ILP ja nollakeli

cleaf

Jäsen
Miten olette ohjanneet pumppua näillä kosteilla nollakeleillä?

Lämmitysjaksot ovat todella lyhyitä ainakin omalta osalta (alle 1h). Pumppu kun ei kerkeä lämmittää pitkään ennen seuraavaa sulatusta joten kerkeää talonkin lämpötila tippumaan.
 

iro

Vakionaama
Nollakelissä ja lähellä 100% oleva ulkoilman kosteus huuruttaa nopeasti ulkoyksikköä ja tuo aiheuttaa sulautusjaksojen lyhenemisen. Tuossa on varmastikin merkkikohtaisia eroja lyhennetäänkö liikaa, myös keinot hallita tuota ovat erilaisia.

Viime talvena seurailin oman Pana HZ25ZKE:n toimintaa ja huomasin että nollakelissä tehdään täysin tarpeettomia sulatuksia.


"Pienellä" tuunauksella tilanne korajautui ja nyt sulatus tapahtuu vain vain kun sitä oikeasti tarvitaan.

 
Viimeksi muokattu:

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Miten olette ohjanneet pumppua näillä kosteilla nollakeleillä?

Lämmitysjaksot ovat todella lyhyitä ainakin omalta osalta (alle 1h). Pumppu kun ei kerkeä lämmittää pitkään ennen seuraavaa sulatusta joten kerkeää talonkin lämpötila tippumaan.
Meillä on Daikin P40 ja sama ongelma. Ainut konsti tuohon on ollut tehon rajoitus (Eco, hiljainen ulkoyksikkö tai tarveohjaus). Mitä enemmän ottaa tehoja ulos sitä tiheämmin sulattaa. Tehon alennuksells pidemmät puhallusjaksot alemmallakin lämpötilalla pitää talon paremmin lämpimänä. Sitten kun pakkanen kiristyy -10:een niinkuin nyt niin tuotakaan kikkaa ei pysty käyttämään. Viime yönä täysteholla puhallus 45 min ja sulatus 15 min mitattuna sisäyksikön pysähtymisestä käynnistymiseen ja talo jäähtyi 2 astetta.
 

Husky

Hyperaktiivi
Meillä on Daikin P40 ja sama ongelma. Ainut konsti tuohon on ollut tehon rajoitus (Eco, hiljainen ulkoyksikkö tai tarveohjaus). Mitä enemmän ottaa tehoja ulos sitä tiheämmin sulattaa. Tehon alennuksells pidemmät puhallusjaksot alemmallakin lämpötilalla pitää talon paremmin lämpimänä. Sitten kun pakkanen kiristyy -10:een niinkuin nyt niin tuotakaan kikkaa ei pysty käyttämään. Viime yönä täysteholla puhallus 45 min ja sulatus 15 min mitattuna sisäyksikön pysähtymisestä käynnistymiseen ja talo jäähtyi 2 astetta.
Olen sitä mieltä että tuo tehorajoitus pitää olla, ellei tehtaalla osata tehdä ryntäämätöntä konetta.

Taas kerran päätin etten välitä katkokäynnistä, mutta ei hermo taaskaan kestänyt kuunnella tuota 3min repimistä. Ja piikkisika kulutuskuvassa.

Jonkin verran palstalla kiistetään tuon repimisen vaikutus sulatuksien lisääntymiseen. Itse uskon että lisää.

Mutta aika paljon tippuu lämpötila talossa sulatuksessa. Ei meillä noin paljoa vaikuta
 

iro

Vakionaama
Olen sitä mieltä että tuo tehorajoitus pitää olla, ellei tehtaalla osata tehdä ryntäämätöntä konetta.

Taas kerran päätin etten välitä katkokäynnistä, mutta ei hermo taaskaan kestänyt kuunnella tuota 3min repimistä. Ja piikkisika kulutuskuvassa.

Jonkin verran palstalla kiistetään tuon repimisen vaikutus sulatuksien lisääntymiseen. Itse uskon että lisää.

Mutta aika paljon tippuu lämpötila talossa sulatuksessa. Ei meillä noin paljoa vaikuta
Mielestäni olen saanut oman Pana HZ:n nyt viritettyä toimimaan järkevästi myös nollassa ja pikkupakkasilla.
Ottotehoa rajoitettu sillä että puhallusnopeus asennossa "medium". Sisälämpötila suht vakaa 21C.

