Huonekohtaisten termostaattien ja toimilaitteen asennus Nilan EC9

pelinn

Jäsen
Hei,
Olemme asuneet nyt noin 5 vuotta 100m2 paritalon puolikkaassa. Lämmitys ja ilmanvaihtojärjestelmänä on Nilan EC9. Laite on toiminut asianmukaisesti ja sähkönkulutus on ollut kohtuullista. Rakennusvaiheessa lattialämmitykseen ei ole asennettu minkäänlaista huonekohtaista säätöä. Toki jotain säätöä pystyy tekemään rajoittamalla tai lisäämällä huoneen lattialämmityksen piirin virtausta, mutta olen alkanut pohtimaan vähän toimivamman järjestelmän asennusta. Esim. nyt jos haluaa kylpyhuoneen lattian vähän lämpimämmäksi, niin muutkin huoneet lämpiävät ja varsinkin makuuhuone helposti vähän liiankin kanssa.

Kannattaisiko säätöjärjestelmän asennus myös sähkönkulutuksen näkökulmasta. Nythän tiloja helposti myös ylilämmittää.

Onko käsitystä millainen kustannut tuosta syntyisi? Ajattelin, että kylppäriin ei tarvitsisi omaa termostaattia, vaan sen lämpötilan voisi säätää kiertoveden lämpötilan avulla. Muihin tiloihin voisi sitten laittaa huonekohtaisen termostaatin, jolloin olisi helpompi pitää esim. makuuhuoneen lämpötila sopivana/alhaisempana. Asunnossa on kylpyhuoneen listäksi 3 mh ja olohuone/keittiötila. Lattialämmityksen piirejä on 7.

Viimeksi muokattu:

grendy

Vakionaama
On kyllä outoa jos ei ole yhtä ainutta termostaattia asennettu. Jos on mahdollista rakennuttajaan olla vielä yhteydessä niin reklamoisin asiasta. On aivan perusjuttu kuitenkin talossa.

Eli kyllä, voisi olla ihan paikallaan ne termarit pistää... Lattialämmitys on kyllä omasta kokemuksesta aika kökkö termostaattien kanssa kun se reagoi niin hitaasti kaikkiin lämpötilamuutoksiin, mutta koska parempaakaan ratkaisua ei tietääkseni oo olemassa, niin sillä kannattaa mennä anyway.

pelinn

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
En tuohon oikein osannut kiinnittää aluksi huomiota. Edellisessä talossa oli sähköllä lämmitykset. Poika osti vuosi sitten vähän vastaavan paritalon puoliskon ja heillä on nuo huonekohtaiset termostaatit. Ei ainakaan ole huonompi ratkaisu. En tosiaan tiedä miksi ei ole laitettu noita. Sinänsä pärjää näinkin ja olen saanut säädettyä kohtuullisesti homman, mutta välillä mietin, että voisi olla myös energian säästönkin kannalta ihan ok ratkaisu laittaa huonekohtainen säätö.

grendy

Vakionaama
En tuohon oikein osannut kiinnittää aluksi huomiota. Edellisessä talossa oli sähköllä lämmitykset. Poika osti vuosi sitten vähän vastaavan paritalon puoliskon ja heillä on nuo huonekohtaiset termostaatit. Ei ainakaan ole huonompi ratkaisu. En tosiaan tiedä miksi ei ole laitettu noita. Sinänsä pärjää näinkin ja olen saanut säädettyä kohtuullisesti homman, mutta välillä mietin, että voisi olla myös energian säästönkin kannalta ihan ok ratkaisu laittaa huonekohtainen säätö.
Tosta energiansäästöstä en osaa kyllä sanoa, mutta asumismukavuutta tietysti voi säätää helpommin. Kuitenkin jos koko kämpässä vaikka pyörii +28C vesi 24/7 niin kuorma on tasainen, mutta jos välillä osa piireistä mennee kiinni -> jäähtyy -> piiri aukeaa -> kylmää vettä pääsee sekoittumaan lämpimään verkostoon -> tehontarve kasvaa jnejne niin varmasti enemmän ainakin piikkejä tulee. Mutta kyllähän se sitten tietysti vähemmän vie energiaa säilyttää pienemmässä vesimäärässä se haluttu lämpötila. Vähän niin ja näin, itse oon todennut VILPillä ainakin että parempi pitää vapaakierto kaikkialla vaikka termarit onkin, paitsi sitten esim makuuhuoneessa, missä termari on koko ajan kiinni kuumuuden takia.

Back
Ylös Bottom