Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Hnu

Jäsen
Hei!

Meille asennettiin maanantai-iltana ym. on/off -pumppu kellarin lämmitystä varten. Kellari on noin 60 neliötä ja betoniseinäinen hirsitalon kellari. Pumppu on nyt puhaltanut muutaman päivän koko ajan, mutta kellarin lämpötila ei ole noussut kuin 17 asteeseen.

Mittasin pumpun puhalluslämpötilan ja se oli 38 astetta. Sisälämpötila oli 16 ja ulkona oli pakkasta noin -5 astetta. Puhallusteho oli asennossa 3 eli täysillä ja haluttu lämpötila 23 astetta. Virtaa pumppu kuluttaa noin 1050 W.

Vaikka laitoin halutuksi lämpötilaksi 16 astetta, pumppu käy koko ajan, kun ei se onnistu nostamaan lämpötilaa niin korkeaksi, että termostaatti katkaisisi lämmityksen.

Asentaja kävi jo tutkimassa pumppua, mutta ei ole saanut sitä toimimaan tehokkaammin. Jotain pitäisi tehdä, koska pumpulle luvataan 4 Kw:n lämmitysteho, jolla luulisi saavan lämpötilan korkeammaksi. Kaverini toisen merkkinen on/off -pumppua antoi samoissa oloissa tuloilman lämpötilaksi 58 astetta.

Kellaria ei ole tarkoitus lämmittää 16 astetta lämpimämmäksi, vähempikin riittäisi, mutta sähkönkulutus on paljon suunnittelemaani isompi, kun pumppu ei huilaa välillä.

Mikä ratkaisuksi? Eikö pumpun teho riitä, vai onko siinä jotain vikaa?

t. Hnu
 
R

Rassaaja

Vieras
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Tuon pumpun teho lienee -5°C lämpötilassa jossakin 2,5 kW paikkeilla (2-3 kW välillä kuitenkin) eli jos ajattelet kellarin lämpenemistä tuota tehoa vasten niin näyttääkö järkevältä?

Pumpulle ilmoitettu 4 kW lämmitysteho pätee standardin mukaisessa +7°C lämpötilassa. Pumpun hyötykerroin laskee kun ulkoilma kylmenee ja -15°C lämpötilassa lämpöteho lienee enää 1-2 kW välillä.
 
A

Arska

Vieras
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Kyllä nuo lukemat vastaavat aika hyvin oman on/off pumppuni (Luxus 3500 KFR-34GW) lukemia. Pumppu ottaa tehoa n. 1200W ja nostaa lämpötilaa (puhallus - tulolämpötila) samalla ulkolämpötilalla ja max. puhallusnopeudella n. 20 astetta (47-27=20) eli suunnilleen saman (38-17=21).

Kaverisi pumpun teho sen sijaan tuntuu uskomattomalta, jos se nostaa lämmön 16 asteesta 58 asteeseen. Silloinhan ero on jo 42 astetta.

Pumppuni riittää pitämään yli 100 neliötä 21 asteen keskilämpötilassa vielä -7 asteen pakkasella ilman muuta lämmitystä. Ilmeisesti kellarisi eristys on huono, jolloin tuo 17 asteen max. lämpötila olisi ymmärrettävissä.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Hnu sanoi:
Hei!

Meille asennettiin maanantai-iltana ym. on/off -pumppu kellarin lämmitystä varten. Kellari on noin 60 neliötä ja betoniseinäinen hirsitalon kellari. Pumppu on nyt puhaltanut muutaman päivän koko ajan, mutta kellarin lämpötila ei ole noussut kuin 17 asteeseen.

Mittasin pumpun puhalluslämpötilan ja se oli 38 astetta. Sisälämpötila oli 16 ja ulkona oli pakkasta noin -5 astetta. Puhallusteho oli asennossa 3 eli täysillä ja haluttu lämpötila 23 astetta. Virtaa pumppu kuluttaa noin 1050 W.

Vaikka laitoin halutuksi lämpötilaksi 16 astetta, pumppu käy koko ajan, kun ei se onnistu nostamaan lämpötilaa niin korkeaksi, että termostaatti katkaisisi lämmityksen.

