ilmanpuhdistus

K

kedbu

Vieras
Ilmalämpöpumppuja mainostetaan melkoisina ilmanpuhdistimina ja löytyyhän niistä jos jonkinmoista suodatinta, ionisointia ja plasmasysteemiä.

Kun lueskelee ihmisten kommentteja, suurin osa tuntuu vakuuttuneen ilmanputsauksen toimivuudesta mutta epäilijöitäkin löytyy.

Onko missään tehty puolueettomia testejä ilmanpuhditusominaisuuksien osalta? olisi oikein mielenkiintoista tietää todellisia eroja esim. mitsun ja lg:n plasmojen toimivuudesta. ionisoinnin vaikutuksista tai erivalmistajien mikrofilttereiden todellisia suodatusominaisuuksia.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: ilmanpuhdistus

Eipä ole ILP testeissä tätä testattu, kun ei ole ilmanpuhdistimiakaan testattu/vertailtu TMssä tietääkseni.

Ionisaattorien toiminta ja teho on kyllä kiistaton samoin kuin sitä käyttävien ilmanpuhdistimienkin.
Tuolla on jotakin mittaustuloksia yhdestä ilmanpuhdistemesta.
http://personal.inet.fi/palvelu/ion-air2000/mittaustuloksia.html

ILPin ionisaattori kannattaa siis pitää aina päällä. ;)
ILP on tehokas ilmanpuhdistaja koska sen läpi menee huomattavasti isompi ilmamäärä kuin normaalissa ilmanpuhdistimessa.

P

petljakov

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Näiden laitteiden otsonintuotto kiinnostaisi myös, mutta ainakaan Scanoffice (terveisiä vaan sinne) EI ole koskaan vastannut kysymyksiini Mitsubishin otsonintuotosta. Faktahan on, että sähköiset ilmanpuhdistimet (mm. plasmatsydeemi...) tuottavat otsonia joka on varsin ärhäkkä ja epäterveellinen kaasu, mutta PALJONKO nämä laitteet otsonia tuottavat ... ???

T

Teemu Vaasa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Tuo otsonin pelko on kyllä täysin turhaa. Otsonointi (jossa otsonipitoisuus on moninkertainen ionisointiin verrattuna) on laajalti käytetty vedenkäsittelyssä, sairaaloissa ja mm homerakennusten sisäilman puhdistuksessa . Luonnossa otsonia syntyy esim. ukonilmalla korkeajännitepurkauksissa. Juuri tästä syystä ilma tuoksuu raikkaalta ja on erittäin happirikasta rajun ukkosen ja salamoinnin jälkeen. Ionisaattori tuottaa otsonia mitättömän määrän, moninkertaisesti alle 0,05ppm tason.

Kari

Aktiivinen jäsen

Mä oon niin pihi mies etten pidä panassa ionisaatoria päällä kun se ledi vie niin pirusti virtaa. Ionisaatori sinänsä taitaa viedä vähemmän virtaa kun se ledi :D Joopa joo en muuten usko tota väittämää että ukkosen jälkeen ilma on raikasta sen takia että salamat otsonoi ilman raikkaaksi.
Oikosulkujen jälkeen ilmassa kyllä on aina sama tietty dunkkis jota en itse määrittelisi raikkaaksi tuoksuksi ja se on aina sama dunkkis kärähti siten mikä vehe tahansa. Toki jos johdotkin palaa niin ammatti mies tietää jo hajusta mistä etsiä vikaa, mutta sillon otsoonin hajusta pitää jo osata erotella muitakin hajuja että "onko kärynnyt vaan kontaktorin kärjet vai onko samalla palanut narutkin" Ammattimies haistaa asiat jo ennen keskuksen avaamista :D

J

jjarven

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kari sanoi:
Mä oon niin pihi mies etten pidä panassa ionisaatoria päällä kun se ledi vie niin pirusti virtaa. Ionisaatori sinänsä taitaa viedä vähemmän virtaa

Olethan myös muistanut laittaa asetuksen että pumppu himmentää loput aina palavat ledit etteivät vie suotta sähköä ;D

P

petljakov

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Teemu Vaasa sanoi:
Tuo otsonin pelko on kyllä täysin turhaa. Otsonointi (jossa otsonipitoisuus on moninkertainen ionisointiin verrattuna) on laajalti käytetty vedenkäsittelyssä, sairaaloissa ja mm homerakennusten sisäilman puhdistuksessa . Luonnossa otsonia syntyy esim. ukonilmalla korkeajännitepurkauksissa. Juuri tästä syystä ilma tuoksuu raikkaalta ja on erittäin happirikasta rajun ukkosen ja salamoinnin jälkeen. Ionisaattori tuottaa otsonia mitättömän määrän, moninkertaisesti alle 0,05ppm tason.

Jaa'a, kyllähän sitä käytetään mainitsemissasi kohteissa mutta ei niin että ihmisiä oleskelisi samoissa tiloissa otsonoinnin ollessa käynnissä. Pelko ei ole turhaa, otsoni on varsin ärhäkkä ja epäterveellinen kaasu. Otsonaattorien otsonipitoisuudet itse asiassa taitavat olla juuri niitä korkeita. Katsoopi tuolta lisätietoa:

http://www.hengitysliitto.fi/default.asp?docId=15372

Sisäilmaluokituksen S1 (paras) raja on 20ug, S2 50ug ja S3 (huonoin) 80ug.

Otsonin hajukynnys eli pienin ihmisen haistama pitoisuus on 20ug/m3 eli jos
otsonin hajun tunnistaa, ylittyy S1 luokka.

