Ecodan PUD-SWM80YAA?

pexijef

Jäsen
Onko tietoa miksi laite ei päivitä lainkaan energian kulutus-/tuottolaskuria kovilla pakkaisilla?
Esim. nyt näyttää pelkää viivaa koko tammikuun ajalta vaikka jo täyttä 3 vrk on kulunut. Mielestäni aikaisemmin
on päivittänyt joka päivä..mietin, että onko koodattu niin, että ei näytä mitään jos kulutus on sama kuin tuotto.

Onko muilla ongelmaa, että laite ei enää alle -15 asteen ulkolämmössä lämmitä menovettä ohjauskäyrän mukaisesti, vaan jää esim. -20 asteessa 3-4 astetta alemmaksi, vaikka laite käy koko ajan vastukset päällä? (kakki laitteen asetukset on kunnossa). Kyseessä on lattialämmitys. Kun ulkolämpö on reilut -15 astetta, niin silloin laite ei käytä vastuksia kuin sulatuksen jälkeen hetken ja silloinkin jää käyrän arvoista samat 3-4 astetta koko sulatusten välisen ajan
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Täällä kyllä tulee edelleen energialaskurien luvut ihan normaalisti Ecodanista, tosin vastukset ei ole jatkuvasti käytössä.

Tuota käyrän mukaista menoveden lämpötilaa ja vastuksien käyttöä olen tosiaan myös ihmetellyt, kun lämmityksen lähtö jää jatkuvasti selvästi alle tavoitteen eikä vastukset lähde kuitenkaan käyttöön kuin vasta jossain 3+ astetta alle käyrän tavoitteen. Nyt kun muutaman kerran olen nähnyt noiden vastusten tulevan avuksi, niin ei se lämpöä tosiaan kuitenkaan näytä nostavan siihen käyrän tavoitteeseen asti.

Voiko tuossa nyt sitten olla, että Ecodan käyttäjän puolesta menee säästötilaan ts. jos ei kompuralla päästä käyrän mukaiseen lämpöön, niin sähköllä tehdään vain parin asteen päähän siitä? Kompuran kanssa kuitenkin tekee ihan kiltisti tavoitetta, tai ylikin, silloin kun siihen pystyy, mutta nyt kun siihen pitäisi käyttää sähköä, niin tyydytään pari-kolme astetta käyrää viileämpään lähtöön.

Esim. viime yönä suurimman osan ajasta on ollut tavoite 37,5C, mutta menevä vesi on ollut 35,5C. Ja tuolloin ei ole käyttänyt vastuksia ollenkaan apuna.
 

pexijef

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Luulisi, että laite pystyy ilman vastuksiakin lämmittämään lämmitysveden vaikka 40-asteeseen -15 asteen ulkolämpötilassa?
Meillä siis laite ajaa tuossa ulkolämpötilassa 2-3 astetta kylmenpää vettä putkiin sulatusten välisen ajan ilman vastuksien käyttöä. Vastukset tulee mukaan vasta -20 asteessa, jolloin ne on koko ajan päällä. Lisäksi olen huomannut, että Ecodan näyttää lämmitysveden lämpötilaksi jopa 2-3 astetta enemmän kuin menoputkessa oleva analoginen tarkkuuslämpömittari näyttää. Sama juttu paluuputken osalta, eli paluuveden lämpötila näyttää Ecodanissa olevan saman verran suurempi kuin putken mittari. Silloinhan todellisuudessa vesi putkistossa olisi jopa 6 astetta kylmempää kuin sen pitäisi olla. Edelleen tänään Ecodanin oma energian mittaus ei näytä mitään. On herännyt epäilys, että laitteen kylmäaine ei toimi 100% tai sitä on liian vähän.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Luulisi, että laite pystyy ilman vastuksiakin lämmittämään lämmitysveden vaikka 40-asteeseen -15 asteen ulkolämpötilassa?
Mahdollisesti. Riippuu kuinka paljon siihen tarvittaisiin tehoja eli kuinka viileänä vesi palaa kierrosta ja mikä on virtaama. Näyttää tuosta 80:stä irtoavan teoriassa 7kW -15 asteen ulkolämmössä 40 asteisen veden tekemiseen. Meillä tuo 100 tekee tällä hetkellä n. 7kW reilun 20 asteen pakkasessa (n. -23 käynyt nyt alimmillaan), mikä ei riitä näköjään meillä pitämään tuota lähtevää vettä 37,5 asteessa. 80 tuottaisi vain n. 5-6kW samoissa oloissa, joten tehot loppuisivat jo joskus aiemmin meidän lämmitystarpeella.