Asentaja kävi jo tutkimassa pumppua, mutta ei ole saanut sitä toimimaan tehokkaammin. Jotain pitäisi tehdä, koska pumpulle luvataan 4 Kw:n lämmitysteho, jolla luulisi saavan lämpötilan korkeammaksi. Kaverini toisen merkkinen on/off -pumppua antoi samoissa oloissa tuloilman lämpötilaksi 58 astetta.

Kellaria ei ole tarkoitus lämmittää 16 astetta lämpimämmäksi, vähempikin riittäisi, mutta sähkönkulutus on paljon suunnittelemaani isompi, kun pumppu ei huilaa välillä.

Mikä ratkaisuksi? Eikö pumpun teho riitä, vai onko siinä jotain vikaa?

t. Hnu
massiivisten betoniseinien lämpeneminen on tosi hidasta jos lämmitys aloitetaan kylmästä(kellari ilman lämmitystä ennen ilppiä. esim. +5ast.).
onko kellarin ulkopuolella muuta eristystä kuin ohut routaeristys,jos ei niin voi olla ettei lämpö nouse koskaan tuon ylemmäksi.
 
T

Teemu Vaasa

Vieras
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Nuo green edulliset onn/off laitteethan ovat samoja laitteita kuin ultimaten vehkeet. Laitteet on tehty satunnaiseen viilennykseen ja lämmitykseen etelän oloissa. Jatkuvassa käytössä laite ei tule kestämään kolmea vuotta pitempään. Minkä kokoinen kerrarisi on? Esim rintamiestalon kellarikerroksen kultuksena tuo vauikuttaa aika normaalilta.
Et kai tosissasi luullut, että lämmitysteho on pakkasellakin tuo 4 kw?
 
J

janosvalos

Vieras
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Hnu sanoi:
Mittasin pumpun puhalluslämpötilan ja se oli 38 astetta. Sisälämpötila oli 16 ja ulkona oli pakkasta noin -5 astetta. Puhallusteho oli asennossa 3 eli täysillä ja haluttu lämpötila 23 astetta. Virtaa pumppu kuluttaa noin 1050 W.

Voisit katsoa nöistä Hemmon palstalaisilla teettämistä pumppujen puhalluslämpötilamittauksista (minimipuhalluksella) että onko pumppusi samalla viivalla muiden kanssa (uskoisin että on). Tuossa linkit joista voi valita tähän hetkeen parhaiten sopivan mittausalueen.

Puhalluslämpötilamittaukset -5 asteessa: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2985.0
Puhalluslämpötilamittaukset 0 asteessa: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2807.0
Puhalluslämpötilamittaukset +5 asteessa: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2729.0

Eihän se mittaustulos mitään ratkaise, mutta antaa kenties sinulle mielenrauha siitä että pumppusi toimii teknisesti niin kuin pitää ja koneessa on kylmäaineet sisällä.

pökö sanoi:
massiivisten betoniseinien lämpeneminen on tosi hidasta jos lämmitys aloitetaan kylmästä(kellari ilman lämmitystä ennen ilppiä. esim. +5ast.).
onko kellarin ulkopuolella muuta eristystä kuin ohut routaeristys,jos ei niin voi olla ettei lämpö nouse koskaan tuon ylemmäksi.

Uskoisin että alkuvaiheessa massiivisten kylmänä olevien betonirakenteiden lämmittäminen sille tasolle että ne eivät luovuta tilaan enää kylmää, vie pidemmän aikaa. Meillä rakennusvaiheen lopussa pikkupakkasilla kalusteasentajat lähtiessään unohtivat talon ovet levälleen ja koko rakennus rakenteineen pääsi jäähtymään lähes ulkolämpötilaan asti. Paluu normaalilämpöihin vei muistaakseni kaksi vuorokautta.

Vielä sellainen kysymys että tuntuuko siltä että sisäyksikön puhallusteho ei ole oikein kohdallaan? Kun lähdet muuttamaan puhallusnopeuksia minimistä pykälä kerrallaan ylöspäin, onko ero "huomattava"?