Ohisessa kuvassa ottoteho ja ulkolämpötila sekä "COP" kahden vuorokauden ajalta, ilmankosteus yli 90%. Sulatuksia 22 kpl / 48h, ei katkokäyntiä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20251119-192146.jpg
    Screenshot_20251119-192146.jpg
    106,7 KB · Katsottu: 67

Husky

Hyperaktiivi
Mielestäni olen saanut oman Pana HZ:n nyt viritettyä toimimaan järkevästi myös nollassa ja pikkupakkasilla.
Ottotehoa rajoitettu sillä että puhallusnopeus asennossa "medium". Sisälämpötila suht vakaa 21C.

Ohisessa kuvassa ottoteho ja ulkolämpötila sekä "COP" kahden vuorokauden ajalta, ilmankosteus yli 90%. Sulatuksia 22 kpl / 48h, ei katkokäyntiä.
Juu, ilmeisesti olet saanut viriteltyä kuntoon.

Kuinka pitkiä sulatukset ovat (en ainakaan kännykän ruudulta näe) tuossa ja ovatko aina vakiopituisia?
 

iro

Vakionaama
Juu, ilmeisesti olet saanut viriteltyä kuntoon.

Kuinka pitkiä sulatukset ovat (en ainakaan kännykän ruudulta näe) tuossa ja ovatko aina vakiopituisia?
Kone on viritetty siten että sulatus liipaistuu kun ulkokennon deltaT alkaa nousta jyrkästi ja "COP" alkaa huononemaan. Tällöin kenno on täysin tukossa ja tarvitaan aina täyspituinen sulatus. Aktiivinen sulatus kestää 12min jonka jälkeen sisäyksikön kennoon aletaan ajaa lämpöä ==> sisäyksikön puhalluslämmöstä mitattuna sulatusvaihe kestää kokonaisuudessaan noin 20min. (kuva 1).
Kuva 2 esittää yhtä sulatussykliä, lämmitysvaihe noin 100min ja sulatusvaihe 20min. DeltaT käyrä osoittaa että käynnistysvaiheen "tehoryntäys" ei aiheuta kennon voimakasta huurtumista.
 

Liitteet

  • Sulatusvaihe.jpg
    Sulatusvaihe.jpg
    78,7 KB · Katsottu: 31
  • Sykli.jpg
    Sykli.jpg
    68,7 KB · Katsottu: 30

Jpm

Jäsen
Olikos jollain parempaa tietoa tähän +-0 kelin humppaamiseen.
Kyseessä siis gree hansol 12, joka käy ja ei käy, myös tupla sulatuksia sun muuta ihmeellisyyksiä. Joskus tuli foorumilla vastaan tieto ulko yksikön lämpötila anturin siirrosta kennon lamellien väliin. Käsi ylös jos jotain muutakin voi tälle asialle tehdä.
 

Luukku

Vakionaama
Olikos jollain parempaa tietoa tähän +-0 kelin humppaamiseen.
Kyseessä siis gree hansol 12, joka käy ja ei käy, myös tupla sulatuksia sun muuta ihmeellisyyksiä. Joskus tuli foorumilla vastaan tieto ulko yksikön lämpötila anturin siirrosta kennon lamellien väliin. Käsi ylös jos jotain muutakin voi tälle asialle tehdä.
Onko Greessä jotain eco-modea, hiljainen ulkoyksikkö tms tehon rajoittajaa? Auttaako manuaalinen puhallus 2/5, 3/5?
 

Jpm

Jäsen
Eipä oo mitään eko modeja. puhaltaa koko ajan manuaalisesti. On kokeiltu eri puhallus voimakkuuksia, eipä oo auttanut.
 

Jpm

Jäsen
Voisko tämä humppaaminen olla nyt kiinni sisä yksin lämpö anturista vai ulko yksikön, sisä pömpelin anturi on otettu ulos kotelosta.
Tai molemmista:rolleyes:
 

iro

Vakionaama
Olikos jollain parempaa tietoa tähän +-0 kelin humppaamiseen.
Kyseessä siis gree hansol 12, joka käy ja ei käy, myös tupla sulatuksia sun muuta ihmeellisyyksiä. Joskus tuli foorumilla vastaan tieto ulko yksikön lämpötila anturin siirrosta kennon lamellien väliin. Käsi ylös jos jotain muutakin voi tälle asialle tehdä.
En tiedä toimiiko allakuvattu myös muihin pumppuihin....

