Compact P ja M47 sekä M80 hälytykset

pnk

Jäsen
Uv:n jälkeen alkoi Nilan Compact P hälyttämään "M47 Defrost fail Wait" sekä eilisen saunomisen jälkeen "M80 Evaporator Temperature is Low". Aamusta tuntui makkari kylmältä ja näytti tuloilma olevan kivat -12 sillä hetkellä. Avasin PILP:n niin kennossa oli jääpuikot. Sulattelin kennoa lämpimällä vedellä ja saunassa miedolla lämmöllä sekä puhaltelin PILP:iin hiustenkuivaimella, jotta jäät sulaisivat.

Edelleen ainakin hälyttää M47 koodia, mikä on kai aika "perus" näillä pakkasilla tässä mallissa.

Olisiko vinkkejä mitä asetuksia kannattaa säätää, jotta ainakin toi M80 ei enää toistuisi? Vai onko paras ratkaisu odottaa, että pakkanen lauhtuu :)?

Lämpötilojen säätö:
Huonelämpötilapyynti = 28
Kesä / Talvi toiminnan vaihto = 12
Offset kestä/talvi vaihdolle = 2
Ohjaava anturi = T3
Lämpötilan säädön NE alue = 1.0
Offset viilennykselle = 5.
Bypass pellin offset = 0.0
Ulkoisen lämmityksen NE alue = 1.0

Jäätymisen esto:
LTO kennon jäätymisen esto = Polar
Jäätymisen esto tämän lämpötilan alapuolella = 1.0
Esilämmityksen asetusarvo T4 (°C) = 2.0

LTO kennon sulatus:
Aloita jäätymisen esto (°C) = 1
Maksimi sulatusaika (min.) = 35 (nostin kokeiluksi 25 -> 35)
Kahden sulatuksen välinen minimiaika (min.) = 30
Poistopuhaltimen toiminta sulatuksen aikana = Teho 2
Tulopuhaltimen toiminta sulatuksen aikana = Näppärästi ei saa selvää näytöstä mutta ehkä Poistopuhallin(?)

Lämpöpumpun sulatus:
Höyrystimen sulatus T6 = päällä
Maksimi sulatusaika (min.) = 15
Kahden sulatuksen välinen minimiaika (min.) = 30
Aloita sulatus (°C) = -5
Lopeta sulatus (°C) = 6

Ilmanvaihto matalilla lämpötiloilla:
Pieni puhallusteho matalalla ulkolämpötilalla = päällä
Pieni puhallusnopeus ulkolämpötilalla = -8
Puhallusteho = Teho 1 (kannattasiko nostaa Teho 2?)

Puhallin nopeus:
Puhallinteho1 tulo=25 poisto=33
Puhallinteho2 tulo=45 poisto=53
Puhallinteho3 tulo=75 poisto=82
Puhallinteho4 tulo=90 poisto=100

Lämminvesivaraaja:
Tavoitelämpötila (°C) = 50
Käyttöveden vastuksen asetusarvo (°C) = 42
Apuvastus = päällä

Tällä hetkellä lämmittää käyttövettä ja anturit näyttävät tämmöistä:
T1 ulkoilman lämpötila = -13,5 (oikeesti on kyllä -21)
T2 tuloilman lämpötila = 11.9
T3 poistoilman lämpötila = 20.6
T4 poistoilma lämmönvaihtimen (LTO) jälkeen = -10,9
T4 poistoilma lämpöpumpun jälkeen = 16.1
T6 höyrystimen lämpötila = -14.2

Kirjottelen ketjuun lämpöanturien arvot kun on vettä lämmitellyt tarpeeksi.
 

mimique

Tekninen taiteilija
Minulla on vanhempi (vuoden 2014) Nilan Compact P jossa tuo sulatus on hiukan erilailla toteutettu, minulla on vain yksi T4 anturi joka on asetettu LTO-kennon sisään. Tuloilmaa esilämmitetään tarvittaessa, jottei T4 laske +2C alemmaksi (parametri: Esilämmityksen asetusarvo T4 (°C) = 2.0). Sinulla näyttää olevan T4:n arvo -10,9C, onkohan esilämmitysvastuksen suoja lauennut? Ota oikeanpuoleinen suodatin (huoneesta tuleva ilma) pois, ja tarkista että suodatinkotelon vasemmalla alhaalla oleva nappi on pohjassa.
 

