Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
mixumixu sanoi:Saitko muuten tuon tuloilmapatteritermostaattitestin jo tehtyä?
mixumixu sanoi:Eli tuloilma jäähdytetään höyrystimessä, jossa on myös viemäröinti. Sitten ilma vielä lämmitetään tarvittaessa ettei tule kondenssiongelmia kanavistoon. Mulla on tuloilmapatterin virtausta säätämässä shunttiventtiili + Automix CT jolla tuloilma pysyy aina +18 asteessa, kesät talvet. Myös tuloilmavesipatteri on viemäröity. Nibessä on vakiona manuaalinen virtausventtiili, jolla voi heittää vesilintua. Repomies oli asentanut virtausventtiilin tilalle patteritermostaatin joka lie helpoin /halvin ratkaisu.. Itse ostin tyhmänä tuon kalliin Automixin...
Kuten kuvasta näkyy, tekee talosta tuleva poistoilma 180 asteen koukun ja poistuu talosta yläpohjaan asennetun kanavapuhaltimen innoittamana. Lämpöhän otetaan nyt talteen raitisilmasta, eli kompura jauhaa edelleen kattilaveteen lämpöä aina kun käy.
Höyrystin kannattaa tietty ennen kytkentää pestä kunnolla, ja vaihtaa ainakin tuo entisen poistopuolen suodatin.(lahjoituksia otetaan vastaan).
pAy sanoi:Viemäröintiä ei ole kai valmiina höyrystimessä ja tuloilmavesipatterissa, eli olet itse rakentanut ne? Ilma lämmitetään tarvittaessa, eli lämmitetään jos lämpötila alle 18? Kanava puhallinta käytät siis tuossa kesä viilennys asennossa talon "jäteilman" poistamiseen? Onko tuo höyrystin helppo puhdistaa, mitä kautta se onnistuu?
repomies sanoi:Kyllä tuosta näkee se minkä jo aiemmin sanoin joskus, eli patteriventtiili ei virtaa yhtä hyvin kuin tuo Niben oma, ruuvattava venttiili. Noin yleensäkään en pidä tuota modausta erityisen onnistuneena, se tasaa enää tuloilman ylilämmittämistä keväällä ja syksyllä, mutta siihenpä se sitten jää. Olen nyt ruuvannut käyrän niin alas kuin mahdollista, ja käytännössä patteriventtiili päästää talvella läpi täyden virtauksen.
Kun otat nuo mutkat pois, miten saat suorat pätkät paikalleen? Onko niissä sen verran liikkumavaraa jotenkin ylös-alas että niitä pääsee vekslaamaan paikoilleen?
mixumixu sanoi:Tuosta käppyrästä ilmenee että myös tuo vakio virtaussäädin jarruttaa hieman virtausta. Paras tuloshan on kun molemmat ovat auki.
mixumixu sanoi:Niben jeppe sanoi kyllä että tuloilmapatterikin on viemäröity. Eikös sinne voi tulla sadevettäkin jos on lyhyt rööri ulkoilmaan ja puhallin täysillä?
mixumixu sanoi:Sitten kytkin väliin termostaatin joka sammutti kompuran kun ulkolämpötila laski alle +7, kesäyöt voivat olla hyvinkin kylmiä...
mixumixu sanoi:Eihän tuo höyrystin mitenkään radikaalisti eroa ILP:in vastaavasta, eihän siellä ole mitään rikkoontuvaa?
mixumixu sanoi:Kuten kuvasta näkyy