BSB-LAN

KarHe

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Ja jos tuo esp32 nyt olisi se datan kerääjä BSB väylältä, niin onko tuosta suorin/paras reitti grafiikoiksi mqtt? Eli jos olen ymmärtänyt oikein niin voisin tehdä esimerkiksi raspista, mosquitolla Mqtt brokerin? Toiseen raspiin asentaisi home assistantin ja tai grafanan?Entäs se nodered, mitä täälläkin osa käyttää? Tuleeko se tuohon väliin ennen grafanaa/home assistanttia

Voiko nuo kaikki olla asennettuna samaan raspiin vai tarvitseeko jokainen omansa?

Ehkä vähän tumpelon kysymyksiä taas, mutta olisi edes jotain perusteita, mistä lähteä liikkeelle ja opiskelemaan.

jmki

Jäsen
MQTT on hyvä solmupiste ja antaa vapaat kädet rakentaa tiedonkeruun halutulla tavalla. Jos tavoitteena on rakentaa pelkkä tiedonkeruu ja visalisointi, siihen tarvitaan tuo BSB-LAN - MQTT - väittäjä - tietokanta - visualisointi, esim. Mosquitto - Telegram - InfluxDB - Grafana. Node-red on hyödyllinen, jos haluaa tehdä tiedoista laskentaa tai ohjauksia. Sillä voi korvata tuossa ketjussa Telegramin, joka vastaanottaa sanomia MQTT-brokerilta ja puskee niitä tietokantaan. Grafanassa ei ole omaa tietokantaa, vaan se tarvitsee jonkin, esim. InfluxDB on paljon käytetty. HomeAssistantilla voinee korvata kaikki muut, mutta visualisointi ei ole siinä ihan samalla tasolla kuin Grafanassa.

Ei kai mikään estä laittamasta MQTT brokeria, tietokantaa ja Grafanaa samalle koneelle. Kai tuon saa pelaamaan rapillakin, mutta jos tietokantaa pyörittää raspin SD-kortilla, ongelmia tulee ennemmin tai myöhemmin. Ehkä jokin Linux-kone tai mikä vain SSD-levyllä toimiva olisi pidempiaikainen. Intel NUC on serverinä aika pätevä. Softien pyörittämien Docker- konttien avulla tai virtualisoituna voisi tänä päivänä olla helpompaa. Softia löytynee noihin valmiiksi paketoituna.

KarHe

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Kiitos. Tuo selvensi jo aika paljon. Netistä kyllä löytyy googlailemalla kaiken näköisiä esimerkkejä, muttei äkkiseltään mitään suoraa esimerkkiä, kun samankaltaisia ohjelmia tuntuu olevan vaikka miten paljon.

Eli jos ja kun nyt tuota raspia ajattelin kuitenkin käyttää, koska en haluaisi pitää koko aikaa tietokonetta päällä niin olisi siis parempi laittaa se data suoraan SSD levylle, eikä sd-kortille, jolloin sillä kortilla pyörisi vain raspin ohjelmat? Onko tuo ohjelma yhdistelmä siis jotenkin erilainen kun Talologger tuon sd-kortin osalta? Talologger on pyörinyt nyt ongelmitta pari vuotta. Siis sen kortin osalta. Satunnaisia 1-wire ongelmia on ollut...

Ton1A

Vakionaama
Mä hankin just seuraavan kombon hoitamaan loggausta:
  • Raspberry Pi 4 Model B - 8 GB
  • Official Raspberry Pi USB-C Power Supply – EU – 5V 3A - White
  • Argon ONE M.2 Case for Raspberry Pi 4
  • 128GB M.2 SSD SATA-600
Noille tuli hinnaksi noin 205€ toimituskuluineen, raspberrypi.dk nettikaupasta. Lisäksi tarvitaan vähintään 4Gb SD-muistikortti siihen että saadaan eka bootti tehtyä, sen jälkeen kortin voi poistaa.

Mulla on juurikin tuo Mosquitto - Telegram - InfluxDB - Grafana ketju pyörimässä Dockerilla, netistä löytyy valmiita docker-compose.yml faileja ko. tarkoitukseen. Lisäsin jälkikäteen myös Node-REDin, mutta tosiaan mulla MQTT-viestit menevät Telegrafin kautta Influxiin.

KarHe

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Mikäs toi docker tossa on? Joku alusta, mikä tekee mitä noille ohjelmille? Mun pitää alkaa ihan alusta. Opetella asentelemaan ja conffaamaan noi ohjelmat, että ne edes kommunikoi keskenään. Ajattelin tyhjältä muistikortilta aloittaa, mutta pitääkö toi SSD jotenkin jo tässä vaiheessa päättää, että se on se "pää" asema ja sille sitten asennetaan noi kaikki muut ohjelmat, paitsi raspin käyttis, esim raspi lite?

