ILPojen ominaisuuksia

M

Moppi70

Vieras
Moi!

Olen hieman tuskastunut sähkölaskumme suuruudesta. Talomme tiedot selviävät suurimmalta osin alaviitteestä. Olen harkinnut ILPoa. Homma on vielä aivan alkutekijöissään ja tulee ajankohtaiseksi ehkä vuoden-parin sisällä.

Mikä on subjektiivinen kokemustanne ILPostanne? En tarkoita pelkkää lämmitystehoa, vaan yleiskuvaa:
-Äänitaso (tärkeä seikka, mutta täysin subjektiivinen)? Millaisia puhallinnopeuksia olette käyttäneet eri tilanteissa?
-Lämmön leviäminen (miten ILPo suuntaa lämpöä (sivuille, ylös-alas); olen ymmärtänyt, että esim. i-See -systeemi ohjaa puhallusta lämpötilaerojen mukaan)
-Edelliseen liittyen sisäyksikön sijoittaminen. Olen ajatellut porraskuilun yläkohtaa (suunnilleen yläkerran lattian tasolla), jolloin lämmityksen saisi ohjattu sekä ylös että alas ja kesällä viilennyksen lähinnä ylös (viime kesänä alakerta oli kuuma ja yläkerta sauna)
-Onko parempi, jos ILPo poimii lämpötilan kaukkarista kuin sisäyksiköstä?
-Jäähdytykseen kuluneet kWh:t esim. viime kesänä?
-Ja tietenkin lämmitysteho ;)

Noviisina en ehkä osannut esittää kysymyksiä oikein. Toivon, että ymmärsitte kuitenkin mitä tarkoitan. Vapaasti saa kehua, mutta myös haukkua. Voi vastata "tajunnan virralla".

Kiitos.

C

Cud

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: ILPojen ominaisuuksia

Koska omaa valintaa on pakko kehua niin kehun Fujitsua ;) No, olen tyytyväinen valintaani ja myös siihen etten valinnut "parasta" koska ne mahdolliset säästöt en olisi ikinä saanut takaisin. Aluksi ajattelin että IVT on se ainut ja oikea mutta kun otin asioista enemmän selvää niin rupesin miettimään muitakin, esim. Daisekai. Fujitsuun päädyin koska hinta/laatu-suhde vaikutti olevan hyvä ja takuu oli myös sen eduksi. Sain pari Fujitsua melkein samaan hintaan kuin yksi IVT ja en ole katunut.

Ominaisuuksista sen verran että tasainen lämpötila oli positiivinen yllätys ja äänitaso oli negatiivinen yllätys (toivoin että se olisi äänetön..), vaikka en voi haukkua sitä äänekkääksi. Mulla on vain herkät korvat, siksi käytän Quiet-modea ja sitä kuulee melkein vain ruokapöydässä koska se on sen yläpuolella. Jotain naksumista kuului aluksi mutta se on melkein poistunut. Jäähdytyksestä ei ole kokemusta.

PauliG

Vakionaama

Jäädytys mukavuuttalisäävä tekijä jonka ei suinkaan kuluta mahdottomasti sähköa.

140m^2 kokokesä 23astetta maksimi vuorokausikulutus 4,7kwh kesän kulutus moin. 300kWh (Huhtituu-Lokakuu) eli tuolla aikavälillä sähköön meni noin 30€ joten halpaa on jäähdytys.

Kesällä lämpötilaero maks 7astetta kun tavella jopa 40astetta.

A

Alex

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Itse olen ajatellut asian niin, että mitä vähemmän mahdollisesti hintaa ja vikaantumisherkkyyttä kasvattavia hienouksia ilpissä on, sen paremmin se ajaa varsinaista tehtäväänsä, rahan säästöä. Parasta esim. olisi jos laitetta saisi jotenkin vielä käytettyä senkin jälkeen kun kaukosäädin on hajonnut...
Olen Cudin tapaan yllättynyt siitä kuinka hyvin lämpö leviää ympäri taloa (ihan kiinteillä suuntauksilla) ja lämpötilapyynti on toistaiseksi pitänyt hyvin tarkasti paikkaansa ihan sillä laitteen sisäisellä anturilla.
Sisäyksikön puhinaan olen jossain määrin jo tottunut, mutta sulatuksen aikana kuuluu yllättävä ja voimakas suhahdus, johon saattaisi yöllä jopa herätä.

tet

Hyperaktiivi

Alex sanoi:
Parasta esim. olisi jos laitetta saisi jotenkin vielä käytettyä senkin jälkeen kun kaukosäädin on hajonnut...

Sanyota voi! :cool:

Sisäyksikön etupanelissa on "Operation"-painike jota painamalla laite vaihtaa toimitaansa vuoronperään seis->jäähdytys->lämmitys->seis (ledin väristä näkee mikä toiminto on päällä). Kun laitteen käynnistää tuosta painikkeesta, lämpötilan asetukseksi tulee sen hetkinen huonelämpötila - 2 astetta (jäähdytys) tai +2 astetta (lämmitys). Puhallinnopeus ja suuntaus menevät automaatti-tilaan. Lämpötilaa mitataan sisäyksikön anturilla, kun normaalisti mitataan kaukosäätimestä.

M

Mitsu

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Mitsussa on lähes samanlainen "varakäyttötoiminto"; luulenpa, että lähes kaikissa pumpuissa on tällainen.

Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että ilmalämpöpumppu on nyt reilun vuoden kokemuksen perusteella varmaan elämäni järkevin ostos.
(ja olen sentään noin 50 vuotias) Tosin asun vanhassa talossa, ja ilmeisesti näissä ilpin hyöty on suurempi, kuin uudemmissa.

Lämpö leviää hyvin pienessä talossa, mutta sinun asuntosi on niin suuri, ettei yksi sisäyksikkö varmaankaan riitä levittämään lämpöä (eikä viilennystä) koko alueelle.

Mitsussa oleva i-see toiminto säätää sivuttaissuuntausta; säätö ylös-alas tehdään kaukosäätimestä, kuten muillakin merkeillä.

Muiden kokemuksiin pohjautuen sanoisin, ettei viilennystä saa alhaalta ylöspäin oikein millään.

M

Moppi70

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kiitän vastauksista.

Sähkösuunnittelun yhteydessä varauduin ILPoon siten, että tuulikaapin oven yläpuolelle sekä porraskuiluun laitettiin omaan ryhmäänsä (10A) pistorasiat ILPoa varten. Tällä hetkellä jälkimmäinen vaikuttaisi näin maallikosta paremmalta paikalta, koska kesällä viilennyksen voisi suunnata yläkertaan ja talvella lämmityksen sekäettä.

PauliG

Vakionaama

Muistettava, että viileä ilmamassa ei nouse ylös. Alakerrassa olevalla laitteella ei voida viilentää yläkertaa.

Back
Ylös Bottom