Panan 0-kelin käyttäytymistä tutkiessani huomasin että Panan ulkokennon anturi on sijoitettu kennostossa kohtaan joka huurtuu ensimmäisenä ja tämän seurauksena lämmitysvaihen alkuryntäys liipaisee tarpeettoman sulatuksen.. Huurtumista silmämääräisesti seuraamalla näki kohdan missä kenno huurtui viimeisksi ja lämpötilaa mittaamalla löytyi kennon päädystä sopiva paikka anturille. Panan oma kennoanturi on vaikeasti irroitettavissa en kokeillut sen siiroa vaan laitoin sinne erillisen anturin sulatusta liipaisemaan.
Lisäys: Humppaaminen saattaa olla myös katkokäyntiä ja sisäyksikön anturin siirto auttaa tuohon.
 

Jpm

Jäsen
En tiedä toimiiko allakuvattu myös muihin pumppuihin....

Panan 0-kelin käyttäytymistä tutkiessani huomasin että Panan ulkokennon anturi on sijoitettu kennostossa kohtaan joka huurtuu ensimmäisenä ja tämän seurauksena lämmitysvaihen alkuryntäys liipaisee tarpeettoman sulatuksen.. Huurtumista silmämääräisesti seuraamalla näki kohdan missä kenno huurtui viimeisksi ja lämpötilaa mittaamalla löytyi kennon päädystä sopiva paikka anturille. Panan oma kennoanturi on vaikeasti irroitettavissa en kokeillut sen siiroa vaan laitoin sinne erillisen anturin sulatusta liipaisemaan.
Lisäys: Humppaaminen saattaa olla myös katkokäyntiä ja sisäyksikön anturin siirto auttaa tuohon.
Taitaa tää gree tehdä samaa, Sulatuksen jälkeen perkeellinen alku kiukku ja sen jälkeen peli seis ja siitä seuraa joko sulatus tai odotus aika että lämpö on taas pumpun mielestä ok lämmön tuotantoon.
 

iro

Vakionaama
Taitaa tää gree tehdä samaa, Sulatuksen jälkeen perkeellinen alku kiukku ja sen jälkeen peli seis ja siitä seuraa joko sulatus tai odotus aika että lämpö on taas pumpun mielestä ok lämmön tuotantoon.
Pysyykö jollakin tavoin näkemään aloittaako pumppu sulatuksen vai menekö katkolle?
 

iro

Vakionaama
Tehty, ei auta;)
Ripeää toimintaa:), ei vielä heitetä kirvestä kaivoon. Mikä on pyynti ja huoneen lämpötila sekä miten anturi on sijoitettu?
Voisit laitaa erillisen lämpömittarin anturiin kiinni ja katsoa mikä on maksimilämpötila suhteessa pyyntilämpötilaan. Jos mahdollista niin löytää anturille paikka missä alkukiukku nostaa mahdollisimman vähän lämpötilaa. Kokeeksi voisi myös kokeilla pienentää alkukiukun vaikutusta laittamalla anturin ympärille kotelon tai hidastavaa massaa.
 

iro

Vakionaama
Nyt todella haastava keli ILP:lle. Ulkonna -3 C ja kosteutta täydet 100%.
Panan tehonkulutuksessa alkaa näkyä katkon jälkeistä ryntäilyä, mutta deltaT osoitaa ettei kenno tuossa vaiheessa kuitenkaan huurru voimakkaasti. Lyhin havaittu sykli: lämmitys 50min, sulatus 18min
 

Liitteet

  • kosteus.jpg
    kosteus.jpg
    64,8 KB · Katsottu: 24
  • pana.jpg
    pana.jpg
    98,2 KB · Katsottu: 24

Zoppeli

Jäsen
Mulla Panasonicin budjettipumppu QZ25VKE ja oon ihmetellyt sen toimintaa nyt tässä marraskuun aikana. Miltä tuo sulatus kuulostaa? Pari kertaa olen sellaista todistanut, jos se kuulostaa sellaiselta Darth Waderin sisäänhengitykseltä. Mutta se kestää vain pari minuuttia kerrallaan?

