Ecodan PUD 100 käyttäytyminen ja COP

TRP

Jäsen
Olen hieman ihmetellyt tuota COPia ja kooittanut saada siihen jotain tolkkua. Tästä kyselin jo syksyllä ja sain siihe kommenteja mutta saaga jatkuu.

Taustat
  • OKT Oulun seudulla, n 130M2. Aiemmin suora sähkölämmitys
  • Uusi patteri verkko joko 21 tai 22 pattereilla
  • 50 L puskuri
  • Hystereesi tällä hetkellä +5/-9 ast
  • Mitsun termari/kaukosäädin ohjaa
Eli lämmityksen COP pyörii tasolla 2,2 Ecodanin omien lukujen pohjalta laskettuna. Tämä siis viimeiset 3 kuukautta, kuukausittain ei ole eroa eli käytännössä sama vaikka keskilämpötila on elänyt.
Alla viime yöltä Melcloudin jakso eli ei aivan toivottomaa pätkä käyntiä, ulkolämpötila -1 ast. Tämän jälkeen taukoa reilut tunti jonka jälkeen sama uudestaan.
Käyrä on samanlainen vaikka ilma kylmene, esim. Joulukuun kovilla pakkasilla (-22ast) käyntijakso piteni reiluun tuntiin mutta menee kuitenkin tauolle n. 20 minuutiksi.
Sisälämpötilassa tuo käynti profiili näkyy vain +-0,2astett vaikka on kovakin pakkanen eli ei vaikuta asumismukavuuteen.
Käyttäytymisen perusteella vaikuttaisi että alun spurtin jälkeen pumppu menee minimi taajuuteen mutta tuottoa on silti liikaa kulutukseen nähden. Minimi taajuus vaikuttaa olevan riippuvainen ulkolämpötilasta eli minimi taajuus kasvaa kun ulkolämpötila tippuu, tätä tulee myös pumpun omat speksit.
Mitoitus lienee mennyt hieman pieleen, mulla on siis liian tehokas pumppu. Kulutustietojen perusteella laskien PUD 80 pumpu ois voinut olla riittävä mutta suunnitelija sanoi että on hieman tipalla joten laitettiin pykälää isompi.

Herääkö ajatuksia mitä vielä voisi tehdä?
COPia varmaan syö tuo hystereesissä oleva +5ast. Alla olevasta kuvasta (sininen käyrä) laskien Mitsu laskisi että kiertoveden lämpötilan tulisi olla n. 36 astetta ja nyt tietenkin puskee lämmön turhan ylös mutta sen pudottamien aiheuttaa reippaampaa pätkäkäyntiä. Toki minkä voi katsoa olevan pätkä käyntiä? Joulukuussa käynnistynyt n. 600 kertaa mutta toi Mitsun data kertoo vain 100 käynnistyksen tarkkuudella eli virheen mahdollisuutta on aika paljon. Siis alle kerran tunnissa käynnistynyt.
Olen koittanut saada asennusliikkeen kautta dataa tuosta minimi taajuudesta sekä voidaanko tuolle alun ryntäykselle tehdä jotain mutta ei tunnu löytyvän vastauksia

Kiitos kun jaksoit lukea pitkän tarinan :)





1674027120086.png
 

Vilhonen

Jäsen
Lukaisin sen vanhan ketjunkin ja vaikuttaisi tosiaan siltä, että lämpö ei siirry puskurista patterikiertoon tarpeeksi hyvin, joten paluuvesi puskurista sisäyksikölle nousee nopeasti.
Saitko selvitettyä onko patterikierron pumpussa varaa nostaa virtausta?
 

TRP

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Kiitos kommentista. Kiertoa voidaan nostaa ja sitä on jo nostettu ja voi vielä nostaaki jos haluaa. Nyt pumpun oman tiedon mukaan kieroon menee 300l/h eli 5l/min. Verkossa on 9 patteria kahdessa haaraassa ja Dt on -20 asteen ulkolämpötilassa n. 10 astetta, eli viilenemä tuntuu olevan järkevä. Onko mitään kuvitelmaa paljonko tuossa pitäisi olla virtaamaa?
 

jmaja

Hyperaktiivi
Paljonkos tuo talo vei suorasähköllä ja nyt? Lämmitetäänkö kämppää takalla tms. vai miten voi riittää -1 C:ssä käynti selväsi alle puolet ajasta?

