Ensiapu, jos jotain sattuu?

Kuinka moni keskustelijoista on osallistunut turvallisuus- ja ensiapukoulutukseen?

• Ensiavun perusteet EA1

Ääniä: 42 76,4%
  • Ensiavun perusteet EA2

Ääniä: 10 18,2%
  • Hätäensiapukoulutus

Ääniä: 22 40,0%
  • Elvytyskoulutus

Ääniä: 18 32,7%
  • Lasten ensiapukoulutus

Ääniä: 0 0,0%
  • Työturvallisuuskoulutus

Ääniä: 33 60,0%
  • Alkusammutukoulutus

Ääniä: 34 61,8%
  • Työsuojelukoulutus

Ääniä: 17 30,9%
  • Olen koulutukseltani lääkäri

Ääniä: 1 1,8%
  • Olen sairaanhoitaja

Ääniä: 1 1,8%
  • Palomies

Ääniä: 2 3,6%
  • Perheessäni on ensiavun taitava henkilö

Ääniä: 14 25,5%

• Ääniä yhteensä
    55
  • Äänestys suljettu .
H

Hemmo

Vieras
Tällä foorumilla annetaan ohjeita, rakennellaan ja tehdään hyvinkin omaperäisiä muutoksia lämpöpumppuihin.
Tehdään itseasennuksena laiteasennuksia ja jopa luvattomia sähkötöitä.
Niin kysäistäämpäs vaihteeksi kuinka moni osaa antaa ensiavun, jos asennuskaverille sattuu vahinko rakennellessaan ja asennellessaan.
Eli osaatko tehdä muuta kuin soittaa hätänumeroon.
Jos olet käynyt ensiapukurssin, mutta et muista tai tiedä minkä, niin vastaa vaihtoehto numero yksi.
Voit ruksata vaikka kahdeksan ruutua vaihtoehdoista, jos olet niihin osallistunut.

Esim. sähkötapaturma on vahinko jossa voi tulla eteen palovamma, sydänperäinen vakava häiriötila, shokki, verenvuoto, silmävamma jne.
Ja lisäksi jo vaarattomaltakin näyttävän sähköiskun vaikutuksesta sydänperäiset oireet voivat tulla esille vasta ajankuluessa.

Ja tunnetusti asiallisen ja reippaan keskustelun voisi käydä esim. seuraavista aiheista:
Kuinka moni tietää miten menetellä jos joutuu opastamaan tai auttamaan sähköiskun saanutta henkilöä?
Saatikka että olet itse ensiavun tai elvytyksen tarpeessa.
Eli miten toimit vahingon sattuessa?
Ja miten voit ennalta ehkäistä vahinkoja, jos puuhastelet ja rakentelet sähköön liityvien laitteiden parissa.

Hemmo

H

Hemmo

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Ensiapu, jos jotain sattuu?

Keskustelua??
Ja tunnetusti asiallisen ja reippaan keskustelun voisi käydä esim. seuraavista aiheista:
Kuinka moni tietää miten menetellä jos joutuu opastamaan tai auttamaan sähköiskun saanutta henkilöä?
Saatikka että olet itse ensiavun tai elvytyksen tarpeessa.
Eli miten toimit vahingon sattuessa?
Ja miten voit ennalta ehkäistä vahinkoja, jos puuhastelet ja rakentelet sähköön liityvien laitteiden parissa.

zadah

Vakionaama

No en ole itse vielä ollut ensiavun tarpeessa näissä hommissa, DIY vammoja:

- sormien paleltumia
- Kynsien mustumisia (litistymiä)
- eriasteisia käsien palovammoja (juotostöissä)
- viiltohaavoja (mattopuukon kanssa)
- sähköiskuja, lieviä pääasiassa, olen yleensä saanut vain vaiheen käteeni ja virta on kulkenut käden kautta jalkoihin ja siitä maihin, ei paha. Muutama pahempi jossa käsi vaiheiden välissä (iskee enemmän) mutta ei rytmihäiriöitä... vielä.

Mutta aina oppii kun ikää tulee, nykyään teen sähköhommat kumihanskat kädessä ja kumikengät jalassa, "vuotovirtojen" määrä tippuu roimasti, enää tuntuu vain nipistelyä mikäli sattuu osumaan jännitteeliseen johtoon.

