ILPin, takan ja kotiautomaation yhteispeli

hemaris

Aktiivinen jäsen
Nyt kun helsingissäkin oli päästy -20 asteen tuntumaan oli hyvä hetki kokeilla ILPin, takan ja kotiautomaation yhteispeliä. Olen jonkun kuukauden ohjannut Panan HE9:sä Zipaton (zwave) avulla. Käytän ulkolämpötilatietoa säätämään lämpötilapyyntiä ja hienosäädän tätä tarvittaessa asteen tai kaksi ylös/alas riippuen sisälämpötilasta.

Systeemin on pitänyt lämpötilat lauhemmilla keleillä aika tarkasti yhden asteen haarukassa, eli mittauspisteessä tuulikaapin vieressä 20-21 asteessa, mikä on siis haluttu lämpötila tässä kämpässä.

Aiempina vuosina olen pitänyt alle -15 pakkasissa 23 tai 24 lämpötilapyyntiä ilpillä manuaalisesti. Nyt oli hyvä nähdä että mihin pyynti asettuu automaattisesti ja miten takan käyttö vaikuttaa asiaan. Oletuspyynti automatiikalle on -20 asteen pakkasten yläpuolella +23 ja alle -20 asteessa +24 astetta. Takka lämmitettiin eilen illalla yhdellä pesällisellä. Tänä aamuna katselin zipatosta dataa ja siinä näki hyvin takan vaikutuksen. Kuten kuvista näkyy lämpötila alkoi kipuamaan heti sen jälkeen kun pellit oli laitettu kiinni ja saavutti huipun aamuyöllä.

Samalla ilpin pyynti pysyi lähes koko ajan 2 astetta normaalia pyyntilämpötilaa alempana (21 astetta) huolimatta siitä että pakkanen vain kiristyi ulkona. Näyttää siltä että ohjaus toimii aika hyvin yhteen takan kanssa. Eli aluksi eilen illalla ilppi teki töitä pyyntilämpötilalla +23 ja nosti lämpötilan +21:een. Tämän jälkeen automatiikka alkoi rajoittamaan ilpin pyyntiä , mutta takan lämmitys alkoi samalla vaikuttaa ja nosti huonelämpötilaa lämpötilaa edelleen. Koko yö mentiin sitten ilpin osalta pintakaasuilla.

Tässä ilpissä on myös sulatushuijasu käytössä - valitettavasti vieläkin manuaalisella katkaisimella. Kuvassa näkyvät piikit ja ilpin sammuttaminen eilen illalla johtuivat siitä että olin ottanut sulatushuijauksen pois päältä duunista tultuani, mutta laite ei tipahtanut sulatukselle normaalilla tavalla. joten yritin ensin laukaista sulatuksen manuaalisesti pyyntiä nostamalla ja lopulta otinn sitten virrat hetkeksi pois. Laite oli ollut sulattamatta 12 tuntia ja halusin sen sulattavan kertaalleen ennen nukkuman menoa.

Liitteet

• ILP.jpg
    ILP.jpg
    71,7 KB · Katsottu: 357
Back
Ylös Bottom