FH25 Vikakoodit ja troubleshooting

blobbo

Aktiivinen jäsen
Jaahas, nyt se sitten meni rikki. Vilkuttaa power valoa 14 kertaa. Ekan IVO bootin jälkeen toimi kaksi vuorokautta, seuraavan kerran noin 6 tuntia. Ekan vikatilan jälkeen pikaisesti testasin, että laite edelleen lämmittää sekä jäähdyttää ja tuntui myös olevan tehoja ihan normaalisti.

Service manualin perusteella pitänee tutkia koodeja ulkoyksiköstä..

Tämä on laite, josta kärysi sulanapitovastuksen sulake pari talvea takaperin, ja nelitieventtiilin ohjaus oli silloin jumissa jäähdytyksellä. Korjaantui sulakkeen vaihdolla ja kaapelin lämpökytkimen vaihdolla. Laitteella taitaa olla ikää vajaa 5 vuotta.

Mikä tuo stop-valve mahtaa olla? Pitänee ainakin tutkia ettei tuo kiinalainen lämpökytkin ole syypää.. Luotto noihin ei ole hirveän vahva.

1627307408831.png
 

blobbo

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Sisäyksikön kautta katsottuna ulkoyksikön vikakoodi on 4 välähdystä:

1627309596060.png


Pitänee nyt sitten katsoa vielä piirilevyltä kumpi noista on kyseessä, mutta siltä näyttää ettei hyvältä näytä :mad:
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Kortti tai kompressori rikki, eiköhän FH25:n odotettavissa olevat tunnit ole jo täynnä.

5 vuotta ja tunnit täynnä? Jos näin, niin ei näillä kyllä säästä, vaan menettää rahaa.
10-15v jos kestää, niin jäänee hieman jo säästöönkin, senkin jälkeen kun huomioi uuden laitteen hankinnan ja asennuksen hinnan.
 

pelzi_

Vakionaama
Niin, mulla on jokunen FH samalla vialla, en oo jaksanut tutkia syytä täsmälleen.

Toki jos vika on kortissa, ja uuden saa 50 eurolla romuosana, kannattaa korjata. Ulkopuolisella työllä 5v vanha kone on aika kannattamaton korjattava, varsinkin jos ei ole varma että syynä ei ole vesi ja siksi jumittunut kompura.

10v vanhoja FD25/35:sia on tullut korjailtua ja uudelleen asenneltua, ne käy ja kukkuu vaan. FH ei ole ihan yhtä lailla vakuuttanut.

Säästöä tulee niillä koneilla jotka käy ongelmitta 15-20v, harmi kyllä kaikki yksilöt ei ole sellaisia.
 

pelzi_

Vakionaama
Ja stop valve on huoltoventtiili, ei se sulkeudu itsekseen, vika ei ole siinä jos kone on toiminut.

Jos inverter-testerin perusteella kortti on rikki, voi korjauksessa olla järkeä. Jos kompressori jumittaa mekaanisesti, sitä on vaikeahko erottaa varmasti korttiviasta, ellei satu olemaan toista samanlaista konetta mistä vaihtaa osia ristiin. Niitä saa toki Torista väijymällä, FH on tullut vastaan 1-2 kertaa vuodessa. Kokonaan ehjäksi luvattu sisä+ulkoyksikkö kustantaa n. 150e. Siitä voi vaihdella elektroniikat ja sitten jos se ei auta, parempi vaihtaa koko ulkoyksikkö kuin alkaa juottamaan.
 

pelzi_

Vakionaama
Ja jos ei ole inverter-testeriä, niin yksi laiska tapa tehdä sellainen on joko 3 hehkulamppua (kolmion jokaisen särmän kohdalle) tai parempi 6 hehkulamppua ja 6 diodia (kolmion särmän kohdalle 2 lamppua, jotka diodilla saadaan palamaan toinen toiseen suuntaan, toinen toiseen).

Jos lamput palaa yhtä kirkkaana, oletus on että invertteri on ehjä.

(Muistetaanhan että invertterin lähdössä on aina tasasuunnattu verkkojännite, kävi kompura tai ei, ja tasavirta ei välttämättä laukaise mahdollista vikavirtasuojaa mutta tappaa silti.)
 
Viimeksi muokattu:

pelzi_

Vakionaama
Ja jos vikakoodi on tuo ylivirta, myös kompura irti, lienee kortti rikki. Manuaalissa on suht. hyviä ohjeita ja kaavio vian syystä riippuen siitä kuinka kauan kompura yrittää käydä, mutta tulos ei ole ihan yksikäsitteinen, jos lähtee ostamaan uutta osaa marmoritiskin hinnalla niin voi pettyä.
 

blobbo

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Kiitokset. Vikakoodi on 11. Laitoin nyt koneen taas käyntiin ja pyyntiä selvästi alas, katsotaan mitä tapahtuu. Äsken kone ei toiminut kuin puolisen tuntia, mutta silloin käytiin katkoa.