Vakavempien vammojen varalta pidän kännykkää lähettyvillä... mutta eipä sillä tietenkään soitella, jos jotakin isompia räjähdyksiä tapahtuu, toivottavasti vaimo kuulee mossahduksen.

T

Tilator

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kysymyksiin voisi vielä lisätä, että tunnetko hätäkeskuksen numeron ;-)

someone

Vakionaama

Onneksi ei ole hirveemin itselle tai läheisille sattunut.

• Sähköiskun saanut asennustöissä noin 10 kertaa, ei vaatinut ensiapua
  • Päähän saanut vammoja 3 kertaa, kaikilla kerroilla tullut tikkejä, viimesin 9 tikkiä naamaan
  • Kerran viilsin molemmat jalkapohjat auki, tikkejä 5 per jalkapohja, ambulanssilla sairaalaan
  • Vedin lipat navetan lattialle, taju pois, ambulanssilla sairaalaan ja 2 päivää meni siellä tarkkailussa
  • ja ym...

Kun taas sitten toisille antanut ensiapua

• 3 tajutonta olen löytänyt tien poskesta ja kaksi läht henkitoreissaan ambulanssilla, kolmas selvisi kun nosti jalat ylös ja anto nestettä, eri kerroilla kukin tapahtui
  • Rullaluistelija oli kaatunut, 10 henkeä ympärillä ja kukaan ei tehny mitään, tytöltä poskiluu paskana ja taju kankaalla. Eikä kukaan ollu kuttunu ambulanssia. Kukaan uskaltanu koskea tyttöön ennen meikän tuloa. Ja meikäläisen piti soittaa se lanssikin.
  • Varvas murtu, teippasin kiinni toiseen varpaaseen
  • Viilsi puukolla kolme sormea, kahdesta jänteet poikki, paketoin sormet nyrkkiin ja alko vuotamaan taas vasta kun avasi paketin keskusairaalassa
  • Käsivarsi murtu, kantoside ja sairaalaan sai kyydin
  • Ym...

Kyl se on tärkeetä osata antaa apua jos toinen sitä tarvitsee.

H

Hemmo

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Tämän hetkinen tilanne antaa tulokseksi, että vain 0,74% foorumin jäsenistä on ilmoittanut
osallistuneensa johonkin ensiapu - elvytys tai turvallisuuskoulutukseen :mad:

Aika vähän... ;)

someone

Vakionaama

Vastaajilla meni pala kurkkuun ja tapahtu ns. "jäätyminen" joka on hyvin yleistä monellekin kun joutuu tapaturmapaikalle.

extin

Jäsen

Laitoin palomies vaikkein sellainen enää olekaan. Ja silloin kun olin niin vapaehtoinen :D Mutta sen myötä on taidot hankittu plus pennusta pitäen pyöriny mukana SPR:n harjoituksissa mukana "statistina" ::) vaikken itse toimintaan varsinaisesti osallistunutkaan.

Tuo "jäätyminen" on aikas paha ja tuntuu oikeasti vaivaavan turhankin useita. Ei sitä turhaan pidä pelätä että auttamalla pahentaisi asioita, onhan se toki mahdollista mutta aina se on parempi edes yrittää. Turhamaisinta on varmaan ajatella jotta vaatteethan siinä likaantuu.. :mad:

Itselle on tullu kohdalle (onneksi) vain yksi hieman liikaa nauttinut -20°C pakkasessa ojassa nukkumassa. Ei ollut onnekseen ehtinyt siinä kauaa viettää joten poliisi saattoi kotiin. Plus jotain pikkupaikkauksia kuten 12mm raudoitusteräs käsivarresta läpi :D

D

Dippa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Ite oon saanut vain yhden sähköiskun ja lisäksi joitakin palovammoja hitsaushommissa.

Sähköiskun sain kuin vaihdon lattialämmitystermostaattia, olin ottanut sulakkeen pois viikkoa ennen kun otin termarin pois ja isäntä oli laittanut sulakkeen paikalleen.

Noh, ennen tätä oli teoriaa että mitataan jännitteettömyys ennen töitä nyt se on myös käytäntöä.