Siksi olisi hyvä jos valmistajat ilmoittaisivat paljonko sitä otsonia nyt niistä laitteista tulee. Mutta eivätpä ilmoittele eikä Scanoffice ainakaan edes vastaa mitään kyselyihin. Voiko siitä sitten päätellä jotain?

H

Hemmo

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Elekee ennee hyväkkäät lissee immeisiä pelotelkee :-\

Minnuu rupijaa pelottammaa iha tosissaa ;D
Eikö nuo pitäs sitte ilpin jonisuattorit järkenää lailla kieltee.

Ossooha sitä ruisleipääkii kuolla jos vetäsöö sen murenia henkeesä :D
Ja tappaaha se salamakii jos piähä isköö

Tosippa

Aktiivinen jäsen

Kirjoittelenpa tässä ensimmäistä kertaa tänne foorumiin. Toshiba Daiseikai RAS-13 olisi pian tulossa kotiin. Siinähän on myös plasmapuhdistus, joka tietääkseni tuottaa hiukan otsoonia, vai kuinka? Aion kyllä käyttää nenääni ja mikäli otsooni alkaa haista niin plasmatoiminto kytkeytyy todennäköisesti pois päältä.

Meinaan, mulla on tommonen Elixairin sähköinen ilmanpuhdistin, joka kyllä on tehokas ilmanpuhdistukseen, mutta tuottaa sitä pirun otsooninkäryä liikaa. Milloin enempi milloin vähempi, mutta useimmiten sen kyllä haistaa. Että ei enempää otsooninkäryä tässä kyllä kaipaa. Niin, eihän tota Elixairia varmaan enää sitten tarvitakaan, kun Tossu on seinällä.

T

teukka

Vieras

Meillä tuotti painepesurikin eilen otsonia. Olikohan jäänyt joku plasmajuttu päälle? Pistin sen roskiin. Tehkää samalla tavalla niille ilpeillekin. ;D

P

pahhi

Vieras

Tekniikka & Taloudessa oli juuri juttu, että ionipuhdistus (sähkösuodatus) voi satakertaistaa ilman hiukkaspitoisuuden. Sähkösuodatuksen ohessa syntyvä otsoni reagoi esim. limoneenien kanssa ja muodostaa haitallisia hiukkasia. Limoneeneja on ainakin puhdistusaineissa antamassa raikasta sitruunan tuoksua.

Pitää varmaan vaihtaa sitruunan tuoksuinen Fairy normaaliin. :D

tet

Hyperaktiivi

petljakov sanoi:
Siksi olisi hyvä jos valmistajat ilmoittaisivat paljonko sitä otsonia nyt niistä laitteista tulee. Mutta eivätpä ilmoittele eikä Scanoffice ainakaan edes vastaa mitään kyselyihin. Voiko siitä sitten päätellä jotain?

Onneksi on vaan tuo Sanyon ihmeiden ihme ioniteippi, se ei ainakaan tuota otsonia! ;D

P

petljakov

Vieras

Juu ei ole plasma minun laitteessa päällä ennenkuin löytyy jostain numeroarvoja.

VesA

In Memoriam

petljakov sanoi:
Juu ei ole plasma minun laitteessa päällä ennenkuin löytyy jostain numeroarvoja.

No jos joskus saat numerot, saat ne puhtaalle laitteelle puhtaassa ilmassa. Ja ne varmaankin täyttävät kaikenmaailman pykälät niin amerikoissa kuin euroopassakin.

Ihan luonnostaan, koska se puhdistuvehje on niin kovin pieni verrattuna vaikka johonkin Elixairiin.

Otsonia alkaa tulla kunnolla vasta, kun vehje pölyä keräiltyään alkaa vähän räpsiä satunnaista kipunaa. Samalla syntyy kaikenlaisia muitakin yhdisteitä.

Tosippa

Aktiivinen jäsen

VesA sanoi:
Ihan luonnostaan, koska se puhdistuvehje on niin kovin pieni verrattuna vaikka johonkin Elixairiin.

Otsonia alkaa tulla kunnolla vasta, kun vehje pölyä keräiltyään alkaa vähän räpsiä satunnaista kipunaa. Samalla syntyy kaikenlaisia muitakin yhdisteitä.

Minä luulen myös, että joku Elixair on huomattavasti rankempi otsoonintuottaja kuin ilppi, ihan koonsakin puolesta. Kyllä se Elixair muuten tuottaa sitä otsooninkäryä vaikka se olisi juuri puhdistettukin. Ei tartte odotella kipinöintiin asti.

H

Hemmo

Vieras

Vironmaa=Estonia
eikös silloin ole
Otsonia=Karhunmaa :D

En tästä aiheesta enää muuta keksiny ;D

P

petljakov

Vieras

Kokeileepa sillai että menee seisomaan noukka yläviistoon sisäyksikön eteen ja tiiviisti ja keskittyneesti samalla sniffaillen laittaapi plasman päälle. Tuntuu kohta selvästi noukassa otsoninkatku. S1 ylittyy ... mutta paljonko?

P

petljakov

Vieras

Hemmo sanoi:
Vironmaa=Estonia
eikös silloin ole
Otsonia=Karhunmaa :D

En tästä aiheesta enää muuta keksiny ;D

Jo Asterixin aikaiset viikingit tunsivat otsonin ... vrt Asterixin merimatkoissa Åtsån - puusta pudonnut :p

P

pahhi

Vieras

Millä tai kuka sen otsonimäärän pystyisi mittaamaan?

T

teukka

Vieras

Olen mittaillut joskus otsonipitoisuuksia. Kyllä siihen löytyy mittareita, mutta ei Lidlistä.
Otsoni ei viihdy sisätiloissa, se tuhoutuu välittömästi koskettaessaan pintoihin. :cool:

Back
Ylös Bottom