Ilmalämpöpumppua hankkimassa, onko kelpo paketti (LG ArtCool)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aripum
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
A

Aripum

Vieras
Nyt vasta viime tingassa, ennen mahdollista pumpun ostoa, aloin etsiä netistä tietoa tulevasta hankinnasta.

Olen hankkimassa ilmalämpöpumppua Varsinais-Suomesta, osto tapahtuu todennäköisesti jo ensi viikolla. Pumppu on LG ArtCool Silver josta en ainakaan minä ole löytänyt mitään kunnon testiä, eli virheherkkyyttä en tiedä. Pumpulla on 3 vuoden takuu ja hinta on 1900 EUR asennuksineen.

Tietääkseni ei ole kovinkaan yleistä, korjatkaa jos olen väärässä, että ilmalämpöpumppuun kytketään erillinen vesipumppu joka pumppaa kondenssiveden putkea pitkin ulos. Tällainen ratkaisu on kuitenkin pakko tehdä koska vesi ei pääse vapaasti virtaamaan ulos sisäyksiköstä. Kondenssivesiputki menee oven päältä ja nousee tällöin melkein katon rajaan, korkeammalle kuin mitä pumppu on asennettu. Mitähän ongelmia tällainen ilmalämpöpumppu vesipumpulla voisi mahdollisesti auheuttaa? Kuinkahan äänekäs tuollainen vesipumppu mahtaa olla? Vesipumpun energiankulutus on varmaankin aivan minimaalista.

Teenkö kaupat vai jatkanko etsimistä? ???

Vs: Ilmalämpöpumppua hankkimassa, onko kelpo paketti (LG ArtCool)?

Omat kokemukset kondensivesipumpuista on melko huonot,toiminut ne on melko hyvin mutta ovat melko äänekkäitä ja suht arvokkaitakin.
Jos LG:n saat 1900€/asennettuna ja siihen sisältyy tuo kondensivesipumppu ja asennus on vähän hankala niin hinta ei ole kovin paha :)
LG:tä en silti lähtis kehumaan,kun sillä rahalla saisi jo "oikeankin" ilmalämpöpumpun esimerkiksi Toshiban tai Mitsun...maku asia silti kummasta tykkää. Metallisesta ulkonäöstä vai lompakossa olevasta rahasta ;D

Jos norm. kond. pumppu, niin siinä taitaa olla litran säiliö...? Ikävä ääni siitä kyllä lähtee, mutta onko pumpulla tarkoitus jäähdyttää edes paljoa...? :) Jos koko päivän jäähdytyskäytössä, niin kyl se "muutaman" kerran säiliön tyhjentää. Yöllä ääni ei varmastikkaan ole mukava.

Olen hankkimassa ilmalämpöpumppua Varsinais-Suomesta, osto tapahtuu todennäköisesti jo ensi viikolla. Pumppu on LG ArtCool Silver josta en ainakaan minä ole löytänyt mitään kunnon testiä, eli virheherkkyyttä en tiedä. Pumpulla on 3 vuoden takuu ja hinta on 1900 EUR asennuksineen.

Tietääkseni ei ole kovinkaan yleistä, korjatkaa jos olen väärässä, että ilmalämpöpumppuun kytketään erillinen vesipumppu joka pumppaa kondenssiveden putkea pitkin ulos. Tällainen ratkaisu on kuitenkin pakko tehdä koska vesi ei pääse vapaasti virtaamaan ulos sisäyksiköstä. Kondenssivesiputki menee oven päältä ja nousee tällöin melkein katon rajaan, korkeammalle kuin mitä pumppu on asennettu. Mitähän ongelmia tällainen ilmalämpöpumppu vesipumpulla voisi mahdollisesti auheuttaa? Kuinkahan äänekäs tuollainen vesipumppu mahtaa olla? Vesipumpun energiankulutus on varmaankin aivan minimaalista.

Teenkö kaupat vai jatkanko etsimistä? ???