pnk

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Minulla on vanhempi (vuoden 2014) Nilan Compact P jossa tuo sulatus on hiukan erilailla toteutettu, minulla on vain yksi T4 anturi joka on asetettu LTO-kennon sisään. Tuloilmaa esilämmitetään tarvittaessa, jottei T4 laske +2C alemmaksi (parametri: Esilämmityksen asetusarvo T4 (°C) = 2.0). Sinulla näyttää olevan T4:n arvo -10,9C, onkohan esilämmitysvastuksen suoja lauennut? Ota oikeanpuoleinen suodatin (huoneesta tuleva ilma) pois, ja tarkista että suodatinkotelon vasemmalla alhaalla oleva nappi on pohjassa.
Nilan on vuosi mallia 2017 ja mikäli on kyse tuosta punaisesta napista niin ei ollut pohjassa
 

Liitteet

  • PXL_20240103_154012307.jpg
    PXL_20240103_154012307.jpg
    254,3 KB · Katsottu: 112

pnk

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Nyt kävi lämmityksellä niin tältä näytti anturit:

T1 Ulkoilman lämpötila ("C) = -12.8
T2 Tuloilman lämpötila ("C) = 9
T3 Poistoilman lämpötila ("C) = 19.5
T4 poistoilma lämmönvaihtimen(LTO) jälk = -11.9
T4 poistoilma lämpöpumpun jälkeen (°C) = 12.8
T6 höyrystimen lämpötila ("C) = -9.2

Ja tässä myös T4 anturi tökätään kennoon sisään. Voiko esilämmityspatteri(?) olla rikki ilman, että suoja laukeaa?
 

pnk

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Minkälainen laite esilämmityspatteri pitäisi olla? Tämä on polar malli niin siinä se pitäs se valmiina.

Valikosta löytyy Jälkilämmityspatteri:
Jälkilämmityspatterin tyyppi: ei mitään (valittu), vesi tai sähkö (nakkaa errorin jos kokeilee vesi tai sähkö) eli ei taida olla tuota lisävarustetta
 

mimique

Tekninen taiteilija
Se on sellainen 1200W metallihässäkkä tuloilmakavassa kompuran takana, tuskin kovin todennäköisesti vikaantuu. Jos punainen nappi ei ollut pohjassa, suoja oli lauennut. Odottele hetkisen josko T4 arvo lähtee nousemaan. Jos kenno on jäässä, niin kestää hetkisen - voi tarvita kennon sulatuksen uudelleen.

Koneen prosessorissa on PI-tyyppinen säädin joka antaa 0 - 10V ohjauksen erilliselle triac-ohjaimelle joka ohjaa PWM-tyyppisesti esilämmitysvastusta. Säätimen aikavakio on suuri, joten kestää aikansa kun se reagoi muutoksiin. Jos pystyt mittaamaan koneen tehonkulutuksen, näet ajoittain 1200W lisäyksiä (n. 15s jaksoissa) koneen tehonkulutuksessa, silloin tiedät että esilämmitysvastus toimii.

Jälkilämmityspatteri on lisävaruste.
 

pnk

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Kuinka tuo laukeaminen kuitataan? Nappia kun painaa niin menee pari milliä sisäänpäin ja sitten tulee takaisin. Ei kää pohjaan tai tule enempää ulospäin
 

mimique

Tekninen taiteilija
Jos ei mene enempää sisään, silloin suoja ei ole lauennut/se on kuitattu. Suoja on simppeli mekaaninen ylilämpeämissuoja joka kuitataan tuolla napilla.
 

esauna

Jäsen
Vastaava ongelma myös itsellä, vm. 2017 Compact PC EK9 CTS700-ohjauksella. Polar-esilämmitys ei toimi ja läpivirtauskenno menee jäähän. T4 -11,6C.

Ei ollut minullakaan lämpösuoja lauennut. Eilen irroitin, sulattelin ja kuivasin LTO-kennon, sillä sai n. 1 vrk lisäaikaa. Nyt alkaa taas olla sen verran jäätä kertynyt ettei max. 20 min sulatus 30 min välein riitä sulattamaan kaikkea jäätä LTO-kennosta.

Huoltoa odottelen...
 

maijanen

Tulokas
Samalla laitteella mennään ja M47 virhekoodi näytössä. Laitteessa ei kuitenkaan näy jäätä, kun pellit avattiin.

Arvot parhaillaan kuten alta näkyy ja ulkona pakkasta ulkolämpömittarin mukaan 28 astetta.