Virtaamat pitää saada niin, että VILPin kuuma meno lähtee pattereille ja patterien kylmä paluu tuler VILPille. Silloin virtaamat ovat yhtä suuret.

Mistä nuo käyrän lämpötilat on mitattu? Pitäisi mitata kaikista neljästä puskurin yhteestä.
 

TRP

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Sähköä meni aiemmin vuosi tasolla n.22000kw ja nyt muutaman kuukauden perusteella voisi mennä jotain 12-14000kw. Leivinuuni on mutta sitä ei ole näin lauhalla tullut lämmiteltyä lainkaan eli lämpö tulee pumpulta ja muista sähkö vehkeistä. Ecodanin mukaan nyt -1asteen lämmössä menee 13kwh päivässä lämmitykseen ja 2 kw käyttöveteen. Olen tuota käyntiä itsekkin ihmetelly kun ei 20 asteen pakkasillakaan käy kokoajan.
Tuossa on puskuri välissä 4 putki kytkennällä ja erillinen kiertovesipumppu patteriverkolle. Noi mittaukset on Ecodanin omat mittaukset eli käytännössä puskuri säiliön ja pumpun välistä, siis pumpulle tulevan ja lähtevän veden lämmöt.
 

BBF

Vakionaama
Ei tuo nyt erityisen huonosti ole jos kulutus on tippunut noinkin paljon. Ei koko talven COP vilpilla nyt paljon yli 2 ole, varsinkaan Oulun korkeudella. 13kWh/d -1C :ssä lämmitykseen on todella vähän, varmaan jokin muukin lämmittää?
 

TRP

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Ei ole muuta lämmittävää, toki normit jääkaapit ym. Alla muutaman päivän kulutus, eilen oli sen -1 astetta, aiemmin asteen plussalla.
Toki aina pitää varauksella suhtautua tuohon Mitsun omaan mittaukseen. Näillä lämmöillä toki COP nousee johonkin 2,7 tasoon

1674057453820.png
 

jmaja

Hyperaktiivi
Paljonko sähköyhtiön mukaan on kulunut noina päivinä? Joku tuossa ei täsmää. Ei voi millään riittää 30 kWh tuotettua lämpöä sekä käyttöveteen että lämmitykseen nollan paikkeilla, jos puuta ei pala.
 

TRP

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Kesäaikaan meillä on ollut peruskulutus keskimäärin 20kwh/päivä. Autotalli lämpiää lisäksi lämpöpumpulla eli jos karkeasti lasketaan niin 20+13+2= 35kwh plus autotalli niin ollaan tuossa Oomin ilmoittamassa päiväkulutuksessa
1674062487183.png
 

TRP

Jäsen
Itse asiassa voi olla että tuo pumpun ilmoittama kulutus on liiankin suuri. Jos katsotaan tuota 14.1. päivää niin pumppu kertoo käyttäneensä 12kwh (ei sattunut käyttöveden lämmitystä tuolle päivälle), siihen taloussähkö päälle 18kwh (käyttö veden kera 20kwh) ja autotallin lämpöpumppu joka väittää kuluttaneensa 9kwh (joka ei varmasti ole oikein) niin ylitetään reilusti Oomin kertoma kulutus 35kwh.
 

Okin

Aktiivinen jäsen
Pisti silmään myös toi 5l/min virtaus. Se on aivan liian vähän tuolle pumpulle ja vaikuttaa myös coppiin. Eikö ole tullu vielä kertaakaan vikailmoitusta virtaamasta?
 

