ilmastointilaite

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

On komiat putket! Millä nuo pysyy kiinni ja tiiviinä jos kerta mitään ruuveja ei ole?

Itse viilentelin tuloilmaa VILPillä viime kesänä ja toki se vähän auttoi mutta.. ei se silti oikein ollut mielestäni hyvä. Pidin lämpötilaa kastepisteen yläpuolella varmuuden vuoksi.
 

mixumixu

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

Putket pysyvät paikoillaan suht kireillä tiivisteillä, painovoimalla ja tukemalla toinen toisiaan. Tuo poistoilma 180 asteen mutka ottaa kiinni alempaan, jos alkaa löystyä. Alkuaikoina purin tuon systeemin joka ilta ja aamulla takaisin kun en tiennyt miten kylmää ilmaa höyrystimelle saa päästää. Nibeltä sitten ilmoittivat ettei ole ongelma, sulatus vain paukkuu päälle useammin. Sitten kytkin väliin termostaatin joka sammutti kompuran kun ulkolämpötila laski alle +7, kesäyöt voivat olla hyvinkin kylmiä... Viime kesänä jätin tuonkin pois kun ongelmia ei ollut. Saitko muuten tuon tuloilmapatteritermostaattitestin jo tehtyä?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

Kyllä tuosta näkee se minkä jo aiemmin sanoin joskus, eli patteriventtiili ei virtaa yhtä hyvin kuin tuo Niben oma, ruuvattava venttiili. Noin yleensäkään en pidä tuota modausta erityisen onnistuneena, se tasaa enää tuloilman ylilämmittämistä keväällä ja syksyllä, mutta siihenpä se sitten jää. Olen nyt ruuvannut käyrän niin alas kuin mahdollista, ja käytännössä patteriventtiili päästää talvella läpi täyden virtauksen.

Kun otat nuo mutkat pois, miten saat suorat pätkät paikalleen? Onko niissä sen verran liikkumavaraa jotenkin ylös-alas että niitä pääsee vekslaamaan paikoilleen?
 

Liitteet

  • venttilien toiminta.jpg
    venttilien toiminta.jpg
    41,6 KB · Katsottu: 528

pAy

Vakionaama
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

mixumixu sanoi:
Eli tuloilma jäähdytetään höyrystimessä, jossa on myös viemäröinti. Sitten ilma vielä lämmitetään tarvittaessa ettei tule kondenssiongelmia kanavistoon. Mulla on tuloilmapatterin virtausta säätämässä shunttiventtiili + Automix CT jolla tuloilma pysyy aina +18 asteessa, kesät talvet. Myös tuloilmavesipatteri on viemäröity. Nibessä on vakiona manuaalinen virtausventtiili, jolla voi heittää vesilintua. Repomies oli asentanut virtausventtiilin tilalle patteritermostaatin joka lie helpoin /halvin ratkaisu.. Itse ostin tyhmänä tuon kalliin Automixin...

Kuten kuvasta näkyy, tekee talosta tuleva poistoilma 180 asteen koukun ja poistuu talosta yläpohjaan asennetun kanavapuhaltimen innoittamana. Lämpöhän otetaan nyt talteen raitisilmasta, eli kompura jauhaa edelleen kattilaveteen lämpöä aina kun käy.

Höyrystin kannattaa tietty ennen kytkentää pestä kunnolla, ja vaihtaa ainakin tuo entisen poistopuolen suodatin.(lahjoituksia otetaan vastaan ;D).

Viemäröintiä ei ole kai valmiina höyrystimessä ja tuloilmavesipatterissa, eli olet itse rakentanut ne? Ilma lämmitetään tarvittaessa, eli lämmitetään jos lämpötila alle 18? Kanava puhallinta käytät siis tuossa kesä viilennys asennossa talon "jäteilman" poistamiseen? Onko tuo höyrystin helppo puhdistaa, mitä kautta se onnistuu?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

pAy sanoi:
Viemäröintiä ei ole kai valmiina höyrystimessä ja tuloilmavesipatterissa, eli olet itse rakentanut ne? Ilma lämmitetään tarvittaessa, eli lämmitetään jos lämpötila alle 18? Kanava puhallinta käytät siis tuossa kesä viilennys asennossa talon "jäteilman" poistamiseen? Onko tuo höyrystin helppo puhdistaa, mitä kautta se onnistuu?

Tottakai höyrystimen alla on ihan tehtaalta tullessa tippavesiallas ja siinä poistoletku, mihin muuten normaali kondenssivesi menisi?

Tuloilmapatterin alapuolella sitävastoin ei ole mitään kondenssivesisysteemejä, koska tuloilmapatterilla normaalisti lämmitetään. En kuitenkin oikein tajua miksi tässä sovelluksessa sellaista tarvittaisiin, koska kondenssia luulisi muodostuvan hyvin vähän.. ainoastaan kompuran sammuessa, kun kuumaa ja kosteaa ilmaa ryntää jäähtyneille pinnoille. Kompuran käydessä ilma on yleensä viileämpää tai yhtä viileää kuin nuo peltipinnat sen jälkeen, ja kondenssi tulee "normaalisti" höyrystimeen.

Kokeilin itse tuloilmapatterin voimalla jäähdyttämistä (vettä jäähdyttämällä), ja silloin on kyllä todellakin tarpeen viemäröidä myös tuloilmapatterin alustasta kondenssit, samoin kuin on hieman tarpeen lisäeristää putkia. En suosittele tuloilmapatterilla jäähdyttämistä, se on aivan liian vaikeaa saada toimimaan järkevästi ja turvallisesti.


Edit - Höyrystimen puhdistus: vettä päälle suodattimen kohdalta. Vanhoissa Niben manuaaleissa on jotain ohjeita.. jotain horinaa kondenssiletkun kanssa puljauksesta, mutta minä annoin vesien valua juuri sitä letkua pitkin pois.
 

mixumixu

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

repomies sanoi:
Kyllä tuosta näkee se minkä jo aiemmin sanoin joskus, eli patteriventtiili ei virtaa yhtä hyvin kuin tuo Niben oma, ruuvattava venttiili. Noin yleensäkään en pidä tuota modausta erityisen onnistuneena, se tasaa enää tuloilman ylilämmittämistä keväällä ja syksyllä, mutta siihenpä se sitten jää. Olen nyt ruuvannut käyrän niin alas kuin mahdollista, ja käytännössä patteriventtiili päästää talvella läpi täyden virtauksen.

Kun otat nuo mutkat pois, miten saat suorat pätkät paikalleen? Onko niissä sen verran liikkumavaraa jotenkin ylös-alas että niitä pääsee vekslaamaan paikoilleen?

Noissa on ns. pitkä sisäjatko, eli ulkoputkea pystyy työntämään sisäputken päälle noin 15cm, eli siinä ei ole sellaista paksunnoskohtaa kuten normisisäjatkossa joka pysäyttää ulkoputken. Raitisilmatulossa katon kohdalla on sellainen, eli ulkoputkea pystyy siirtämään niin paljon että saa röörit irti/kiinni.

Tuosta käppyrästä ilmenee että myös tuo vakio virtaussäädin jarruttaa hieman virtausta. Paras tuloshan on kun molemmat ovat auki.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

mixumixu sanoi:
Tuosta käppyrästä ilmenee että myös tuo vakio virtaussäädin jarruttaa hieman virtausta. Paras tuloshan on kun molemmat ovat auki.

Tuo mahtunee vielä mittausvirheiden sisään tuo nyppylä. Mutta järjestys jossa ruuvasin oli tosiaan sellainen että virtausta ei katkaistu hetkeksikään, tuossa välillä oli siis molemmat auki yhtä aikaa. Jostain syystä menoveden käyrään tuli muuten pikku dippi tuossa kohtaa kun alkoi patteriventtiilin osuus.. mutta ei se toisaalta vaikuttanut mitään palautuessaan.

Onko nuo putket ihan normaalia rautakauppa/LVI liike -tavaraa vai pitikö tilata jostain mittatilauksena? Mulla on haaveena että joskus hommaisi risan normaalin LTO:n ja pistäisi sen Niben perään.. mutta tuo voi kyllä jäädä haaveeksi.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

mixumixu sanoi:
Niben jeppe sanoi kyllä että tuloilmapatterikin on viemäröity. Eikös sinne voi tulla sadevettäkin jos on lyhyt rööri ulkoilmaan ja puhallin täysillä?

Uudemmista vuosimalleista en tiedä mutta tuo 12/2004 malli ei sisällä mitään tuloilmapatteripuolen viemäröintiä. Vedet menee miten sattuu, jos ei viemäröi itse.

Mitä tulee sadevesiin niin noh, joo, periaatteessa jos raitisilmaputkessa on kaatoa koko matkan koneelle ja ulkona ritilä vaikka putoaa tms, sattuu satamaan sopivasti vaakana, niin sieltä voi ehkä saada vedet koneeseen. Oli minullakin kanavassa lunta kun tänään katsoin, kyllä se sitä imee kun sopivasti pyryttää. Mutta sitä en usko että ne vedet päätyisivät sinne tuloilmapatterin alle mitenkään merkittävässä määrin, eiköhän ne tippuisi pisaroina suodattimen läpi siihen puhaltimen viereen ja tulisi puhaltimen sähköliittimen läpiviennistä tms paikasta sitten alaspäin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

mixumixu sanoi:
Sitten kytkin väliin termostaatin joka sammutti kompuran kun ulkolämpötila laski alle +7, kesäyöt voivat olla hyvinkin kylmiä...