Et kertonut kumpi koko 09 vai 12? Kun ajattelee hintaa niin todennäköisesti 09!
Tuo kolmen vuoden takuu ihmetyttää, jos Lämpöplussalta niin 6-vuotta jos Onnisen maahantuoma 2-vuotta.

Jos haluat hopean värisen sisäyksikön niin onhan niitä muitakin vaihtoehtoja esim. Mitsubishi FD-sarja 25 tai 35 koko hopeana tai osahopeana.

Ei tämä kondenssipumppu mikään uusi keksintö ole, niitähän on asennettu kauan aikaa jäähdytyslaitteisiin. Itse olen käyttänyt vain Sauermannin pumppuja eikä ongelmia ole ollut. Esim. tämä pienen mallin uimuri/kytkinboksi asennetaan sisäyksikön sisälle tai suojakanavaan. Siitä sitten letku ja johdot siihen varsinaiseen pumppuyksikköön. Sitten ilmalämpöpumpun/viilennyslaitteen ulkoyksikön käynnin ohjaus kierrätetään sen kondenssivesipumpussa olevan hälytys kontaktin kautta (tarkistettava että kontakti kestää tehon jonka ulkoyksikkö kuluttaa). Jos viilennyslaite on esim. sähkö- tai ATK-tilan viilennystä varten kannattaa käyttää sitä isompaa pumppua (kenkälaatikko mallia)

09 mallista on kyse. Pumpulla on tarkoitus lämmittää alakerran käytävää, joka varsinkin talvella on kylmän oloinen. Uskoakseni en tule käyttämään jäähdytystoimintoa kovinkaan paljoa.

En tiedä lainkaan millainen vesisäiliö tuossa on. Koska LG:tä olen ostamassa, niin toki tuo ulkonäkö on myös tärkeä asia ja alkaakin hieman askarruttamaan että mitenkähän ruma mötykkä tuo kondenssivesipumppu + mahdollinen vesisäiliö mahtaa olla? Vai onko todellakin mahdollista että vesisäiliö on rakennettu sisäyksikköön? Pitääpäs tosissaan harkita tuota kondenssipumppua jos sen äänen todellakin erottaa selvästi, vaikka aika harvoin minulla tuota jäähdytystoimintoa tulee käytettyä. Mielestäni LG:n ilmalämpöpumpun tärkeimpiä ominaisuuksia on juuri tuo sisäyksikön hiljainen käyntiääni.

Enpäs tiennytkään tuosta Mitsubishi FD-sarja:sta, pitääpäs ottaa harkintaan myös tuo laite.

Sanyo Shiki Sai Kan olis kans tyylikäs ja siinä olisi paremmat hyötysuhteet sekä lämmityksessä ja jäähdytyksessä. Mitsu olisi oikeassa elämässä huomattavasti hiljaisempi kuin LG :D

Niin tuo "säiliö" uimuriyksikkö on näissä pienissä kondenssivesipumpuissa kokoa n. lxpxk 2cm x 5cm x 2cm. Niissä kenkälaatikko malleissa ne on yleensä joko 0,5 litraa tai 1 litra. Niitä käytetäänki yleensä vain näissä sähkö- ja ATK-tiloissa sekä joskus kauppojen kylmäkalusteissa kun joudutaan viemään sulatusvesi pois yläkautta kun ei ole viemäriä kalusteen alla.

Käy vilkaisemassa www.scanoffice.fi sivua. Sieltä löydät apua moneen kysymykseen ja myös alueesi jälleenmyyjät/hankintaturvaliikkeet.
Ps. Katso myös ne VTT-testiraportit laitteista.

Jos voi päättää ettei juurikaan jäähdytä, pumpun voi tosiaan jättää asentamatta. Riittää kun on putki, jonka alle voi laittaa ämpärin jos kuitenkin yllättäen pitää jäähdyttää.

Minulla on 3 pumppua, joista vain yläkerran pumpussa on ulosmenevä vesiputki, vehje kun on jäähdytyksellä pitkin kesää ( oli jo viikon ).

