Innovan ilmalämpöpumput

Horst

Jäsen
Moi,
Onko kokemuksia otsikon lämpöpumpuista ?
Olisin ostamassa Innovan X90NI mallia autotalli käyttöön n 30m2. Tuossa on ainakin 8C ylläpitolämpö toiminne.
Saakohan tuon ylläpitolämpötilan nostettua vaikka 10C vai onko se jotenkin lukittu pumpuissa esim juuri 8C ?
 

PauliG

Vakionaama
Vs: Innovan ilmalämpöpumput

OSTA kokoluokka suurempi (autotallit, kesämökit vaativat suurempi tehoisen pumpun kuin asuinrakennukset)
Ylläpitölämpötilan omaavat laitteet joko ylläpitolämpötila 8/10 astetta ja heti senjälkeen 16-astetta. Yleensä välivaiheet eivät ole mahdollisia.

Suosittelen pidä 16-astetta niin ei tule niin helposti ulkoyksikön jäätymis ongelmia kuin 8/10-asteella.
(kokemuksesta voin näin sanoa)
 

Horst

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Innovan ilmalämpöpumput

Ok, sinäänsä siis itse merkistä ei ole tietoa ?
Onkohan kulutusero suuri jos tosiaan lämmittäisi suoraan tuon 16C ?
Suurempi autotalliin, kun ajattelin että juuri toisinpäin, että tuollaiseen pieneen autotalliin menisi pieni pumppu :)
 

Raksaaja

Vakionaama
Vs: Innovan ilmalämpöpumput

Horst sanoi:
Onkohan kulutusero suuri jos tosiaan lämmittäisi suoraan tuon 16C ?

Noin 50% enemmän kuluttaa +16c kuin +8c, jos oletetaan lämmityslaitteen hyötysuhteen pysyvän samana.
Tarvittavan pumpun koko-/teholuokka riippuu tallin eristyksistä, ovista ja ikkunoista, mutta olettaisin kyllä pienimpienkin pumppujen riittävän noin pieneen autotalliin.
Aivan kovimpia pakkasia (-20c...-30c) varten vaikka 1000w sähköpatteri, termostaatti säädettynä 3-4c astetta alle pumpun pyynnin.

Kulutus noin pienessä (uudessa) tallissa on niin olematonta, että pumpun kannattavuus säästömielessä on hyvin kyseenalaista.
Ainakin jos sisälämpötila on tarkoitus pitää matalana.
 
W

Will Green

Vieras
Vs: Innovan ilmalämpöpumput

Raksaaja sanoi:
Noin 50% enemmän kuluttaa +16c kuin +8c, jos oletetaan lämmityslaitteen hyötysuhteen pysyvän samana.

hyötysuhde ei kyllä välttämättä pysy samana, koska pumput tuntuvat toimivan tehokkaimmin kun niillä on sopivasti hommia (laite pääsee toimimaan mukavuusvyöhykkeellä). Liian alhainen lämpö saattaa aiheuttaa jatkuvaa katkokäyntiä ja jäätymistä pakkasen kiristyessä, kun pumpussa on turhan vähän lämpöä sulatukselle. Tuosta on ollut keskustelua useammankin merkin osalta.

Hommaan toki vaikuttaa tallin käyttökin. Onko kysessä varasto- ja harrastetila vai pidetäänkö tallissa ihan oikeasti autoakin? Vaikka tallit on nykyään suht hyvin eristettyjä, niin on niiden lämmöntarve paljon suurempi kuin asuinneliöiden. Jo pelkästään koko seinän kokoinen (ei välttämättä niin hyvin eristetty) ovi tuulettaa kunnon pakkasilla tosi tehokkaasti kun pariin kertaan avataan päivässä. Lisäksi kannattaa huomioida, että tallissa ei useimmilla ole mitään lisälämmönlähteitä jatkuvasti päällä (kuten valot, elektroniikka, ihmiset, hella yms.).

Hihavakiolla veikkaisin, että 30m2 talli vastaa ainakin 50m2 asuinneliötä lämmöntarpeeltaan

Sitten on toki se mukavuusaspekti. Jos 8 asteiseen talliin ajetaan luminen/loskainen auto, niin kuivaminen on tosi hidasta ja lammikot jää lillumaan lattialle. 16 asteessa varmasti sekä talli että auto pysyvät kuivempina, mikä todennäköisesti on käyttöiänkin kannalta mukavampi juttu. Tosin monihan väittää nykyään, että autolle olisi parempi jos sitä pidettäsiin ulkona pakkasessa talvella. Mene ja tiedä tuokin, mutta itse kyllä kierrätän molempia autoja välillä tallin puolella, varsinkin pesujen jälkeen. Kunnon kuivuminen välillä auttaa lukkojen yms. toimintaa kummasti.
 

Horst

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Innovan ilmalämpöpumput

Autoa tosiaan olisi tarkoitus pitää tallissa.
Viimetalven talli lämpesi lattialämmmityksellä + ajoittain rakennus puhaltimella. (esim aamuisin kovillapakkasilla ajastetusti n 2h ennen lähtöä puhallin porottamaan ihan mukavuus syistä/auttaa se pakkasella auton käynnistymisessäkin.)
Lisäksi moottoripyörän ym korjailua tallissa tehdään talvisaikaankin.
Oven avaaminen kyllä vaihtaa varmaan koko tallin ilman minuutissa se pitää paikkansa.
 

Raksaaja

Vakionaama
Vs: Innovan ilmalämpöpumput

Will Green sanoi:
hyötysuhde ei kyllä välttämättä pysy samana, koska pumput tuntuvat toimivan tehokkaimmin kun niillä on sopivasti hommia (laite pääsee toimimaan mukavuusvyöhykkeellä). Liian alhainen lämpö saattaa aiheuttaa jatkuvaa katkokäyntiä ja jäätymistä pakkasen kiristyessä, kun pumpussa on turhan vähän lämpöä sulatukselle. Tuosta on ollut keskustelua useammankin merkin osalta.

Olen tietoinen, että hyötysuhde ei pysy samana lämpöpumpuilla kuormituksen ja lämpötilajen muuttuessa. Pumpusta ja mitoituksesta riippuen paranee tai huononee.
Muotoilenpa saman asian siis toisin...

Lämmitysenergian tarve kasvaa noin 50% kun sisälämpötilaksi vaihdetaan +8c sijasta +16c.
 

PauliG

Vakionaama
Vs: Innovan ilmalämpöpumput

Raksaaja sanoi:
Olen tietoinen, että hyötysuhde ei pysy samana lämpöpumpuilla kuormituksen ja lämpötilajen muuttuessa. Pumpusta ja mitoituksesta riippuen paranee tai huononee.
Muotoilenpa saman asian siis toisin...

Lämmitysenergian tarve kasvaa noin 50% kun sisälämpötilaksi vaihdetaan +8c sijasta +16c.

Oman kokemukseni mukaan näin ei todellakaan käyn. Liäsy hyvin pientä puhutaan vuositasolla noin 50-100€ kustannuseroista ja ennenkaikkea paikat pysyvät kuivina..

8-10-asteen ylläpitolämpötilassa olevasta autotallista ei tahdoa irrota energiaa ulkoyksikön sulatukseen..
 

Horst

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: Innovan ilmalämpöpumput

Innova nyt pörisee tallissa, kyllä se nyt ainakin lämpöä pukkaa, saa nähä sitten talvella käy :)
 
Back
Ylös Bottom