Ilmankosteus, kastepiste, lämpötila ja sulatusten optimointi

harald

Aktiivinen jäsen
Heips,
olen "empiirisesti" tutkaillut miten välttää tai vähentää kennon kuuraantuminen/jäätyminen. Säästä (kosteudesta) riippuen voipi tarvita sultauksia vielä +10 asteessakin. Olen optimoinut konetta jonkun verran siten että käydään osateholla kun ollaan alle 10C - toistaiseksi en ole huomioinut ilmankosteutta mutta se olisi nyt seuraava tutkimuskohde. Ajatuksena siis että esim. +5 asteessa vältyn sultauksilta jos kone käy n. 50% teholla, ja vielä ehkä +3 asteessa 30% teholla - tosin tämä riippuu taas kosteudesta. Ja varmasti monesta muustakin asiasta.

Mutta: Onko mitään tutkimus tai muuta tietoa miten kastepiste ja kennon lämpötila vaikuttavat kuuraantumiseen? Tällä hetkellä lämpötila 22.5,
 

VesA

In Memoriam
Vs: Ilmankosteus, kastepiste, lämpötila ja sulatusten optimointi

harald sanoi:
Heips,
olen "empiirisesti" tutkaillut miten välttää tai vähentää kennon kuuraantuminen/jäätyminen. Säästä (kosteudesta) riippuen voipi tarvita sultauksia vielä +10 asteessakin. Olen optimoinut konetta jonkun verran siten että käydään osateholla kun ollaan alle 10C - toistaiseksi en ole huomioinut ilmankosteutta mutta se olisi nyt seuraava tutkimuskohde. Ajatuksena siis että esim. +5 asteessa vältyn sultauksilta jos kone käy n. 50% teholla, ja vielä ehkä +3 asteessa 30% teholla - tosin tämä riippuu taas kosteudesta. Ja varmasti monesta muustakin asiasta.

Mutta: Onko mitään tutkimus tai muuta tietoa miten kastepiste ja kennon lämpötila vaikuttavat kuuraantumiseen? Tällä hetkellä lämpötila 22.5,

Sopivasti mitoitettu kenno ei ole kovin monta astetta ulkoilmaa kylmempi, niinpä koneessasi on jotain pielessä, ehkä kylmäainetta pitäisi lisätä.

Tässä kuva siitä miten kastepisteen ja ulkolämpötilan ero näkyi Argon sulatukset huomioivassa COPissa, sinisissä pisteissä dp ( kastepiste ) on alle asteen päässä ulkolämpötilasta, punertavissa yli kahden asteen päässä. Kuvista näkyy että pari astetta riittää tekemään selvän hajuraon, luulenpa siis ettei Argon kenno keskimäärin kovin suurta lämpötilaeroa tarvinnut.
 

Liitteet

  • dp.png
    dp.png
    8,1 KB · Katsottu: 462
T

teukka

Vieras
Vs: Ilmankosteus, kastepiste, lämpötila ja sulatusten optimointi

Mutta: Onko mitään tutkimus tai muuta tietoa miten kastepiste ja kennon lämpötila vaikuttavat kuuraantumiseen? Tällä hetkellä lämpötila 22.5,

On ehkä liian raskas termi tuo tutkimus tällaisen perusasian yhteydessä. Jos haluaa askarrella näiden asioiden kanssa, niin kastepiste pitää ymmärtää ja suhteellisen ja absoluuttisen kosteuden käsitteet - sitten se on peruskauraa... :)
 
P

Pähkäilijä

Vieras
Vs: Ilmankosteus, kastepiste, lämpötila ja sulatusten optimointi

Eikös kastepistettä kannata nimenomaan jahdata faasimuunnoksen energian tähden? :p toki vain kaasusta nestemäiseksi se vesi eikä nesteestä jäähän että tarviaa sulattaa.
 

harald

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: Ilmankosteus, kastepiste, lämpötila ja sulatusten optimointi

Pähkäilijä sanoi:
Eikös kastepistettä kannata nimenomaan jahdata faasimuunnoksen energian tähden? :p toki vain kaasusta nestemäiseksi se vesi eikä nesteestä jäähän että tarviaa sulattaa.

Nimenomaan tuon tyyppistä tietoa kaipailisin. Käsittääkseni kaasu kennolle voi olla reilusti pakkasella, mutta jos ilmavirtaus on riittävä niin kenno ei kuitenkaan jäädy. Muuttujia on runsaasti, kosteuden ja lämpötilan lisäksi ilmavirtaus jne.

Itseäni ei välttämättä huoleta niin paljon itse sulatus, vaan se selkeästi laskeva COP kun kenno huurtuu. Esim. +5 lämpötilassa sulatusväli oli 2h, josta viimeiset 20min COP laski 4--> 2.5, ja sitten sulatukset päälle. Oma näkemys on että pitäisi pystyä ajamaan kone +5C ilman sulatuksia, jos vaan vähän lasketaan tehoja (eli että kenno olisi hieman lämpimämpi.... ).

Toistaiseksi olen siis saanut ihan hyviä tuloksia siten että kun lämpötila laskee niin vähennän pyyntiä (kone joutuu siis käymään pidempään saman energian keräämiseksi), mutta nyt haluaisin huomioida paitsi lämpötilan myös kosteuden....
 

VesA

In Memoriam
Vs: Ilmankosteus, kastepiste, lämpötila ja sulatusten optimointi

harald sanoi:
Nimenomaan tuon tyyppistä tietoa kaipailisin. Käsittääkseni kaasu kennolle voi olla reilusti pakkasella, mutta jos ilmavirtaus on riittävä niin kenno ei kuitenkaan jäädy. Muuttujia on runsaasti, kosteuden ja lämpötilan lisäksi ilmavirtaus jne.