Pelus

Aktiivinen jäsen
Nyt pumpun oman tiedon mukaan kieroon menee 300l/h eli 5l/min. Verkossa on 9 patteria kahdessa haaraassa ja Dt on -20 asteen ulkolämpötilassa n. 10 astetta, eli viilenemä tuntuu olevan järkevä. Onko mitään kuvitelmaa paljonko tuossa pitäisi olla virtaamaa?
Mitäänhän se ei maksa, vaikka kokeilisit nostaa tuon virtauksen ensialkuun tuplaksi jos ei kolminkertaiseksikin. Tietenkin Mitsulla menee jonkin aikaa kun se ynnää uuden menoveden lämpötilan. Epäilen että tuossa on kyse juuri siitä että pumpulta tuleva, turhan "kuuma" vesipulssi täyttää tuon pikkuisen työvaraajan ja mitsu lopettaa lämmittämisen. Jos kierto on suuremmalla mitsu ei teekään niin "kuumaa" vettä ja patteriverkosto levittää lämmön työvaraajasta rivakammin eteenpäin.
 

TRP

Jäsen
Pisti silmään myös toi 5l/min virtaus. Se on aivan liian vähän tuolle pumpulle ja vaikuttaa myös coppiin. Eikö ole tullu vielä kertaakaan vikailmoitusta virtaamasta?

Eli tuo 5L/Min on patteri verkkoon menevä vesimäärä, ei pumpun ja puskuri säiliön välinen virtaama
Mitäänhän se ei maksa, vaikka kokeilisit nostaa tuon virtauksen ensialkuun tuplaksi jos ei kolminkertaiseksikin. Tietenkin Mitsulla menee jonkin aikaa kun se ynnää uuden menoveden lämpötilan. Epäilen että tuossa on kyse juuri siitä että pumpulta tuleva, turhan "kuuma" vesipulssi täyttää tuon pikkuisen työvaraajan ja mitsu lopettaa lämmittämisen. Jos kierto on suuremmalla mitsu ei teekään niin "kuumaa" vettä ja patteriverkosto levittää lämmön työvaraajasta rivakammin eteenpäin.

Tässä ei ole ongelmana se että lopettaa lämmittämisen alussa vaan se että COP jää alas. Pumppu kyllä lämmittää veden sinne ylärajalle (pyynti +5ast) sievästi mutta se yläraja tulee vastaan vielä 20 asteen pakkasessa. Näkyy käytös tuossa aloitus postauksessa.
Joka tapauksessa kokeilen tuota virtaaman nostoa ja seuraan pari päivää kun on luvannut suurin piirtein samoja lämpötiloja kuin nyt. Kovin paljon sitä ei voi nostaa ettei rupea putkistot kohisemaan.
 

Duffi

Aktiivinen jäsen
Eli tuo 5L/Min on patteri verkkoon menevä vesimäärä, ei pumpun ja puskuri säiliön välinen virtaama


Tässä ei ole ongelmana se että lopettaa lämmittämisen alussa vaan se että COP jää alas. Pumppu kyllä lämmittää veden sinne ylärajalle (pyynti +5ast) sievästi mutta se yläraja tulee vastaan vielä 20 asteen pakkasessa. Näkyy käytös tuossa aloitus postauksessa.
Joka tapauksessa kokeilen tuota virtaaman nostoa ja seuraan pari päivää kun on luvannut suurin piirtein samoja lämpötiloja kuin nyt. Kovin paljon sitä ei voi nostaa ettei rupea putkistot kohisemaan.
Liian pieni virtaama pattereille. Tossa käy niin että pieni puskuri lämpenee nopeasti ja siten paluu pumpulle nousee myös nopeasti, ja lämpöä ei mene riittävän nopeasti pattereille ja taloon. Tulee pätkää ja huonompaa coppia. Vähän puskurin kytkennästä riippuu mikä on patterikierrolle sopiva virtaama, omassa 3-putkikytkennässä pyrin pitämään patterikierron kv-pumpun tuoton about vastaavana kuin laitteen sisäisen millä se puskuriin työntää, eli ~22l.

Edit. Pitäisi lukaista ajatuksella ketju, samaan lopputulokseenhan tässä oli jo tultu aikaisemmin. Ei toki silti poista johtopäätöstä. Mutta siis mikä on laitteen oma virtaama kun lämmitys päällä? Näkee sieltä asetusten "asetusopas"-valikosta. Ja millainen on tuo puskurin kytkentä, 3- vai 4-putki?
 