T1 Ulkoilman lämpötila -17.7
T2 Tuloilman lämpötila 33.0
T3 Poistoilman lämpötila 17.1
T4 Poistoilman lämmönvaihtimen (LTO) jälk 6.4
T4 Poistoilma lämpöpumpun jälkeen 33.1
T6 Höyrystimen lämpötila 0.6
T11 Lämminvesivaraajan ylälämpötila 47.7
T12 Lämminvesivaraajan alalämpötila 45.1

Toimintatila Lämmitys
Huonelämpötilapyynti 28

Lämpimän veden tavoitelämpötila 45
Käyttöveden vastuksen asetusarvo 30
Maksimi veden lämpötila, kompressori 80
Lämpimän veden apuvastus Päällä

Höyrystimen sulatus T6 Päällä
Maksimi sulatusaika (min.) 10
Kahden sulatuksen välinen aika (min.) 30
Aloita sulatus -6
Lopeta sulatus 6

Ilmanvaihto käynnissä asetuksella 2, jossa tulo 45% ja poisto 48%. Vaihtoehdossa 1 tuloilma olisi 25% ja poistoilma 27%.

Talossa sisälämpötila huoneesta riippuen 18-20 astetta. Minun puolestani saisi hieman korkeampi olla. Huonekohtaiset lattiatermostaatit ovat melkein koko ajan punaisella ja niissä on pyyntinä 20 astetta (tietääkseni, sillä Roth tarjoaa meillä noissa vain asteikkoa 1-6 ja jostain on jäänyt käsitys että tuo 4 olisi 20 astetta). Varaava takka on käytössä aamuin illoin näillä pakkasilla. Vapaalla kierrolla olevaan khh + märkätilat menee tällä hetkellä 30 asteinen vesi. Pieni epäilys siitä, että toimiikohan oikein, sillä esimerkiksi khh tuntuu aistinvaraisesti viileältä ja oli kuitenkin koko yön ajan ollut 35 asteella.

Herääkö ajatuksia noista yllä olevista asetuksista? Lattialämpöjä ylös ruuvaamalla taloon saisi kaiketi lisää lämpöä, mutta olisiko asetusten puolesta jotain muutakin tehtävissä? Sitten on tuo M47-asia erikseen. Sen kanssa ajattelin hetken seurata, mitä tapahtuu, kun tosiaan jäätä ei laitteen sisällä näyttänyt olevan. Jospa se siitä tai ainakin viimeistään, kun pakkaset hellittävät.
 

esauna

Jäsen
Samalla laitteella mennään ja M47 virhekoodi näytössä. Laitteessa ei kuitenkaan näy jäätä, kun pellit avattiin.

Arvot parhaillaan kuten alta näkyy ja ulkona pakkasta ulkolämpömittarin mukaan 28 astetta.

T1 Ulkoilman lämpötila -17.7
T2 Tuloilman lämpötila 33.0
T3 Poistoilman lämpötila 17.1
T4 Poistoilman lämmönvaihtimen (LTO) jälk 6.4
T4 Poistoilma lämpöpumpun jälkeen 33.1
T6 Höyrystimen lämpötila 0.6
T11 Lämminvesivaraajan ylälämpötila 47.7
T12 Lämminvesivaraajan alalämpötila 45.1

Toimintatila Lämmitys
Huonelämpötilapyynti 28

Lämpimän veden tavoitelämpötila 45
Käyttöveden vastuksen asetusarvo 30
Maksimi veden lämpötila, kompressori 80
Lämpimän veden apuvastus Päällä

Höyrystimen sulatus T6 Päällä
Maksimi sulatusaika (min.) 10
Kahden sulatuksen välinen aika (min.) 30
Aloita sulatus -6
Lopeta sulatus 6

Ilmanvaihto käynnissä asetuksella 2, jossa tulo 45% ja poisto 48%. Vaihtoehdossa 1 tuloilma olisi 25% ja poistoilma 27%.

Talossa sisälämpötila huoneesta riippuen 18-20 astetta. Minun puolestani saisi hieman korkeampi olla. Huonekohtaiset lattiatermostaatit ovat melkein koko ajan punaisella ja niissä on pyyntinä 20 astetta (tietääkseni, sillä Roth tarjoaa meillä noissa vain asteikkoa 1-6 ja jostain on jäänyt käsitys että tuo 4 olisi 20 astetta). Varaava takka on käytössä aamuin illoin näillä pakkasilla. Vapaalla kierrolla olevaan khh + märkätilat menee tällä hetkellä 30 asteinen vesi. Pieni epäilys siitä, että toimiikohan oikein, sillä esimerkiksi khh tuntuu aistinvaraisesti viileältä ja oli kuitenkin koko yön ajan ollut 35 asteella.

