Ilman siirto yläkertaan

T

topelius

Vieras
Olen uusi täällä foorumissa ja olen yrittänyt etsiä aiheita, jotka koskisivat ilman siirtoa yläkertaan. (Tästa asiasta on jo varmaankin keskusteltu paljon)

Itselläni on Toshiba RAS 13, joka asennettiin joulukuussa 06. Pelittää oikein hyvin ja säästöa syntyy. Talo on 160m2 1.5-kerrosta. Ilppi on asennettu eteiseen yläkerranrappusten viereen. Olen huomannut, että lämpöä riittää alakerrassa, mutta aivankuin jonkinlainen "ilmatulppa" muodostuu yläkerranrappusten yläpäähän. ??? Yläkerrassa on aina 2-3 astetta alempi lämpötila kun alakerrassa. Eikös lämpimän ilman pitäisi nousta ylös? On teillä samanlaisia kokemuksia? Miten olette ratkaisseet ilman siirron yläkertaan yhdellä sisäyksiköllä?

W

Wesku

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Ilman siirto yläkertaan

No kappas, kun ollaankin aivan samassa tilanteessa.

Itselläni pahimmat ongelmat katosivat, kun suuntasin puhalluksen ainoastaan yhteen suuntaan, eli olohuoneeseen, josta se siirtyy ruokailutilaan,sieltä keittiöön, josta pumpun ohi portaikkoon kohti yläkertaa.
(aluksi puhkuttiin sekä köökkiin, että olkkariin, mutta lämpöteho lopahti tuolla systeemillä jo muutamassa pakkasasteessa).

Lisäksi kovemmilla keleillä puhallus on koko ajan vähintäänkin nelosella tai jopa vitosella, kun on yli -10c. Kovemmalla puhkulla ja oikealla suuntauksella lämpö leviää huomattavasti tehokkaammin.

Tuo selviää kokeilemalla. jaa muuten, sitä puhallusta ei sitten kannata kovin jyrkästi lattiaan suunnata. Meillä on varmaan 45 asteen kulma ainakin. Alussa oli melkein suoraan alas, mutta siitähän ei tullut yhtään mitään.

Noillla muutoksilla ollaan selvitty ilman muita lämmönlähteitä -10 oikeinkin mukavasti, mutta onhan siellä yläkerrassa aina 1-2 astetta vilpoisempaa varsinkin pakkasilla.

P

-Pete-

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Minulla "ongelma" tuntuu olevan toisin päin. RAS 13 puhisee rappusissa, noin 3,5 m korkedessa (n 50 cm yläkerran lattiatason yläpuolella). Rappuset ovat avoimet ja siinä rappusten vieressä/yhteydessä on n. 10m2 aukko yläkertaan.

Mulla ongelma on siis se, että lämpö tuntuisi nousevan jopa liikaa yläkertaan ts. ylhäällä on asteen puolitoista lämpimämpää kuin alakerrassa. Tämä korostuu pienellä puhalluksella eli jos puhkua on riittävästi niin silloin lämpö leviää hyvin myös alas, mutta silloin alkaa jo ääni hieman rasittamaan. No, ennakkovinkkien perusteella osasin odotellakin tätä, mutta sijoituspaikan korkeuden ratkaisi viimekädessä se, että tolla ratkaisulla uskon saavan kesällä myös yläkerran jäähdytettyä ainakin jotenkin.

Erilaisia puhallussuuntia ja nopeuksiakin kannattaa varmaan kokeilla ja seurata miten muutokset vaikuttavat lämmön leviämiseen. Ja miksei erillisellä puhaltimellakin vois koittaa ohjata lämmintä sinne yläkerran suuntaan.

VesA

In Memoriam

Kannattaa katsoa niitä säätöjä sillä silmällä, että ei se pumppu pelkästään puhalla lämmintä vaan kierrättää ilmaa lävitseen. Eli se imee ihan tasan yhtä kovaa kuin puhaltaa.

Eli jos yläkerran rappuset ovat pumpun kierron varrella siellä ulostulopuolella rappusiin ehkä nousee lämmintä ilmaa. Lämmin ilma voi mennä niin kovaa, ettei se ehdi nousta ennenkuin on kaukana rappusista. Jos rappuset ovat pumput ilmankierron loppuosalla, rappusiin menee sitten kierron varrella jäähtynyttä paluuilmaa.. eli voipi olla, että siinä tapauksessa kannattaisi viritellä jotain omia ilmanohjauksia.