Ton1A

Vakionaama
Docker on virtualisointialusta. Sen avulla voi helposti käyttää jonkun toisen paketoimia asennuksia, ilman että pitää itse murehtia asennuksen yksityiskohdista jne. Versiopäivitykset käyvät helposti jne. Taisin aloittaa tällä: https://github.com/nicolargo/docker-influxdb-grafana, lähinnä telegraf.conf tuotti työtä kun tuo oli mulle täysin uutta. Influx-kanta piti toki luoda, samoin Grafana on alkuun täysin tyhjä.

Mosquitto tuosta puuttuu, lisäsin sen näin docker-compose.yml:ään:
Koodi:
  mosquitto:
    image: eclipse-mosquitto:latest
    ports:
      - 1883:1883
    restart: always
    volumes:
      - ./mosquitto-conf:/mosquitto/config
      - ./mosquitto-data:/mosquitto/data

Mä tein tuon SSD:n kanssa niin, että boottasin tasan kerran SD-kortilta, seuraavaksi käyntiin kopiointi SD -> SSD, virrat pois, SD-kortti pois ja virrat päälle. SD ei voi mennä rikki kun sitä ei ole ollenkaan.

jmki

Jäsen
Valmis Docker-paketti säästää tosiaan konffauksissa, mutta eipä noiden softien kanssa suoraankaan asennettuna isompia ongelmia pitäisi tulla. Asennusohjeita löytyy raspille hyvin ja niitä kannattaa noudattaa tarkasti. En tiedä kumpi on helpompi tapa, kun olen Dockeria vain kokeillut. Valmiin kombon jakeluun Docker on loistava. Mulla on Intel NUC:ssa pyörivä Ubuntu, softat siinä natiivina ja päivitykset sujuvat helposti.

Kyllä sillä SD-kortilla voi ajella, mutta nopeus ei ole SSD:n luokkaa. SD-kortit tuppaavat paljon kirjoittavissa systeemeissä korruptoitumaan ennemmin tai myöhemmin. Korteissa on kyllä isoja eroja. Sen takia en laittaisi tietokantaa koskaan sellaiselle.

KarHe

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Nyt on muutama pvä hakattu päätä seinään, otettu askel eteen ja kaks taakse, mutta vihdoin on ohjelmat asennettu ja edes jotain dataa jo tulee. Nyt taitaa vaan alkaa se vaikein osuus, että miten saa sen datan sinne grafanaan, kun sekin on täysin vieras laitos.Nyt siis vasta muutama "testi 1wire anturi menee mosquittoon ja näkyy node-redissä. Ja SBS-Lan kortti vielä uupuu kokonaan, eli sekin pitäis vielä asennella, kunhan saapuu...

jmki

Jäsen
Jos mittaus menee jo tietokantaan, Grafanaan sen saa, kun lisää uuden dashboardin ja siihen Time Series -paneelin.

Tässä esim. Node-Red influxdb out -noden konffaus, jolla autotallin lämpötilamittaus menee kantaan. Kanta on siis "home" on mittaus "AT-lpt". Mittaus on luettu mqtt in -nodella ja konvertoitu numeroksi. Katso debug-nodella, että mittaus on tyyppiä "number" eikä "string". InfluxDB ottaa sujuvasti molempia vastaan, mutta stringien kanssa tulee Grafanassa ongelmia.

1639942996693.png

Grafanassa pitää kerran käydä määrittelemässä asetuksissa data sourceksi InfluxDB. Grafanan paneelityypiksi valitaan Time Series, sen data sourceksi InfluxDB ja query-asetukset esim. kuten alla. Tuolla syntyy trendi mittauksesta "AT-lpt".

1639942962796.png

KarHe

Aktiivinen jäsen
Joo. Kiitos neuvoista. Eilen illalla kokeilemisen ja netin avulla jo sainkin kaikki 1wire sensorit grafanaan. On se node red vaan monipuolinen ja varmaan just sen takia vaikeakin ohjelma. Yksinkertainen dt:n laskeminen, vuorokauden lämpötilan keskiarvon tai pulssilaskurin pulsseista tehon laskeminen tai vastaava on kun suossa kävelis. :D

kotte

Hyperaktiivi
Miten docker-pohjaiset sovellutkset pelaavat nopeuden osalta noissa sovelluksissa? Olen käyttänyt pitkään vlc:n alustana ubuntu-pohjaisella tv-client-palvelimella (paikallinen free-to-air nauhoitin ja stream-serveri + näiden paikallinen katselu ja nettistreamit selaimen kautta), mutta kyllästyin äskettäin lopullisesti tuon käynnistysviiveeseen, kun dockerin päivitystarkitukset ajetaan aina sovelluksen käynnistyksen yhteydessä.