EDIT. Se olikin lyhyt testi. Puhalsi kylmää ehkä minuutin ja siihen jäi.
 

pelzi_

Vakionaama
Mittaa ottoteho, jos mahdollista. Invertteri tuskin on rikki, jos se välillä kuitenkin käy.

Kompressorin huomattava kuumeneminen viittaa mekaaniseen vikaan, jos ei ole kylmäainevajausta (pieni putki ei huurru ja kone jäähdyttää normaalisti). Mutta vaikea sanoa jos se käy vaan hetken.

Oletettavasti käämien resistanssit oli normaalit?
 
Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Oliko jo laipat käyty läpi etteivät ole öljyisiä. Ulkoyksikön kenno jäätynyt talvella?

Toimiiko lämmityksellä pidempää?
 

blobbo

Aktiivinen jäsen
Eipä tuo kompurakaan tunnu enää juuri käyvän...

-> kompura johto irti laite pysähtyy vikaan kun tulee hetki jolloin kompuran pitäisi käynnistyä. Vikakoodi ei muutu, edelleen vilkuttaa koodia 11 ulkoyksikössä

-> kompuran resistanssit spekseissä (~2 ohmia)

-> emergency operation cool tilassa kompura käynnistyy ja käy noin minuutin. Ottoteho varsin pieni (~200 wattia). Sitten pysähtyy vikaan.

Pitää yrittää tutkia myös vuodot...
 

pelzi_

Vakionaama
Vuodon ei pitäisi aiheuttaa ylivirtaa. Kun kulutus on matala, oireilee myös kompura irti ja vikana ylivirta, lienee syy kyllä invertterissä.

Jos tulee sadetta, niin ehkä löytyy aikaa ja kiinnostusta alkaa korjaamaan FH35:ttä, vikahan voi olla aika simppelikin, esim. virtamuuntaja tai sen taakkavastus. Mulla on onneksi myös ehjä FH25 josta saa osviittaa.
 

blobbo

Aktiivinen jäsen
Jännitys tiivistyy. En tehnyt muuta kuin ränkkäsin noita emergency modeja yms. ja nyt pumppu onkin tilassa jossa ulkoyksikön vikakoodi on sisäyksiköstä katsottuna 6, eli
1627318718206.png


Se mikä minua tässä vaan ihmetyttää on se, että oli sitten kompurassa piuha kiinni tai ei, ei tuo vikaoodi tuosta miksikään muutu ja kone kuitenkin menee vikatilaan kun se yrittää käynnistää kompuraa (kun piuha on irti). Luulisi että tuosta tulisi joku ihan muu vikakoodi... Luonnollisesti olen IVO-bootannut koneen jokaisen yrityksen välissä. Tietysti jos vika on kortissa, voihan se antaa mitä vikaoodeja tahansa.

Laitteen putket lähtee ulos vasemmasta reunasta, eli laipat on koneen takana ja vähän hankala tarkistaa ilman apumiestä, jota ei nyt ole saatavilla. Kenno ei ole koskaan jäätynyt.
 

blobbo

Aktiivinen jäsen
Kone huilaili useamman päivän ja nyt kun vielä täräytti sen käyntiin lähti lämmittämään ja jäähdyttämään. Lämpötiloista en oikein pystynyt mitään poikkeamaa tunnistamaan, mutta ottotehon perusteella jotain häikkää on. Powerful tilassa jäähdytyksellä 16 asteella ottoteho 300-400 watin välillä ja lämmityksellä 31 asteella 900-1000 watin luokkaa. Pistin nyt koneen takaisin pois päältä odottelemaan huoltoa. Olisiko siis kuitenkin vain vuoto ja kylmäaineet vähissä. Tätä huoltajakin epäili puhelimessa, mutta mittaus sen sitten paljastaa.
 

blobbo

Aktiivinen jäsen
Laitetaan nyt vielä päivityksenä, että huoltokeaikalla laitteesta ei löydetty vikaa. Huoltajan epäilys oli, että kyseessä oli sisäyksikön jäätymisen esto, joka aktivoitui helteiden ja liian hiljaisen puhallinnopeuden vuoksi. Tyypillisesti laite on jäähdytyksellä ollut "kahden tolpan nopeudella", mutta rehellisyyden nimissä en nyt pystynyt varmuudella sanomaan etteikö laite olisi saattanut olla myös autopuhalluksella kun vika oli päällä, koska meillä pääasiallinen jäähdytys tulee yläkerran pumpusta, ja tämä alakerran laite jäähdyttää vain satunnaisesti pahimmilla helteillä. Se miksi vikakoodi palasi pahimmillaan alle minuutin käynnin jälkeen onkin sitten mielenkiintoisempi juttu. Sisäyksikön kenno ei ainakaan ulkoa päin katsottuna näytä erityisen likaiselta, vaikka edellisestä vesipesusta onkin varmaan pari vuotta. Huoltomieskään ei pitänyt laitetta likaisena.