Edit: Katselin tuossa vähän edellisten päivien käppyröitä ja raja kulkee näköjään meillä n. -20C kohdassa. Tuolloin pyynti on 36C lähtevälle ja sen tuo 100-malli pystyy tekemään, kun tuleva vesi on myös lämpimämpää plus lämmitystehoakin irtoaa vähän enemmän.
Meillä siis laite ajaa tuossa ulkolämpötilassa 2-3 astetta kylmenpää vettä putkiin sulatusten välisen ajan ilman vastuksien käyttöä. Vastukset tulee mukaan vasta -20 asteessa, jolloin ne on koko ajan päällä. Lisäksi olen huomannut, että Ecodan näyttää lämmitysveden lämpötilaksi jopa 2-3 astetta enemmän kuin menoputkessa oleva analoginen tarkkuuslämpömittari näyttää. Sama juttu paluuputken osalta, eli paluuveden lämpötila näyttää Ecodanissa olevan saman verran suurempi kuin putken mittari. Silloinhan todellisuudessa vesi putkistossa olisi jopa 6 astetta kylmempää kuin sen pitäisi olla. Edelleen tänään Ecodanin oma energian mittaus ei näytä mitään. On herännyt epäilys, että laitteen kylmäaine ei toimi 100% tai sitä on liian vähän.
Vaikea sanoa. Onko jotain tietoa, mikä lämmitystehon tarve pitäisi olla näillä keleillä?
 
Viimeksi muokattu:

pexijef

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Meillä tuo meno- ja paluuveden lämpötilaero on aika stabiili n. 4-5 astetta ja kierto vakio n. 20 l/min.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Meillä tuo meno- ja paluuveden lämpötilaero on aika stabiili n. 4-5 astetta ja kierto vakio n. 20 l/min.
Kuulostaa aika samalta kuin täälläkin tällä hetkellä. Veikkaisin siis karkeasti, että tuosta 80:stä vain loppuu yksinkertaisesti teho tuossa -15 ulkolämmön paikkeilla eli vähän alimitoitetulta kuulostaa tarpeeseen nähden ainakin näillä pakkasilla.
 
Viimeksi muokattu:

pexijef

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Ei muuta tietoa kuin mitä laitteen myyjä on laskenut perustuen vuosittaiseen öljyn kulutukseen, jolla talo lämpeni hyvin.
Eli lämmitysteho laskelmassa 11 kW (lämmitys+käyttövesi) ja yht vajaa 30000 kWh/vuosi.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Ei muuta tietoa kuin mitä laitteen myyjä on laskenut perustuen vuosittaiseen öljyn kulutukseen, jolla talo lämpeni hyvin.
Eli lämmitysteho laskelmassa 11 kW (lämmitys+käyttövesi) ja yht vajaa 30000 kWh/vuosi.
Yllättävän pientä mallia kyllä myyjä myynyt. Meillä oli 9,8kW tuo laskelma eikä myyjä alkanut edes ehdottelemaan tätä 100-mallia pienempää. Itse kyselin 120 Zubadanin perään, että varmasti menisi vähän kovemmatkin pakkaset, mutta lisähintaa olisi tullut tonnin verran, joten jäi sitten hommaamatta. Näillä säillä vähän kaduttaa, mutta muutenhan tuo 100-malli on riittänyt ihan hyvin. Noilla teidän luvuilla 100-mallia pienempää en kyllä laittaisi, melkein voisi olla käyttöä tuolla 120 Zubadanillakin.

En siis sinänsä yhtään ihmettele noilla kulutus- ja tehoarvioilla, että 80 ei riitä -15 ulkolämmön jälkeen.

Edit: Toisaalta pätkäajoa ei varmaan tarvitse pienemmillä pakkasilla katsella, oma värkki pätkii aika lailla sopivassa lämpötilassa.
 