En tiedä löytyykö tästä yhdestä autotallin lämmitysongelman selvittelystä yhtenevyyttä tilanteeseesi, mutta lukaise se kaiken varalta.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=446.0
Jutussa mietittiin monenlaisia teknisiä ongelmia, mutta loppuratkaisu oli kylläkin ihan maalaisjärjellä ymmärrettävä asia joka liittyi pumppujen toimintalogiikkaan ja käyttöolosuhteisiin. Ongelma liittyi silloin siihen että noin kylmä tila vaati avuksi "alkulämpöjä" jotta pumpun sisäiset vedonestoautomatiikat eivät puuttuisi laitteen toimintaan ja tekisi siitä "vajaatehoista"
 
H

Hemmo

Vieras
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Hnu sanoi:
Hei!
Meille asennettiin maanantai-iltana ym. on/off -pumppu kellarin lämmitystä varten. Kellari on noin 60 neliötä ja betoniseinäinen hirsitalon kellari. Pumppu on nyt puhaltanut muutaman päivän koko ajan, mutta kellarin lämpötila ei ole noussut kuin 17 asteeseen.
Mittasin pumpun puhalluslämpötilan ja se oli 38 astetta. Sisälämpötila oli 16 ja ulkona oli pakkasta noin -5 astetta. Puhallusteho oli asennossa 3 eli täysillä ja haluttu lämpötila 23 astetta. Virtaa pumppu kuluttaa noin 1050 W.
Vaikka laitoin halutuksi lämpötilaksi 16 astetta, pumppu käy koko ajan, kun ei se onnistu nostamaan lämpötilaa niin korkeaksi, että termostaatti katkaisisi lämmityksen.
Asentaja kävi jo tutkimassa pumppua, mutta ei ole saanut sitä toimimaan tehokkaammin. Jotain pitäisi tehdä, koska pumpulle luvataan 4 Kw:n lämmitysteho, jolla luulisi saavan lämpötilan korkeammaksi. Kaverini toisen merkkinen on/off -pumppua antoi samoissa oloissa tuloilman lämpötilaksi 58 astetta.
Kellaria ei ole tarkoitus lämmittää 16 astetta lämpimämmäksi, vähempikin riittäisi, mutta sähkönkulutus on paljon suunnittelemaani isompi, kun pumppu ei huilaa välillä.
Mikä ratkaisuksi? Eikö pumpun teho riitä, vai onko siinä jotain vikaa?
t. Hnu
Itselläni on on/off ilp.
Äkkiarvioni on, että ihan kaikki ei ole ok.
Kokeile seuraavaa, jos se on mahdollista.
Pienennä lämmitettävää tilaa esim. ovia sulkemalla.
Mittaa tuo puhalluslämpötila uudelleen minimipuhalluksella ja max pyynnillä.

Totuushan on kuitenkin se, että isoa kylmää kellaria lämmitettäessä
lämpöä ns.karkaa jäähtyneisiin rakenteisiin runsaasti.
Ja ottaa aikaa ennenkuin eristämättömät petonimassat lämpiää.
Mutta tämänkin voi mittaamalla selvittää.
Mittaamalla kellaritilojen seinä,lattia ja katto pintalämpötilat ;)

Mutta jos koemielessä saat tilan pienemmäksi,
voi totuus pumpun toimintakunnosta nopeammin selvitä.

Melkoiseksi tieteen tekemiseksihän tuo saattaa mennä....mutta voihan sen vapaa-aikansa huonomminkin käyttää :D

Jos pumppu on normaalikäytössä,
niin kyllä sisäyksikön puhalluksessa pitää -5 ulkolämpötilassa lämpö nousta vielä yli +45 asteen.
Olet varmaan jo tarkastanut ulkoyksikön kennon? Onko pahasti huurteessa.

Muuten, tuo kaverisi on/off-ilpin puhalluslämpö samanmoisissa (-5) olosuhteissa, +58 astetta, saattaa olla legendaa.
Oletko ihan itse nähnyt, vai kertoiko kaveri saunanlauteilla kolmannen kaljan jälkeen... ;D
 
J

janosvalos

Vieras
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Hemmo sanoi:
Pienennä lämmitettävää tilaa esim. ovia sulkemalla.

jos koemielessä saat tilan pienemmäksi, voi totuus pumpun toimintakunnosta nopeammin selvitä.

Niinpä - mikäli pumpulla lämmitettävä tila saadaa tilapäisesti pienemmäksi, voidaan tosiaankin paljon nopeammin selvittää onko jokin pumpun sisäinen toimintalogiikka rajoittanut pumppusi tehoja. Pienempään tilaan saadaan rakenteiden kylmyydestä huolimatta nopeasti ilmanlämpötila nostettua "normaalitasoon" vaikka pienelläkin lisäpatterilla.