T

topelius

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

En siis ole yksin tämän ongelman kanssa. Kiitti Wesku vinkeistä. Olen nyt muuttanut siivekkeet noin 45 asteen kulmaan ja eikä enää puhalleta jyrkästi kohti lattiaa sekä testataan ilmavirtauksia nelosella. Tähän asti on saanut riittävästi lämpöä kun on pitänyt puhalluksen kolmosella tai automaatilla. Annan ilpin puhista nyt pari päivää näilla asetukseilla ja mittailen lämpötilat ala-ja yläkerrassa.

VesA mainitset että vois viritellä jotain omia ilmanohjauksia. Löytyiskö konkreettisia ehdotuksia?

VesA

In Memoriam

topelius sanoi:
En siis ole yksin tämän ongelman kanssa. Kiitti Wesku vinkeistä. Olen nyt muuttanut siivekkeet noin 45 asteen kulmaan ja eikä enää puhalleta jyrkästi kohti lattiaa sekä testataan ilmavirtauksia nelosella. Tähän asti on saanut riittävästi lämpöä kun on pitänyt puhalluksen kolmosella tai automaatilla. Annan ilpin puhista nyt pari päivää näilla asetukseilla ja mittailen lämpötilat ala-ja yläkerrassa.

VesA mainitset että vois viritellä jotain omia ilmanohjauksia. Löytyiskö konkreettisia ehdotuksia?

Kyllä se säätäminen on aina tutkimista ja uudelleenyrittämistä.. eli ensin pitää katsoa kuinka ilma nyt kulkee, ja onko sille vaihtoehtoja. Jollakin lailla osa lämpöisestä ilmasta pitäisi saada paluuvirtauksen vierestä ylös rappusiin jommalta kummalta puolelta sisäyksikköä. Eli jompaakumpaa tai molempia ilmavirtoja pitäisi kääntää.

Itse kierrätän alakerran ilmaa eteinen-olohuone-keittiö-eteinen lisättynä sillä, että osa ilmasta houkutellaan kylppärin poistoventtiilin avulla keittiön läpi kylpytiloihin. Ilma kiertää ällistyttävän lujaa tuota kehää , jos sen suuntaa suoraan eteisestä olkkariin. Niinpä ohjailen sitä sivuttaissuuntaimilla kummallekin sivulle päin seiniä niin, että virtaus vähän pyörteilee eteisessä. Toki siinä hyötysuhde kärsii ja eteisen lämpötila nousee. Vaan kyllä kuivuvat lumiset kamppeetkin ;-)

Kari

Aktiivinen jäsen

Ilmastoinnillakin voi olla oma osansa asiaan jos poistot on suurimmaksi osaksi alakerrassa.
Niin vetää jonkun verran alaspäin senkin takia,ei pitäs olla suurta vaikutusta mutta jos säädöt on ihan päin seiniä niin oman osansa voi sekin tuoda.

M

Mävaan

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Voisiko tässä olla ongelmana yläpohjan lämmöneristys koska itsellä ei kyseistä ongelmaa ole. Itse olen asentanut pumpun molempiin asuinkerroksiin mutta alakerran pumppu työntää lämpöä niin paljon yläkertaan että yläkerran pumppu jauhaa "toimettomana". Tosin pidän myös yläkerran (makuuhuoneiden) lämpöä noin 20-21 asteessa ja alakerran lt 22-23 astetta. Huomattavaa myös että alakerrassa ilma kulkee ruokailuhuoneen, olohuoneen sekä sisäeteisen läpi ennen kuin nousee ylöspäin.

T

topelius

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Ilppi on työskennellyt "uusilla" asetuksilla (nelosella ja 45 asteen kulmassa siivekkeet) noin 10 päivää ja kuinka ollakaan niin lämpö nousee paremmin yläkertaan nyt. Ilmeisesti ilma ei liikkunut tarpeeksi kolmosella. Eroa ala- ja yläkerran välilla on nyt vain 1-1,8 astetta. Huonona puolena on minusta se, että nelonen "pauhaa" pikkuisen liian paljon varsinkin iltasella.

Onko kukaan kokeillut peittää rappusten avonaisen sivustan ja antanut ilman kulkea vain askelmien välistä yläkertaan? Ajattelin vain että voisiko siten ohjata ilman paremmin ylös pienemmillä puhaltimen asetuksilla?

Back
Ylös Bottom