Ilmalämpöpumppu pieneen autotalliin (30m2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Antti_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
A

Antti_

Vieras
Aiheesta löytyi jo muutama topikki mutta aivan omaa tilannetta vastaavaa en löytänyt.

Eli pitäisi saada lämpöä erilliseen autotalliin jonka koko 30m2, huonekorkeus 2,6m. Eristettä seinissä 150mm ja kattoon tulee 150mm plus 150-250mm ruiskuvillaa. Tila on pieni joten tuskin hyvin isoa lämpöpumppua kannattaa laittaa? Olin jo ostamassa ultimaten pumppua, mutta kerkesin onneksi löytää tältä foorumilta kokemuksia tuosta 10 inverter mallista, joten se jääköön kauppaan. Tekeekö tuolla Ultimate Pro Plus Basic 13 FP mallilla mitään? Vai onko siinä samat viat kuin kymppi inverterissä?

Kannattaakö tällaiseen tilaan laittaa on/off pumppu vai inverter? Osaisiko kukaan suositella mitään varmatoimista/edullista mallia? Mitään hienouksia en kaipaa.

Vs: Ilmalämpöpumppu pieneen autotalliin (30m2)

Jos 10 asteen ylläpitoa tarvit niin tuo 13 basic FP toimii ainakin itsellä hyvin. Coppi ihan eriluokkaa kuin vanhassa pro 10:ssä ;)

Jos korkeampaa lämpötilaa niin invertteri varmaan kannattaa.

Mielestäni tuo on sopivan tehokas, ylläpidolla pysyy hyvin lämpötila 10 tuntumassa ja harvoin tarvii edes käydä. Sitten kun talliin menee harrastamaan, niin nousee lämpö nopeasti tarvittaessa.

Tila on niin pieni jotta vaikka olisi pieni invertteri pumppu kävisi sekin katkokäynnillä. Jos vaan on tiivis paketti.

Jos hinta ei ole este niin savenmaa tarjoaa halpaa chunnukkaa.
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=ilm399

Ja invertterimallin hinta on tullu aika lupaavasti kans alaspäin. Tää vois olla aika jees!
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=ilm569

Autotalli on kyllä sellanen paikka ainakin itsellä jotta ei kannata mitään muutamaa satasta kalliimpaa pumppua investoida. Pölyä... pas***... pakokaasua... liima ja maali höyryjä... ja ym. kun ilmassa on niin eipä siihen viitti rahojaan tuhlata.

Vaihtoehtojahan löytyy ja kaikki on varmaan ihan toimivia tapauksia.

Saakos invertteristä mitään etua tällaisessa kohteessa? Parempaa COPia/energian säästöä/parempaa toimivuutta? Ei tuo 100e olisi paha lisäinvestointi invertteriin jos siitä vain on jotain hyötyä. Nuo Chunlanit kyllä vähän kiinnostaisi, en niistä juuri pahaa sanottavaa löytänyt.

Kylmälehdon testien mukaan "Chunhukan" inventterissä selkeästi parempi COP vs. Chunlan on/off. Minuakin kiinnostaisi toi Inventteri malli, olisi hauska kuulla käyttökokemuksia ko. pumpuista.

On/off vehje on ainakin toimiva laite. Invertteristä niinkään tiedä. Kai se toimii jos niitä kaupataan ;D

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5751.0

Lainaan aihetta,

minulla neliöitä on tallissa 34 ja olen olen kahden vaiheilla ilpin hankinnan kanssa. Satsatako 1500€ Mitsun GE25 malliin asennettuna jolloin saisi toimivan systeemin ylläpitolämpöineen vai ostaa Chunlan on/off tai inverter malli ja asennella itse minkä pystyy jolloin investointi olisi ehkä 700€.

Kumpaa suosittelette?

Mikäli päädyn Chunlaniin niin kannattaako ottaa on/off vai inverter?

MikkoB sanoi:
Lainaan aihetta,

minulla neliöitä on tallissa 34 ja olen olen kahden vaiheilla ilpin hankinnan kanssa. Satsatako 1500€ Mitsun GE25 malliin asennettuna jolloin saisi toimivan systeemin ylläpitolämpöineen vai ostaa Chunlan on/off tai inverter malli ja asennella itse minkä pystyy jolloin investointi olisi ehkä 700€.

Kumpaa suosittelette?

Mikäli päädyn Chunlaniin niin kannattaako ottaa on/off vai inverter?

Chunnukan invertterin testaajia ei ole hirveemmin ollut. Mutta on se joittenkin mielestä täällä ollut ainakin energiatehokkaampi kuin on/off vehje. Laittakaa inverter vehkeet ja kertokaa kuin pelaa!

Itse olen koettanut laskeskellut tuota eri hintaisten ILP:en kannattavuuksia uuden 2 kahden autotalliin lämmityksessä (Talli 45m2/126m3, varastoineen 64m2).

Lähtö oletukset:
ILP nro 1: 700€ asennettuna, vuosi-cop 2
ILP nro 2: 1500€ asennettuna, vuosi-cop 2,3
Sähkönhinta: +2%:a vuodessa.
Vuoden keskilämpötila: +5c
Haluttu sisälämpötila: n.+10c
Laskennallinen lämpöenergian tarve vuodessa: 4789kWh (laskettu VTT-juniorilla).

Noin 10 vuoden käytön jälkeen hankintahinnaltaan kalliimpi on saavuttanut edullisemman kokonaiskustannuksissa. Jos kumpikin niin pitkään toimii.

Eli itse olen tullut siihen tulokseen, että halvinta mahdollista toimivaksi todettua ylläpitopumppua kehiin....

Sanokaas nyt joku omakohtaisia kokemuksia tuosta chunlanin inverteristä. Sellainen kiinnostaisi ja varmaan tuleekin kunhan saan sähköt talliin.

Ja onko tuo eristys riittävä. 150mm seinissä villaa, katossa sama jonka päälle n.200mm ekovillaa. Eristetyt ovet ja lämpölasi-ikkunat.

Omaan talliin(lämmin ala noin 50 m2) laitoin chunlanin on/offin. Mahdollisimman halpa piti saada kun kulutus ja sitä kautta "säästöpotentiaali" hyvin pieni. Edellisen talven kulutus oli patterilla 2000-3000 KWh 5 asteen sisälämpötilalla. Nyt lämpötila vähän reilussa kympissä ja on tässä vajaan kolmen viikon aikana vienyt reilu 100kWh.

Antti_ sanoi:
Sanokaas nyt joku omakohtaisia kokemuksia tuosta chunlanin inverteristä. Sellainen kiinnostaisi ja varmaan tuleekin kunhan saan sähköt talliin.

Ja onko tuo eristys riittävä. 150mm seinissä villaa, katossa sama jonka päälle n.200mm ekovillaa. Eristetyt ovet ja lämpölasi-ikkunat.

On riittävä eristys talliin jos ei pidä koko aikaa 21 astetta lämpöjä vaan ylläpitolämpöä 10-16 astetta. Itellä on vaan 100mm villa seinässä tallin puolella mutta katossa sit onkin sama eristepaksuus kuin muualla talossa.

On/off kone on ainakin hyvä vehe! Sen perusteellla melkeen voi tuota invertteriäkin suositella ;D

ollikuhta sanoi:
Omaan talliin(lämmin ala noin 50 m2) laitoin chunlanin on/offin. Mahdollisimman halpa piti saada kun kulutus ja sitä kautta "säästöpotentiaali" hyvin pieni. Edellisen talven kulutus oli patterilla 2000-3000 KWh 5 asteen sisälämpötilalla. Nyt lämpötila vähän reilussa kympissä ja on tässä vajaan kolmen viikon aikana vienyt reilu 100kWh.

Modasitko ylläpitolämmöille pumpun? Just eilen laskin vielä 2 asteella lämpöä tallissa 12->10 asteeseen kun näyttäs pelaavaan ihan ok eikä ollu menny jäähänkään.

someone sanoi:
ollikuhta sanoi:

Modasitko ylläpitolämmöille pumpun? Just eilen laskin vielä 2 asteella lämpöä tallissa 12->10 asteeseen kun näyttäs pelaavaan ihan ok eikä ollu menny jäähänkään.

Mikä on todellinen säästö, jos päivittäisessä käytössä olevaa autoa pidetään 12-10 asteessa, kun tiedetään suolasta märkä alusta kaikkine kotelorakenteineen ruostuu erittäin hyvällä hyötysuhteella?

Henrola sanoi:
Mikä on todellinen säästö, jos päivittäisessä käytössä olevaa autoa pidetään 12-10 asteessa, kun tiedetään suolasta märkä alusta kaikkine kotelorakenteineen ruostuu erittäin hyvällä hyötysuhteella?

Kuka hullu autoaan lämpimässä tallissa pitää talvella??? Tai pitää olla innokas pesemään aina alusta ennen talliin ajoa. Vaikka se suolavesi kuin kuivaisi pohjasta jatkaa se silti ruostumistaan.
Kyllä se autokatos riittää sille peltilehmällesi niinkuin minullekin!
Oma autotalli on verstaana. Eipä ole auto ollut tallissa muuten kuin hitsattavana vuosi sitten päivän kaksi.

Onhan se mukava lähteä lämpimällä ja sulalla autolla liikkeelle talvella. Eikös tuo auto ole ihan kulutustavaraa, ja se on autossa vika jos se ruostuu, niissähän on 12v ruostumattomuus takuutkin ;)

Kuka ajaa alle 12 vuotta vanhalla autolla... porvarit! ;D
Nii eihän ne 12 vuotta nuoremmat pakkasesta ees starttaa.. ymmärsin yskän jot miksi niitä tallia lämmitelläänkin...
Ei meillä tallaajilla ole vaan koskaan varaa sellaseen! Onneksi! Pitää näitä pumppuja viritellä jotta pennin sais säästymään.
Ja saahan sen meikä retro tatsunista sisätilat lämpimäksi lämmittimellä ja lohkoki lämpee. Ei oo kylymä aamullakaan.
Lämmitetty talli autolle on yks turhake vähän niinku munan keitin.

Noniin,

nyt tuli hommattua Chunlanin on/off malli. Laitan kiinni sen kunhan saan talliin sähköt ja ovet asennettua. Itsellä on eristystä seinissä 125mm ja
katossa puhallusvillaa 300mm.

Tallin takana on 8m2 varasto johon ei ole kulkua tallista enkä ajatellut laittaa sinne mitään erillistä lämmitintä. Miten hyvin lämpö menee väliseinän läpi jos laittaa pari ilmastointiaukkoa seinään? Vai pitäsikö laittaa väliovi tuohon seinään?

PS. Minä ajattelin kyllä pitää pakkasella autoa tallissa koska skottina en viitsinyt investoida 450€ lohkolämmittimeen. Tolla rahalla korjaa jo muutamat ruostevauriot.

someone sanoi:

Talli meillä on, mutta se on enneminkin "harrastetila", kuten naapuri asian kohteliain sanakääntein ilmaisi. Pirssi seisoo pihalla, pakkasilla kaapelin päässä.

Mutta munankeitintä en kyllä turhakkeeksi sanoisi! Sehän on tosi näppärä ja helppokäyttöinen kapistus. 1.413 viikkoa sitten tulin pistäneeksi piiput ja pikkusikarit piiloon. Vuoden savuttoman elämän jälkeen sain palkkioksi munankeittimen.

