Bosch EHP 6.5AA VTT-testi

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tässäpä testi
http://www.scanoffice.fi/uploads/vtt-raportit/VTT-S-01061-14_Bosch.pdf

Tiheät noin 30 minuutin välein tulevat sulatukset alkavat -20C alapuolella ja pilaavat sulatuksen huomioivan COPin. :(
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
Vs: Bosch EHP 6.5AA VTT-testi

Näitä kellosulatuksia olen aina ihmetellyt.. Eikös se sulatustarve ala vähentyä tuolla kovilla pakkasilla. Ilmassa on enää niin vähän vettä että ei siitä puolessa tunnissa kovin paljon kuuraa saa aikaan.
 

VesA

In Memoriam
Vs: Bosch EHP 6.5AA VTT-testi

Sebu sanoi:
Näitä kellosulatuksia olen aina ihmetellyt.. Eikös se sulatustarve ala vähentyä tuolla kovilla pakkasilla. Ilmassa on enää niin vähän vettä että ei siitä puolessa tunnissa kovin paljon kuuraa saa aikaan.

Eivät ne ole huurteen sulatusta varten. Syynä on joko se, että vehkeen lämpömittari/joku softassa oleva taulukko ( esmes NTC:n vastus/jännite - lämpötilataulukko ) menee ulos alueelta ja paniikkitoimena softalla on sulatusehto koko ajan päällä. Silloin sulatus menee 'sulattaa saa aikaisintaan 30min kompuran startin jälkeen' tms säännöllä. Tai sitten öljyjen sulattelu. Ainakin vanhoissa pumpuissa on viilennyskoneen öljyjä jotka ovat aika paksuja pakkasessa siinä missä autojenkin öljyt.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Bosch EHP 6.5AA VTT-testi

VesA sanoi:
Tai sitten öljyjen sulattelu. Ainakin vanhoissa pumpuissa on viilennyskoneen öljyjä jotka ovat aika paksuja pakkasessa siinä missä autojenkin öljyt.
Kun kaasut, öljyt, kennot ja kompura on kuumia niin ei luulisi että öljyjä pitää sulatella. Nämä siis maallikon ajatuksia.
 

tms

Aktiivinen jäsen
Vs: Bosch EHP 6.5AA VTT-testi

Pökölle:
Niin, mutta kun öljy kulkee kylmäaineen mukana ja ulkoyksikön höyrystin on iso ja siellä voi olla -30 astetta .

Vesalle:
Tuo lämpötila-anturien "sokeutuminen" oli jo unohtunut. Alkuperäiset vastusanturit tosiaan siirtyvät jo aika lähelle käyrän jyrkkää aluetta kovilla pakkasilla.
Piti oikein tarkistaa viimevuoden logista. Ul on ulkolämpötila (DS18B20) ja suluissa perässä oleva on väylältä luettu jonka Panasonic näkee. Luku on osittain laskennallinen mutta menee noin asteen välein. Pilkut puuttuu.
Tämän mukaan ainakin Panasonic suurinpiirtein tietää missä mennään.
 

Liitteet

  • Anturit.png
    Anturit.png
    63,4 KB · Katsottu: 519

jarski73

Aktiivinen jäsen
Vs: Bosch EHP 6.5AA VTT-testi

pökö sanoi:
Kun kaasut, öljyt, kennot ja kompura on kuumia niin ei luulisi että öljyjä pitää sulatella. Nämä siis maallikon ajatuksia.
joopa,tämän pumpun kun laittaa seinälle niin ei kuumene kuin omistajan päänuppi kun tulee -20 pakkasta ;D
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Bosch EHP 6.5AA VTT-testi

jarski73 sanoi:
joopa,tämän pumpun kun laittaa seinälle niin ei kuumene kuin omistajan päänuppi kun tulee -20 pakkasta ;D

Parempi sammuttaa laite ja laittaa takkaan puuta jos pakkaset kiristyvät -20C kylmemmälle puolelle. ;)
 

VesA

In Memoriam
Vs: Bosch EHP 6.5AA VTT-testi

tms sanoi:
Pökölle:
Niin, mutta kun öljy kulkee kylmäaineen mukana ja ulkoyksikön höyrystin on iso ja siellä voi olla -30 astetta .

Vesalle:
Tuo lämpötila-anturien "sokeutuminen" oli jo unohtunut. Alkuperäiset vastusanturit tosiaan siirtyvät jo aika lähelle käyrän jyrkkää aluetta kovilla pakkasilla.
Piti oikein tarkistaa viimevuoden logista. Ul on ulkolämpötila (DS18B20) ja suluissa perässä oleva on väylältä luettu jonka Panasonic näkee. Luku on osittain laskennallinen mutta menee noin asteen välein. Pilkut puuttuu.
Tämän mukaan ainakin Panasonic suurinpiirtein tietää missä mennään.

Kuten olen aina välillä maininnut niin 1,5 viikkoa -20C pakkasta hukkaa tehoja noista Argoista, eikä Argon salamannopea kellosulatus siis riitä. Salamannopeus viittaisi siihen Argokin näkee heti ettei tarvetta ole, mutta joku muu ehto laukaisee sulatusyrityksen. Kun konetta käyttää vähän tätä salamasulatusta pitemmän aikaa jäähdytyksellä pakkastehot palaavat.. veikkaanpa että öljy kertyy ulkokennoon ja haittaa sen toimintaa. Vehje EI pyöritä ulkopotkuria jäähdytellessä, siinä on 'portaattomasti' tarpeen mukaan ohjautuva ulkoropelli ja pakkasella jäähdytellessä tarvetta ei ole. No miksi se sitten kellosulattelee 30 min välein ? Veikkaisin että syy on softassa. Jos etsii laitteen alkuperäisen käyttöohjeen siellä on kielletty laitteen käyttö -7C kylmemmässä.. niinpä se ilmeisesti katsoo tätä kylmemmät lämpötilat vikatilaksi vaikka siellä muka onkin joku pohjolan softa. Ainakin ne kellosulatukset alkavat siinä -8C vaiheilla. Ilmeisesti tehojen hyytyminenkin oli tiedossa koska softaan tuli myöhemmin -20C pakkasraja. Kellosulatukset eivät kuitenkaan poistuneet.
 
Back
Ylös Bottom