Plusasteilla katkokäy tosi paljon. Onko siitä mitään haittaa? Tuntuu, ettei virrankulutuksessa ole juuri ollenkaan eroa sen välillä, onko +2 vai -8. 200 wattia tunnissa 😄
 

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Nyt todella haastava keli ILP:lle. Ulkonna -3 C ja kosteutta täydet 100%.
Panan tehonkulutuksessa alkaa näkyä katkon jälkeistä ryntäilyä, mutta deltaT osoitaa ettei kenno tuossa vaiheessa kuitenkaan huurru voimakkaasti. Lyhin havaittu sykli: lämmitys 50min, sulatus 18min
Daikinilla laitetaan paremmaksi, 35 min lämmitystä ja reilu vartti sulatusta😩
 

Husky

Hyperaktiivi
Mulla Panasonicin budjettipumppu QZ25VKE ja oon ihmetellyt sen toimintaa nyt tässä marraskuun aikana. Miltä tuo sulatus kuulostaa? Pari kertaa olen sellaista todistanut, jos se kuulostaa sellaiselta Darth Waderin sisäänhengitykseltä. Mutta se kestää vain pari minuuttia kerrallaan?

Plusasteilla katkokäy tosi paljon. Onko siitä mitään haittaa? Tuntuu, ettei virrankulutuksessa ole juuri ollenkaan eroa sen välillä, onko +2 vai -8. 200 wattia tunnissa 😄
Kyllä pitäisi kestää pitempään kuin pari minuuttia. Seuraa kennoa, että onko huurussa alussa ja poistuuko sulatuksen aikana.

Eiköhän tällä kelillä aika tiheään sulattele niin pääsee seuraamaan ilman pitkiä odotuksia
 

Zoppeli

Jäsen
No nyt sain yhdestä syklistä kiinni. 15min sulatteli, 55min lämmitystä jonka jälkeen taas 10 minuuttia sulattelua. Täällä myös se -4 astetta pakkasta ja kosteus 100 %.
 

Zoppeli

Jäsen
@iro sulla kun on Panan pumppu ja ilmeisen hyvät setupit sen virran kulutukseen ja muuhun, niin osaatkoa sanoa yhtään kuinka tarkasti omalla kohdallasi Comfort cloudin oma kulutusseuranta (liitteenä) toteutuu verrattuna noihin käppyröihisi?
 

Liitteet

  • IMG_4874.jpeg
    IMG_4874.jpeg
    83,2 KB · Katsottu: 14

iro

Vakionaama
@iro sulla kun on Panan pumppu ja ilmeisen hyvät setupit sen virran kulutukseen ja muuhun, niin osaatkoa sanoa yhtään kuinka tarkasti omalla kohdallasi Comfort cloudin oma kulutusseuranta (liitteenä) toteutuu verrattuna noihin käppyröihisi?
Comfort Cloudin näyttämä kulutus on alakanttiin, vuositasolla 0,85 * Shellyn mittama. Kuukausitasolla ero vaihtelee 0,8 ... 0,9 välillä.
Ohessa tämän päivän tuntinäkymät.
 

Liitteet

  • xy.png
    xy.png
    162,4 KB · Katsottu: 21

blobbo

Aktiivinen jäsen
Taitaa tää gree tehdä samaa, Sulatuksen jälkeen perkeellinen alku kiukku ja sen jälkeen peli seis ja siitä seuraa joko sulatus tai odotus aika että lämpö on taas pumpun mielestä ok lämmön tuotantoon.
Eikö Green pumpuissa on lämpötilamittaus myös kaukosäätimessä? Pistä se iFeel päälle ja varmista että kaukosäädin on paikassa, josta kaken komennot menevät läpi sisäyksikköön, ja tietysti myös paikassa jossa lämpötila on tasainen, eikä ole suoraan puhalluslinjalla tmv.

Muutama Green pumppu itselläni ollut, ja niillä on kyllä ollut tyypillistä että ne ylilämmittää, jonka jälkeen istuvat katkolla pitkiä toveja. Nuo on tosin ollet halpoja vehkeitä, eli ehkä noissa ongelma on se, ettei invertteriohjaus oikein toimi optimaalisesti. Katkokäynnillä puhallus pysähtyy täysin, ainakin silloin kun lämpötilamittaus on kakessa.
 
Back
Ylös Bottom