Fronius symo 6kw gen24 vs gen24 plus

silmakka

Tulokas
Löytyykö keneltäkään faktatietoa mitä maksaa gen24 päivitys plussaksi ja onko nämä muuten samanlaisia raudaltaan?

Hankintaa pohtimassa, perusversion kun saisi aikalailla edullisemmin.

Sivuilla maininta

"Fronius UP.storage -ohjelmistopäivitys mahdollistaa Fronius GEN24-invertterin päivittämisen GEN24 PLUS hybridi-invertteriksi jälkikäteen."

-Teme-

Vakionaama
Jos löytyy Froniuksen invertteri niin hinnan näkee sieltä web palvelusta oliko nimeltään solarweb?
Froniuksen omistajille kysymys,
Miten myyjä/asennusfirma on informoinut että heillä on pääsy laitteen tuottotietoihin ja historia dataan?

fraatti

Hyperaktiivi
Jos löytyy Froniuksen invertteri niin hinnan näkee sieltä web palvelusta oliko nimeltään solarweb?
Froniuksen omistajille kysymys,
Miten myyjä/asennusfirma on informoinut että heillä on pääsy laitteen tuottotietoihin ja historia dataan?
Mun invertterin salasanan laitoin itse ja se ei ainakaan ole kenenkään muun tiedossa.

-Teme-

Vakionaama
Mun invertterin salasanan laitoin itse ja se ei ainakaan ole kenenkään muun tiedossa.
Asentajalla on pääsy oman tunnuksensa kautta aktivoituihin laitteisiin.
Olin Fronius koulutuksessa jossa sitä esittelivät ajatuksella että asentajatilin kautta käydään tsekkaamassa miten tuottanut ja voi ottaa yhteyttä tarjoatakseen lisäpaneleita, plussaa akuilla gen24 malliin tai invertterin upgradea

Espejot

Hyperaktiivi
Tuohan vasta onkin takaportti että erään valmistajan asennuksia pääsee asentajatunnuksilla katsomaan ties ja mistä. Toki katsominen ja asetuksien muuttaminen voi olla kaksi eri juttua.
En usko että tietoturva on näissä laitteissa kovin tärkeällä sijalla. Voikohan etähallinan disabloida...

-Teme-

Vakionaama
Sitä en tiedä miten laajat oikeudet järjestelmään on asentajatilin kautta, pääseekö asetuksiin tms. vaiko vain näkemään tuottotiedot?
Enemmän tuossa on se informointi/kommunikointi, kun palvelusopimus tehty niin onko siellä tieto asiasta?
En usko että tuo on froniuksen erikoisuus, vaan epäilen että kaikissa järjestelmissä joissa on erikseen asentajatili joista kenttä, sekä asiakastili luodaan jää asennustilille se kenttä näkyviin.
Koulutuksessa kun kysyttiin että onko ketään käynyt asiakastilejä tarkastelemassa lisämyyntiä ajatellen, kukaan ei ilmoittautunut.

hanuri

Jäsen
En usko että tietoturva on näissä laitteissa kovin tärkeällä sijalla. Voikohan etähallinan disabloida...
Siellä on (ainakin froniuksessa) käyttäjähallinta kohta josta käyttäjiä hallitaan. Minulla asentanut firma oli tehnyt omat tunnukset. Poistin heti tunnuksen sieltä ja laitoin asiasta nootin, kun eivät edes maininneet asiasta mitään...

tepa

Aktiivinen jäsen
Ei froniusta ole pakko liittää asentajaan mitenkään, se linkitys tehdään vain lisätakuuta rekisteröidessä jossa on ilmoitettava asentanut yritys. Enpä ole kyllä nähnyt silloinkaan tapaa miten se alkaisi näkyä ko. myyjäliikkeelle, näkymät solarwebissä ovat kovin samanlaiset kuin tavan tallaajallakin (minulla ei ole ns. myyjätunnuksia mutta olen niitäkin ihmetellyt). Laitteen käyttöönottoa ei siis tehdä minkään asentajatilin kautta vaan kaikki onnistuu minkä tahansa tilin kautta.

Tässä on nyt ihan kohtuullinen mahdollisuus myös erehdykseen ja väärään informaatioon. Sanoisin ettei kannata kovasti vielä kerätä kierroksia vaan selvittää ensin onko tällaista olemassakaan. Ennemmin kyse voi olla fraatin mainitsemasta, jättämisestä itselle katseluoikeus käyttäjähallinnassa. Usein se on ihan hyvä asiakkaan kannalta, harva jaksaa plärätä markkinointimielessä listoja mutta vikatilanteen sattuessa näkee hälytykset. Etänähän näissä ei voi tehdä oikein mitään, eikä isoin osa käyttäjistä ole yhtä perehtynyttä kuin täällä foorumilla joka tekee vikaselvityksistä hieman hankalia.