jmki

Jäsen
Yksinkertainen dt:n laskeminen, vuorokauden lämpötilan keskiarvon tai pulssilaskurin pulsseista tehon laskeminen tai vastaava on kun suossa kävelis. :D
Nuo ovat tyypillisä laskentoja, joita ei ehkä kannata tehdä Node-Red:ssa vaan Grafanassa. Riittää, kun tallettaa raakadatan kantaan ja antaa Grafanan hoitaa laskenta. Nuo kaikki onnistuu suoraan sopivalla kyselyllä. InfluxDB:n InfluxQL on vähän rajoittunut, mutta taipuu noihin. Uudempi Flux on monipuolisempi, mutta vaatii opiskelua ja on Grafanassa toisinaan hidas. Node-Red tulee tarpeeseen, kun pitää tehdä monimutkaisempaa laskentaa, vaikka lämmön talteenoton hyötysuhde jne.

KarHe

Aktiivinen jäsen
Hyvä, että oppii koko aika uutta. Eli Grafanassa onnistuu laskennan myös? En oo päässyt niin pitkälle vielä, että ois ehtinyt siihen kauheesti tutustua. Ajattelinkin jo, että pitääkö tässä alkaa ottamaan koodauskursseja. Vaikka jonkun verran on jo kyllä ehtinyt Node Red maailmaankin tutustua, mistä tuskin on haittaakaan, mutta koko aika miettinyt, että pakko olla joku "helpompikin" reitti. Pitää siis siirtyä Grafanan pariin. Oisko vinkkejä, mistä siellä kannattaa alkaa etsimään noita, vai jatkanko googlettamalla...

Ton1A

Vakionaama
Grafanan Query-välilehdellä ei pysty yhdistelemään dataa eri Influx-tauluista, mutta muuten se kyllä osaa laskea esim. integraalin ajan yli (hetkellinen teho -> energia). Varsinainen laskenta pitää tehdä Transform-välilehdellä, esimerkiksi jos on kaksi kyselyä joista toinen palauttaa hetkellisen otto- ja toinen antotehon, niin hetkellinen COP saadaan näin:

1640120770460.png

KarHe

Aktiivinen jäsen
Nyt on BSB-LAN asennettu ESP32. Hyvin löytyy kaikki mahdolliset parametrit Fujitsun BSB väylältä ja itseasiassa jostain syystä vielä enemmän, mitä pumpun omalta näytöltä. Eli voin tämän lyhyen kokemuksen perusteella suositella kaikille Fujitsun omistajille, jos ei halua ostaa "kallista" webserveriä ja haluaa logata tai ohjata pumppua vaikka tietokoneen kautta.

Parametrit on suurin osa Saksan kielellä, mutta eipä se suuremmin haittaa, koska numeroiden perusteella voi kuitenkin tsekata pumpun manuaalista mitä mikäkin tarkoittaa.

Visa6o

Tulokas
Vähän vanha nosto, mutta minkä ESP32 kortin hankit ja teitkö itse tuon Bsb adapterin kortille?
Huomasin harmikseni, että Gebwell Qi:ssa oli vain BSB käytössä.
Muuten kokoonpano on Enervent Pandion Modbussilla Raspberry Pi:lle ja sähkömittareiden luku Fortumin aurinkopaketin mukana tulleella purkilla suoraan mittakeskuksessa. Lukemia kerään Home Assistanttiin.

KarHe

Aktiivinen jäsen
Tuo joy-it se tais olla. Tämä suoraan manuaalista otettu. "For the Joy-It ESP32-NodeMCU recommended in this manual (or identical clones with an “ESP32-WROOM” chip"

Unohtu vielä kirj. Etten tehnyt adapteria itse. Sen adapterin tilasin Saksasta. En nyt muista enää tähän hätään kaverin s-posti osoitetta, mutta sekin muistaakseni löytyy manuaalista.

Viimeksi muokattu:

KarHe

Aktiivinen jäsen
No hyvä että löyty. Eiköhän niitä heillä siellä oo. Ei oo pitkä aika kun olin kuitenkin häneen yhteydessä. Asensin uusimman version BSB-LAN:sta ja se on nyt merkki/mallikohtainen v3.0 eteenpäin. Jos sen asennat, niin saat häneltä ne "viralliset" parametrit, mitkä vastaa sitten samoja, mitkä sun pumpun ohjaimessakin on.

Back
Ylös Bottom