Ilmalämpöpumppujen takuusta

E

eepponen

Vieras
Mitäs olette mieltä tästä jos asiakas ostaa pumpun (sanotaan nyt vaikka Sanyo tai mikä vaan ns. "ei itseasennettava") ja asentaa sen itse ostamalla kaikki tarvikkeet ja lainaa tyhjöpumpun jostain jne... Pumppuun tulee vika. Onko maahantuojan tai myyjän takuut voimassa tässä tapauksessa? Onko käyttöönottopöytäkirjan täyttämisellä tässä tapauksessa mitään väliä?

Kyseessä ei ole minun Panasonic-vika -tapaus ;)

VesA

In Memoriam
eepponen sanoi:
Mitäs olette mieltä tästä jos asiakas ostaa pumpun (sanotaan nyt vaikka Sanyo tai mikä vaan ns. "ei itseasennettava") ja asentaa sen itse ostamalla kaikki tarvikkeet ja lainaa tyhjöpumpun jostain jne... Pumppuun tulee vika. Onko maahantuojan tai myyjän takuut voimassa tässä tapauksessa? Onko käyttöönottopöytäkirjan täyttämisellä tässä tapauksessa mitään väliä?

Kyseessä ei ole minun Panasonic-vika -tapaus ;)

Takuu tarkoittaa sitä, että myyjän pitää säädetyn ajan joko sovinnolla korjata pumppu tai osoittaa, että asiakas on tehnyt tuhmuuksia ja takuu ei ole voimassa.

Eli näyttövaatimus on kaupalla. Jos ehdoissa ei mainita itseasennuksen suhdetta takuuseen kauppias tai pikemminkin tehdas maksaa tai riitauttaa asian, jos asiakas on tehnyt kohtuuttomia tyhmyyksiä.

Käytännössä jos maahantuoja tai tehdas haluaa analysoida hajonneet pumput, kauppias ei ehkä uskalla panna asiakkaan itse aiheuttamaa vahinkoa kiertämään, muuten luultavasti kaikki menee takuuseen, koska kauppias ei siinä itse paljon menetä.

Kuluttajasuoja tarkoittaa sitä, että laitteen pitää kestää säädylliseksi katsottava aika, lämpöpumpun kohdalla ehkä 10 vuotta. Jos laite hajoaa, asiakkaan pitää näyttää vika ja vaatia sen korjaamista. Ja sitten aletaan etsiä syyllisiä, asentajasta tai valmistajasta.

J

jule-

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Aika jännä ettei kuluttajaviraston sivuilta löydy mitään juttua ilmalämpöpumppuihin liittyen.
Luulisi , että nämä itseasennettavat pumput olisivat aiheuttaneet valituksia kuluttajaviraston suuntaan.

E

eepponen

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
VesA sanoi:
Eli näyttövaatimus on kaupalla. Jos ehdoissa ei mainita itseasennuksen suhdetta takuuseen kauppias tai pikemminkin tehdas maksaa tai riitauttaa asian, jos asiakas on tehnyt kohtuuttomia tyhmyyksiä.
Entä jos lukee näin:
"TYHJIÖPUMPPUKSEEN tarvitset kylmäkoneasentajan, että kylmäaine saadaan paineistettua ja kytkennät voidaan tarkistaa. Tämä toimenpide on välttämätön takuuehtojen täyttymiselle." -> http://www.netikka.net/kkh-luoma/

Kaveri asentaa kuitenkin pumpun itse ja tulee vika. Vaikka esim. sisäyksikkön merkkilamppuun tai johonkin.

Yllä olevassa viittauksessa takuuehdot eivät täyty jos ei ole ollut kylmäkoneasentajaa tyhjiöimässä.

VesA

In Memoriam
eepponen sanoi:
VesA sanoi:
Entä jos lukee näin:
"TYHJIÖPUMPPUKSEEN tarvitset kylmäkoneasentajan, että kylmäaine saadaan paineistettua ja kytkennät voidaan tarkistaa. Tämä toimenpide on välttämätön takuuehtojen täyttymiselle." -> http://www.netikka.net/kkh-luoma/

Kaveri asentaa kuitenkin pumpun itse ja tulee vika. Vaikka esim. sisäyksikkön merkkilamppuun tai johonkin.

Yllä olevassa viittauksessa takuuehdot eivät täyty jos ei ole ollut kylmäkoneasentajaa tyhjiöimässä.

Niin, kauppiaalla on muodollinen syy kieltäytyä noudattamasta takuuehtoja, ja kompuran tai jonkun putkiliitoksen liitoksen hajotessa ehkä ihan hyväkin syy. Itseasentajan pitää sitten yrittää osoittaa että ei se mun syy ollu... paskan myitte.

Takuu on kuitenkin vapaaehtoinen myynninedistämiskeino. Tuskin kauppamiehen merkkilampusta tai kaukosäätimestä kannattaa riidellä, jollei siinä ole koiran hampaanjälkiä tms. Tai jos on niin tyhmä, niin sitten kuluttajasuoja hoitaa asian + huonoa mainetta kaupalle.

E

eepponen

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Samaa mieltä Vesa kanssasi. Haeskelen tässä vain näitä takuurajoja. On meinaa jonnin verran epäselvä nämä ILP:n takuuasiat itseasennuksen kohdalla. Itselläni ei ole tosin ollut ongelmia.

Onko jollain käytännön kokemuksia itseasennetun "ei itseasennettavan" takuutapauksista?

H

Hemmo

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Jos myyjä hankalaksi rupiaa, niin eikös tässä tapauksessa tule vastaan tuo "kylmälaiteasennuslupa", itseasennettavuudesta huolimatta?

Tarkoitan siis, että kylmäaineiden asennukseen tarvitaan aina asianmukainen lupa.

En menisi oikeuteen asti penäämään takuurajoja ;)

Kyllä se jää mielestäni myyjän ja asentajan hyväntahtoisuuden varaan jos tiukaksi menee.

I

ic

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Jos takuu ei korvaa. Niin eipä tarvitse kysellä vakuutusyhtiöitäkään mitään. Kysyvät pumpun asentaneen puljun turvatekniikan keskuksen lupanumeroa ja sähköasennusoikeuksia. Eli kannattaa ottaa tiedot muistioon jos jotakin sattuu.

H

Hemmo

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
ic sanoi:
Jos takuu ei korvaa. Niin eipä tarvitse kysellä vakuutusyhtiöitäkään mitään. Kysyvät pumpun asentaneen puljun turvatekniikan keskuksen lupanumeroa ja sähköasennusoikeuksia. Eli kannattaa ottaa tiedot muistioon jos jotakin sattuu.

Tarkenna vähän mitä tarkoitat?
Kommettisi ei ainakaan auennut minulle :)

Back
Ylös Bottom