Ilmalämpöpumpun sijoituspaikka rintamamiestalossa

Tervehdys Napapiirin tuntumasta,

olen laittamassa ilmalämpöpumppua 1940-luvulla rakennettuun rintamamiestaloon. Kolmen eri pumppumerkin edustajat ovat käyneet paikanpäällä arvioimassa parasta sisäyksikön asennuspaikkaa. Lopputuloksena oli, että yksi asentaja arvioi parhaaksi paikaksi oheisen kuvan mukaista paikkaa A, joka on "porstuan" jälkeisen tuulikaapin oviaukon yläpuolella. Toinen olisi asentanut paikkaan B, eli olohuoneeseen vastapäätä eteisen oviaukkoa. Kolmas oli ensin vaihtoehdon B kannalla, mutta kallistui lopulta vaihtoehdon A puolelle. ???

I-kerros.gif

Taloa on rempattu siten, että oheisen pohjapiirrustuksen - joka muuten on alkuperäinen vuodelta 1945 - oikean yläkulman makuuhuone ja oikean alakulman keittiö ovat vaihtaneet paikkaa. Toinen piippu (olohuoneen tulisijan) on myös jossain vaiheessa purettu pois, mikä on huonompi homma.

Keräisin mielelläni lisää näkemyksiä (vaikka uusistakin) asennuspaikoista. Paikassa A minua arveluttaa se, kuinka hyvin lämpö pääsee leviämään olohuoneeseen ja keittiöön (vai nouseeko se kaikki yläkertaan)? Vaihtoehdossa B taas se, tuntuuko olohuoneessa henkivän laitteen puhallus esim. epämiellyttävältä siellä oleskeleville.

Kiitoksia jo etukäteen kaikista vinkeistä!

V

vastara

Vieras
Vs: Ilmalämpöpumpun sijoituspaikka rintamamiestalossa

Asennuspaikka on monesti kompromissi. Jos ajatellaan tehokasta käyttöä, tulee sisäyksikkö asentaa mahdollisimman avaraan paikkaan. Toisaalta ääni häiritsee...toisia, toisia taas ei. Laittaisin silti olohuoneeseen, kyllä siihen tohinaan tottuu samoinkuin ilmanvirtaan. :-*

H

Hemmo

Vieras

Näitä aina silloin tällöin kysellään.
Kuvasta päätellen nuo (A ja B) vaihtoehdot ovat molemmat räystäiden alla?
Minkälainen katto sulla on. Pelti?
Sadevesikourut?
Jos on peltikatto en laittaisi ulkoyksikköä kummankaan vaihtoehdon mukaisesti

Ulkoyksikön sijoituksessa on syytä ottaa huomioon talviolosuhteet.
Onko mahdollista, että katolta tippuva lumi pääsisi tippumaan masiinan niskoille.
Ja kerääntyvä (katolta) lumi. Ulkoyksikön korkeus maasta?

Mutta jos näistä valitaan, niin tuo vaihtoehto A. näyttäisi noista kahdesta olevan paras.
Perustelut:
- Sisä/ulkoyksikön ääni ja puhallus ei häiritse oleskelua, nukkumista eikä ruokailua.
- Kuvasta päätellen yläkertaan pääsisi myös lämmintä.
Puhalluksen suuntauksella sitä voisi jopa kontrolloida
- Ulkoyksikön äänet eivät todennäköisesti siirry rakenteissa runkoäänenä sisälle.
Tosin tuo lähin makuuhuone voi kyllä saada äänistä osansa?
- Ja ulkoyksikön paikka olisi päivittäisen silmäilyn alla. Jos vaikka jotain ongelmia esiintyisi. ;D

Huonoa molemmissa vaihtoehdoissa:
- Kauimpana olevat huonetilat eivät lämpene.
Kuvasta päätellen kaikki huoneet ei ole ns. läpikuljettavia. Ilma ei kierrä.
Mutta vaihtoehdoista minä valitsisin A:n. Tosin näkemättä taloa :D

Viilennyksen osalta voin sanoa ettei yläkertaan viilennystä noilla vaihtoehdoilla saada.
Viilennys muuten ei tuossa alakerrassa ole ongelma,
koska viileä "luikertelee" sokkeloisissakin tiloissa lämmintä ilmaa paremmin.

• Keskustelun aloittaja

Talossa on palahuopakatto, eivätkä lumet tule sieltä rymähtämällä alas, vaan sulavat paikalleen. Porstuan yläpuolella on parveke, ja siinä räystäslippa ulkoyksikön kohdalla on kapea. Mutta lumikuorma ei siinäkään ole ongelma. Sadevesikourut on. Molemmissa vaihtoehdoissa ulkoyksikkö tulisi aika lailla alas.

Huoneet eivät ole olohuonetta lukuunottamatta läpikuljettavia, mikä lienee näissä taloissa enemmän sääntö kuin poikkeus.

H

Hemmo

Vieras

Ai niin! Älä sorru mihinkään halpatuonti mashiinaan.
Meinaan siellä on tietääkseni navakat pakkaset talvella.

"Keskisen-pelit" ovat siellä pelkkiä mieliharmeja.

Joskin shitä ne on etelässäkin. ;D

H

Hemmo

Vieras

Itselläni on rintamamiestalossa kaksi erillistä ilppiä juuri tuon sokkeloisuuden takia.

• Keskustelun aloittaja

Niinpä. :-\

Olen katselut Toshiban, Mitsubishin ja Sanyon vermeitä. Korkea laatu ja halpa hinta ei taida näissäkään laitteissa mahtua samaan pakettiin.

H

Hemmo

Vieras

Ei niin.
Itselläni on Mitsu ja Chunlan
Muuten kuinka lähelle maata olet ajatellut ulkoyksikköä?
Noilla korkeuksilla lumen korkeus määrittää ulkoyksikön korkeuden varmaan aika ylös.
Lisäksi sulatuksen aiheuttama vesi jäätyy yksikön alle melkoiseksi jäävuoreksi.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

No poijat ei vedellä palkokasveja ylähengitysteihin. Auringon suuntia yms. ei tosiaan kannata huomioida ulkoyksikön asennuksessa (ainakaan ensisijaisesti). Oikeastaan tärkeimpänä pidän itse suojaista sijaintia (lumelta ja katseilta)

Muutes Hemmo yksi juttu pisti silmään. Eikös Chunlan ole näitä halpalätkyttimiä, josta varoittelet? Onko sen kanssa ollut sitten ongelmia? Olisikin oikeastaan mukavaa joskus kuulla hieman vertailua teiltä sekä halpa-, että kallispumpun omistajilta. ;D

H

Hemmo

Vieras

Onhan se niitä edullisia on/off laitteita :D

Juuri siksi siitä varoittelen...kokemuksestahan tässä puhun. :D

Tuo kylmämestari aikoinaan teki siihen erinäisiä muutoksia sisäkaluihin jo ennen asennusta.
Oli senverran kokenut noiden sielunelämästä, jotta ei suostunut sitä ilman muutoksia edes asentamaan.

Kyllä se on toistaiseksi toiminut kesällä sekä talvella.
Mutta ei sitä tuohon minun Mitsukkaani kuitenkaan voi verrata :-*

ps. ja olihan mulla se Einhell'kin... joka on ollu ilppien taivaassa jo kauan.

K

kaide

Vieras

Tuttavamme asustaa myös rintamamies taloa ja hänellä on sisäyksikkö n. samalla kohtaa kuin vaihtoehto A. Lämpöä on kuulemma riittänyt(myös ylhäällä) , mutta hän on ilmeisesti hankkimassa pienempää ilppiä yläkerran jäähdytykseen.

S

saara

Vieras

Oletko harkinnut seinien oviaukkojen suurentamista ilmankierron parantamiseksi?
Täytyy tietysti ottaa huomioon kantavat seinärakenteet.