Jos verrataan esim growattiin, tuo vaatii etäkatselua käyttöönottaessa myyjäkoodin. Silloinkaan myyjä ei kuitenkaan näe mitään laitekohtaista, vain kokonaisuuden, eli koko asennetun fleetin hetkellisen yhteistehon ja kokonaistuoton.

Espejot

Hyperaktiivi
Ei froniusta ole pakko liittää asentajaan mitenkään, se linkitys tehdään vain lisätakuuta rekisteröidessä jossa on ilmoitettava asentanut yritys. Enpä ole kyllä nähnyt silloinkaan tapaa miten se alkaisi näkyä ko. myyjäliikkeelle, näkymät solarwebissä ovat kovin samanlaiset kuin tavan tallaajallakin (minulla ei ole ns. myyjätunnuksia mutta olen niitäkin ihmetellyt). Laitteen käyttöönottoa ei siis tehdä minkään asentajatilin kautta vaan kaikki onnistuu minkä tahansa tilin kautta.

Tässä on nyt ihan kohtuullinen mahdollisuus myös erehdykseen ja väärään informaatioon. Sanoisin ettei kannata kovasti vielä kerätä kierroksia vaan selvittää ensin onko tällaista olemassakaan. Ennemmin kyse voi olla fraatin mainitsemasta, jättämisestä itselle katseluoikeus käyttäjähallinnassa. Usein se on ihan hyvä asiakkaan kannalta, harva jaksaa plärätä markkinointimielessä listoja mutta vikatilanteen sattuessa näkee hälytykset. Etänähän näissä ei voi tehdä oikein mitään, eikä isoin osa käyttäjistä ole yhtä perehtynyttä kuin täällä foorumilla joka tekee vikaselvityksistä hieman hankalia.

Jos verrataan esim growattiin, tuo vaatii etäkatselua käyttöönottaessa myyjäkoodin. Silloinkaan myyjä ei kuitenkaan näe mitään laitekohtaista, vain kokonaisuuden, eli koko asennetun fleetin hetkellisen yhteistehon ja kokonaistuoton.
Tässä on AINAKIN kaksi ongelma
1) Avoimuus. Lupa eli ostajan hyväksyntä tilin olemassaololle eli vahava tietoisuus eduista ja riskeistä. Etävalvonta on läsnä vahvasti ainakin isoissa kohteissa ja 90% ongelmista ratkaistaa etänä eli tämä on tätä päivää. Tämä on asia mihin kannattaa paneutua ajatuksen kanssa.
2) Tietoturva. Varsinkin tilateessa missä laitte on yhdistetty sekä kotiverkkoon että nettiin. Me elämme tietomurtojen kulta-aikaa. Jos ja kun asentajalla on salasana niin veikkaan että käytetään samaa salasanaa eikä kaksivaiheisesta tunnitautumisesta ole tietoakaan. Jos tälläisia palveluita tarjotaan niin tietoturvan luulisi olevan kunnossa mutta epäilen koska tietoturvalla ei tienaa. Mutta joo, eihän tässä ole mitään ainutlaatuista, lämpöpumput ja säätölaitteet ovat oleet netissä jo jonkin aikaa, mm. Uponorin Smatrixississa on on. ns käytäjä/asentaja tunnus olemassa.

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Menee vähän OT, mutta itse lähtökohtaisesti haluan lokaalin hallinnan ja loggauksen kaikkiin laitteisiin. Palomuurilla blokkaan IoT verkosta internetiin pääsyn. Access avautuu vain manuaalisesti esim fw päivitystä varten.
Tuollaiset känny appi/cloud only hallinnan omaavat laitteet ovat itselle pois suljettuja.
Koulutuksessa se kysymys nosti omia kulmakarvoja, kyseessä oli kuitenkin valmistajan oma edustaja joka asiasta puhui

Espejot

Hyperaktiivi
Menee vähän OT, mutta itse lähtökohtaisesti haluan lokaalin hallinnan ja loggauksen kaikkiin laitteisiin. Palomuurilla blokkaan IoT verkosta internetiin pääsyn. Access avautuu vain manuaalisesti esim fw päivitystä varten.
Tuollaiset känny appi/cloud only hallinnan omaavat laitteet ovat itselle pois suljettuja.
Koulutuksessa se kysymys nosti omia kulmakarvoja, kyseessä oli kuitenkin valmistajan oma edustaja joka asiasta puhui
Toiminnot jotka tarttee ulkopuolisen serverin/pilven on aina hieman "vaarallisia"... viimme vuonna yksi softa lakkas toimimasta koska autetikointi serveri lopettettu. Haluisivat että siirryn kk-maksulisiin ohjelmiin.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom