HomeAssistant - miten alkuun?

timbba

Vakionaama
Meillä kun on muutto vaiheessa ja meneillään.. tuli ainakin tarve ajastimelle ulkokäyttöön ja mietin josko sitä sitten ostaisi sellaisen smart-tyylisen. Siitä se ajatus sitten lähti..

Tuumasin josko uuteen asuntoon valjastaisi Raspberry Pi:n HomeAssistant käyttöön. Huomasin kyllä yleisen ketjun HomeAssistantista, mutta en halunnu sitä spammata ja täyttää vain minun tarpeeni kyselyillä. En ole koskaan HomeAssistanttiin koskenu, joten saattaa olla että kysymyksiä tullee lisää jossain vaiheessa.

Robotti-imurina, jota joskus sanoin että meillehä ei semmost tuu :p, toimii Xiaomin joku perusvempain ja katselin, että ilmeisesti senki saisi HomeAssistanttiin. Midean Ilmalämpöpumppujakin on kaksi, Xtreme 12 ja Mission 9. Ilmeisesti Xtremessä on vakiona Wifi ja Missionissa on optiona, jos oikein ymmärsin.. en ole viel tutustunut laitoksiin, mutta ilmeisesti nämäkin saa HomeAssistanttiin kuha vaa Wifit on. Saa nähä mitä kaikkee muuta sitä keksii viel...

Mutta siis, siitä mistä tää ajatus lähti niin osaako joku suositella mikä olisi hyvä ulkokäyttöön sopiva älypistoke? Tätä olen ite tuumannu:

Meneekö metsään, ku jostain luin että vältä Tuya-compatible härpäkkeitä :D

timbba

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
Joo on kokemusta kun VILP on sellainen ja kyllä suosittelen välttämään - ei ole millään muotoa paras tee-se-itse hommiin. Shellyt on tehty käyttäjn näkökulmasta huomattavasti paremmin.

No Shellyt menis askastelun puolelle ja tarvis viel sähkömiehenkin.
Löytyyköhä käyttäjän näkökulmasta muita vaihtoehtoja kuin Shelly? Plug-and-play tyyppisesti siis, jos noi Tuyat ei oo hyvä vaihtoehto..

-Teme-

Vakionaama
Tuya zigbee on OK, mutta Tuya wifi on no no kun vaatii kiinapilven toimiakseen.
Shellyissä on hyötynä että niissä on lokaali API että vaikka pilvipalvelu menisi valmistajan toimesta maksulliseksi tai kieltävät pilvi APIn käytön 3.osapuolen toimesta laitteet toimii. Tuo 3.osapuolen käytön kieltäminen on ollut valitettava trendi viimeaikana. Harrastajat kun ovat rakentaneet rajapintoja joista saa enemmän tietoa ulos kuin valmistaja haluaa antaa tai heidän omat työkalut toteuttaa.
Itsellä ”muutama” (n.120kpl) Shellyn laitetta käytössä ja ihan tyytyväinen niihin.

Viimeksi muokattu:

Luukku

Vakionaama
Meneekö metsään, ku jostain luin että vältä Tuya-compatible härpäkkeitä :D
Mulla toiminut uima-altaan pumpun ja lämminvesivaraajan ohjauksessa moitteetta HA:ssa. Kauimmainen Nedis on ulkona 20m päässä wifi-boxista ja pysyy verkossa vaikka wifi-boxi on sisällä talon yläkerrassa toisessa päässä taloa.

Sukke

Aktiivinen jäsen
Tuya wifi-kamppeita en uskalla suositella. Joitakin sisä- ja ulkopistorasioita sekä rgb-lamppuja on käytössä. Suurin heikkous on huono wifi-yhteys ja toisena lokaalin yhteyden heikko tuki. Laitteet saa kyllä toimimaan lokaalisti, mutta vaatii aika paljon perehtyneisyyttä. Ulkovaloja ja talvella Ufoxeja on noiden pistorasioiden perässä.

Toisaalta ulkovalojen tai kausivalojen ohjaukseen voisi pilvipohjaista ratkaisua käyttääkin, harvemmin yhteyksien kanssa on ongelmia. Talotekniikan kanssa harkitsisin tarkasti.

Luukku

Vakionaama
En ole koskaan HomeAssistanttiin koskenu, joten saattaa olla että kysymyksiä tullee lisää jossain vaiheessa.
Ihan varmasti tulee, itse koin, että aloitus oli todella vaikeaa. Ohjeita sai penkoa netistä sieltä sun täältä. Vaikeutena koin ohjeiden ns. "ammattimaisuuden" (nörttikieli) eli rautalankaohjeita ei ole näin maallikolle.
Nyt sujuu käyttö jo paremmin.
Robotti-imurina, jota joskus sanoin että meillehä ei semmost tuu :p, toimii Xiaomin joku perusvempain ja katselin, että ilmeisesti senki saisi HomeAssistanttiin.
Meilläkin kaksi imuria, mutta en ole keksinyt vielä miksi ne tuohon Home Assistanttiin laittaisin?

hemaris

Aktiivinen jäsen
No Shellyt menis askastelun puolelle ja tarvis viel sähkömiehenkin.
Löytyyköhä käyttäjän näkökulmasta muita vaihtoehtoja kuin Shelly? Plug-and-play tyyppisesti siis, jos noi Tuyat ei oo hyvä vaihtoehto..
sopiiko shellyn plugit (pistorasiamalli)? noita ei ole tarkoitettu ulkokäyttöön mutta voisivat toimia suojaisessa paikassa.

jussi

Vakionaama
Ihan varmasti tulee, itse koin, että aloitus oli todella vaikeaa. Ohjeita sai penkoa netistä sieltä sun täältä. Vaikeutena koin ohjeiden ns. "ammattimaisuuden" (nörttikieli) eli rautalankaohjeita ei ole näin maallikolle.
Lisäksi tuntuu olevan, että annetut esimerkkikoodit eivät toimi sellaisenaan muuttamatta. Saa jahdata useamman mallin ja etsiä niistä eroja, sit yritys ja erehdys mallilla omat toimimaan.

-Teme-

Vakionaama
Ohjeet kannattaa aina sortata ja valita vain uusimmat. ”Kehittäessä” siirtävät toiminnallisuuksia yamlista UI käyttöön ja sen saman asian tehtäväksi 2542738 hiiren klikkauksen taakse, jolloin samalla poistavat tuon vanhan toimivan yaml tavan tehdä asioita.

Harrastelija

Vakionaama
En tiedä voiko tuohon Shellynkään APIn toimivuuteen jatkossa luottaa.
Jos toteavat että pitää saada enemmän rahaa omasta pilvestä niin ei se ole kuin yksi softapäivitys ja nykyiset APIt katoaa.
Toki jos tuon tietää etukäteen niin ehkä sen päivityksen voi välttää.

jussi

Vakionaama
Siitä olen tykänny jo nyt tällä harjottelulla, että HA ei tartte pilvipalvelua mihinkään. Mulla on pannuhuoneen valvontaläppäri aina päällä, niin saan siihen remote yhteyden vaikka mökiltä ja katottua tilanteen HA:ssa.

Luukku

Vakionaama
Siitä olen tykänny jo nyt tällä harjottelulla, että HA ei tartte pilvipalvelua mihinkään. Mulla on pannuhuoneen valvontaläppäri aina päällä, niin saan siihen remote yhteyden vaikka mökiltä ja katottua tilanteen HA:ssa.
Mä yritin kans katsoa etäyhteydellä ihan koemielessä kotona niin etäyhteysohjelma alkoi väittämään, että käytän ohjelmaa yrityskäyttöön ja olis pitänyt ostaa lisenssi. Aikaisemmin olen päässyt koneisiin kiinni sillä. En ole paremmin sitten tutkinut, että johtuuko se HA:sta vai jostain muusta. Mitään yritystoimintaa ei ole ja kotikäyttöön tuon pitäisis olla ilmainen.
Nimenomaan alkoi herjaamaan, kun olin ottamassa yhteyttä koneeseen johon HA on asennettu.

timbba

Vakionaama
Mulla toiminut uima-altaan pumpun ja lämminvesivaraajan ohjauksessa moitteetta HA:ssa. Kauimmainen Nedis on ulkona 20m päässä wifi-boxista ja pysyy verkossa vaikka wifi-boxi on sisällä talon yläkerrassa toisessa päässä taloa.
No tän nojalla uskalsin sitten ostaa tuon Nediksen lopulta, vaikkei mikään optimi-ratkaisu olisikaa.

sopiiko shellyn plugit (pistorasiamalli)? noita ei ole tarkoitettu ulkokäyttöön mutta voisivat toimia suojaisessa paikassa.
Olisi kai tuoki ollu ratkaisu, mut paikkaan saattaa sadepisarat päästä, niin en ehkä uskaltanu sit mennä IP-luokituksia vastaan.

Kiitokset vastauksista älypistokkeeseen liittyen... jatkan tähän sitten joskus stooria jos ja kun kysyttävää HomeAssistentista tulee.

jussi

Vakionaama
Mä yritin kans katsoa etäyhteydellä ihan koemielessä kotona niin etäyhteysohjelma alkoi väittämään, että käytän ohjelmaa yrityskäyttöön ja olis pitänyt ostaa lisenssi. Aikaisemmin olen päässyt koneisiin kiinni sillä. En ole paremmin sitten tutkinut, että johtuuko se HA:sta vai jostain muusta. Mitään yritystoimintaa ei ole ja kotikäyttöön tuon pitäisis olla ilmainen.
Nimenomaan alkoi herjaamaan, kun olin ottamassa yhteyttä koneeseen johon HA on asennettu.
Ton takia heivasin Teamwieverin mäkeen, kun jatkuvaksi meni tappelu. Olis jokaiseen yhteyteen pitäny erikseen anoa käyttölupa. Nyt käytän Googlen remote desktoppia.

exrx

Jäsen
Helpoin tapa päästä HA:n kanssa alkuun on varmaankin käyttää valmista Raspberry Pi:lle tehtyä Home Assistant Operating System -distroa: Raspberry Pi

Mitä WIFI-ohjattaviin pistorasioihin tulee, niin ilman kinkkipilveä toimivia ei taida olla muita kuin Shellyn pistorasiat ja jos harrastuneisuutta riittää, joitakin TP Linkin pistorasioita voi ohjata ilman pilveä.

Ilmalämpöpumppuja (ja tietysti muitakin IR-kaukosäädintä käyttäviä vehkeitä) voi ohjata myös ilman ILP:n wifi-palikkaa käyttämällä IR-lähettimiä. Itsellä on muutama Broadlink RM4C Mini -lähetin, joilla ohjaan ILP:jä. Nuo eivät maksa Aliexpressissä kuin muutaman euron ja Home Assistantissa on tuki näille. Käytännössä ILP:ä ohjataan siis HA:n kautta joka pistää käskyt noille IR-lähettimille.

Itse olen pyrkinyt rakentamaan koko kotiautomaatiosysteemin pilviriippumattomaksi, joten sensorit ovat Zigbee-sensoreita joiden daatta saadaan Home Assistantille Conbee II -tikkua käyttäen, releet ovat Shellyjä lokaaliohjauksella ja pistorasiat Shellyjä ja TP Linkkejä, jotka on konffattu lokaalisti toimivaksi sekä Zigbee-ohjattavia. Systeemin rakentaminen on kyllä vaatinut aika lailla harrastuneisuutta, koska kuten itsekin toteat, dokumentaatio on mitä on.

exrx

Jäsen
Tuya zigbee on OK, mutta Tuya wifi on no no kun vaatii kiinapilven toimiakseen.
Shellyissä on hyötynä että niissä on lokaali API että vaikka pilvipalvelu menisi valmistajan toimesta maksulliseksi tai kieltävät pilvi APIn käytön 3.osapuolen toimesta laitteet toimii. Tuo 3.osapuolen käytön kieltäminen on ollut valitettava trendi viimeaikana. Harrastajat kun ovat rakentaneet rajapintoja joista saa enemmän tietoa ulos kuin valmistaja haluaa antaa tai heidän omat työkalut toteuttaa.
Itsellä ”muutama” (n.120kpl) Shellyn laitetta käytössä ja ihan tyytyväinen niihin.

Mielenkiinnosta: Mitä nuo 120 Shellyä tekevät? Itsellä kun on vain yksi Shellyn pistorasia ja kaksi relettä (toinen lämminvesikierron ja toinen lämmityskierron kiertovesipumpun ohjaukseen).