A

arty12

Vieras

Minä laittaisin ehkä kohtaan A. Perusteena se, että jos yläkerta lasketaan mukaan, saat tuossa kuitenkin yhdellä pumpulla lämpeämään isomman määrän neliöitä. Sopivalla suuntauksella pystyt todennäköisesti suuntaamaan ilmavirtaa myös olohuoneeseen. Esimerkiksi jätät swingit sun muut pois päältä ja haet puhallusasennon, jossa ilmaa tuntuu tulevan enitsen olohuoneeseen.

Itselläni on hieman vastaavassa asemoinnissa, tosin väljemmässä, halpa on&off-pumppu sekä paikassa A että B. Pienestä huoneesta (kuvassasi eteinen) ilmavirta paremmin siirtyy isoon kuin toisinpäin.

Tietysti sinulla vaikuttaa käyttötapa ja -tarkoitus. Jos vaikkapa viilentää aiot, saattaa olohuoneen viilentäminen olla tarkoituksenmukaisempaa kuin eteisen. Ehdottomia totuuksia on myöskin vaikea antaa.

K

kriitikko_o

Vieras

Ei varmaan ole yhtä ainutta paikkaa, mutta tässä joitain ideoita

Paikka A
+Ääni, ja puhallus ei häiritse, koska on kaukana olohuoneesta
+Ilmavirtaus leviää hyvin eteenpäin (eli olohuoneeseen). Tosin oviaukko voisi olla isompi.
+Lämpö nousee myös ylöspäin eli todennäköisesti portaikkoon (riippuu ilmavirtauksen suunnasta)
+Olohuoneessa on jo takka? eli ilmalämpöpumppua siellä ei välttämättä tarvita
- vasemmalla oleva mh ja keittiö jää kylmäksi

Paikka B
+mitä isompi tila sen parempi. Lämpö leviää paremmin, kun on yksi iso tila (jossa on ilp) ja mh:eet avautuvat tähän tilaan. Itse asiassa kannattaisi tutkia voiko olohuone ja eteinen olla yhtä isoa tilaa.
-ulkoyksikkö mh seinän takana -> meluhaitta pakkasella

Tämmöistä tuli mieleen. Takan käyttöä voisi selventää paremmin. Onko ilpillä myös tarkoitus levittää takan lämpöä?

Kiitokset kaikille tähänastisista ideoista!

Muistuttaisin kuitenkin vielä pohjapiirroksen alapuolella olevasta tekstistä ;D, eli:
- olohuoneen viereinen iso makuuhuone toimii nykyisin keittiönä
- piirroksen keittiö on juniorin makuuhuone
- olohuoneessa ei ole takkaa, koska joku älypää on aikanaan purkanut toisen piipun pois :mad:

Tulisijoja talossa on itse asiassa vain yksi ja se sijaitsee kellarikerroksen takkahuoneessa, sieltä varaavan takan lämpö nousee tehokkaasti rappukuilua II-kerrokseen. Sen sijaan tähän I-kerrokseen se oikein tahdo levitä. Sitä tosin saattaisi edesauttaa pumppu paikassa A?

Oviaukkoja tai seiniä en tässä vaiheessa rupea muuntelemaan.

Niin ja pääasiallinen käyttötarkoitus pumpulle olisi lämmöntuotto. Täällä pohjoisessa kun nuiden helteiden kanssa on tähän asti pärjännyt ilman jäähdytystäkin ;)

H

Hemmo

Vieras

Oletko muuten tutustunut noihin sisäyksikkö vaihtoehtoihin. ;)

Olen törmännyt jonkun valmistajan tarjoamaan ns. lattia malliseen sisäyksikköön.
Semmone, niinku vähän paksu lämpöpatteri.
Nyt en heti muista merkkiä... mutta varmasti sellanen löytyy.