Ihaa

Aktiivinen jäsen

Hemmo sanoi:
Tämän hetkinen tilanne antaa tulokseksi, että vain 0,74% foorumin jäsenistä on ilmoittanut
osallistuneensa johonkin ensiapu - elvytys tai turvallisuuskoulutukseen :mad:

Aika vähän... ;)

Hemmo, ollaan jo 0,83 prosentin kohdalla! Sehän on yli 12 prosentin kasvuvauhtia sinun havainnostasi lähtien ;)

kotte

Hyperaktiivi

Viime vuosina olen saanut vain kerran sähköiskun. Lainasin näet sisareni vastikään kaupasta ostamaa jatkojohtoa työkalun käyttöön, enkä huomannut, että vehkeessä olikin valmistuvirhe (väärin kasattu CE-merkitty johto). Johdosta ponnahti esille jänniteinen osa ja eikös koura sattunut osumaan mokomaan. Onneksi oli kumisaappaat jalassa eikä mitään maattavaa lähistöllä.

Vanhan rakennuksen ulkopistokkeessa ei ollut vikavirtasuojia (yleensä kyllä käytän ulkotöissä tällaisessa tapauksessa vikavirtasuojalla varustettuja johtoja).

Raksaaja

Vakionaama

Armeijassa tuli käytyä EA1- ja tulityökurssi. Ei oo ihan tuoreessa muistissa. EA1:n oli kaikille pakollinen ja tulityökurssin sai suorittaa ilmaiseksi halutussaan.

Onneksi ei ole ollut kummankaan kurssin opetuksille käyttöä.

someone

Vakionaama

Sit kun vielä lisää tonne jotta onko koulutukset vielä voimassa.
EA:t 3 vuotta, työturvallisuus 5 vuotta... käydystä kurssista.
Ainahan ne asiat unehtuu ja ei sitten osaakkaan kun tarve olis.

tet

Hyperaktiivi

Sähköalalla työskentelevänä lakisääteinen hätä-EA muutaman vuoden välein, joskus vuonna miekka&kirves olen myös EA1:n käynyt mutta se on kyllä mennyt vanhaksi. Tulityökortti ja työturvallisuuskortti on tottakai, eihän nykyään työelämässä selviä jos ei ole lompakko täynnä "bonuskortteja". ::)

J

Joppe112

Vieras

extin sanoi:
Laitoin palomies vaikkein sellainen enää olekaan. Ja silloin kun olin niin vapaehtoinen :D Mutta sen myötä on taidot hankittu plus pennusta pitäen pyöriny mukana SPR:n harjoituksissa mukana "statistina" ::) vaikken itse toimintaan varsinaisesti osallistunutkaan.

Tuo "jäätyminen" on aikas paha ja tuntuu oikeasti vaivaavan turhankin useita. Ei sitä turhaan pidä pelätä että auttamalla pahentaisi asioita, onhan se toki mahdollista mutta aina se on parempi edes yrittää. Turhamaisinta on varmaan ajatella jotta vaatteethan siinä likaantuu.. :mad:

Itselle on tullu kohdalle (onneksi) vain yksi hieman liikaa nauttinut -20°C pakkasessa ojassa nukkumassa. Ei ollut onnekseen ehtinyt siinä kauaa viettää joten poliisi saattoi kotiin. Plus jotain pikkupaikkauksia kuten 12mm raudoitusteräs käsivarresta läpi :D

Kerran Lahden ohitustiellä tulin aivan tuoreelle onnettomuuspaikalle ja koko liikenne siten jumissa kahdella kaistalla. Suomalaiseen nykykulttuuriin tuntuu kuuluvan nyt se, että vahvasti voi vilkutella valoja ja istua tönöttää autossa mutta harvapa oikeasti haluaa kohdata verta valuvan miehen ojanpenkalla. No, mesestä löytyi tosi tarpeeseen korkkaamaton ensiapulaukku ja vakuutusyhtiö palautti rahat korkoineen takaisin myöhemmin. Tätäkin kannattaa harrastaa silloin kuin ILPin huolto ei ole päällimmäisin murhe... :cool:

extin

Jäsen

Joppe112 sanoi:
vakuutusyhtiö palautti rahat korkoineen takaisin myöhemmin.
Tuota hieman muistelinkin jotta vakuutusyhtiö sitten korvaa kyllä muiden auttamisessa käytetyt tavarat. Eli yksi syy vähemmän taas vaan jatkaa matkaa..

H

Hemmo

Vieras

1,5% foorumin jäsenistä on ilmoittanut olevansa informoitu jonkun tasoisella ensiapu - tai turvallisuuskoulutuksella.

Onko se paljon? ???

Back
Ylös Bottom