Alakerran toisessa pumpussa on seinän taakse eteiseen menevä putki, jonka alle voi laittaa astian. Tähän mennessä sillä on jäähdytetty yhteensä ehkä 5 tuntia kahden kesän aikana... ämpäri toimi ihan hyvin niissä tilanteissa. Kolmanteen pumppuun en laittanut vielä putkeakaan, todennäköisyys sille että pumpulla tarvitsisi ikinä jäähdyttää on niin pieni, pumppu kun lämmittää lähinnä pesutiloja.

En lähtis silti tolle ämpäri linjalle,ei sitä koskaan tiedä mitä voi tapahtua esim.
Lähdet lomalle ja pumppu jää vahingossa jäähdytykselle niin hyvät vesivahingot siitä saa..laminaattilattiakin tykkää kun siihen tulee muutama litra vettä ;)

VesA sanoi:
Jos voi päättää ettei juurikaan jäähdytä, pumpun voi tosiaan jättää asentamatta. Riittää kun on putki, jonka alle voi laittaa ämpärin jos kuitenkin yllättäen pitää jäähdyttää.

Meillä on saman tyyppinen ratkaisu, ämpärin tilalla kanisteri ja alla laattalattia. Ko. tilan läpi lisäksi kuljetaan jatkuvasti, joten astian täyttyminen ei jää huomaamatta. Ikävä kyllä viime kesänä ei jäähdytystä tarvinnut. Kertaalleen märkälössöä ilmaa kuivaustoiminnolla kuivasin ja sain kahdessa tunnissa kanisteriin kaks litraa vettä.
Jäähdytys käyttökin tulee olemaan tyyliin "muutama tunti tarvittaessa ennen nukkumaan menoa" joten uskoisin että kanisteri toimii ihan hyvin.

Lämpö sanoi:
En lähtis silti tolle ämpäri linjalle,ei sitä koskaan tiedä mitä voi tapahtua esim.
Lähdet lomalle ja pumppu jää vahingossa jäähdytykselle niin hyvät vesivahingot siitä saa..laminaattilattiakin tykkää kun siihen tulee muutama litra vettä ;)

Ja kovin moni ei varmaan edes asenna pumppua pelkällä ämpäri virityksellä, ellei sitten olle allekirjoitettua paperia jossa asiakas ilmoittaa tietävänsä riskit.

Ihan aluksi haluaisin sanoa, että tämä on hieno paikka josta saa tietoa lämpöpumpuista, mutta kaikki muut pumppu merkit, kuin Mitsu, ovat kirosanoja täällä.

Tuntuu että eräät haukkuvat muita pumppuja periaatteesta, vaikka ei oo kokemuksia esim. LG:stä.

Ja sit siitä LG:stä... Itsellä art cool 09, ja hyvin on toiminu. Hiljainen se ainaki on ja lämpöä on riittäny hyvin kovillaki pakkasilla.

Itsellä ei kokemuksia mitsusta, mutta omassa huushollissa toimii ainaki LG hyvin.

tkoikkari sanoi:
Jos olet ostamassa LG:n pumppua, saat varmasti hyvät haukut täältä, ja kehotetaan ostamaan mitsu. Tuntuu että eräät haukkuvat muita pumppuja periaatteesta, vaikka ei oo kokemuksia esim. LG:stä.

Ei tässä ketjussa ainakaan ole LG:tä tai muitakaan merkkejä haukuttu. ???

