Japp-putken kiinnitys profiilipeltikattoon

vmakela

Vakionaama
Pieni aurinkovoimala on nyt muuten valmis, mutta Japp-putken pitäisi vielä kiinnittää profiilipeltikattoon lumikuorman vaikutusten estämiseksi. Haasteena on löytää sopiva kannake. Kopi-kiinnike on liian matala, että pystyisi kiinnittämään sillä, vaikka putkea taivuttaisi aivan kiinni profiiliin. Onko muita vaihtoehtoja kuin Wurth M8 20mm C-kiinnike ja ruuvi jossa toisessa päässä porautuva "puujenka" ja toisessa "ruuvijenka", esim Google puukierre M-kierre tuo marcopol kaupan? Mitä muita ideoita?

Edit: punaisella merkitty kiinnityspaikka haaveissa.

Liitetiedostot

• IMG20230715151854.jpg
    IMG20230715151854.jpg
    304,1 KB · Lukukerrat: 515
  • IMG20230715151854~3.jpg
    IMG20230715151854~3.jpg
    606,2 KB · Lukukerrat: 464
Jappiin voi vääntää vähän mutkaa niin saat kopi-kiinnikkellä
Mutta kun Kopi-ei riitä aallon pohjaan siinä kohdassa missä on ruodelauta, ja alkaa uusi alempi taso peltiä. Kokeiltu on, myös Kopia modattu, ei riittänyt. Kopin alle pitäisi olla min. 5mm, ehkä enemmänkin korotetta. Ehkä joku kumilurttana voisi toimia jos se kattomassalla peittelis "kauniisti" lopulta ;)

Sopivan mittainen pätkä putkea ja tuo kopi vaan pitkällä ruuvilla kiinni sen putken läpi. Siis putki toimii kuten sata prikkaa.

Mihinkäs se putki kiinnitetään ja miten? En ihan ymmärtänyt, sori.
Siihen kopi kiinnikkeeseen.

Siis sullehan sopisi että kopikiinnike olisi (silmämääräisesti) 5cm ylempänä kuin mihin se asettuu suoraan kattoon kiinnittämällä. Sitä kopia saisit 5cm ylenmäs laittamalla väliin 50kpl 1mm paksua prikkaa. Tai 5cm pätkän putkea prikkojen sijaan.

Yks kattokiinnike lisää ja kiskolle jatko niin tulis suurinpiirtein niinkuin itse tekisin eli putki lähtisi kiskolta suoraan kohti 'harjaa'.
Eiköhän pitäisi lumikuormat kurissa.

Tässä muuten näin joku päivä kun yhdessä talossa oli L- mallin peltikaton jiirin ylitys tehty vain loikkaamalla jiirin kautta toiselle puolelle, molemmilla lappeilla paneelit. Siinä oli luokkaa 1m jappia molemmilla lappeilla omissa oloissaan. Ajattelin että tuo vääntyy joskus tuolta alas kun sopiva lumi/jää keli tulee.

Mutta kun Kopi-ei riitä aallon pohjaan siinä kohdassa missä on ruodelauta, ja alkaa uusi alempi taso peltiä. Kokeiltu on, myös Kopia modattu, ei riittänyt. Kopin alle pitäisi olla min. 5mm, ehkä enemmänkin korotetta. Ehkä joku kumilurttana voisi toimia jos se kattomassalla peittelis "kauniisti" lopulta ;)
Niin siis vääntää siihen putkeen mutkan siihen profiilin harjan kohdalle, niin että putkii kääntyy aallonpohjalle.

Niin siis vääntää siihen putkeen mutkan siihen profiilin harjan kohdalle, niin että putkii kääntyy aallonpohjalle.
Mutta...kun se pelkkä aallon pohja ei riitä, tai riittää jos kiinnittää muualle kuin ruoteeseen, ja sitä en halua, koska silloin siinä on joskus jään voimasta repeytynyt reikä

Yks kattokiinnike lisää ja kiskolle jatko niin tulis suurinpiirtein niinkuin itse tekisin eli putki lähtisi kiskolta suoraan kohti 'harjaa'.
Eiköhän pitäisi lumikuormat kurissa.
Näin nuo taidetaan ja harjan alla on sitten vaakasuuntaista vedot tai sisäänmeno paikka muuten.
Luulisi että yleensä tuolloin päälle kertyvän lumen määrä on minimissään ja vähintään panelit edessä tulppana. Itse välttäisin vaakasuuntaista vetoa pellin päällä jos kyse on hiukankin pidemmästä matkasta.

Jos katolla on lumiesteet niin pohjalle saattaa pakkaantua todella tiivistä lunta joka nytkähtää suurena lauttana liikkeelle. Itse epäilen että mahtaako tuollainen putki kestää mitää vaikka se olisi miten kiinnitetty jos sopiva keli sattuu kohdalle.

Kaverilta lähti lapetikkaat vääntymään toissa talvena ja mullakin vääntyi aurinko paneliston kisko joskus vaikka ei ollut järin pitkä ja on varsin jämäkkää tavaraa. Toki ketjun aloittajan tapauksessa ollaan melkein harjalla ja hän varmaan itse tietää parhaiten kertyykö sinne luntavai ei.

Onneksi tuossa harjalla on oikeastaan aina kohtuullisen vähän lumikuormaa. Yleensä siinä pohjoistuuli puhaltaa lumet niin, että siinä ei ole mitään tai korkeintaan muutamia senttejä :) Poikkeustalviakin tullee kyllä taas. Tietysti tuo putki antaa lisää tartuntapintaa lumelle pysyä paikoillaan ja kerätä lisää. Löysin jo muutamia sopivia ratkaisuja, kunhan vain taas on virtaa ja jalat kunnossa katolle lähtemiseen. Reikänauhaa, muutama pieni aitahela, sellainen U-mallinen, yms. Ulkonäöllähän tuola katolla ei ole väliä, on takapihan puolella ja puistokaistale jossa ei kulkua. Lähinnä itse näkee jos nurmikolta alkaa tiirailemaan.

Asiaa sivuten, yleisin tapa on varmaan viedä Jap putki harjalle ja siitä yläpohjaan mutta miten sen putken saa kannakoitua, esim tiilikatton... paneelikannakella?

Asiaa sivuten, yleisin tapa on varmaan viedä Jap putki harjalle ja siitä yläpohjaan mutta miten sen putken saa kannakoitua, esim tiilikatton... paneelikannakella?
Panelit tulee varmaan lähelle harjaa jolloin panelin yläosasta harjan väliin tuikattuna matkaa ei ole paljon mitään? Mulla on pelti mutta taisin vääntää jappiin mutkan jolloin se kääntyy alaspäin "harjalla" ja loppu putkesta on vain panelitelineessä kiinni. Tietäen voimat mitä jään ja lumen mukana katolla liikkuu niin johdotus on tehtävä niin että se ei joudu juurikaan noille alttiiksi.

Ainiin, ja tietysti tiilikatolla piuhat voi viedä sisään tiilen välistä panelin alta eikä niitä tarvi kuljettaa harjalta.

Takaisin
Ylös Bottom