Itseäni ei välttämättä huoleta niin paljon itse sulatus, vaan se selkeästi laskeva COP kun kenno huurtuu. Esim. +5 lämpötilassa sulatusväli oli 2h, josta viimeiset 20min COP laski 4--> 2.5, ja sitten sulatukset päälle. Oma näkemys on että pitäisi pystyä ajamaan kone +5C ilman sulatuksia, jos vaan vähän lasketaan tehoja (eli että kenno olisi hieman lämpimämpi.... ).

Toistaiseksi olen siis saanut ihan hyviä tuloksia siten että kun lämpötila laskee niin vähennän pyyntiä (kone joutuu siis käymään pidempään saman energian keräämiseksi), mutta nyt haluaisin huomioida paitsi lämpötilan myös kosteuden....

Ei sen pidä enää +5:ssä huurtua ollenkaan vaikka kävisi täysillä, jotain on vialla ja se vika pitää korjata ennenkuin alkaa mitään hienompaa optimointia kosteuden mukaan yrittelemään.
 

harald

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Ilmankosteus, kastepiste, lämpötila ja sulatusten optimointi

VesA sanoi:
Ei sen pidä enää +5:ssä huurtua ollenkaan vaikka kävisi täysillä, jotain on vialla ja se vika pitää korjata ennenkuin alkaa mitään hienompaa optimointia kosteuden mukaan yrittelemään.

Vika lienee se, että kyseessä on siis Ultin 9000 EEV, jonka ohjauspuoli lienee vähän kevyellä suunnittelulla...? Sen takia vähän säätelen. Toki voi olla että koneessa on vähän liian vähän R410a:ta, mutta eikös näissä tapauksissa yleisesti se kenno lähde huurtumaan alhaalta? Kone tuottaa kuitenkin 6.5kW lämpöä 1.5kW ottoteholla +5C:ssä, eli yli 4 COP. Pakkastuotto on tosin kehnompi, eli esim. 17.3.2014: vuorokauden keski lämpötila -6.5C, tuotto 5.2kW otto 2.4kW, eli COP vielä yli 2. Mutta tuokin lienee vielä ihan OK?
 

pamppu

Vakionaama
Vs: Ilmankosteus, kastepiste, lämpötila ja sulatusten optimointi

harald sanoi:
Nimenomaan tuon tyyppistä tietoa kaipailisin. Käsittääkseni kaasu kennolle voi olla reilusti pakkasella, mutta jos ilmavirtaus on riittävä niin kenno ei kuitenkaan jäädy. Muuttujia on runsaasti, kosteuden ja lämpötilan lisäksi ilmavirtaus jne.

Itseäni ei välttämättä huoleta niin paljon itse sulatus, vaan se selkeästi laskeva COP kun kenno huurtuu. Esim. +5 lämpötilassa sulatusväli oli 2h, josta viimeiset 20min COP laski 4--> 2.5, ja sitten sulatukset päälle. Oma näkemys on että pitäisi pystyä ajamaan kone +5C ilman sulatuksia, jos vaan vähän lasketaan tehoja (eli että kenno olisi hieman lämpimämpi.... ).

Toistaiseksi olen siis saanut ihan hyviä tuloksia siten että kun lämpötila laskee niin vähennän pyyntiä (kone joutuu siis käymään pidempään saman energian keräämiseksi), mutta nyt haluaisin huomioida paitsi lämpötilan myös kosteuden....

Käsittääkseni toki kaasu voi olla reilusti pakkasella, mutta sitten kun itse kennon pinta alkaa olla miinuksella, eli puhallus ei riitä sitä lämmittämään, alkaa jäätyminen. Eikä ilmankosteudella tai muilla asioilla taida olla tähän muuta vaikutusta sitten enää kuin sen suhteen että kuinka paljon jäätä kertyy. Jäätymistä kuitenkin tapahtuu heti kun mennään pakkaselle. Toki voi sitten ilmankosteutta tutkien optimoida sitä, kuinka paljon kenno sietää jäätyä, eli kuivalla ilmalla sen voisi antaakin olla pakkasella pidempään ilman haittavaikutusta.

Sitten voisi miettiä plussakeleillä sulatusjaksoja jossa puhallus ulkona on kova, mutta tehopyynti jonkun aikaa niin vähäinen että kenno pysyy plussalla. Silloinhan ulkoilma sulattaisi jäätä, eikä energiaa palautettaisi varaajalta. Vaatii vähän näpräilyä.
 

VesA

In Memoriam
Vs: Ilmankosteus, kastepiste, lämpötila ja sulatusten optimointi

harald sanoi:
Vika lienee se, että kyseessä on siis Ultin 9000 EEV, jonka ohjauspuoli lienee vähän kevyellä suunnittelulla...? Sen takia vähän säätelen. Toki voi olla että koneessa on vähän liian vähän R410a:ta, mutta eikös näissä tapauksissa yleisesti se kenno lähde huurtumaan alhaalta? Kone tuottaa kuitenkin 6.5kW lämpöä 1.5kW ottoteholla +5C:ssä, eli yli 4 COP. Pakkastuotto on tosin kehnompi, eli esim. 17.3.2014: vuorokauden keski lämpötila -6.5C, tuotto 5.2kW otto 2.4kW, eli COP vielä yli 2. Mutta tuokin lienee vielä ihan OK?

Pitäisköhän siihen laittaa lisää voimaa ulkoyksikön potkuriin.. kennoa on hankala kasvattaa.
 
Back
Ylös Bottom