Herääkö ajatuksia noista yllä olevista asetuksista? Lattialämpöjä ylös ruuvaamalla taloon saisi kaiketi lisää lämpöä, mutta olisiko asetusten puolesta jotain muutakin tehtävissä? Sitten on tuo M47-asia erikseen. Sen kanssa ajattelin hetken seurata, mitä tapahtuu, kun tosiaan jäätä ei laitteen sisällä näyttänyt olevan. Jospa se siitä tai ainakin viimeistään, kun pakkaset hellittävät.
Sinulla vaikuttaisi ainakin Polar-esilämmitys toimivan hyvin kun T4 +6.4C ja tuloilma +33.0C (ei siis ole kennon sulatus juuri käynnissä). Jäätä muodostuu ainakin omassa laitteessa ensin LTO-kennon alaosaan ja "kauimpaan" nurkkaan, jossa T4-anturi sijaitsee kennossa.
 

esauna

Jäsen
Tässä pohdin voisiko termostaatti olla rikki kun Polar-esilämmitys ei toimi? Miten tuota testaisi? Tuossahan noita näyttäisi olevan 2 kpl, B41 (driftstermostat) ja B43 (sikkerhedstermostat).

1000023623.jpg


1000023624.jpg
 
Viimeksi muokattu:

mimique

Tekninen taiteilija
Tuo MMC on erillisellä kortilla (ainakin vuosimallin 2014 Compact P:ssä), siitä on helppo mitata virtapihdillä L1 johdosta virrankulutus, jos näkyy n. 15s välein 5A pulsseja, kaikki on kunnossa.

Yleismittarilla voi tsekata tuleeko MMC L 3.4:een 230V, silloin tietää että laitteen mielestä esilämmitystä tarvitaan. Yleismittarilla voi toki myös mitata L1:n ja N_Reg johtojen välisen resistanssin (toki ensin virrat pois laitteesta), sen pitäisi olla n. 44 ohmia.
 

esauna

Jäsen
Tuo MMC on erillisellä kortilla (ainakin vuosimallin 2014 Compact P:ssä), siitä on helppo mitata virtapihdillä L1 johdosta virrankulutus, jos näkyy n. 15s välein 5A pulsseja, kaikki on kunnossa.

Yleismittarilla voi tsekata tuleeko MMC L 3.4:een 230V, silloin tietää että laitteen mielestä esilämmitystä tarvitaan. Yleismittarilla voi toki myös mitata L1:n ja N_Reg johtojen välisen resistanssin (toki ensin virrat pois laitteesta), sen pitäisi olla n. 44 ohmia.
Kiitos vinkeistä.

L1 näytti pihtimittarilla tasaisesti 0,013A (jos mittariin ja mittaajaan luottamista). MMC L 3.4 222V. Virrattomana L1 ja N_Reg välinen resistanssi 43 ohm.

Onko noilla säätönupeilla merkitystä? Vaikuttivat melko löysiltä kun ruuvarilla koitin, että saattaisi tärinästä liikahtaa.

1000023641.jpg
 

mimique

Tekninen taiteilija
Ok. PWM-kortille tulee siis jännite ja esilämmitysvastus sekä termostaatit ovat ok. Virtaa ei mene, eli jotain ongelmaa on. PWM-kortilla on sulake, onko se ehjä?

Mittaa seuraavaksi PWM-kortille tuleva ohjausjännite (0 - 10V) (Puls In ja 0V nastojen väliltä). Sen pitäisi olla jotain nollan ja 10V välillä. Tällä signaalilla Nilan säätelee vastukselle menevää tehoa. Luultavasti 10V on 100% (1200W) ja 0V on 0% (0W). Silloin näkee ohjaako Nilan PWM-korttia oikein.

Jos ohjausjännite on ok, mittaa sitten vastukselle menevä jännite (n. 220V - 240V). Sen pitäisi olla pulssisuhdemoduloitua 30s käyntijaksolla, ts. 30s välein vastus kytketään päälle ja päälläoloaikaa säädetään tuolla 0 - 10V ohjausjännitteellä.

Noilla trimmereillä luultavasti säädetään käyntijakson pituutta yms. parametrejä - niitä ei ole dokumentoitu käyttäjätasolle.
 

esauna

Jäsen
Ok. PWM-kortille tulee siis jännite ja esilämmitysvastus sekä termostaatit ovat ok. Virtaa ei mene, eli jotain ongelmaa on. PWM-kortilla on sulake, onko se ehjä?

Mittaa seuraavaksi PWM-kortille tuleva ohjausjännite (0 - 10V) (Puls In ja 0V nastojen väliltä). Sen pitäisi olla jotain nollan ja 10V välillä. Tällä signaalilla Nilan säätelee vastukselle menevää tehoa. Luultavasti 10V on 100% (1200W) ja 0V on 0% (0W). Silloin näkee ohjaako Nilan PWM-korttia oikein.

Jos ohjausjännite on ok, mittaa sitten vastukselle menevä jännite (n. 220V - 240V). Sen pitäisi olla pulssisuhdemoduloitua 30s käyntijaksolla, ts. 30s välein vastus kytketään päälle ja päälläoloaikaa säädetään tuolla 0 - 10V ohjausjännitteellä.