Aiemmissa viesteissä on tuotu lähinnä esille muita vaihtoehtoja jotka ulkonäöltään ja ominaisuuksiltaan kilpailisivat LG:n kanssa. :)

toki meilläkin mitsu on ykkönen

LG hyvä sisustuksellinen keskikasti ja asenn. +1600.oo
3v. tehdastakuu , vakuutusyhtiön kautta tai itse n. +500.oo
lisää ( 6v ), mutta ku sit ei saa saa tehdä , Kahta hintaa nimittäin
ja takuita : TOKI PITÄÄ OLLA OLEMASSA "yritys/maahantuoja"LUNASTAMASSA TAKKUUNSA,
aina ne tuoreet yritykset sitä ei tee: nähty on

Joko reilu peli tai jottai muuta

ME vastataan merkki ku merkki minkä asennamme ja osalle jopa 10vuoden
huuto perään

eikä olla kumipyörä eikä mitätön alueellamme

tkoikari

ilmeisesti lämpöplus poikii
heti hävesi ku hinnat kohillan

KylmäCenter Myynti sanoi:
tkoikari

ilmeisesti lämpöplus poikii
heti hävesi ku hinnat kohillan

En viitsi edes kommentoida tuota viestiäsi...

Ja nyt ei ollut kysymys hinnoista.

Jos on yks perse firma joka myy LG:tä ylihintaan, niin tarkoittaako se sitä, että LG on perse merkki ja mitsu paras?

onko meidän hinta liian "halapa"

se on kyllä kaupallinen hinta ilman lisiä

No nyt ei kyllä kiinnosta pätkääkään millä hinnalla myytte mitäki, koska pumppu jo on.

Ja yhä edelleenkään alunperinkään ei oo ollu kysymys hinnoista!

Älä nyt ainakaan LG:tä osta.
Tossu tai Mitsu on hyvä valinta jos haluat varman pumpun.
Kaikkia kolmea olen myynyt ja LG on täysi floppi, kyllähän niitä vielä jokunen toimii mutta 50 myymästäni vikaprosentti noin 50.

Kondenssiveden poistolle on muitakin keinoja kuin ulos tai ämpäriin, jos vaikkapa eteisen väliseinän takana on WC, sauna, kodinhoitohuone tai keittiö saa sen esimerkiksi altaan alle kytkettyä Y haaralla kunhan tulee vesilukon yläpuolelle, jos ei tai haluat sen joka tapauksessa ulos niin ei sen tarvitse kylmäputkien linjaa seurata, voi mennä alempaa, joskus olen niitä välipohjan läpi vedellyt ennen kuin reitti viemäriin tai ulos on löytynyt, niin 32* PVC putkella kuin kromatullakin.

R-410 sanoi:
Kaikkia kolmea olen myynyt ja LG on täysi floppi, kyllähän niitä vielä jokunen toimii mutta 50 myymästäni vikaprosentti noin 50.
juuri näin olen samaa mieltä

R-410 sanoi:

Kondenssiveden poistolle on muitakin keinoja kuin ulos tai ämpäriin, jos vaikkapa eteisen väliseinän takana on WC, sauna, kodinhoitohuone tai keittiö saa sen esimerkiksi altaan alle kytkettyä Y haaralla kunhan tulee vesilukon yläpuolelle, jos ei tai haluat sen joka tapauksessa ulos niin ei sen tarvitse kylmäputkien linjaa seurata, voi mennä alempaa, joskus olen niitä välipohjan läpi vedellyt ennen kuin reitti viemäriin tai ulos on löytynyt, niin 32* PVC putkella kuin kromatullakin.

Joo tuo viemäriin veto on hyvä ratkaisu, itse vedin juurikin putkella välipohjan läpi khh:n lavuaarin viemäriin kiinni.

Toki se ei aina onnistu järkevästi ja toisella pumpulla piti vetää ulos, vaikkakin en koskaan sillä jäähdyttele.

vayne sanoi:
R-410 sanoi:

Ja monasti on niin ettei kylppärin kaakeleita saa ruveta reijittämään..talon emäntä voi antaa sapiskaa kun hienot designökyabstraktikukkakaakelit on reijitetty ja ruuumat putket vedetty,vaikka oliski kromisia.

Joo tuo viemäriin veto on hyvä ratkaisu, itse vedin juurikin putkella välipohjan läpi khh:n lavuaarin viemäriin kiinni.

Toki se ei aina onnistu järkevästi ja toisella pumpulla piti vetää ulos, vaikkakin en koskaan sillä jäähdyttele.

Takaisin
Ylös Bottom