Toinen tapa saattaisi olla laittaa lämpöpatteri suoraan sisäyksikön alle lämmittämään imuilmaa ja siten päästä näkemään muuttuuko pumpun toiminta (tietysti pitää varoa ettei imuilman lämpötila nouse yli pumpun pyyntölämpötilan). Tämä kylmässä tilassa "starttaaminen" ja tyydyttävän tasapainotilan hakeminen tuli itsellä ensimmäisenä mieleen. Voihan toki olla, että tästä pumpusta puuttuvat sellaiset ylimääräiset hienoudet, jotka saattaisivat vaikuttaa tähän tilanteeseen. Onko näissä on/off-pumpuissa suunnilleen samanlaiset vedonestoautomatiikat kuin inverttereissä?

Mikäli pumpun toiminta muuttuu (esim puhallusteho kasvaa maksimipuhalluksella tms) kun sisäyksikön imuilman lämpötila saadaan nostettua korkeammaksi, joku tämän palstan osaajista todennäköisesti osaa auttaa sinua tunnistamaan ongelma-alueen jos pumppu teknisesti muuten toimii oikein - sitä teknistä vikaa on vaikeampi etänä tunnistaa.
 

Hnu

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Hei!

Kiitos ripeistä vastauksista. Teemu Vaasan vastausta lukuunottamatta kaikki olivat hyödyllisiä

Arska sanoi:
Kaverisi pumpun teho sen sijaan tuntuu uskomattomalta, jos se nostaa lämmön 16 asteesta 58 asteeseen. Silloinhan ero on jo 42 astetta.

Pumppuni riittää pitämään yli 100 neliötä 21 asteen keskilämpötilassa vielä -7 asteen pakkasella ilman muuta lämmitystä. Ilmeisesti kellarisi eritys on huono, jolloin tuo 17 asteen max. lämpötila olisi ymmärrettävissä.

Unohdin mainita, että kaverini pumpun mittauksessa sisälämpötila oli 22 astetta eli 6 astetta enemmän kuin minulla. Lisäksi puhallusteho oli ykkösellä. Tällöin se nosti lämpötilaa 36 astetta. Minun pumppuni ylsi ykköspuhallusteholla 42 asteeseen, jolloin se nosti sisälämpötilaa vain 26 astetta, mikä on aika vähän verrattuna kaverini pumppuun. Tosin tämän foorumin kyselyissä tulokset ovat vain lievästi parempia. Kyselyn tulokset ovat kyllä vähän huonosti keskenään verrattavia, koska kaikki vastaajat eivät ole ilmoittaneet sisälämpötilaa, jossa mittaus on tehty. Parasta olisikin mielestäni ilmoittaa se, paljonko pumpun puhallusilma on sisälämpötilaa korkeampi, kuten Arska esittää.

Kellari ei tosiaan ole mitenkään lämpöeristetty ja siitä ehkä johtuu, että pumpun teho ei riitä nostamaan sen lämpötilaa korkeammaksi. Ei ole tarkoituskaan lämmittää sitä yli 16 asteeseen, alempikin lämpötila riittäisi. Aikaisemmin kellarissa on ollut 600 W sähköpatteri, joka on pitänyt lämpötilan yleensä talvella 2-6 asteessa. Patteri lienee paahtanut koko ajan täysillä. Kovilla pakkasilla on jopa kellarin kauimmaiseen nurkkaan, jossa on vesijohdot, pitänyt panna vielä lisälämmitin, kun siellä on lämpötila mennyt pakkasen puolelle. Valitettavasti kellaria ei voi jakaa osiin ovia sulkemalla, koska se on saunaa lukuunottamatta avoinaista tilaa. Saunaa ei ole lämmitetty eli sen ovet ovat kiinni.

Syynä lämpöpumpun hankintaan oli se, että samalla tai vähän isommalla sähkönkulutuksella saadaan kellariin korkeampi lämpötila, jolloin lämpö nousee myös asuinkerroksiin lattian läpi. Lattiat ovat lämpimämmät ja miellyttävämmät ja suorasähköpatterit eivät käy niin kuumana kuin ennen.