Viimeksi muokattu:

TRP

Jäsen
Liian pieni virtaama pattereille. Tossa käy niin että pieni puskuri lämpenee nopeasti ja siten paluu pumpulle nousee myös nopeasti, ja lämpöä ei mene riittävän nopeasti pattereille ja taloon. Tulee pätkää ja huonompaa coppia. Vähän puskurin kytkennästä riippuu mikä on patterikierrolle sopiva virtaama, omassa 3-putkikytkennässä pyrin pitämään patterikierron kv-pumpun tuoton about vastaavana kuin laitteen sisäisen millä se puskuriin työntää, eli ~22l.

Edit. Pitäisi lukaista ajatuksella ketju, samaan lopputulokseenhan tässä oli jo tultu aikaisemmin. Ei toki silti poista johtopäätöstä. Mutta siis mikä on laitteen oma virtaama kun lämmitys päällä? Näkee sieltä asetusten "asetusopas"-valikosta. Ja millainen on tuo puskurin kytkentä, 3- vai 4-putki?
Toi puskuri on neli putki kytkennällä ja pumpun virtaama on samaa luokkaa kuin sinulla. Ongelma ei ole varsinaisesti pätkä käynti, käy kuitenkin näillä keleillä sen 30 minsaa ja sitten huilailee reippaan tunnin.
Tuosta pikku kiertovesipumpusta saa maksimissaan 700l/h ja silloin putkisto kohisee reilusti. Nostin nyt virtaaman n. 500l/h (8l/min), tämän jälkeen putkisto rupeaa kohisemaan. Toki tuon pumpun oman näytön tarkkuudesta ei voi sanoa yhtään mitään.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Nyt pumpun oman tiedon mukaan kieroon menee 300l/h eli 5l/min. Verkossa on 9 patteria kahdessa haaraassa ja Dt on -20 asteen ulkolämpötilassa n. 10 astetta
Tuon mukaan siis teho -20C olisi 5/60*4,2*10= 3,5 kW. Sinänsä linjassa siihen, että nollassa menisi 30 kWh eli 1,25 kW lämpöä. Mutta molemmat todella alhaisia. Miten uusi talo on kyseessä? Paljonkos meni suorasähköllä -20 C:ssä ilman takkaa?

130 m2 OKT:hen ei luulisi tuollaisten lukujen riittävän ellei ole todella hyvin eristetty.

Ilmeisesti nyt virtaama VILPin läpi on huomattavasti suurempi, jolloin puskurissa VILPin meno tulee suureksi osaksi suoraan VILPin paluuksi eikä siis kierrä hyvin patteriverkostossa.

Pakkohan tuon VILPin on mitata myös patteriverkoston menoa. Mistä se muuten tietäisi onko lämmitystarvetta?

20 kWh kesällä on aika paljon, mutta samalla tämä 35 kWh kesällä on todella vähän. Miten tuolla sitten on mennyt se 22 000 kWh, jos noin vähällä lämpeää?
 

Hhartikainen

Aktiivinen jäsen
Itselläni kiertää n. 1000 l/h patteripiirissä ja vilpin latauskierto on suuriinpiirtein sama. Panasonicin oma pumppu kyllä säätelee kierroksia pysyäkseen asetellussa dT:ssä, mutta suurimman osan ajasta on virtaamat lähes samat.

Putkikytkennän muutin siten, että patteripaluu ja ”varaajan” (vanha öljykattila) alaosa on t-haaralla yhdistettynä vilpille menevään putkeen.

Kun virtaukset on lämmitystilanteessa n. samat, saa vilp viileintä tarjolla olevaa vettä suoraan patteripaluusta sisään ja cop paranee. Sulatuksessa, kun vilpin kierto >2000 l/s t-haara pitää huolen, että ”puuttuva” virtaus tulee varaajasta, eikä patterit napsu tai kohise.
 

