ILP:n sähkönsyötön katkominen?

getty

Jäsen
Tottahan ILP:t kestää esim. sähkökatkot ok, mutta näitä nyt tuskin tulee kovinkaan montaa elinkaaren aikana. Olen tavannut sammuttaa koneen kaukosäätimestä ja odottaa hieman, että homma on seis ennen kuin katkaisen laitteelta virrat kokonaan, mutta onko tämä turhaa hienostelua? Mulla olisi satunnainen, mutta toistuva tarve katkaista virrat "kovasti" myös täydestä laukasta ja etänä. Sähköosillehan se on se ja sama, mutta en tunne kylmäkoneita niin hyvin.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Meillä on tuo kellarin basic-kone ollut kellon takana katkosähkössä koko ikänsä 2011 lähtien ja hyvin pelaa vieläkin. Eritoten kun otetaan vielä huomioon että tuo oli jo taloon tullessaan käytetty laite, niin enpä tosiaankaan ainakaan näitä perus-vermeitä kovin kantturoiksi pätkäsähkön suhteen moittisi :cool:

kotte

Hyperaktiivi
Jos lämmittävän pumpun tehonsyötön katkaisee, nelitieventtiili kääntyy heti sulatus-/jäähdytysasentoon ja laite päästää aikamoisen suhauksen. Tuosta tuskin on kuitenkaan haittaa laitteelle tai harmia muussakaan suhteessa. Kylmäaineet yksinkertaisesti purkautuvat nelitieventtiilin kautta kompressorin imuputkistoon, osittain kaasuna ja osittain nestemäisenä. Ei tuossa ole matkalla komponentteja, jotka moisesta ryöpystä kärsisivät. Itse venttiili tuossa joutuu kovimmalle rasitukselle, mutta muusta syystä juuttuneita venttiileitä monesti muutenkin yritetään saada liikkeelle moisella tempulla. Teoriassahan on toki mahdollista, että kun nelitieventtiilistä menee tilan vaihtumisen jälkeen ensin kaasua ja sitten pääasiassa nestettä, aiheutuisi paineisku, joka periaatteessa saattaisi ventiiliä vaurioittaa.

Back
Ylös Bottom