Noilla trimmereillä luultavasti säädetään käyntijakson pituutta yms. parametrejä - niitä ei ole dokumentoitu käyttäjätasolle.
Kiitos! Tarkistin sulakkeen, oli ehjä. Ohjausjännite 14,9 mV. Ei siis vaikuta toimivan Nilanin ohjaus.

Mietin onkohan tuossa edes oikea softa sisällä kun valikosta ei löydy noita Polar-asetuksia :hmm:
1000023647.jpg
Display software 09.06.45 2017-07-08
Board software 2.02.13.93 2017-07-08

edit: Googlettelin vähän ja tuolta löytyy PWM-kortin tiedot:
 
Viimeksi muokattu:

mimique

Tekninen taiteilija
Jep, tuntuisi että Nilan ei osaa ohjata esilämmityspatteria, joku parametri väärin tai laite tosiaan tyypitetty väärin.

Minulla on CTS 602 -pohjainen laite, siinä pitää huolto-valikko etukäteen aktivoida ennen kuin noihin jäätymisen estoparametreihin pääsee käsiksi. Olisikohan tuossa sama juttu?

CTS 602:ssa modbus-väylältä voi lukea koneen tyypin, se löytyy holding rekisteristä 1000. Minulla sen arvo on 30.
 

maijanen

Tulokas
Nyt kun tässä on saman koneen omistajia kuulolla, niin onko kokemusta tulo- ja poistoilman säätöjen fiksaamisesta kovilla pakkasilla? Seuraan tämän saman foorumin EC9-keskustelua ja siellä jaetaan kovasti neuvoja tuloilman säätämisestä 21-23% korville ja poistoilman nostosta jonnekin 50% tietämille. Näin ilmeisesti ruokitaan Nilania tehokkaammin kovilla pakkasilla. Alipaine saattaa savunhajua tuoda takkatalouksilla, mutta ilmeisesti olisi kestettävissä siihen asti, että pakkasista päästään. Päteeköhän tuo sama logiikka eli poiston nostaminen korkealle ja tulon laskeminen matalalle näissä meidän koneissa?
 

maijanen

Tulokas
Kiitos! Tarkistin sulakkeen, oli ehjä. Ohjausjännite 14,9 mV. Ei siis vaikuta toimivan Nilanin ohjaus.

Mietin onkohan tuossa edes oikea softa sisällä kun valikosta ei löydy noita Polar-asetuksia :hmm:
katso liitettä 92615Display software 09.06.45 2017-07-08
Board software 2.02.13.93 2017-07-08

edit: Googlettelin vähän ja tuolta löytyy PWM-kortin tiedot:
Meidän koneessa löytyy kyseinen valikko ilmanvaihtoasetusten alla olevasta jäätymisenesto-valikosta. Kuvat alla. Näyttääkö ollenkaan samalta?
1704395463900.png

1704395299336.png
 

esauna

Jäsen
Meidän koneessa löytyy kyseinen valikko ilmanvaihtoasetusten alla olevasta jäätymisenesto-valikosta. Kuvat alla. Näyttääkö ollenkaan samalta?
Ei näytä, ei löydy Polar-vaihtoehtoa:

1000023658.jpg

1000023657.jpg


Tietoja -> Compact P kaikki laitetiedot -> Ohjelman versio
1000023656.jpg

Mitä sinulla näyttää tuo valikko?
 

mimique

Tekninen taiteilija
edit: Googlettelin vähän ja tuolta löytyy PWM-kortin tiedot:
Oivallinen havainto. Eli noilla potikoilla voi asettaa minimi ja maksimitasot ulostulolle. Minimitasollahan voisi asettaa esilämmitysvastuksen vaikkapa 30% teholle jatkuvasti. Voisi auttaa hätäkorjauksena tuohon kennon jäätymiseen, ennen kun tuo Nilanin ohjausongelma ratkeaa.
 

mimique

Tekninen taiteilija
Samalla laitteella mennään ja M47 virhekoodi näytössä. Laitteessa ei kuitenkaan näy jäätä, kun pellit avattiin.