Viimeksi muokattu:

pexijef

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Mutta oikeastaan se pääpointtini tässä on se, että jos on -15 astetta pakkasta ja jos kompurapuoli yksin ei enää pysty lämmittämään lämmitysvettä ohjauskäyrän osoittamaan arvoonsa, vaan jää siitä 3 astetta, niin miten on mahdollista että se ei käytä vastuksia kuin sulatuksen jälkeen? Sitten kun ollaan reilussa -20 asteessa, niin sitten laite näyttää käyvän koko ajan vastukset päällä, mutta silti jäädään 3-4 astetta liian kylmään lämmitysveteen ja laite ei myöskään enää silloin reagoi käyrän korjaukseen (lämmön lisäämiseen ohjauspanelista) lainkaan, vaikka lisää esim. +3 astetta, eli lämmitysveden lämpötila ei nouse yhtään. Kyllähän tästä seuraa, että talon sisälämpö jää silloin väkisin liian alhaiseksi, vaikka ohjauskäyrän arvoilla se olisi normaali.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Tuota samaa ihmettelen tosiaan itsekin tuon käyrän osalta. Ecodanin ohjelmointi näyttää olevan sellainen, että vastusavulla ei edes yritä tavoittaa tuota käyrällä asetettua lämpötilaa vaan tyytyy 2-3 astetta sen alla olevaan lämpötilaan, mitä näyttää täälläkin tyytyväisenä ajelevan tuntikaupalla tasaisesti.

Sitten se tilanne, että jos nyt teillä tuo käy koko ajan täydet 9kW vastukset päällä -20C lämpötilasta lähtien eikä käyrän nostaminenkaan lisää lämpöä, niin kuulostaisi pahasti siltä, että tuo 9kW ei riitä vaan pitäisi olla enemmän vastuksia. Oletan siis, että tuohon ei ole asennuksessa laitettu lisää vastustehoa, vaikka laskelmassa oli 11kW?
 

Immu

Jäsen
Kuulostaa aika samalta kuin täälläkin tällä hetkellä. Veikkaisin siis karkeasti, että tuosta 80:stä vain loppuu yksinkertaisesti teho tuossa -15 ulkolämmön paikkeilla eli vähän alimitoitetulta kuulostaa tarpeeseen nähden ainakin näillä pakkasilla.
Tuossa lämmitystehontarpeen laskennassa on aika monta muuttujaa, jotka siihen vaikuttavat. Meillekin LVI-inssi laski tänä syksyn 80-sarjan laitteen riittävän, vaikka yritinkin sitä kyseenalaistaa :grandpa:. Tässä ratkaisussa ei tosin tehdä lainkaan käyttövettä, siihen on oma ratkaisunsa (3kW:n vastuksella yöaikatariffilla LVV-varaajassa. Tuo Akvaterm 2000L (jossa 4 x 3kW:n vastukset) toimii samalla varalämmönlähteenä Ouman-ohjauksessa, koska se on puukattilan perässä. Mitsu syöttää pattereiden paluulinjaan lämpöä. Talossa on196 neliötä vesikiertoisen lämmityksen piirissä. Pattereita yhteensä vajaat parikymmentä (mm. kaksi S12 konvertteria olohuoneen isojen ikkunoiden alla, pesutiloissa lattialämmitys patterilinjalla). Talo on 80-luvun alussa pykätty, ikkunallisissa huoneissa patterit ovat 2-lehtisiä. Äsken katselin Oumanin näytöltä lämpötilat; ulkona -21, menovesi 37, ja sisälämpö 21,5. Tällä hetkellä mitsu tekee vain apuna pienemmällä pyynnillä, koska polttelen puilla varaajan kuumaksi, en viitsi konetta huudattaa isoilla kierroksilla. Viime viikolla oli myös parinkympin pakkasia, se mentiin kokonaan pumpulla.
Tässä taitaa se oleellinen ero olla useimpiin vastaavankokoisiin järjestelmiin. Inssi ei suostunut edes laskemaan konetta, joka olisi myös esilämmittänyt kyseisen varaajan. Olisi tarvittu varmaan aikamoinen mylly :eek:.
 

pexijef

Jäsen
Niin en tiedä, toimittaja itse teki laskelmat tarjouksen yhteydessä (liite) ja sen perusteella ovat laittemallin myyneet. Itsellä ei osaaminen riitänyt arvoimaan onko myyty/toimitettu laite oikean tehoinen edes suhteessa laskelmaan..Toinen vaihtoehto lienee se, että laite toimii alitehoisena.
 