Katselin tuota sinun pohjakuvaa, niin tuli mieleen, josko se auttaisi tuo lämmön siirtymisen kanssa.
Ja jos lämmitys on pääasia, niin lattiapintaa myöten voisi lämpö siirtyä jopa kaueammaksi. Ennen kuin se nousee katonrajaan.

(Ei ole kokemusta, mutta vedon tunne lattianrajassa ei kyllä viilennyksellä tunnu hyvältä, jos joskus vaikka sitten viilennystä käytettäisiin)

I

i-see

Vieras

Lattiamallinen sisäyksikkö löytyy ainakin Mitsubishilta (MFZ-KA35VA). Mallista ei taida vielä paljoa kokemuksia olla. Mitsulta löytyy myös kiinnostava kattomalli, jonka voisi sijoittaa esimerkiksi uloimmaiseen nurkkaan puhaltelemaan.

Lattiamallista lisätietoa:
http://www.mitsubishielectric.fi/index.php?lampopumput=lattiamallit&ominaisuudet=tekniset_tiedot

J

jippo

Vieras

Kotirintamamies sanoi:
Tervehdys Napapiirin tuntumasta,

olen laittamassa ilmalämpöpumppua 1940-luvulla rakennettuun rintamamiestaloon. Kolmen eri pumppumerkin edustajat ovat käyneet paikanpäällä arvioimassa parasta sisäyksikön asennuspaikkaa. Lopputuloksena oli, että yksi asentaja arvioi parhaaksi paikaksi oheisen kuvan mukaista paikkaa A, joka on "porstuan" jälkeisen tuulikaapin oviaukon yläpuolella. Toinen olisi asentanut paikkaan B, eli olohuoneeseen vastapäätä eteisen oviaukkoa. Kolmas oli ensin vaihtoehdon B kannalla, mutta kallistui lopulta vaihtoehdon A puolelle. ???

I-kerros.gif

Taloa on rempattu siten, että oheisen pohjapiirrustuksen - joka muuten on alkuperäinen vuodelta 1945 - oikean yläkulman makuuhuone ja oikean alakulman keittiö ovat vaihtaneet paikkaa. Toinen piippu (olohuoneen tulisijan) on myös jossain vaiheessa purettu pois, mikä on huonompi homma.

Keräisin mielelläni lisää näkemyksiä (vaikka uusistakin) asennuspaikoista. Paikassa A minua arveluttaa se, kuinka hyvin lämpö pääsee leviämään olohuoneeseen ja keittiöön (vai nouseeko se kaikki yläkertaan)? Vaihtoehdossa B taas se, tuntuuko olohuoneessa henkivän laitteen puhallus esim. epämiellyttävältä siellä oleskeleville.

Kiitoksia jo etukäteen kaikista vinkeistä!
Mites sattui mulla lähes samanlainen päänvaiva sijoitusten suhteen, jos Kotirintamamies käy vielä palstoilla niin voisi kertoa onko päätynyt mihin sijoituspaikkaan ja miten pelittää. (rintamamiestalo -52)

Aippi

Vakionaama

Lattiamallisia löytyy esimerkiksi testivoittajalta Daikinilta sekä myös Toshibalta

No itse asiassa sijoituspaikaksi ei tullut kumpikaan noista kuvassa esitetyistä, vaan olohuoneen itäseinällä olevan ikkunan yläpuoli. Ja laiteeksi tuli Sanyon SAP-KRV124EHDXN.

Pelityksestä ei näillä ulkolämpötiloilla ole vielä oikein saanut luotettavaa kuvaa. Sisäyksikkö on hiljaisen oloinen, tosin samalla on todettava, että eipä mulla ole kokemuksia muista laitteista. Sen verran tositoimissa vehje ehti muutaman päivän pakkasjakson aikana olla, että ulkoyksikön asennusta muutin seinätelineestä itsenäiselle pukille. Sen jälkeen sisään kantautuva matala jyminä katosi tykkänään.

Ihan tyytyväinen olen sekä sijoituspaikkaan että laitteeseen. Odotellaan nyt vähän kuivempia kelejä.

Back
Ylös Bottom