Näyttää siltä, että ilpokin käy koko ajan täysillä, vaikka pyyntilämpötila on vain 16 astetta. Mielenkiintoista on nähdä, mikä on vaikutus kokonaissähkönkulutukseen. Vaikka se ei laskisikaan, on hyötynä ainakin se, että kellarissa on mukavampi touhuta, kun se on lämpimämpi. Jos kulutus nousee kovasti, se on huono juttu.

Kunhan nyt hankin kokemuksia tästä ensimmäisestä pumpustani, saatan seuraavaksi hankkia ilpon ykköskerrokseen. Ongelmana siellä on lähinnä monet ovet, joiden takia lämpö ei pääse kiertämään eri huoneisiin. Lämpöeristykset ovat myös aika huonot eteisessä ja yläkerran rapussa, koska ne on alunperin tarkoitettu kylmätiloiksi. Niitä olisi ehkä syytä parantaa. Tosin niissäkin hehkuu nyt kaksi suorasähköpatteria, yhteisteholtaan noin 1000 w. Lämpötila ja kovilla pakkasilla kuitenkin niissäkin noin 16 asteeseen. Talon kokonaissähkökulutus on ollut noin 23 000 Kwh vuodessa.

t. Hnu
 
H

Hemmo

Vieras
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Hnu sanoi:
Hei!

Kiitos ripeistä vastauksista. Teemu Vaasan vastausta lukuunottamatta kaikki olivat hyödyllisiä

Näyttää siltä, että ilpokin käy koko ajan täysillä, vaikka pyyntilämpötila on vain 16 astetta. Mielenkiintoista on nähdä, mikä on vaikutus kokonaissähkönkulutukseen. Vaikka se ei laskisikaan, on hyötynä ainakin se, että kellarissa on mukavampi touhuta, kun se on lämpimämpi. Jos kulutus nousee kovasti, se on huono juttu.

Kunhan nyt hankin kokemuksia tästä ensimmäisestä pumpustani, saatan seuraavaksi hankkia ilpon ykköskerrokseen.

t. Hnu
Olisiko toiveet olleet liian korkeat? ;)
Totuus on se, että tavoitelämpötilalla +16 kellarissa, verrattuna edelliseen +2-+6, tulee sähkönkulutus varmasti nousemaan kellari-ilpin hankinnasta huolimatta.
Se on vaan hyväksyttävä.

Asuin kerroksen ilppihankinta on jo sitten eriasia.
 

VesA

In Memoriam
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Hemmo sanoi:
Hnu sanoi:
Hei!

Kiitos ripeistä vastauksista. Teemu Vaasan vastausta lukuunottamatta kaikki olivat hyödyllisiä

Näyttää siltä, että ilpokin käy koko ajan täysillä, vaikka pyyntilämpötila on vain 16 astetta. Mielenkiintoista on nähdä, mikä on vaikutus kokonaissähkönkulutukseen. Vaikka se ei laskisikaan, on hyötynä ainakin se, että kellarissa on mukavampi touhuta, kun se on lämpimämpi. Jos kulutus nousee kovasti, se on huono juttu.

Kunhan nyt hankin kokemuksia tästä ensimmäisestä pumpustani, saatan seuraavaksi hankkia ilpon ykköskerrokseen.

t. Hnu
Olisiko toiveet olleet liian korkeat? ;)
Totuus on se, että tavoitelämpötilalla +16 kellarissa, verrattuna edelliseen +2-+6, tulee sähkönkulutus varmasti nousemaan kellari-ilpin hankinnasta huolimatta.
Se on vaan hyväksyttävä.

Asuin kerroksen ilppihankinta on jo sitten eriasia.

Ei kellari muutenkaan lämpene muutamassa päivässä.. seinissä ja seinien takana on hirmuinen massa. Kannattaa yrittää mittailla seinien pintalämpötilaa, ja tutkia missä on kylmä kohta, ja missä lämpenee.
Näkee onko toivoa.

Siihen infrapunaläömpömittari olisi aika näppärä.
 

kalsket

Jäsen
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Itsellä on lämpimässä kellarissa yhdellä seinustalla useita neliömetrejä paljasta kalliopintaa näkyvissä, ja se kyllä syö (varaa) energiaa aivan järjettömästi. Lattian vesikierto on täysillä ja sisälämpötila vakio 21-22°C. Samaa vesikiertoa saa ylemmissä kerroksissa rajoittaa lähes nollaan jottei nousi yli 23 asteen. Kyseessä -03 rakennettu ihan kohtuullisesti eristetty rakennus ja kiertoveden menolämpö nollakelillä noin 30°.