Liitteet

  • IMG_1058.jpeg
    IMG_1058.jpeg
    67,3 KB · Katsottu: 132

pexijef

Jäsen
no niin ulkona -27, Ecodanin oma termostaatti näyttää vain -22 astetta eikä kompura ei ole käynyt muutamaan tuntiin, eli pelkät vastukset käytössä, mutta nekin pitää näköjään menoveden samassa (tosin nytkin 4 astetta liian alhainen) kuin silloin kuin ulkona oli vain -18 astetta ja kompura vielä kävi tästä päätellen voisi ajatella, että jotain häikkää laitteen lämmmöntuotossa on kun kompura käy. Toisin sanoen, kun on se -18, niin laite käyttää vielä silloin vähemmän vastuksia ja ”kuvittelee” sen riittävän kompuran rinnalla lämmittämään menoveden riittävästi ja nyt -22 on kaikki vastustehot käytössä. Näyttää että sisälämpö olisi koko ajan 21 astetta vaikla lämmitysvesi olisi jatkuvasti 2 astetta käyrän alapuolella, joten käyrään nähden talo lämpiää kuitenkin paremmin.
 

petrikov

Jäsen
Yllättävän pientä mallia kyllä myyjä myynyt. Meillä oli 9,8kW tuo laskelma eikä myyjä alkanut edes ehdottelemaan tätä 100-mallia pienempää. Itse kyselin 120 Zubadanin perään, että varmasti menisi vähän kovemmatkin pakkaset, mutta lisähintaa olisi tullut tonnin verran, joten jäi sitten hommaamatta. Näillä säillä vähän kaduttaa, mutta muutenhan tuo 100-malli on riittänyt ihan hyvin. Noilla teidän luvuilla 100-mallia pienempää en kyllä laittaisi, melkein voisi olla käyttöä tuolla 120 Zubadanillakin.

En siis sinänsä yhtään ihmettele noilla kulutus- ja tehoarvioilla, että 80 ei riitä -15 ulkolämmön jälkeen.

Edit: Toisaalta pätkäajoa ei varmaan tarvitse pienemmillä pakkasilla katsella, oma värkki pätkii aika lailla sopivassa lämpötilassa.
Tuo on totta -13 -14 asteessa on pumpun (oma 80:n) ottoteho n. 2,9 kW ja käyntinopeus 79. Tuottaa n. 35 asteista. Varaa on hitusen vielä mutta -15 alkaa oleen raja ja silloin tuotto itellä on ollut n. 37-38 astetta, käynti 86 ja ottoteho n. 3.,1. Puskurista toki lähtö pienempi n. 35.

Nyt ottaa vastukset käyttöön 45 min päästä tuota alemmissa lämpötiloissa, ennen ei ottanut mutta nyt viisaampana tuon kylmän jakson jälkeen on parempi, että ne silloin tällöin käy avittamassa.
Kun ollaan siinä alle -23 käytän ainoastaan vastuksia, turhaan rääkkään konetta. Tarvittaessa saan 12 kW tehon puskurin vastuksen ollessa mukana. Tuota käytinkin (tai pumppu otti käyttöön) kun oli pari päivää -28 ja alla -25 muutama päivä.

Tuo menee hyvin silloin kun on kovia pakkasia mutta taas hieman lämpimämpiä ja sattuu samalle vuorokaudelle. Tällöin tuota "häviötä" ei niinkään huomaa. Hyvin kuitenkin on ekä vuosi kesä22-kesä23 5 296 kWh ja tammi20 joulu23 liki saman verran 5400 kWh.

Käyttövesi päälle n 2500. Tuo pieni luku on siis lkv -kierron ajastuksella saatu, muuten palais varmaan 2-3 kertaisena.
3 ollut scop molemmilla aikajaksolla.

Kuhan nuo kovat pakkaset pysyy poissa niin hyvin menee

Lainaus
Onko tietoa miksi laite ei päivitä lainkaan energian kulutus-/tuottolaskuria kovilla pakkaisilla?

Itsellä on puskurissa varaaja ja jouduin muuttamaan dipin SW6-4 ON asentoon jotta tuo ottaa tuon käyttöön. Silloin poistuu tuoton näyttö koneesta ja sitä ei lasketa niin kauan kuin tuo dippi on ON. Tasta viestitin scan officelle kehitysideana ohjelmallisesti tuo saada laskemaan.

Ei heitä kiinnostanut.
 
Back
Ylös Bottom