Duffi

Aktiivinen jäsen
Niin, ei tuo virtaama riitä tuon kokoista pakkasella lämmittämään, ellei sitten mitsu pyri kompensoimaan nostamalla reilusti menovettä. Uudet patterit tarpeettoman korkealla lämmöllä luovuttavat kyllä tehoa reilusti heikollakin virtaamalla. Sinänsä mitsu ei tiedä patteriverkosta mitään ilman ylimääräisiä TH-antureita, näitä yleensä ei kai ole ellei erikseen osaa pyytää. Käyrällä tai todennäköisemmin sisäanturillahan tuo tarpeen arpoo, ja sisäohjauksella kyllä sitten nostaa menovettä jos muuten ei tahdo lämmöt pysyä...

Kysytään nyt vielä peruskysymys: eihän ole patteritermarit säädetty johonkin, jolloin saattavat kuristaa virtaamaa? Ja onhan varmasti paluuventtiilit säädetty riittävän (täysin) auki? Muuten kuulostaa kyllä vähän oudolta ettei kv-pumppu tuon parempaan pystyisi suhteellisen pienellä verkostolla.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Käyrällä tai todennäköisemmin sisäanturillahan tuo tarpeen arpoo, ja sisäohjauksella kyllä sitten nostaa menovettä jos muuten ei tahdo lämmöt pysyä...
Jos ei puskurin jälkeisessä menoputkessa ole anturi, mistä tuo tietää mikä menolämpö on? Ei kai tuo vettä kierrätä silloin kun kompura ei käy ja on asennettu puskuri 4-putkisena?
 

Duffi

Aktiivinen jäsen
Jos ei puskurin jälkeisessä menoputkessa ole anturi, mistä tuo tietää mikä menolämpö on? Ei kai tuo vettä kierrätä silloin kun kompura ei käy ja on asennettu puskuri 4-putkisena?
Ei mitsu tunnu oikein välittävän tuosta asennustavasta, sisäyksikön meno- ja paluulämmöllä tuo oletuksena tuntuu pelaavan. Databook kyllä ohjeistaa laittamaan tuollaiseen asennukseen nuo lisäanturit puskurin jälkeen, mutta veikkaan että aika monesta asennuksesta ne silti puuttuvat. Itsellä nuo on, mutta tällä hetkellä toisesta syystä pois käytöstä ja en huomannut eroa toiminnassa. Tosin oma systeemi on tasapainossa ja lämpötilat puskurin molemmin puolin lähes identtiset.

Kiertovesipumpun logiikkaa on arvottu näissä ketjuissa moneen kertaan enkä tiedä onko se kenellekään täysin selvää. Usein pyörii vaikka kompura ei kävisikään ("lämmittää"), ja muutenkin taitaa vähintään tasaisin väliajoin pyöräyttää jotta laite saisi validit anturitiedot.
 

Pelus

Aktiivinen jäsen
Miten tuolla sitten on mennyt se 22 000 kWh, jos noin vähällä lämpeää?
Tuota itsekin ihmettelin. Myös epäilen voiko tosiaan uusittu patteriverkosto olla niin ahdas ettei putkista kohisematta kulje kuin 8L min, eihän tuo ole aivan yhden vesihanan virtaamaa!

Tuo 3,5kW:n lämmitysteho tekisi -20°C lämmössä vain 84kWh/vuorokausi, joka vastaa meidän purulaatikon 0°C kokonaislämmöntarvetta. Silti meidän vuosittainen energiantarve lämmitykseen ja käyttöveteen on ollut 20500 kWh. Eli joko aloittajalla hupisähköä on mennyt miehekkäästi, tai virtaama on oikeasti jotakin muuta.

Jokatapauksessa kun tuon patterivirtauksen saa nousemaan ja Δt:n pienemmäksi saadaan menovettä viilentää nollakelin 36 asteesta melkoisesti, joka taas parantaa coppia.
 