Höyrystimen sulatus T6 Päällä
Maksimi sulatusaika (min.) 10
Kahden sulatuksen välinen aika (min.) 30
Aloita sulatus -6
Lopeta sulatus 6

Herääkö ajatuksia noista yllä olevista asetuksista? Lattialämpöjä ylös ruuvaamalla taloon saisi kaiketi lisää lämpöä, mutta olisiko asetusten puolesta jotain muutakin tehtävissä? Sitten on tuo M47-asia erikseen. Sen kanssa ajattelin hetken seurata, mitä tapahtuu, kun tosiaan jäätä ei laitteen sisällä näyttänyt olevan. Jospa se siitä tai ainakin viimeistään, kun pakkaset hellittävät.
Tuo virheilmoitus M47 lienee sama kuin CTS602-koneissa ilmoitus 6 SULATUS. Tämä johtuu siitä, että höyrystimen kenno ei ehdi asetetussa tavoiteajassa saavuttaa sulatuksen lopetuslämpötilaa. Omassa koneessani sain sen ratkaistua lisäämällä maksimisulatusaikaa, CTS 602:ssa se on oletuksena 3 minuuttia, kasvatin sen 5 minuuttiin eikä sen jälkeen noita hälytyksiä ole näkynyt. Samalla kasvatin kahden sulatuksen välistä aikaa 30 minuutista 45 minuuttiin.

CTS700-koneissa on hiukan tehokkaampi kompressori (Danfoss SC15GHH vs. SC10GHH) ja sulatuslogiikka lienee hiukan erilainen, mutta jos M47 ilmoitus häiritsee, voinee kokeilla lisätä tuota maksimi sulatusaikaa.
 

maijanen

Tulokas
@esauna meillä tuo ohjelman versio -valikko näyttää pilkulleen samoja tietoja jokaisella rivillä kuin sinulla, joten mitenkähän se on mahdollista, että sulla silti puuttuu polar-vaihtoehto kokonaan :huh:
 

esauna

Jäsen
@esauna meillä tuo ohjelman versio -valikko näyttää pilkulleen samoja tietoja jokaisella rivillä kuin sinulla, joten mitenkähän se on mahdollista, että sulla silti puuttuu polar-vaihtoehto kokonaan :huh:
Ongelma ratkesi ja Polar-esilämmitys toimii nyt ensimmäistä kertaa :sille: Laite oli tyypitetty valikosta Compact P malliksi, eikä Polar-malliksi. Asentaja kävi vaihtamassa tuon oikeaksi ja päivitti softan uusimpaan versioon. Pitää tutkailla tarkemmin uuden softan valikkoja kun ehdin. Itse laitteessa ei siis ollut mitään vikaa. Suuri kiitos avusta @mimique ja @maijanen!
 

esauna

Jäsen
@pnk Selvisikö jo sinun ongelmasi? Ettei olisi sama ongelma kuin minulla, asetettu laitteen tyyppi väärin (Compact P, kun pitäisi olla Compact P Polar).

edit: ei liene tästä kyse kun sinulta löytyikin tuo Polar-valikko
 

pnk

Jäsen
Joo ei ole enää kumpaakaan hälyä tullut. Tämmösiä muutoksia tein mutta en tiedä mikä lopulta auttoi:

Kennon sulatus:
Max sulatusaika = 35min
Kahden sulatuksen min väli = 25min
Tulopuhaltimen toiminta sulatuksen aikana = normaali

Pumpun sulatus:
Max sulatusaika = 15min
Kahden sulatuksen välinen minimi aika = 25
Aloita sulatus = -6

Lämmin käyttövesi:
Tavoite lämpötila = 45
Vastuksen astusarvo = 40

Lisäksi säädin tuloa pienemmälle ja poistoa suuremmalle.

Nyt on hyvin toiminut ja pukannut ihan 36 asteista ilmaakin vaikka pakkasta -26. Höyrystin silti pyörinyt välillä -15 luokkaa mutta ei ole jäätynyt.
 

mimique

Tekninen taiteilija
Sinulla vaikuttaisi ainakin Polar-esilämmitys toimivan hyvin kun T4 +6.4C ja tuloilma +33.0C (ei siis ole kennon sulatus juuri käynnissä). Jäätä muodostuu ainakin omassa laitteessa ensin LTO-kennon alaosaan ja "kauimpaan" nurkkaan, jossa T4-anturi sijaitsee kennossa.
Mitä uudemman Compact P Polarin ohjeet sanovat tuosta T4:n asentamisesta? Mihin se pitäisi laittaa? Vanhassa ohjeet ovat hiukan epäselvät; 3 cm syvyyteen, 4 cm kennon alaosasta ja 19cm joko kennon etuosasta tai takaosasta mitaten (tämä on epäselvää).
 

esauna

Jäsen
Mitä uudemman Compact P Polarin ohjeet sanovat tuosta T4:n asentamisesta? Mihin se pitäisi laittaa? Vanhassa ohjeet ovat hiukan epäselvät; 3 cm syvyyteen, 4 cm kennon alaosasta ja 19cm joko kennon etuosasta tai takaosasta mitaten (tämä on epäselvää).
Ohjekirjassa en huomannut tuota mainittavan, mutta läpivirtauskennossa on ohjeistettu tuo paikka kuvan mukaisesti, ei liene ihan millin tarkkaa hommaa.
PXL_20231212_200329588~2.jpg