Ville-Veikko

Aktiivinen jäsen
Mitä WIFI-ohjattaviin pistorasioihin tulee, niin ilman kinkkipilveä toimivia ei taida olla muita kuin Shellyn pistorasiat ja jos harrastuneisuutta riittää, joitakin TP Linkin pistorasioita voi ohjata ilman pilveä.
Wiz -pistorasioita saa ohjattua myös ilman pilveä sen jälkeen kun ne on liitetty lähiverkkoon. Liittämiseen tarvitsee kännykkäapin, mutta konfaamisen jälkeen se app joutaa delata, sillä HA:ssa on Wiz -integraatio valmiina ja Ha tunnistaa laitteen samantien kun ne ilmestyy verkkoon. Noita on esim. Prismoissa myynnissä. Mulla on noita pari kappaletta, Ihan päteviltä vaikuttavat.

exrx

Jäsen
Wiz -pistorasioita saa ohjattua myös ilman pilveä sen jälkeen kun ne on liitetty lähiverkkoon. Liittämiseen tarvitsee kännykkäapin, mutta konfaamisen jälkeen se app joutaa delata, sillä HA:ssa on Wiz -integraatio valmiina ja Ha tunnistaa laitteen samantien kun ne ilmestyy verkkoon. Noita on esim. Prismoissa myynnissä. Mulla on noita pari kappaletta, Ihan päteviltä vaikuttavat.

Joo, sama homma noiden TP Linkin pistorasioiden kanssa, mutta halusin tehdä käyttöönoton ilman kinkkiapsia niin piti kikkailla. Tähän löytyi joku python-koodi, jolla onnistui KP115- ja HS110-pistorasioiden konffaus ilman valmistajan sovellusta. Näitä ei enää varmaan saakaan mistään. Mutta jos nyt tarvitsisin etäohjattavaa pistorasiaa, niin ostaisin lisää Shellyjä. Lisäksi sulkisin palomuurista niiltä pääsyn nettiin, niin ei pääse valmistaja myöhemmin sulkemaan rajapintoja softapäivityksillä :D

exrx

Jäsen
Ton takia heivasin Teamwieverin mäkeen, kun jatkuvaksi meni tappelu. Olis jokaiseen yhteyteen pitäny erikseen anoa käyttölupa. Nyt käytän Googlen remote desktoppia.

Itse olen ratkaissut Home Assistantin etäkäytön seuraavasti:

- Raspberry Pi:lle DynDNS-client ja PiVPN:llä asennettu Wireguard VPN -serveri
- Raspberry Pi:ssä myös PiHole DNS-palvelin
- Puhelimessa Wireguard client, jolla yhteys kotona olevaan Raspberry Pi:hin
- Home Assistant toimii. Bonuksena se, että PiHole blokkaa mainokset kaikilta nettisivuilta missä puhelimella vierailee.

Ville-Veikko

Aktiivinen jäsen
Tailscale on ollut myös toimiva konsti etäkäyttöön. Sen saa pluginina Home Assitantiin ja "exit node" -toiminnolla pääsee käsiksi lähiverkon muihinkin laitteisiin. Home Assitantin kännykkäappi toimii myös kotiverkon ulkopuolelta kunhan käynnistää Tailscalen VPN linjan puhelimesta.

exrx

Jäsen
Tailscale on ollut myös toimiva konsti etäkäyttöön. Sen saa pluginina Home Assitantiin ja "exit node" -toiminnolla pääsee käsiksi lähiverkon muihinkin laitteisiin. Home Assitantin kännykkäappi toimii myös kotiverkon ulkopuolelta kunhan käynnistää Tailscalen VPN linjan puhelimesta.

Tämä olikin uusi tuttavuus. Vaikuttaa todella yksinkertaiselta verrattuna omaan ratkaisuuni. Tein tuon oman, enemmän säätämistä vaativan ratkaisuni siksi, että halusin tämänkin systeemin olevan riippumaton pilvestä tai kriittisten osien kannalta ulkopuolisista palveluista. Totta kai dynaaaminen DNS-palvelu on ulkopuolelta, mutta se on kahdennettu: dy.fi ja changeip.com :D

jussipa

Aktiivinen jäsen
Onko Nediksen wifi-pistorasialle tullut HA-tuki? En minä ainakaan vuosi sitten löytänyt tukea sille. Sen jälkeen en ole yrittänytkään.

exrx

Jäsen
Miks noita "kinkkipilviä" niin pelätään? Melkein kaikki laitteet sieltä tulee.
Laitteet kyllä, mutta ainakaan minä en halua antaa valmistajalle pääsyä omaan kotiautomaatiooni. Tämän vuoksi en käytä mitään valmistajien pilvipalveluita vaan kaikki toimii lokaalisti. Palomuurista on vielä estetty, että laitteet eivät pysty kommunikoimaan ulos kotiverkosta.

Minusta esimerkiksi se, että aurinkopaneeli-invertterit yhdistetään kyselemättä valmistajan pilveen on todella riskaabelia; jokin aika sitten täällä oli juttua, kuinka joku oli saanut invertterin asentajatunnukset ja tunnuksilla oli näkynyt tuhansien muidenkin ihmisten invertterit, joita olisi voinut säätää. Lisäksi jokainen pilveen yhteydessä oleva laite on mahdollinen DDOS-alusta ja kun muistetaan, että Kiinan lainsäädännön mukaan kaikkien Kiinan kansalaisten ja kiinalaisten yritysten on tuettava Kiinan kansallisia etuja (jotka siis Kiinan kommunistihallinto määrittää), ovat riskit todella suuret. Tämä on koko länsimaailman kannalta merkittävä asia ja ihmettelen, miksei siihen ole kiinnitetty juurikaan huomiota.

Sukke

Aktiivinen jäsen
Onko Nediksen wifi-pistorasialle tullut HA-tuki? En minä ainakaan vuosi sitten löytänyt tukea sille. Sen jälkeen en ole yrittänytkään.

Eikös nuo ole Tuya-yhteensopivia laitteita? Tai ainakin Motonetin Nedikset (sisä- ja ulkopistorasiat ja wifi-lamput) menee Tuyana.

jussipa

Aktiivinen jäsen
Joo on tuya yhteensopiva mutta melko värikkäämistä että saa HA:piiriin. Aika monivaiheinen prosessi. Itse laitoin nediksen lopulta HACSista löytyvän Local Tuya pluginin alle jolloin ei tarvitse pilveä ollenkaan. Sekään ei mikään pnp toiminto ole

Laitteet kyllä, mutta ainakaan minä en halua antaa valmistajalle pääsyä omaan kotiautomaatiooni. Tämän vuoksi en käytä mitään valmistajien pilvipalveluita vaan kaikki toimii lokaalisti. Palomuurista on vielä estetty, että laitteet eivät pysty kommunikoimaan ulos kotiverkosta.

Minusta esimerkiksi se, että aurinkopaneeli-invertterit yhdistetään kyselemättä valmistajan pilveen on todella riskaabelia; jokin aika sitten täällä oli juttua, kuinka joku oli saanut invertterin asentajatunnukset ja tunnuksilla oli näkynyt tuhansien muidenkin ihmisten invertterit, joita olisi voinut säätää. Lisäksi jokainen pilveen yhteydessä oleva laite on mahdollinen DDOS-alusta ja kun muistetaan, että Kiinan lainsäädännön mukaan kaikkien Kiinan kansalaisten ja kiinalaisten yritysten on tuettava Kiinan kansallisia etuja (jotka siis Kiinan kommunistihallinto määrittää), ovat riskit todella suuret. Tämä on koko länsimaailman kannalta merkittävä asia ja ihmettelen, miksei siihen ole kiinnitetty juurikaan huomiota.
Juuri näin, myös täällä kaikki pistorasiat ja releet on joko Zigbee tai Z-wave vehkeitä, yksikään kiinakilke (roborockia lukuunottamatta) ei pääse huhuilemaan ulkomaailmaan.
Foliohattuilua vai ei, se on jokaisen itsensä päätettävissä, mutta kannattaa kuitenkin pitää asia mielessä

timbba

Vakionaama
Joo on tuya yhteensopiva mutta melko värikkäämistä että saa HA:piiriin. Aika monivaiheinen prosessi. Itse laitoin nediksen lopulta HACSista löytyvän Local Tuya pluginin alle jolloin ei tarvitse pilveä ollenkaan. Sekään ei mikään pnp toiminto ole

Tällee ajattelin sen myös jossain vaiheessa laittaa, ku ny ensin saadaan muutto loppuun ja asiat sekä tavarat paikoilleen. Pitääks muuten jos LocalTuyaa käyttää, niin ensin poistaa paritus ja laite tosta mobiiliappiksesta? Ja mobiiliappis ei enää ilmeisesti sit toimi ollenkaan?