Vastaavasti talon vanha puoli (rintamiestalo) vaatii n. 42° menoveden jotta pääsee 21-22° haarukkaan.
 
T

teukka

Vieras
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Olen ymmärtänyt, että kellarissa olisi ihannelämpötila vaikkapa +4 astetta. Miksi siellä pitäisi olla lähes 20 astetta? :)
 
J

janosvalos

Vieras
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

teukka sanoi:
Olen ymmärtänyt, että kellarissa olisi ihannelämpötila vaikkapa +4 astetta. Miksi siellä pitäisi olla lähes 20 astetta? :)

ai ai - nyt teukka meni lingvistiikan puolelle ;)

Mutta oikeasti - miten on green urakka kellarin kanssa edennyt?
 

Hnu

Jäsen
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Gree näyttää nyt toimivan aika hyvin. Asentaja kävi perjantaina 17.11. tutkimassa laitetta, mutta ei soittanut jälkikäteen. Ilmeisesti ei havainnut mitään ongelmia. Oli näköjään lisännyt ulkoyksikön putkien tyveen eristettä.

Perjantaina klo 22 laitoin koneen laitoin koneen lämmitys-moodiin 16 asteen pyyntölämpötilalle. Tuolloin ulkona oli muutama aste pakkasta ja koneen puhalluslämpötila 38 astetta. Kellarin lämpötila oli 16 astetta.

Lauantaina 18.11. klo 13.45 ulkolämpötila oli +2 astetta ja kauhea sumu. Ulkoyksikkö oli monen sentin paksuisessa huurussa, puhalluslämpötila 24 astetta ja ottoteho vain 800 w. Kellarin lämpötila oli pudonnut 14 asteeseen. Kokeilin pyyntölämpötilan nostoa 30 asteeseen. Ei auttanut mitään. Vaihdoin pyynnöksi uudelleen16 astetta ja puhallusnopeukseksi 1. Ei vaikutusta. Kahden tunnin kuluttua lukemat samat kuin aiemmin. Klo 19 edelleen sama tilanne. Vaihdoin moodiksi kosteudenpoisto ja puolen tunnin kuluttua ulkoyksikkö oli sulanut. Pistin takaisin lämmitykselle ja pyynnöksi 16 astetta puhallusnopeudella 2. Vartin päästä ottoteho oli 1000 w ja puhalluslämpötila 42 astetta, kun kellarin lämpötila oli 14 astetta. Tunnin päästä puhalluslämpötila oli 32 astetta ja virrankulutus 910 w, mutta muut lukemat ennallaan.

Klo 21 laitoin koneen automaatti-moodiin ymmärtämättä mitä se tarkoittaa. Manuaalissa sanotaan vain, että laitteen tietokone valitsee sopivimman toiminnon automaattisesti huoneenlämpötilan mukaan. Englanninkielisessä manuaalissa sanotaan, että standard set temp is 25 for cool mode and 20 for heat mode. Mitähän lämpötilaa kone tavoittelee?

Joka tapauksessa maanantaina 19.11. klo 12 sisälämpötila oli 16,5, ulkolämpötila +2, virrankulutus 900 w, puhallusilma 31. Kone pysähteli yöllä välillä ilmeisesti sulatusta varten. Välillä kuului melkoinen pauke, kun propellin siivet otti kiinni jäämöykkyihin ulkoyksikön sisällä. Sulatuksen jälkeen tulee ensin kuumaa ilmaa, joka vähitellen viilenee. Klo 13.50 sisälämpötila oli jo 17 astetta, eli vähän liikaa.

Tiistaina 20.11. klo 21.15 pistin koneen lämmitysmoodiin 16 asteen pyynnöllä. Nyt keskiviikkona 21.11. klo 14 sama asetus on edelleen päällä. Kone ei käy koko aikaa ja kellarin lämpötila on noin 15 astetta. Sähköä on kulunut klo 21.15 - 14.15 välisenä aikana 3,7 kwh, kun ulkolämpötila on ollut nollan molemmin puolin. Näyttää varsin hyvältä, sillä 600 w sähköpatterini olisi vienyt sähköä tänä aikana 10,2 kwh. Oletan, että nyt myös asuinkerrosten sähkönkulutus vähenee, kun lattiat ovat lämpimämmät. Jos kone toimii jatkossa näin, voin olla tyytyväinen.
 