TRP

Jäsen
Tämä on rakennettu -94. En osaa sanoa kun ei ole koskaan tullut kaiveltua aiempaa kulutusta päivä tasolla, toki vuosi sitten Joulukuun kulutus oli keskimäärin 100kwh/päivä. Vuosi sitten joulu ja tammikuussa meni molemmissa 3000kwh ja nyt joulukuussa kului 1700kwh. Tästä jos laskee niin 600kwh peruskulutus, Mitsun mukaan 650kwh lämmitykseen, 75kwh lämpimään veteen eli 1325kwh kämppään ja loput talliin. Lämpimää 50m2 ja lämpöä n.16 astetta.
Kyllä tämä torppa on tivi eli 20cm seinissä ja yläpohjassa 50cm villaa. Tästä tehtiin laskelma ARA tukea varten kun asennettiin tuo pumppu ja laskennallinen kulutus tippui kyllä n.24000kwh tasosta tason 14000kwh. Toteuma seuraa kyllä tuota laskelmaa jollain tarkkuudella.
Nyt virtaama on ostettu kohinan rajalle eli sen 500l/h. Kohina rupeaa kuulumaan patteritermostaattien paikkeilta (ovat täysin auki) eli en usko että putkisto itsessään on turhan ahdas.
Pudotin samalla tuon yläpään hystereesin +5asteesta +3 asteeseen.
Tein muutokset eilen illalla ja nyt aamulla lämpö on n. 0,5 astetta korkeampi kuin aiemmin eli nyt termari korjaa pikkuhiljaa tuota käyrää. Joka tapauksessa näyttäisi että noilla on oikeansuuntainen vaikutus.
Pitää seurata tuota vähän aikaa jotta tuo termari ehtii säätää käyrää.
 

TRP

Jäsen
Juu sen kaivaa mutta sitten pitää vielä kaivaa lämpötila että saa edes jonkinlaisen vertailtavuuden
 

Duffi

Aktiivinen jäsen
Nyt virtaama on ostettu kohinan rajalle eli sen 500l/h. Kohina rupeaa kuulumaan patteritermostaattien paikkeilta (ovat täysin auki) eli en usko että putkisto itsessään on turhan ahdas.
Edelleen: onko termarien esisäädöt riittävän auki? Ei noiden nyt pitäisi tuolla virtaamalla vielä pahemmin kohista, ellei ole ilmaa kierrossa. Onko ilmattu milloin? Uusi systeemi väistämättä kerää ilmaa alkuvaiheessa reilusti veden hapesta. Lisäksi kehottaisin tarkistamaan myös ne patterien paluuventtiilien säädöt, ois hyvä olla pääasiassa täysin auki.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Siis onko tuo 14 kW VILP? Miksi ihmeessä sellainen on laitettu pienehköön hyvin eristettyyn taloon? Asennusohje mainitsee tuolle virtaamaksi 14-34 l/min eli paljon enemmän kuin 500 l/h (8 l/min). Ilmeisesti virtaus sisäyksiköltä puskuriin on paljon suurempi kuin tuo 500 l/h.
 

VesA

In Memoriam
Siis onko tuo 14 kW VILP? Miksi ihmeessä sellainen on laitettu pienehköön hyvin eristettyyn taloon? Asennusohje mainitsee tuolle virtaamaksi 14-34 l/min eli paljon enemmän kuin 500 l/h (8 l/min). Ilmeisesti virtaus sisäyksiköltä puskuriin on paljon suurempi kuin tuo 500 l/h.
Meillä '14kW' MLP:ssä virtaus puskuriin on 2200l/h.
 

Duffi

Aktiivinen jäsen
Siis onko tuo 14 kW VILP? Miksi ihmeessä sellainen on laitettu pienehköön hyvin eristettyyn taloon? Asennusohje mainitsee tuolle virtaamaksi 14-34 l/min eli paljon enemmän kuin 500 l/h (8 l/min). Ilmeisesti virtaus sisäyksiköltä puskuriin on paljon suurempi kuin tuo 500 l/h.
Jos tuo on ohjeen mukaan asennettu/asetettu (lämmityksen asetus kv-pumpulle 5 eli max) niin virtaama lienee suuruusluokkaa 1500-2000l/h. Eli ei tuossa nyt ole puskurin ja patteriverkoston virtaamat tasapainossa alkuunkaan.