Ku viritin laitteen paikoilleen, niin tuli huomattua ettei nää vermeet ny mitää kovin Smartteja oo (vaikka kuinka mainostetaanki). Esim. ajastukset ei toimi kuin nettiyhteydellä. Ihmetellä vaa voi ettei noita vois tunkea laitteen omaan muistiin. Ilman nettiä siis laite on täysin käyttökelvoton :D

Sukke

Aktiivinen jäsen
Pitääks muuten jos LocalTuyaa käyttää, niin ensin poistaa paritus ja laite tosta mobiiliappiksesta? Ja mobiiliappis ei enää ilmeisesti sit toimi ollenkaan?

Ensin paritus, mutta ei sen jälkeen tarvitse mitään poistaa. Mobiilisovellus toimii hyvin rinnalla.

Joitain kausivaloja taisin jättää viime talvena Tuyan ohjattavaksi. Ei siinä häiritsevästi ole ongelmia ollut.

Luukku

Vakionaama
Ensin paritus, mutta ei sen jälkeen tarvitse mitään poistaa. Mobiilisovellus toimii hyvin rinnalla.

Joitain kausivaloja taisin jättää viime talvena Tuyan ohjattavaksi. Ei siinä häiritsevästi ole ongelmia ollut.
Tuyat mullakin pysyy parhaiten HA:ssa.

jussipa

Aktiivinen jäsen
Tällee ajattelin sen myös jossain vaiheessa laittaa, ku ny ensin saadaan muutto loppuun ja asiat sekä tavarat paikoilleen. Pitääks muuten jos LocalTuyaa käyttää, niin ensin poistaa paritus ja laite tosta mobiiliappiksesta? Ja mobiiliappis ei enää ilmeisesti sit toimi ollenkaan?

Ku viritin laitteen paikoilleen, niin tuli huomattua ettei nää vermeet ny mitää kovin Smartteja oo (vaikka kuinka mainostetaanki). Esim. ajastukset ei toimi kuin nettiyhteydellä. Ihmetellä vaa voi ettei noita vois tunkea laitteen omaan muistiin. Ilman nettiä siis laite on täysin käyttökelvoton :D
Toimii edelleen myös pilven kautta. Itse estin kuitenkin liikenteen kokonaan ulos reitittimeltä.

kotte

Hyperaktiivi
Local tuya:n käyttö sitten on eräänlaista hakkerointia, joskus toimii, joskus ei, riippuen siitä, millä tavoin ovat päivttäneet (Kiinassa?) softiaan ja palvelujaan. Voi tänään toimia ihan hyvin vanhassa laitteessa, mutta kun ostat jostakin uuden vehkeen, sitä ei ehkä päivitettyjen mikropiirien kanssa saa toimimaan millään ilveellä. Toki HA:n saanee toimiaan luotettavammin käyttäen Tuyan itse julkaisemaa HA-toteutusta, jolla yhteys on järjestetty Kiinan tms. pilven kautta. Nediksen vehkeitä ei taida kannattaa edes yrittää käyttää muuta kuin Android- ja vastaavien appien kautta alustamalla värkki ensin käyttämään Tuyan paveluja Nediksen omien sijaan?

Niin kauan, kun Shellyt toimivat lokaalisti niin hyvin kuin ovat tähän asti toimineet, en edes harkitse mihinkään muuhun laiteperheeseen perustuvia uusia ratkaisuja. Itsellä on näistä tuotantokäytössä jäähdytyskäyttöön tarkoitetun puhallinkonvektorin automatiikan toteutus ja ohjaus Danfossin Ally-patteriventtiilin lämpötila-anturin perusteella (tuettuna jälkimmäisen pilvipalvelulla, joka samalla ohjaa radiaattorin lämmitystä vakioratkaisuna ja vaihtaa automaattisesti jäähdytyksen ja lämmityksen välillä ulkolämpötilamittauksen perusteella) sekä itse rakennetun maa-ilmalämpöpumpun ohjaus pistorasiakytkimellä ON/OFF yhteisohjauksessa parin samaan tilaan osin vaikuttavan radiaattoriventtiilin kanssa (näissä nopea ON/OFF-ohjaus lämpöpumppuohjauksen kanssa yhteisen sisäanturin ja hintaprioriteetin perusteella vaihtoehtona (pörssihinnoitellun) sähkön ja kuukausittain vaihtuvan kaukolämmön muuttuvat kustannukset.

Back
Ylös Bottom