Taitaa olla jo pahasti off-topikkia, mutta tulipahan innostuttua, kun munankeitintä mollattiin 8)

someone sanoi:
[qModasitko ylläpitolämmöille pumpun? Just eilen laskin vielä 2 asteella lämpöä tallissa 12->10 asteeseen kun näyttäs pelaavaan ihan ok eikä ollu menny jäähänkään.

En ole modannut. Pyynti 15, mittari toisessa päässä tallia ja selvästi matalammalla, mittarikin voi näyttää pari astetta pieleen. Huonoin puoli tuossa on että tallin varastoidut oluet on nyt hieman lämpimiä nautittavaksi spontaanisti. Pitää vissiin siirtyä punkkuun...

someone sanoi:
Kuka ajaa alle 12 vuotta vanhalla autolla... porvarit! ;D
Nii eihän ne 12 vuotta nuoremmat pakkasesta ees starttaa.. ymmärsin yskän jot miksi niitä tallia lämmitelläänkin...
Ei meillä tallaajilla ole vaan koskaan varaa sellaseen! Onneksi! Pitää näitä pumppuja viritellä jotta pennin sais säästymään.
Ja saahan sen meikä retro tatsunista sisätilat lämpimäksi lämmittimellä ja lohkoki lämpee. Ei oo kylymä aamullakaan.

Ei ole tähän päivään mennessä ollut lämmintä tallia. Ottaa niin maan perusteellisesti kupoliin rapata auton romua taivas alla tai kylmässä tallissa jo näillä nollakeleillä. Köyhällä ei oo vara ajaa uusilla autoilla, puhumattakaan niiden huollattamisesta ja korjauttamisesta. Ja ennen kaikkea pitäähän sitä olla jokin nakkisuoja mihin piiloutua kotitöiltä.

Mikäpä se olisi viimeisintä huutoa ilpiksi 40 neliön autotalliin? Eristettä on seinissä 150mm ja katossa 300mm,
joten kovin suurta pumppua ei kaiketi tarvita.
+10 asteen ylläpitotoiminto saisi olla.
Ultimaten pumppua olen odotellut keväästä asti ja juuri tuli postia,
että koko firma haettu konkurssiin. Sinne jäi pumppu, mutta toivottavasti edes rahat saa joskus takaisin.

veemeli sanoi:
Ultimaten pumppua olen odotellut keväästä asti ja juuri tuli postia,
että koko firma haettu konkurssiin. Sinne jäi pumppu, mutta toivottavasti edes rahat saa joskus takaisin.

Tuonne sitten varmaan kokoonnutaan,kohtalotoverit..Joukossa on voimaa 8)

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=23130.msg295073#new

Nyt on uusi pumppu ostettu ja asennettu talliin Ultin vesäperän jälkeen.

Talli on n.40m2 yhteinäinen tila, ja seinä ja katto uretaanielementtiä. Tallissa on 2x1000W patterit, jotka olen nyt sammuttanut kokonaan.

Pumppu on Sharp AY-ZP35PR:
http://www.taloon.com/sharp-ilmalampopumput/10599/dg

Olen asettanut tuon lämmitykselle, ja vacancy tilaan +10C. Tuuletin on asennettu automaatille. Nyt kuitenkin tuuletin vaikuttaisi pyörivän koko ajan. Tuntuisi että pienempikin tuuletus riittäisi. Onko tuolle tuuletuksen päällä ololle ja voimakkuudelle jotain tehtävissä? se alhaisinkin tuuletus nopeus vaikuttaa "ylitehoiselta" tuohon talliin, ja saan sen pois päältä vain sammuttamalla koko laitteen. Eipä se tuuletus nyt paljon haittaa, mutta tuntuu turhalta.

kun pidetään noin pientä lämpöä yllä niin tuo kokoaikainen puhallus on sen puolesta aika oleellinen että lämpö olisi edes kohtuu tasainen.
eikös tuon puhalluksen voi suunnata pois sieltä missä sattuu työskentelemään?

Takaisin
Ylös Bottom