Kerropa lisää vielä tuosta virityksestä, eli miten toteutit tuon käytännössä? Kompuraa ohjaavan releen ohjaukseen lenkki jossa termari, ja tuo termari kanavaan, vaiko jotenkin muuten? Ja Nibekö ei ollut moksiskaan?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

mixumixu sanoi:
Eihän tuo höyrystin mitenkään radikaalisti eroa ILP:in vastaavasta, eihän siellä ole mitään rikkoontuvaa?

Materiaali on aika erilaista lamellien osalta, tuon Niben lamellit on paljon järeämpää tavaraa kuin ILPpien vastaavat. Lamellit eivät ole kuitenkaan se mikä menee rikki ILPeissä, tai siis niiden lyttääntymisellä nyt ei ole pienessä mittakaavassa mitään väliä. Putkistaan ne ILPit hajoaa, ja niiden laadusta taas on vaikea sanoa mitään kun ei niitä näe edes päällepäin.

Luulisin että se on aika kestävä, sulatus kyllä pelaa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

Jos ILPin kanssa alat puljata niin laita sisäyksikkö seinälle, selviät vähemmällä kikkailulla.

Tuossa sinun ratkaisussasi taitaa olla muuten yksi ongelma. Se ylipaineistaa talosi.

Jos haluat jatkaa PILPillä jäähdyttelyä ja saada kompuran käymään, tee näin:

talon raitisilma niben poistoliitäntään
niben jäteilmaliitäntä talon tuloliitäntään
talon poistoliitäntä niben raitisliitäntään
niben tuloilmaliitäntä talon jäteilmaliitäntään

Näin saat ensinnäkin säädettyä talon puhaltimilla alipaineiseksi. Toiseksi voit säätää Niben shuntin käsisäädöllä riittävän kuumalle, sulkea vaikka kaikki kierrot paitsi tuloilmapatterin jonka avaat täysin, ja sitten vaan lämmität tuloilmapatterilla jäteilmaa.

Kytkennän sovittaminen Niben yläpuolelle voi olla aavistuksen haastavaa.
 

mixumixu

Jäsen
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

Ei ylipaineista. Taisit unohtaa tuon 180 asteen putkivirityksen joka johtaa talon poistokanavistosta talon jäteilmakanavaan jossa 150 l/s kanavatuuletin. Joten tulo noin 125 l/s, poisto siis 150 l/s.

Tuo ehdottamasi viritys kävi omassakin mielessä ja sopii kuumemmille keleille (30C) kun tuloilman lämmitystä ei enää tarvita.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

Vaikeaksi menee jos tuloilman lämpö pitää kontrolloida jotenkin noin.

Onko sulla jotain varastoa tai märkätiloja (sauna?) joihin voisit puskea lämpöä "yli tarpeen" lattian kautta?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

No sehän on vaan mukava jos kylppäri ja sauna ovat lämpimiä. Ja tuleehan niihin kylmää ilmaa tuloilmaventtiileistä. Varastossa on kuitenkin joku ikkuna tai ilmanvaihto. Tuuleta tarvittaessa.
 

mixumixu

Jäsen
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

Mietin muuten vielä jokin aika sitten vilpin asentamista ihan normaalisti lämmityskäyttöön. Sillä olisi voinut hoitaa kesällä tuon lauhdutustoiminnon käyttämällä yksinkertaisesti vilpin jäähdytystoimintoa.
 

mixumixu

Jäsen
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

Sauna ja kylppäri ovat siis samassa jakotukissa varaston kanssa, menovesi kesällä vain max 28C. Ei millään huku kahta kilowattia varaston lattiaan noilla lämpötiloilla. Pitäisi varmaan nostaa ainakin 35C, ja kuristaa pirusti saunan ja kylppärin menoja. Ja saunoahan voisi sitten varastossa ;D
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

Joutuisit kenties nostamaan menoveden jonnekin neljänkympin hujakoille käsisäädöllä. Hyvä siitä tulee. Ikkunaa auki vähän kylppäristä, niin ulkoa pääsee viileä (+30?) sisään. ;D
 

mixumixu

Jäsen
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

Jos hajonneen ilpon joskus löydän, niin miten hyvin ilpin kennosto soveltuu +60C veden kierrättämiseen? Pitäisi jollain lailla saada höyrystin pestyä sisältä, ei taida jakotukin venttiilitiivisteet tai lämmitysvesijärjestelmä yleensäkään tykätä hyvää jos jotain vanhoja ilpin voiteluainejämiä pääsee kiertoon?

Minkä kokoista putkea noissa ilppien höyrystimissä käytetään, mahtaako sisätilavuus riittää? Kun eivät ole vedelle suunniteltuja...
 

mixumixu

Jäsen
Vs: Nibe 410P:stä ilmastointilaite

Milläköhän tuon ilpin kennon saisi puhtaaksi myös öljystä, ei oo kiva jos sitä pääsee kattilaveteen. Jakotukin tiivisteet ei välttämättä tykkää hyvää...
 
Back
Ylös Bottom