ILP:n ja lattialämmityksen asetuksista?

V

vmaksi

Vieras
Olen hankkimassa suora sähkölämmitteiseen (lattialämmitys) paritaloon ILP:tä. Tuo lattialämmitys on jaettu kuuteen segmenttiin, joita jokaista ohjaa automaattinen termostaatti Devireg 550 (lattia-anturilla). Lisäksi huoneistossa on varaava takka, jota lämmitän lähinnä kovilla pakkasilla.

Olen tässä pohtinut, että jos hankin ILP:n, niin miten noiden termostaattien lämpötilat kannattaa säätää. Onko oikein jos laittaa ILP:n lämpötila-asetukseksi esim. 22 C ja sitten noihin termostaatteihin 20 C. Tällöinhän tilanne olisi niin, että ILP pyrkii lämmittämään niin paljon kun pystyy ja sähkölämmitys kytkeytyy päälle vasta sitten, kun huoneen lämpötila laskee alle 20 asteen.

Olenko ymmärtänyt asian oikein? Millaisia asetuksia itse käytätte?

Y

Yittiläinen

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: ILP:n ja lattialämmityksen asetuksista?

Itselläni on omakotitalo ja 10 kpl:tta kyseisiä termostaatteja ja pari tulossa vielä lisää.

Veikkaanpa että voi olla hieman hankala yhdistelmä tuo 550 ja ilppi, sillä 550 on älytermostaatti(oppiva termostaatti) joka ottaa sään vaihtelut ennakkoon huomioon.

Eli varmaan toimii, mutta kovilla pakkasilla kun ilpistä loppuu hönkä, niin kestää useita tunteja ennenkuin lattia on taas lämmin jolloin sisälämpötila laskee varmaankin likelle 15 astetta(veikkaus).

Varaava takkakaan ei ehdi kovin nopeasti mukaan, ellei pidä luukkua auki(kipinä vaara).

Itse ehkä säädän systeemin niin että molemmat pyörivät vain halvansähkön aikaan, eli lattiaan varataan lämpö kalliin sähkön ajaksi ja ilppi lämmittää suoraan halvansähkön aikaan.

Miltäpä tämmöinen ehdotus kuulostaa???

V

vmaksi

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Näinhän tuo 550 on oppiva termostaatti, mutta luulisi että sen pystyy sitten opettamaan elämään myös ILP:n kanssa. Käsittääkseni kyseinen termostaatti toimii niin, että jos lämpötilakäyrä lähtee laskemaan uhkaavasti kohti määriteltyä raja-arvoa, kytkeytyy lämmitys päälle. Toivottavasti siis 15 asteen lämpötiloihin ei sentään laskeuduta.

Itselläni nuo termostaatit oli viime talvena säädetty siten, että pääasiallisesti ne lämmittivät vain yöaikaan ja päivällä ainoastaan silloin, jos huoneen lämpötila laski alle 18 asteen. Tuntui toimivan ihan hyvin ja sähkölaskutkin oli pienemmät kun naapurilla, joka ei ollut säätänyt termostaatteja ollenkaan vaan piti tasalämpöä koko ajan.

Takkaa lämmitetään toki "ennakolta", kun kovat pakkaset on tiedossa, joten sitä en pidä ongelmana.

Mutta eiköhän tuohon kokeilemalla joku toimiva asetus löydy. Noissa Deviregeissähän ei ainakaan mulla ole ulkoanturia, joten niiden säätilan vaihtelun haistelu tulee kuitenkin vain sisälämpötilan muutoksista. Toivottavasti ne saa oppimaan kivuttomasti yhteiseloon ILP:n kanssa.

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Yttiläinen:"Veikkaanpa että voi olla hieman hankala yhdistelmä tuo 550 ja ilppi, sillä 550 on älytermostaatti(oppiva termostaatti) joka ottaa sään vaihtelut ennakkoon huomioon."

Kävisiköhän tuo televisoon meteorologiksi, niin paranisi ennusteet? ;D

Back
Ylös Bottom