Mökillä testilaboratoriossa ultin 13 thin basic. Lämpötilan hystereesi koneen lähistöllä vajaa 2 astetta ja ison olohuoneen toisella reunalla olematon...

nen

Aktiivinen jäsen

Teemu Vaasa sanoi:
Ultia en laittaisi vaikka ilmaiseksi saisin johtuen mm. toimintatavoista, laatutasosta ja huonosta takuusta. Kukas laitteesi korjaa jos tulee vikoja...Ulti tulee pitkässä juoksussa kalliiksi.
Ota ihmeessä jos ilmaatteeksi saat. Mulla on ennestään jo yksi ulti ja voisin sulta ostaa toisen.
Ilmeisesti sulle raha kuiteski kelpaa

rsy

Jäsen

PiaS sanoi:
Tarkennetaas tuota tilan käyttöä. Eli myyn lemmikkitarvikkeita, koiran/kissanruokaa, irtonameja ja muuta tarviketta. Kun ilma kylmenee, esim. namit alkavat kostua. Laajennuksen myötä alan myymään myös akvaariokaloja, joten siksi tuon lämpötilan täytyy pysyä suht tasaisena. Muuten mulla on joku aamu siellä kalapuikkoja ;D ;D Tarkoituksena olisi pitää liikkeen aukioloaikana (3xviikossa) pikkasen korkeampaa lämpöä, muuten riittää tuo 18-19 astetta.

Oikein mitoitetut Jägerit pitää kyllä kansilasilliset 128l-myyntialtaat ~25C vaikka huoneilman lt. seilaisikin, mutta sähköähän siinä kuluu. Platyja ja irtsareita samasta kioskista... kätevää! Saattaa ne namit kostua muutenkin jos riittävän iso räkillinen tankkeja seinällä.

T

Teemu Vaasa

Vieras

"Ota ihmeessä jos ilmaatteeksi saat. Mulla on ennestään jo yksi ulti ja voisin sulta ostaa toisen.
Ilmeisesti sulle raha kuiteski kelpaa"
En ota, periaatteita on oltava köyhälläkin.
Namut kannellisiin laatikoihin...itse tykkään kyllä kostuneesta namusta oikein paljon...

JukkaI

Aktiivinen jäsen

Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni.
Hanki jostain LIIKKEESTÄ laite + asennus. Joku sellainen laite, että siinä on ihan oikea takuu. Kun laite ja asennus on samasta liikkeestä, niin ei tapahdu sitä takuun pompottelua laitetoimittajan ja urakoitsijan välillä. Pääset itse helpommalla. Liike ei sitten ole ne lipevät hemmot siinä marketin edessä jotka tarjoavat huippuhalpaa lähes ikitakuulla.
Missäpäin oma liikkeesi sijatsee? Täältäkin voisit löytää suositeltavia toimittajia haku-toiminnolla. Laita vaikka hakusanaksi kotikaupunkisi ja katso mitä siitä kirjoitetaan.

Tuosta Ultista sen verran, että mielestäni ihan samanlainen kuin muutkin Kiinassa valmistetut laitteet. Jos sinä et yleensä nauti aamupalaasi insinöörin tai kylmäkallen kanssa, niin unohda nuo itseasennettavat jutut.

P

PiaS

Vieras

Niin noh, voittehan te kostuneita koiran nameja syödä jos tekee mieli ;D ;D En siis myy ihmisille irtsareita, vaan liike on kokonaisuudessaan pyhitetty elukkatarvikkeille :D

Mitä tuohon aamupalan syöjään tulee, niin meidän perheessä hän on putkimies, sähkömies, remontti-Reiska, huoltomies ja yleismies Jantunen ;D Eli siksi ei kauhistuta nuo itseasennettavat laitteet.

D

Dippa

Vieras

Basic malli on ehkä toimintavarmempi? Vähemmän särkyviä osia.

S

SamiR

Vieras

Mielestäni inverter on parempi lämmitys käyttöön.
Ultin vehkeet on ihan hyviä. Niitä haukuu lähinnä vain ne joilla ei ole kyseistä laitetta, vaan ovat maksaneet liikaa "merkkipumpusta" ja huomanneet saavansa samaa rautaa merkki kuorissa.

Jos pumppu on ainoa lämmitysmuoto niin sanoisin neuvona että hommaa riittävän tehokas pumppu. Pieni ylimitoitus ei haittaa. Itse laitoin autotalliin ehkä hieman liian pienen pumpun ja kovemmilla pakkasilla ei tahdo paukut riittää. Sanoisin että kannattaa harkita jotain Ultin 13 inverteri mallia tai ehkä vielä pykälää isompaakin, jos mielit pitää 18-19 asteen lämpöjä myös pakkasella.

Rakennusta ei ole vissiin paljoa remontoitu? Tuon ikäisessä rakennuksessa ei ole lainkaan estoa maakosteuden nousulle. Tuohon olisi tietysti monta vaihtoehtoa mutta itse aloittaisin ilmankuivaimella. Rautakaupasta lähtee 200-400e, veden voi ohjata joko viemärin (jota tässä ei varmaan ole) tai sitten laitteen omaan säiliöön jolloin sen voi käydä kippaamassa ulos. Voi ottaa joko täydellä automatiikalla tai sitten seurailet kuivaus tarvetta. Tuskin kukaan ostaa irkkareita jotka ovat liimautuneet kilonklöntiksi.

Back
Ylös Bottom