Kun oli tuo kennon jäätymisongelma, niin laitoin keskelle kennoa myös oman anturin. Se näytti n. 6C enemmän kuin T4 alkuperäisessä paikassa, ennen kuin koko kenno alkoi olla jäässä. Tuo ohjeistettu paikka vaikuttaa siis loogiselta. Jos kennoon alkaa kertyä jäätä, niin sitä on juurikin tuon anturin kohdalla.
 

mimique

Tekninen taiteilija
Kun oli tuo kennon jäätymisongelma, niin laitoin keskelle kennoa myös oman anturin. Se näytti n. 6C enemmän kuin T4 alkuperäisessä paikassa, ennen kuin koko kenno alkoi olla jäässä. Tuo ohjeistettu paikka vaikuttaa siis loogiselta. Jos kennoon alkaa kertyä jäätä, niin sitä on juurikin tuon anturin kohdalla.
Suuret kiitokset tiedoista. Vm. 2014 kennossa olevissa ohjeissa T4 anturi ohjeistetaan asettamaan 19cm etuosasta (uudenmissa ohjeissa 30cm) ja 4 cm alaosasta (uusissa ohjeissa 2 cm), syvyys on sama (3 cm).

Asensin Nilanin tulo- ja lähtökanaviin virtausmittarit (HK-Instrumentsin pitot-putket), ja ihmettelin kun poistoilman virtaus pienenee hiukan reippaammalla pakkasella vaikka esilämmitysvastus toimii ok. Kenno menee minulla vain osittain jäähän, koska anturi ei ole jäätymisen suhteen oikeassa paikassa. Nilan on ilmeisesti tämän huomannut, kun ohjeet ovat muuttuneet.

Kun säät tästä parin päivän päästä lämpiävät, niin pesen kennon ja siirrän T4:n uuteen paikkaan.
 

mimique

Tekninen taiteilija
Pesin kennon tuulilasinpesunesteellä ja siirsin T4 anturin uudempien ohjeiden mukaiseen paikkaan (30cm kennon edestä taaksepäin, 2cm kennon alaosasta ja 3 cm syvyyteen). Nyt ei ristivirtauskenno mene jäähän vaikka on ollut jo pari päivää kohtuullista pakkasta ja suihkuakin on käytetty. Huoneeseen puhallettavan ilman lämpötila nousi n. 8C. Minulla talviajan tulopuhallus on n. 27 l/s, eli n. 280W lämmitystehoa tuli torppaan lisää "ilmaiseksi".
 

mimique

Tekninen taiteilija
Kertoisitko miten käytännössä suoritit kennon pesun? Hyvät vinkit otetaan foorumilla aina kiitollisuudella vastaan:hattu:
Nilan Compact P:n kenno on ristivirtaustyyppinen. Asetin sen kylppärin lattialle ylösalaisin, siten että kennon sivut josta ilma menee kennoon olivat alaspäin. Sitten suhkulla lämmintä vettä yläpuolelta sisään. Tällä ajattelin matkia vastavirtahuuhtelua. Sitten sumutuspullolla suihkuttelin laimentamatonta (-40C) tuulilasinpesunestettä yläpuolelta. Odottelin pienen tovin, ja sitten suihkulla reippaasti vettä taas perään. Tämän jälkeen annoin kennon hiukan kuivahtaa jottei vettä aivan solkenaan tiputellut. Sitten koneeseen jossa se kuivui loput - toki tämän voi tehdä vain plussakelillä.

Toiminnan paraneminen minulla johtuu pääosin T4 anturin paremmasta sijoituspaikasta, nyt kenno ei mene jäähän kovallakaan pakkasella kun esilämmitysvastusta ohjataan oikein. Toki esilämmitysvastus kuluttaa energiaa (kohonnut jäteilman lämpötila) , mutta osa siitä saadaan kuitenkin takaisin PILP:n kompressorin avulla.
 

pnk

Jäsen
Jaa-a tänään alkoi taas antamaan M80 hälyä vaikka ei ole edes pakkasta kuin pari astetta enkä ole asetuksiin koskenut hetkeen.