Sinänsä tuo lienee jossain määrin ylitehoinen, meidän 200+ neliön purulaatikkoon hieman tehokkaampi 120-malli on passeli, nollakelissä käy jatkuvaa ja jaksaa hyvin pakkasillakin ilman vastuksia.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Siis onko tuo 14 kW VILP? Miksi ihmeessä sellainen on laitettu pienehköön hyvin eristettyyn taloon? Asennusohje mainitsee tuolle virtaamaksi 14-34 l/min eli paljon enemmän kuin 500 l/h (8 l/min). Ilmeisesti virtaus sisäyksiköltä puskuriin on paljon suurempi kuin tuo 500 l/h.
10kW tuo on mitoitusarvoltaan, siitä tuo 100 mallinumero. Meillä tuossa samassa pelissä on sihdit puhtaana korkeimmalla asetuksella virtaus puskuriin ~1300-1400l/tunnissa. En tiedä mistä tuo 34l/min maksimi on repäisty, mutta ei sitä kyllä tuosta laitteesta taida irrota ainakaan vakiopumpulla.

Mutta joo, onhan tuo 8l/min virtaus ihan liian pieni tälle laitteelle, jos haluaa sen käyvän sopivalla lämpöalueella ilman pätkimistä. Meillä menee puskurista eteenpäin parhaimmillaan ~1500l/tunnissa.
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
Täältä katsoin. Esitteessä 14 kW teho ja asennusohjeessa virtaama 14-34 l/min.

Kylmässä tehoa vähemmän.

Jossain optimi lähtö/ulkolämpötila-yhdistelmässä siitä saa tuon, mutta kuten sanoin, niin mitoitusmielessä tuo on 10kW laite.

Tuota joissain dokkareissa näkyvää virtauslukualuetta olen aiemminkin ihmetellyt, kun ei laitteesta tuollaisia maksimeja lähde tosiaan vakiopumpulla. Toisessa dokkarissa siitä puhuttiinkin enemmän virtauksen suositusalueena ts. konetta ei ole suunniteltu alle 14 tai yli 34 l/min virtauksille. Vakiona sisällä ei kuitenkaan ole pumppua, millä tuohon 34l/min pääsisi lähellekään, toki puskee yli tuon 14l/min.
 
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
mitoitusmielessä tuo on 10kW laite.
VILPeissä vähän liikkuva käsite, kun teho useimmissa riippuu valtavasti ulkolämpötilasta. Nyt kuitenkin ilmeisesti nollassa tuotto reilusti alle 2 kW, joten valtavan ylitehoinen tuo on ja siksi käy pätkää.

Jotain ristiriitaa kyllä on, kun sähköä kuitenkin kului kohtuu paljon suorasähköllä.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
VILPeissä vähän liikkuva käsite, kun teho useimmissa riippuu valtavasti ulkolämpötilasta. Nyt kuitenkin ilmeisesti nollassa tuotto reilusti alle 2 kW, joten valtavan ylitehoinen tuo on ja siksi käy pätkää.

Jotain ristiriitaa kyllä on, kun sähköä kuitenkin kului kohtuu paljon suorasähköllä.
Nuo max. tehot vaativat myös, että kone käy optimialueen ulkopuolella ja COP kärsii eli senkin vuoksi tuo on 10kW laite ts. tuo 10kW teho irtoaa useimmissa tilanteissa ilman rääkkäystä :) ja on ns. nominal taso, kun katselee noita laitteen tarkempia tehotietoja eri tilanteissa valmistajan taulukosta.

Mutta kuten sanoit, niin joka tapauksessa selvästi ylitehoinen tässä tapauksessa, mahdollisesti jopa -25C asti, jolloin ulkoyksikkö sammuu. Meilläkään ei vastukset ole vielä kertaakaan käyneet lämmityksen apuna, lattiapintaa kuitenkin 201m2 ja alin ulkolämpö on ollut -23C. Rakennettu myös 90-luvun puolivälissä.

