Gree GWHD12A laakerin vaihto

T

TKT55

Vieras
Olen aikaisemmin vaihtanut sisäyksikön puhaltimen laakerit Panasonic PE9DKE ilmalämpöpumppuun. Siinä joutui jonkin verran hajoittamaan bakeliittikuorta ja piirilevykorttia. Nyt Gree GHDF12A3NK3AA on pitänyt ujeltavaa ääntä hiljaisilla puhallinnopeuksilla. Avasin sisäyksikön ja huomasin, että puhaltimen moottorin laakerien vaihto on tehty erittäin helpoksi. Naputellaan kevyesti laakeripesän kuori irti kolmesta kolosta ja roottori lähtee irti kaksi laakeria mukanaan. Moottorin tyyppikilvessä lukee FN14A(YFN14-4A).[jpg][
 

Liitteet

  • IM000086.jpg
    IM000086.jpg
    72 KB · Katsottu: 2 025
P

Poistunut käyttäjä 4906

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Vs: Gree GWHD12A laakerin vaihto

Naputellaan kevyesti laakeripesän kuori irti kolmesta kolosta ja roottori lähtee irti kaksi laakeria mukanaan
Eikö ollut lukkoprikkaa pitämässä laakeria paikoillaan?Näkyykö laakeripesän ulkokehällä kapeaa uraa lähellä ulkoreunaa?
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Gree GWHD12A laakerin vaihto

Laakereissa ei yleisesti ottaen käytetä lukkoprikkoja.
Laakeri on sekä ulko että sisäkehältään prässätty kiinni.
Ulkokehältä yleensä aika kevyesti pikkukoneissa. Ja voi ollakkin paikallaan laittaa muutama tippa laakerilukitetta
ulkokehälle jos uudelleen kasatessa tuntuu löysältä.

Se miksi näin niin jos laakeri olisi niin löysä akselille että se tarvitsisi lukkoprikan (oikeestaan pitäs puhua lukkosokasta)
akseli voisikin alkaa pyörimään laakerissa eikä laakeri akselissa ;)

Kyllähän sokkia näkee jossain härveleissä mutta niissa laakerit ehkä enemmän tukevat akselia tai estävät ettei laakeria paineta liijan syvälle.

Pienenä sivuteemana siksi autostakin (vanha ja rumpujarrut) voi lähteä vetoakseli pihalle jos laakeri leikkaa kiinni ;D
 
T

TKT55

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: Gree GWHD12A laakerin vaihto

Akselissa roottorin puolella on lukitusprikka estämässä kumpaakin laakeria kulkemasta roottoriin päin. Laakerien pois ottamista lukitusprikka ei estä.
 
Back
Ylös Bottom