No mutta ei auta muu kuin katsoa mitä tapahtuu, nyt laite on puhallellut 2 tolpan nopeudella pari päivää ongelmitta. Pitää vielä pestä kenno ennen syksyä.
 

blobbo

Aktiivinen jäsen
Laite meni vikatilaan kesällä vielä useamman kerran ja asentaja antoi suosituksen laitteen vaihdolle, jonka myös vakuutusyhtiö hyväksyi korvattavaksi. Laite on kuitenkin edelleen seinällä ja lämmityskauden tultua vikakoodeja ei ole näkynyt. Edelleen minua kuitenkin kalvaa epäilys että laite olisi vain vajaa, koska asentaja ei mitannut kylmäainemäärää, pelkästään paineita katseltiin. Nyt ulkona on +1,9 astetta. 30 minuutin "powerful" ajolla laite ottaa hetkellistä tehoa ihan maksimissaan 1290-1300W. Asetuksilla maksimipuhallus ja +30 astetta noin 1200W. Onko tämä normaalia? Luulisi että se nyt ottaisi tällä "lauhallakin" kelillä sen 1500-1600W... Vai onko se sitten niin, että nuo viimeiset tehot astuvat kehiin vasta kun ulkona on pakkasta ja COP huononee. Ulkoyksikön kenno kyllä näyttää huurtuvan tasaisesti

Edit: Äh, nyt kun se on pari tuntia tuolla pyörinyt täysillä, niin johan se oli saanut kerättyä 1700 Wattia sulatuksen jälkeen, eli toiminee ihan oikein noilta osin.
 
Viimeksi muokattu:

blobbo

Aktiivinen jäsen
Jatketaanapas tätä tarinaa. Vaikka sain viime syksynä vakuutusyhtiöltä korvauspäätöksen, en vaihtanut konetta, koska se lähti lämmityksaudella toimimaan ihan normaalisti, ja kesän tullen toimi myös jäähdytyskäytössä tähän viikkoon asti, kunnes vika iski taas päälle.

Eli siis sisäyksikössä oli nyt 14 välähdystä, joka viittaa vahvasti ulkoyksikköön, ja ulkoyksikön diagnostiikkassa 6 välähdystä, joka on tuo edellä mainittu "high pressure". Pumppu täysin tiltissä, ei lähde jäähdyttämään eikä lämmittämään, vika tulee päälle noin puolessa minuutissa IVO bootin jälkeen.

Tutkin vielä kertaalleen kaikki ulkoyksikön anturit ja mittailin käämit, mutta en saanut konetta heräämään toimimaan millään. Sitten luin ajatuksella vielä läpi tuon vikaohjeen ja hoksasin, että siinähän hittolainen viittaan sisäyksikön kennon anturiin. En ollut sisäyksikköä tutkinut lainkaan, koska oletus on koko ajan ollut, että vika on ulkoyksikössä. Sisäyksikössähän on erikseen vikakoodit antureille, mutta se tunnistaa vain jos anturit on oikosessa tai kokonaan irti. Sisäyksiköstä löytyy kaksi erillistä kennoanturia, ja niiden osalta tilanne oli se, että toinen näytti järkevää 12kOhm arvoa, ja toinen noin 1,1 kOhm, joka kaavion perusteella vastaa jotain 70-100 asteen välillä olevaan lämpötilaa (!). Hämmentää suuresti miten tuollainen vastukseen perustuva anturi voi olla rikki tuolla tavalla, oikosulun tai katkenneen piuhan ymmärtäisin.. Anturin johdosta löytyi ainakin yksi nippuside tehtaan jäljiltä niin tiukalta, että se oli painanut piuhan aika lyttyyn. Kun kaivelin johdon esiin koko matkalta, alkoi anturi yks-kaks näyttämään oikeaa arvoa ja pumppu alkoi toimimaan. Varmuutta ei nyt siis vielä ole onko vika johdossa vai anturissa, mutta tuohon se joka tapauksessa liittyy.

Mitään takeita ei tietty ole että viime kesän temppuilu on tämä sama vika, mutta olen taipuvainen uskomaan että siitä oli kyse.



1658679735618.png

1658693849005.png
 

jaka

Tulokas
Pahoittelut vanhan viestin nostosta.

Omassa pumpussani oli myös samanlainen vika, ja hyvin lähelle samat oireet. Laitteen antamat vikakoodit ohjasivat aivan väärille jäljille. Alempi sisäkennon anturi alkoi pätkimään kun sitä hiukan lämmitti, normaali huoneenlämmössä se oli vielä OK. Sain korjattua sen n. 2 euron hintaisella Vishay NTCLE305E4103SB termistorilla, jonka asensin alkuperäisen lämpöanturin hylsyyn epoksilla valaen.

Kirjoittelin korjauksesta tarkemman sepustuksen tänne: http://kair.us/repairs/mitsubishi/index.html

Kiitos vielä blobbolle tästä ketjusta, tuskin olisin osannut etsiä vikaa sisäkennon antureista muuten.
 
Back
Ylös Bottom