kamstrup flowIQ® 2200 vesimittari

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Teme-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

-Teme-

Vakionaama
Kunnallinen vesilaitos asensi uuden etäluettavan vesimittarin.
Yhteystapa LoRa(WAN?) ja mitä lukenut end-to-end salattua
Kun vesilaitokselta kysyin data act mukaista pääsyä dataan, niin vastaaja oli vastauksessaan täysin kujalla. Jos ei pääsyä vuoden alkuun mennessä tule, pitää laittaa traficomille tästäkin kantelu.

Onko täällä kellään kokemusta oheisen mittarin datankeruusta?
Tuossa näyttää olevan päällä ir ledit joista pitäisi pystyä kulutusta paikallisesti lukemaan 🧐
Mitenkään ei ole kiinnostusta alkaa värkkäilemään paikallista lukijaa, koska EU säädöksen mukaan on oikeus päästä dataan kiinni.
ESPhomella sen DIY kikkareen tuohon saisi lukemaan, mutta kun oma mittari sijaitsee saunassa lauteiden alla niin pitäisi olla hyvät suojaukset kosteudelta.

Vinkit etäluentaan otetaan kiitollisena vastaan

IMG_6749.jpeg

Onko täällä kellään kokemusta oheisen mittarin datankeruusta?
Tuossa näyttää olevan päällä ir ledit joista pitäisi pystyä kulutusta paikallisesti lukemaan 🧐
Ei juuri tuosta mittarista, mutta käsittääkseni tuon optisen yhteyden käyttäminen perustuu siihen, että tietokoneeseen tms. on liitettävä optinen tranceiver, joka samalla syöttää luentapäähän liitetyllä kelalla rf-tehoa, mistä mittarin pään interface-elektroniikka ja ir-diodi saavat käyttövoimansa. Pystyykö sitten mittarista lukemaan jotakin riippuu myös siitä, onko vesilaitos suojannut interfacen käytön salasanalla (pahempi juttu, jollei ole estänyt ainakaan muuttamasta esimerkiksi salausavaimia).

Sinällään mittarin lähettämiä pystyy seuraamaan, kun hommaa sopivan LoRaWan-radiovastaanottimen, mutta vaikka tunnistetiedot ja vastaavat tulevat selväkielisinä (noin ainakin wMBUSsin kanssa, LoRa:sta en ole varma tuossa suhteessa), itse mittaussisältöön ei pääse kiinni ilman salausavainta (joka puolestaan on niin pitkä, että sen löytäminen yritys- ja erehdys -periaatteella ei onnistu.

Itsellä on tuollainen lukupää, mutta en tunne sen periaatetta tarkemmin. Se pitää asemoida sopivaan kohtaan konfiguroitavan tai luettavan mittarin pinnalta. Itse olen käsityksessä, että lukupää ei kuluta mittarin paristoa, vaan optisen interfacen tarvitsema teho nimenomaan syötetään RF:nä tietokoneelta saatavan USB-tehon avulla). Olen saanut tuon lukupään muun systeemin kylkiäisenä eikä itse probissa näy mitään tunnistavaa tekstiä tai merkintää. Tietokoneen puolelta tuo näkyy FTDI-tyyppisenä USB-sarjaportti-interfacena.

LoRalla pitäis tietää taajuus, sekä kanava millä tuo huutelee edes niitä otsikkotietoja
Niin tarvitaan, mutta löytynevät mittarin spekseistä. On toinen juttu, että itse LoRaWan-kerros on aika monimutkainen ja ennen kaikkea tarvitaan vastaanotindongle tms. ja softastackki, jolla protokolla puretaan ja tarpeelliselta osin dekryptataan, ellei halua opiskella ja kehitellä kaikkea alusta lähtien. En tiedä, onko saatavilla vastaava open source -ratkaisu vastaanottoon ja mittaussanomien lukemiseen kuin wMBUSsille esimerkiksi wmbusmeters + RTL2932U-dongle, mutta netistä on pistänyt silmään esimerkiksi rtlamr (GitHub'illa), joka saattaisi pystyä suoritutumaan ainakin protokollien vastaanotosta mainitulla RTL-SDR-donglella.

Aattelin testata Shellyn LoRa addonilla että saako poimittua mitään
Mielenkiintoista. On tuossa mahdollisuus saada jotakin "äänitetyksi", jos säätömahdollisuuksia on riittävästi. Sinällään taustalla lienee jonkinlainen CDMA-koodaus ja tuon referenssisekvenssi pitäisi tietää, jotta saa jotakin auki (Kaksi shellyä pystyy kommunikoimaan aivan omalla sekvenssillään tietämättä mitään siitä, mitä LoRaWan käyttää). En itse tunne yksityiskohtia tästä ollenkaan.

Mielenkiintoista olisi kuulla kokemuksista.

Olemme onnistuneet rakentamaan ESP32 ja CC1101- modulin, joka kykenee lukemaan Multical 21 lähettämän koodiviestin. Saimme vesilaitokselta koodin purkukoodi paketin, joka valitettavastri ei kykene avamaan viestejä. Tekoälyn ohjeen perusteella ESP32 logitiedostosta pystyy näkemään että itse koodatun osan purkaus ei onnistu. Vesilaitos varmaan olettaa että kaikki käyttäjät käyttävät donglea ja homeassistant wmbus multical - ohjelmaa. Onko kukaan muu kokeillut vastaavaa , koska esimerkiksi piikauppa kertoo tämän onnistuneen mainostaessaan komponentteja?
Jollei koodiavainta onnistuta saamaan ja purkua onnistumaan niin lienee ainoa mahdollisuus käyttä ESP32+ CAM ratkaisua ja nodered tesseract OCR ratkaisua joka on varmaankin toimivampi ratkaisu ?

Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös Bottom