Pitäisi saada tuo virtaus ensin normitasolle, johonkin 15-20l/min paikkeille ja lämmöt sitten vastaavasti alemmas, niin pystyisi paremmin näkemään miten tuo toimii ja normalisoituuko COP jollekin järkevälle tasolle.
 

TRP

Jäsen
Nyt on 2 vuorokautta takana korkeammalla virtamalla ja ainakaan tämän perusteella tuolla virtaaman nostolla (300-> 500l/h ei ollut vaikutusta COPiin eikä kulutukseen. Nyt keli mene kylmemmäksi niin ei voi tehdä suoraa vertalua
Patteri termarit on lähes kaikki täysin auki, vain parissa patterissa termari mukana (makkarit) kun ne halutaan viileämmäksi (19ast), muuten tavoitellaan 21 ast lämpöä. Pattereita on paluusta kuristettu siten että saadaan Dt samoiksi kaikilla pattereilla eli pari patteria on täysin auki ja lopuissa pikkasen kuristusta.
Testasin viikonloppuna tuon hystereesin kvantamista alapäästä eli -9 ->-5, tämä aiheutti odotetusti katkokäyntiä eli kävi 15 min. ja seis lähes saman ja COP vaikutti tippuvan eli toi pitkä käynti kyllä parantaa COPia eli siinä lienee syy odotetua alempaan COPiin.
Aika reilusti nousee kompuran minimitaajuus kun mennään muutaman asteen pakkaselle eli 0 asteessa oli joko 28hz tai 35hz ja -3 asteessa 44hz eli tuotto kasvaa varmaan lähes samassa suhteessa ja siitä johtuen tuntikäyrässä käyntiaika on jopa lyhentynyt. Talos kulutus ei näköjään nouse samassa sunteessa
Minkälaisia käynnistysmääriä kuukaudessa yleensä on odotettavissa/hyväksyttävissä? En kyllä tiedä mitä tuolle liian tehokkaalle pumpulle voi tehdä...
 

jmaja

Hyperaktiivi
Käyntiajan pidentäminen edellyttää sitä, että lämpö varastoituu jonnekin. Sinulla on todella pieni puskuri eli itse kämppä on oltava se varasto. Termarit ja epäsuhtainen virtausnopeus estävät tuon.

Termarit kokonaan pois, virtausnopeus suuremmaksi ja käyrä alemmaksi voisi auttaa.
 

Pelus

Aktiivinen jäsen
Pattereita on paluusta kuristettu siten että saadaan Dt samoiksi kaikilla pattereilla eli pari patteria on täysin auki ja lopuissa pikkasen kuristusta.
Tarkastapa ettei ole kaksinkertaista kuristusta pattereissa, eli ettei termostaattiventtiilin perussäätö ole käytössä ja sitten vielä paluupuolelta kuristellaan. Vain jompikumpi käyttöön. Helpoin säätöoperaatio saadaan kun paluuventtiili on kokonaan auki ja patterikohtainen säätö tehdään sieltä termostaattiventtiilin säädöstä.
 

TRP

Jäsen
Käyrää säätää tuo Mitsun huone termari eli se korjautuu "itsekseen" jos tarvetta on.
Tilan puute vaivaa kun kyseessä vanha suorasähkö kämppä ja ei ollut oikein mitään tilaa mihin tuo puskuri laittaa. Nyt saatiin se pumpun yläpuolelle. Myyjä ei sitä ois halunnut laittaa ollenkaan...
Termarit voi tietenkin vielä ottaa pois ja kokeilla kestääkö tuota virtaamaa nostaa ilman että rupeaa kohiseen, nyt ei kestä ilman että rupeaa metelöimään juurikin termostaattien seudulta. Kokeilen.
IR lämpömittarilla mitaten tulevan veden lämpö tuntuu seuraavan hyvin VILPille säiliöstä palaavan veden lämpötilaa eli sen pohjalta virtaama ois järkevä. Taitaa tuon KV pumpun oma näyttö sitten olevan jotain huuhaata
 
Back
Ylös Bottom