M

Mävaan

Vieras
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Rikot sen laitteen jos annat pyöriä vaikka ulkoyksikön sisällä on jäämöykkyjä. Pysäytä laite ja sulata jäät vaikka kuumalla vedellä. Kokeile tämän jälkeen uudestaan puhalluslämpöjä kun saat jäät ja huurut pois.
 
J

janosvalos

Vieras
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Hnu sanoi:
Klo 21 laitoin koneen automaatti-moodiin ymmärtämättä mitä se tarkoittaa. Manuaalissa sanotaan vain, että laitteen tietokone valitsee sopivimman toiminnon automaattisesti huoneenlämpötilan mukaan. Englanninkielisessä manuaalissa sanotaan, että standard set temp is 25 for cool mode and 20 for heat mode. Mitähän lämpötilaa kone tavoittelee?

Oletan, että nyt myös asuinkerrosten sähkönkulutus vähenee, kun lattiat ovat lämpimämmät. Jos kone toimii jatkossa näin, voin olla tyytyväinen.

Olet tainnut laittaa koneen sellaiselle automaattimoodille, että pumppu lämmittää niin kauan kuin tilan lämpötila on alle tavoitelämpötilan ja kun tilan lämpötila menee yli tavoitteen, alkaa kone jäähdyttämään. Pidä laite vain pelkällä lämmityksellä ellet oikeasti tarvitse kesällä tilan jäähdyttämistä. Siten sähkönkulutus pysyy parhaiten kurissa.
 
H

Hemmo

Vieras
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Onko ulkoyksikkössä edelleen jäätä?
Sulattaako se kunnolla?

Pane ;D tai siis laita se masiina maximi lämpöpyynnölle, puhallus minimille ja mittaa sisäyksikön puhalluslämpötila.
Ja kerro se meille.
Ollaan sitten paljon viisaampia...
 

Hnu

Jäsen
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Hei!

Hyvin on pumppu pelannut. Kellarissa lämpötila pysyy suunnilleen pyydetyssä 16 asteessa. 20.-27.11. välisenä aikana pumpun sähkökulutus oli 43,3 Kwh. Ulkolämpötila tuolla viikolla oli nollan molemmin puolin.
 

Hnu

Jäsen
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Hei!

Pumppu on toiminut varsin hyvin, kunnes viime viikolla huomasin, että ulkoyksikön kennon alaosa on paksussa jäässä sekä ulko- että sisäpuolelta. Jää on syntynyt aika nopeasti, koska en ole sitä aikaisemmin huomannut. En kyllä kovin usein ole pumppua tarkkaillut, koska se on toiminut moitteettomasti.

Ilmeisesti pitkään kestäneet vesisateet ja lumituiskut ovat keräneet kennon pinnalle niin paljon jäätä, että sulatustoiminto ei jaksa poistaa sitä. Myös katolta putoava lumi on jäänyt kennon takaosan ritilään kiinni.

Sulattelin jään kuumalla vedellä ja irrotin ritilän kennon takaa. Rakensin ulkoyksikölle myös katoksen, ettei katolta putoava lumi aiheuttaisi ongelmia.

Onko muilla ollut jäätymisongelmia viime viikkojen vesi-/lumisateissa? Onko jotain konsteja, joilla jäätymistä voisi ehkäistä?

Kennon sulattaminen kuumalla vedellä oli aika työlästä. Joku oli kokeillut glykolia, mutta sen ongelmana on myrkyllisyys. Entäs etanoli? Metanolipohjaisia auton pissapoika-aineita saa halvalla ja myrkkyjähän nekin ovat, mutta saahan niitä ruiskuttaa maastoon autoistakin. Onkos silikonisprayn ruiskuttamisesta kennoon jään tarttumisen estämiseksi saatu lisää kokemuksia?

t. Hanu
 
M

mikup2

Vieras
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

mitenka vaikuttaa tuo kellari ilman kosteus tuohon ulospuhallusilman lampotilaan.Kosteus ainaskin itsella kellaritiloissa on aina huomattavasti korkeampi kuin asuintiloissa.Eikös Hemmotestin tehneistä valtaosan puhallusilma olemitattu asuinhuoneissa.
 

glocker

Aktiivinen jäsen
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Älä käytä kosteudenpoistoa, mikäli kondenssiveden poistoletku sisäyksiköstä johdetaan ulkotiloihin ilman saattolämmitystä.
 

