Ilmalämpöpumpun sijoitus

R

roni

Vieras
Morjens!

Kysytäänpäs täältä ennen kuin tilataan mitään...

Pyysin tarjouksen ilp:stä ja sen asentamisesta ja tänään oli käynyt kaveri katsomassa, mihin kannattaisi asentaa ja mitä maksaisi. Valitettavasti en ollut itse paikalla...

Meillä on kaksi kerroksinen kämppä, jossa yläkerrassa on 90 m2 (oh, k, ruokatila, 3mh) ja alakerrassa 90 m2 (takkahuone, sauna, pesuhuone, khh, työhuone)

Kaveri oli nyt ehdottanut sijoituspaikaksi tuota meidän yläkerran ruokasalia. Ja se kuulosti hieman oudolta. Millainen puhuri tuosta laitteesta (Toshiba RAS-10G) tulee? Pystyykö 1,5 metrin päässä laitteesta nauttimaan rauhallisesti syömisestä?

Itse olin miettinyt sijoituspaikaksi alakerran takkahuonetta jonne yläkerran rappuset tulee. Sieltä luulisi lämmön nousevan hyvin ylös? Ja lisäksi alakerran talvinen viileys varmaan korjaantuisi... Itse rappusiin asentamisesta kaveri oli sanonut, että se on hankalaa, koska pitäisi putket viedä kolmen huoneen läpi.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Vs: Ilmalämpöpumpun sijoitus

Keittiöön, tai ruokailutilaan sijoittamisesta minulla itsellä tulee mieleen, että lähteeköhän ruoan "katkut" leviämään ympäri taloa ilp:n avustuksella. Jos ruokatila on yläkerran suurin huone ja siitä pääsee suunnilleen kaikkiin muihin yläkerran huoneisiin, niin se voisi olla ilman leviämisen kannalta hyvä ratkaisu. Alakerran lämmityksen suhteen tulee varmastikin ongelmia. Jäähdytyksen kannalta tuo paikka taas voisi olla ihan hyvä, kylmä ilmahan "valuu" alaspäin, joten saisi jäähdytettyä molemmat kerrokset.

Jos sisäyksikkö puhaltaa suoraan ruokapöytää kohden, niin varmasti haittaa syöminkejä. Jos yksikkö pöhisee muuhun suuntaan parin metrin päässä, niin haitta tulee äänestä, joka vaihtelee paljon puhallusnopeuden mukaan. Uskoisin, että puhallusnopeuksilla yksi-kaksi, ei laite vielä suuremmin häiritse. Tämä riippuu tietenkin siitä, että minkätasoisen äänen kukakin kokee häiritsevänä.

Alakerran takkahuone voisi olla myös hyvä sijoituspaikka. Ilp:n avulla saa takan lämmön hyvin liikkeelle. Viilennyskäytön kannalta voi tulla ongelmaksi yläkerran saaminen viileäksi. Lämpö varmasti nousee hyvin ylös. Voi olla, että kun säädetään alakerta esim. 22 asteeseen, niin ylhäällä voi olla joitain asteita lämpimempääkin. Itsellä ei ole kaksikerroksista taloa, vaan tämä on ihan omaa mietintää täällä ja muualla kuullun pohjalta.

Yläkertaan sijoituksen puolella on se, että siellä tuntuu olevan lähes kaikki asuin-/oleskelutilat. Tällöin saadaan ne tehokkaammin lämmityksen ja viilennyksen piiriin.

J

Jokeri

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Itse laitoin sisäyksikön yläkertaan portaiden yläpäähän keskeiselle paikalle olohuoneeseen. Tulin siihen tulokseen, että kesällä saa jäähdytystä ohjattua portaiden välistä myös alakertaan. Talvella taas yläkerta jää lämmityksessä vähän vähemmälle, kun alakerrassa on takka. Säätämällä ilmanohjaimia voi kyllä merkittävästi vaikuttaa tehon suuntautumiseen. Keskeinen sijoituspaikka avonaiseen tilaan on osoittautunut varsin hyväksi ratkaisuksi. Nyt jaksaa remontoida taloa, vaikka olisi minkälaiset helteet ulkona :)

R

Rassaaja

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kaksikerroksisessa talossa kaksi ilppiä tai ainakin kaksi sisäyksikköä on toimivampi ratkaisu kuin vain yksi sisäyksikkö. Tällöinkin sisäyksiköt pitää sijoittaa siten, etteivät ole porrasaukossa, jotta savupiippuilmiöltä vältytään. Yhdellä sisäyksiköllä tulee väistämättä eteen tilanne, että jokin vuodenaika-kerrosyhdistelmä ei vaan toimi ilman luonnollisesta lämpöliiikkestä johtuen. Jos tämä on hyväksyttävissä ja/tai käyttö painottuu vain lämmitykseen tai jäähdytykseen niin yhdellä yksikölläkin saa aikaan jonkunlaisia tuloksia.

Back
Ylös Bottom