Höyrystimen lämpötila laskee hiljalleen -20, jolloin antaa M80 hälyn. Sulatuksen aikana kuitenkin T6 käy melkein +30 asteessa parissa minuutissa mutta sitten taas vähän ajan päästä alkaa hiljalleen laskea taas kohti -20. Avasin koneen niin kennossa eikä muuallakaan näkynyt jäätä. Pitänee varmaan huolto tilata käymään.
 

mimique

Tekninen taiteilija
Harmilliselta kuullostaa, ongelma voisi olla jokin näistä:
  • T6 anturissa vikaa
  • Poistoilmamäärä jostain syystä liian alhainen (suodin tukossa, puhaltimessa vikaa, jne)
  • Kylmäaine vähissä
 

mimique

Tekninen taiteilija
Ohjekirjassa en huomannut tuota mainittavan, mutta läpivirtauskennossa on ohjeistettu tuo paikka kuvan mukaisesti, ei liene ihan millin tarkkaa hommaa.
Apropos, huomasin nyt kuvassa kennon yläpuolella olevan mustan laatikon. Onko se CO2-anturi? Oletko ollut toimintaan tyytyväinen? Antaako riittävän hyvän kuvan CO2-tasoista verrattuna huoneessa olevaan anturiin?

Sopivan oloisia 2000 ppm 0 - 10V lähdöllä olevia antureita näyttäisi löytyvän kohtuulliseen hintaa eBay:stä. Tuollaista voisi uteliaisuudestakin kokeilla.
 

esauna

Jäsen
Apropos, huomasin nyt kuvassa kennon yläpuolella olevan mustan laatikon. Onko se CO2-anturi? Oletko ollut toimintaan tyytyväinen? Antaako riittävän hyvän kuvan CO2-tasoista verrattuna huoneessa olevaan anturiin?

Sopivan oloisia 2000 ppm 0 - 10V lähdöllä olevia antureita näyttäisi löytyvän kohtuulliseen hintaa eBay:stä. Tuollaista voisi uteliaisuudestakin kokeilla.
Ei, se on kosteusanturi. Ei ole CO2-anturia omassa laitteessani. Voisi olla kyllä ihan mielenkiintoista nähdä pysyvätkö CO2-tasot suosituksen mukaisina Talvi-IV-puhalluksella. Laita kokemuksia jos sellaisen hommaat.

Täytyy kyllä sanoa että on tuo nyt ihan eri laite mukavuudessa kovilla pakkasilla kun Polar-esilämmitys toimii. Alle 50 kWh vuorokaudessa -20C keleillä kun ILP ja takka apuna, koko tammikuu kokonaiskulutus 1077 kWh vaikka oli ennätyskylmää (-7,1C keskilämpötila).
 

pnk

Jäsen
Harmilliselta kuullostaa, ongelma voisi olla jokin näistä:
  • T6 anturissa vikaa
  • Poistoilmamäärä jostain syystä liian alhainen (suodin tukossa, puhaltimessa vikaa, jne)
  • Kylmäaine vähissä
Jep, samaa miettivät kun huoltoa varasin, tällä viikolla käy huolto tutkimassa. Keväällä tulee laitteella 6 vuotta täyteen niin kai sitä jossain vaiheessa alkaa ongelmia tulla tai sitten oli tuo alkuvuoden pakkasjakso niin kova, että jotain hajosi.
 

mimique

Tekninen taiteilija
Ei, se on kosteusanturi. Ei ole CO2-anturia omassa laitteessani. Voisi olla kyllä ihan mielenkiintoista nähdä pysyvätkö CO2-tasot suosituksen mukaisina Talvi-IV-puhalluksella. Laita kokemuksia jos sellaisen hommaat.
Jep, sama ilmanvaihdon riittävyys talvella pohditutti. Kun huomasin tämän linkin, niin innostuin eBay:stä tilaamaan Siemens QPA 2000 anturin, josko sen saisi pultattua Nilaniin. Kerron toki tuloksia josko homma onnistuu.
 

pnk

Jäsen
Avasin suodattimien vaihtoluukun ja pidin laitteen päällä niin huomasin, ettei poisto puolella tuntunut minkäänlaista ilmavirtaa koneelta vaikka ilmanvaihto oli täysillä. Laitoin luukun kiinni ja kokeilen parin huoneen poistoventtiiliä kädellä niin ei tuntunut myöskään vetoa.

Eli onkohan poistoilmatuulettimen moottori mennyt rikki tai jotain jossain rikki, jonka takia ei tuuletin lähde päälle.
 

mimique

Tekninen taiteilija
CTS602:n (ohjauskortin) liittimen CN4 (vasemmassa yläkulmassa) nastassa 1 pitäisi maata vasten (nasta 3) olla 0 - 10V ohjausjännite jolla puhallinta ohjataan. Jos puhallin on säädetty melkolailla täysille, tuon jännitteen pitäisi olla lähemmäs 10 volttia.

Puhaltimilla ei ole omaa sulaketta laitteen sisällä, joten 230V syöttö luultavasti on ok (löysä liitos voi toki olla jossain). Jos ohjausjännite tulee kortilta, niin sitten puhaltimessa on todennäköisesti jotain ongelmaa.
 
Back
Ylös Bottom