Hnu

Jäsen
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Meillä kellari ei ole erityisen kostea nyt kun se on lämmin. Kosteusprosentti jää alle 60. En ole enää pitänyt kosteudenpoistokonetta päällä enkä myöskään käyttänyt ilpin kosteudenpoistotoimintoa. Sisäyksikön kosteudenpoistoletku menee viemäriin sisällä. Kesällä sitä voisi kokeilla. En usko, että kellarin kosteus vaikuttaa puhallusilman lämpötilaan. Se kyllä vaikuttaa, että ilman lämpötiöa on vain 16 astetta.

t. Hanu
 

Hnu

Jäsen
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Jäätymisongelmaa on esiintynyt. Kolme kertaa olen joutunut sulattamaan koneen kuumalla vedellä. Viikko sitten kun tulin kolmen viikon ulkomaanmatkalta, ulkoyksikkö oli paksun jään peitossa ja täysin jumissa.

Kun pistän lämpötilapyyynnin 20 asteeseen, ulkoyksikkö ei jäädy. Tarkoituksenani on kuitenkin ollut pitää kellarissa 16 asteen lämpötilaa, mutta se ei riitä pitämään ulkoyksikköä sulana.

Taidan nyt kokeilla sitä, että pidän lämpötilapyyntönä 16 ja sitten kun jäätä on kerääntynyt jonkin verran, pistän pyynnön 20 asteeseen siksi aikaa, että jäät sulavat.

Mikä sisäyksikön puhallusteho olisi paras vaihtoehto, jotta lämpö siirtyisi sulatusvaiheessa mahdollisimman tehokkaasti ulkoykiskköä sulattamaan?
 

varajussi

Aktiivinen jäsen
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Onko siinä koneessa ajastinta. Jos laittaisi sen toimimaan vaan osan vuorokautta eli päiväaikaan kun silloin on keskimäärin lämpimämpää. COP olisi parempi näin keväällä. ILP toimisi sitten keskimäärin suuremmilla tehoilla ja jaksaisi sulatella paremmin kun se alkaa yöllä viilentynyttä kellaria lämmitellä.
 
J

Joppe112

Vieras
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Hnu sanoi:
Mikä sisäyksikön puhallusteho olisi paras vaihtoehto, jotta lämpö siirtyisi sulatusvaiheessa mahdollisimman tehokkaasti ulkoykiskköä sulattamaan?

Mitä alemmas saat manuaalisesti pakotettua sisäyksikön tuuletuksen sitä suuremman lämpötilaeron pakotat ulkoyksikön kennoon suhteessa ulkoilmaan alipaineella ja sitä nopeammin huurua tn muodostuu koska ulkokenno vetää kastepisteen alapuolelle lämpötilassa yhä varmemmin tiivistäen vesipisarat kiinteäksi.

Paras vaihtoehto olisi mielestäni max manuaalinen tuuletusvoimakkuus sisäyksikössä, joka samalla parantaa COPpia ja minimoi ne lämpötilaerot lämmönvaihtimista ilmaan molemmissa kennoissa. :cool:
 

Hnu

Jäsen
Vs: Gree KFR-32GW/NaA12:n teho

Hei!

Kyllä Gree oli hyvä hankinta kellariin. Vuoden aikana on sähköä kulunut 2500 Kwh arvioitua vähemmän, vaikka kellari on ollut lämmin koko vuoden. Ennen siellä pidettiin sähköpattereilla vain 5 asteen lämpötilaa talvella. Puilla lämmitettävä saunakin lämpiää nopeammin.

Nyt vielä tiivistin kellarin ovet ja ikkunat ja hankin 1-kerrokseen uuden Mitsubishi MSZ-GA25VA pumpun. Odotan, että säästöä saadaan huomattavasti lisää.

t. Harri
 
Back
Ylös Bottom