Homeassistant ja vesikiertoisen lattialämmityksen toimilaitteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kallek
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

kallek

Aktiivinen jäsen
Onko tullut vastaan yksinkertaista tapaa toteuttaa vesikiertoisen lattialämmityksen toimilaitteiden ohjausta homeassistantilla? Tilanne se että muutama toimilaite voisi olla hyvä laittaa, homeassistantilla ohjaus mutta mitä muuta rautaa vaatisi lämpöanturoinnin lisäksi? Youtubesta löytyi joku pätkä jossa oli joku custom ohjain/relekortti mutta en tiedä miten käytännössä toimilaitteiden ohjaus ihan valmiiden termostaattien kanssa toimii.

Itse olen jättänyt ne suosiolla pois järjestelmästä.
Ouman vetää lämpökäyrän mukaan(tunteella säädetty) ja sisämittari haistelee jos aurinko lämmittää ihan simona.
Termostaatit täysin auki, makkareissa reippaammat iv-tulot niin laskee mukavasti ne astetta alemmas kun 16° tuloilma jäähdyttää.
Tämä mahdollistaa myös alemman veden lämpötilan, ja kaikkialla mukavan lämpöiset lattiat.

Tietty jos olisi joku lasipalatsi niin pitäisi varmaan vähän suuremmat erot olla huoneiden välillä, mutta itse olen kokenut että vaikka automaatiot on kivoja, ihan kaikkeen sitä ei kannata laittaa.

Ehkä releellä voisi ohjata paikalla / poissa kytkintä.

Joskus suunnittelin, että lattialämpö kuitenkin on sen verran hidas reagoimaan, että pitäisi alueen sääennusteen ha:ssa ja sillä säätää lämmitystä esim 3 - 6 tuntia ennen. Siinä kohtaa kun aurinko paistaa jo sisään, on myöhäistä enää säädellä.

jos käytössä 24V toimilaitteet niin releboardilla onnistuu ohjaus helposti. Kun valitsee boardin jossa ESP MCU niin sen voi ohjelmoida ESPhomella ja integroituu suoraan home assistantiin ja releet saa omina sensoreina sinne.
Huonekohtaisen ohjauksen saa tehtyä esimerkiksi generic thermostat konffiksella jossa voi määritellä lämpötilasensorin ja toimilaitteen aktuaattoriksi.

Onko tullut vastaan yksinkertaista tapaa toteuttaa vesikiertoisen lattialämmityksen toimilaitteiden ohjausta homeassistantilla? Tilanne se että muutama toimilaite voisi olla hyvä laittaa, homeassistantilla ohjaus mutta mitä muuta rautaa vaatisi lämpöanturoinnin lisäksi? Youtubesta löytyi joku pätkä jossa oli joku custom ohjain/relekortti mutta en tiedä miten käytännössä toimilaitteiden ohjaus ihan valmiiden termostaattien kanssa toimii.
Jos on 230v toimilaitteet, niin tuo edellämainittu monikanavaisen Shelly voisi hyvinkin toimia. Jos haluaa vikasuojatun, niin NO-laitteet mitkä Shelly sitten laittaa kiinni.

Samalla ne Shellyt toimii tarvittaessa myös termostaattina lämpöanturin kanssa, eli periaatteessa ei tarvitse edes HA tuohon hommaan.

ESPHomella tuo tosiaan onnistuu tai miksei sopivalla Shellylläkin.

Itse laitoin ESPHomella tallin toimilaitteet kotiautomaatioon kiinni jotta saan esim. hystereesiä säädettyä normaalia korkeammaksi (lämmitysjaksot on aina vähintään tunnin) ja lämmityksen kokonaan halvimmille tunneille.

Näillä osilla esim. onnistuu:
Onko toimilaitteiden ohjaus aina on-off vai saako jotain väliasentoa? Tarkoitan siis että vähennettäisiin vaan kiertoa eikä kokonaan kiinni

Onko toimilaitteiden ohjaus aina on-off vai saako jotain väliasentoa? Tarkoitan siis että vähennettäisiin vaan kiertoa eikä kokonaan kiinni
Releillä se on on-off. Lattialämmitys paksussa laatassa niin en näe tarvetta muulle.

Jos haluaa osittaisen niin sitten pitäisi olla joku PWM-ohjaus tai vastaava.

Mulla on releet sarjassa termostaatin jälkeen ja releistä NC-puoli käytössä, eli jos tohon espiin tulee joku härö tai virrat poikki niin termostaatti määrää lämpötilan. HA:n lämpötilasäätö astettu siis vähän termostaatin pyyntöä alemmaksi. Releet monikossa siksi kun tallissa piirejä on kaksi, termostaatteja yksi.

Releillä se on on-off. Lattialämmitys paksussa laatassa niin en näe tarvetta muulle.

Jos haluaa osittaisen niin sitten pitäisi olla joku PWM-ohjaus tai vastaava.

Mulla on releet sarjassa termostaatin jälkeen ja releistä NC-puoli käytössä, eli jos tohon espiin tulee joku härö tai virrat poikki niin termostaatti määrää lämpötilan. HA:n lämpötilasäätö astettu siis vähän termostaatin pyyntöä alemmaksi. Releet monikossa siksi kun tallissa piirejä on kaksi, termostaatteja yksi.
Miten mahtaa valmiit termostaatit ohjata, onko jollain tietoa. Ohuemmassa lattiassa voisi joku väliasentokin toimia

Eikös perinteisen toimilaitteen toimintaperiaate nyt ole sellainen ettei sitä kannata tai pysty ohjaamaan kuin on/off tyyppisesti?
Toimilaitteet yleensä tukee kai PWM:ää, mutta se venttiili mitä se ohjaa on lautasventiili mikä aika huonosti toimii tuollaiseen osittaiseen sulkuun.

Mutta siis on/off tyyppiä nuo kodeissa käytettävät termostaatit käytännössä aina on.

Toimilaitteet yleensä tukee kai PWM:ää, mutta se venttiili mitä se ohjaa on lautasventiili mikä aika huonosti toimii tuollaiseen osittaiseen sulkuun.
Meinasin, että yleensähän toimilaitteessa on yksinkertaisesti vastus sisällä mitä sähkövirta lämmittää ja tämä taas lämmittää toimilaitteen sisällä olevaa materiaalia mikä reagoi lämpöön ja saa toimilaitteen liikkumaan hitaasti n. 4 - 6 minuutin aikana.

Takaisin
Ylös Bottom